Deep Purple - In Rock (1970)

Alternatieve titel: Deep Purple in Rock

Label: Harvest

1. Speed King (5:53)
  2. Bloodsucker (4:11)
  3. Child in Time (10:18)
  4. Flight of the Rat (7:55)
  5. Into the Fire (3:29)
  6. Living Wreck (4:32)
  7. Hard Lovin' Man (7:10)
  8. Black Night [Original Single Version] * (3:28)
  9. Studio Chat * (0:34)
  10. Speed King [Piano Version] * (4:15)
  11. Studio Chat * (0:27)
  12. Cry Free [Roger Glover Remix] * (3:22)
  13. Studio Chat * (0:05)
  14. Jam Stew [Roger Glover Remix] * (2:32)
  15. Studio Chat * (0:41)
  16. Flight of the Rat [Roger Glover Remix] * (7:55)
  17. Studio Chat * (0:32)
  18. Speed King [Roger Glover Remix] * (5:53)
  19. Studio Chat * (0:24)
  20. Black Night [Unedited Roger Glover Remix] * (4:47)
avatar van Jord
Geweldige titel en bijpassende hoes.
Maar verder blijft deze plaat toch vooral die ene met Child in Time erop. En zo zal-ie ook wel de geschiedenis in gaan. En terecht! Child in Time is namelijk een briljant en uniek stuk, dat nooit zal gaan vervelen.

avatar van FisherKing
Child in Time erg goed, de rest wat minder.

avatar van Halloween
Child in time is echt een van hun beste nummers

avatar van Halloween
Deep Purple heeft ook verschillende mark line ups.

Maar de beste vind ik mark line up 2.

met:Gillan/Glover/Paice/Blackmore/Lord.

ElMeroMero
Geef mij maar Speed King of Flight of the Rat voor die lekkere vaart. Child in Time is wel mooi en de titel van klassieker waardig, maar het is ook stukgedraaid door de zoveelste top 100 Aller Tijden en Sky Radio DJ's. Ik vind het iig niet meer zo boeien.

ElMeroMero
Halloween schreef:

Maar de beste vind ik mark line up 2.

met:Gillan/Glover/Paice/Blackmore/Lord.

Ja deze configuratie is ook de meest succesvolle, zowel op commerciëel en artistiek vlak. Opvallend is ook dat deze line-up elkaar in de jaren twee of drie keer heeft hervonden om dan na een korte samenwerking het weer voor zo'n tien à vijftien jaar voor gezien te houden. Bloed kruipt waar het niet gaan kan, hé ?

Wat is de huidige line-up eigenlijk ?

avatar van BlauweVla
Don Airey (keyboards), Ian Gillan (zang), Roger Glover (bas), Steve Morse (gitaar), Ian Paice (drum)

Het is ooit vastgelegd dat er minstens 3 personen van de Gillan/Glover/Paice/Blackmore/Lord-line up in de band moeten zitten, anders mag het geen Deep Purple heten.

BlauweVla schreef:

Dat vind ik ook.

Maar Jon Lord is weer terug,heb ik gehoord van mijn buurman die is laatst nog naar een consert in Duitsland geweest en,Jon zat gewoon weer achter de keyboard.

Maar Blackmore is nog steeds niet terug.

avatar van gemaster
En zolang Blackmore nog niet terug is zal het me echt mijn reet roesten wat de rest uitspookt. Hij was toch de man achter de successen van begin jaren '70.

avatar van blabla
1,5
Als ie wel terug komt zal het me ook m'n reet roesten

avatar van gemaster
Ja mij eigenlijk ook wel. Op een gegeven moment kun je er maar beter mee stoppen. Maar Blackmore is tegenwoordig toch bezig met middeleeuwse muziek? Dat lijkt me al helemaal niks.

gemaster schreef:

Ja met een band die zichzelf Blackmore,s night noemt.

avatar van Halloween
IK vind het raar hoor hij is zo,n goeie gitarist.

En hij houd zich bezig met middeleeuws muziek.

Met rock muziek zal hij veel beter scooren.

avatar van gemaster
Dat het ons niks lijkt is niet relevant. Het gaat erom dat Blackmore meent wat hij doet. Hij staat voor 100% achter deze muziek en dus moet hij dat doen. Als hij alleen maar rock muziek zou gaan spelen om veel geld te verdienen, dan is dat de foute motivatie en zal er waarschijnlijk niet veel goeds gemaakt worden door Ritchie.

Ik zag hem overigens een tijd terug bij een Deep Purple reunie en toen zag je Blackmore erg ongeinteresseerd staan spelen. Dan is de lol voor het publiek ook snel weg.

avatar van BlauweVla
Ritchie komt meestal erg onverschillig over hoor...

gemaster schreef:

Je bedoeld zeker come hell or high water.

Daar irrieteert hij zich flink aan Ian Gillan.

Deep Purple op zijn best. staan lekkere nummers op als Speed king, Flight of the rat, Hard Lovin' man en natuurlijk niet te vergeten Child in Time een klassieker die nooit zal worden vergeten.

avatar van avdj
Ik ben eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld in deze plaat. De 10 minuten versie van Child In Time is natuurlijk geweldig maar het album in z'n geheel vind ik toch wat minder. Hoewel ik niet alles van ze ken denk ik niet dat Deep Purple een album heeft met dezelfde klasse als Led Zeppelin Cd's van die jaren.

avatar van HiLL
avdj schreef:

Mee eens, zo goed is deze cd niet. En Led Z is zeker beter! Stukken zelfs.

Een van mijn lievelingsbands! een van hun mooiere albums, En een mooie hoes.
En iid Child in Time is brilliant!

avatar van avdj
Hoe kan iemand zo'n nummer bedenken! Ik hou niet van gillen maar bij Child In Time past het er perfect bij.

vind wel de hele cd goed (ademt jaren 70)
flight of the rat is na child mijn persoonlijke favoriet

avatar van sq
sq
Ik vind dat dit album, ondanks de goede stemmen, in de commentaren nog teveel wordt afgedaan als: 'de Child in Time LP, met verder nog 6 b-kantjes'. Ik heb deze net niet bewust meegemaakt maar weet nog wel dat halverwege jaren '70 iets oudere muziekliefhebbers dit album zagen als: ' het begin van de echte muziek ' (hardrock). Veel hardrock, metal en latere afsplitsingen in de muziek zouden anders/later geweest zijn als dit album niet was gemaakt.

Luister gewoon eens naar het openingsnummer, bepaald geen standaard-liedje. Speed King start met een gitaarchaos mi extremer dan ooit daarvoor op de plaat gezet, uitlopend in een orgel; je kan het niet muzikaal vinden, en wellicht erg op het effect gericht. Maar het is wel een nummer dat de kwalificatie 'opmaat voor een nieuwe muzieksoort' kan dragen, vind ik. Het zal destijds toch een behoorlijke schok hebben gegeven.

avatar van avdj
Het probleem is denk ik dat Child in Time gewoon té goed is. De meeste mensen (ik zelf ook) gaan andere nummers ermee vergelijken maar dat moet eigenlijk niet. Tien minuten pure rock zonder verslappingen is niet te overtreffen. Speed King ken ik en dat is zeker geen B-nummer.

avatar van sq
sq
Nuttige aanvulling van avjd, want teruglezend zie ik dat ik niet duidelijk maak dat ook ik Child in Time wel het beste nummer vind.

avatar van gemaster
Speed King is zelfs fantastisch! Alhoewel ik de versie met een orgelintro wel prefereer. Die staat op Deepest Purple.

avatar van Gajarigon
Idd, dit album lijdt aan dezelfde ziekte als led zeppelin IV --> het album met DAT nummer erop.

avatar van avdj
Het verschil is alleen dat Led Zeppelin IV één van de best verkochte en meest gewaardeerde albums ooit is. Zover ik beide albums gehoord heb zeg ik: terecht, betere plaat als deze.

miloz
Deep Purple in Rock. Een geweldige plaat. Dit is hard rock van de bovenste plank en niet alleen child in time is prachtig. Wat te denken van klassiekers als black night, into the fire en speed king. De nummers zitten allemaal geweldige in elkaar en er zijn talloze bands die dit later hebben geprobeerd te kopieren. beoordeling: 4,5

avatar van c-moon
Miloz, ik kan me hier helemaal bij ansluiten! Maar ik ben nog ietsje guller en geeft ze een 5, net mijn aanvankelijke 4,5 geupgraded naar 5 !

Een wereldplaat.. samen met "Machine Head" en "Made In Japan" een absolute must have in elke DP MK2 collectie!