AC/DC - Let There Be Rock (1977)

Australiƫ
Label: Albert

1. Go Down (5:20)
  2. Dog Eat Dog (3:30)
  3. Let There Be Rock (6:12)
  4. Bad Boy Boogie (4:29)
  5. Overdose (6:03)
  6. Problem Child * (5:24)
  7. Crabsody in Blue (4:39)
  8. Hell Ain't a Bad Place to Be (4:20)
  9. Whole Lotta Rosie (5:27)
avatar van Bluebird
Dat maakt de beleving er niet minder om. Blij met de Europese versie. Dat spaart me weer een skipbeurt. En een hoop gekrab als ik het vergeet.

avatar van Faalhaas
Ik heb de originele Nederlandse vinyl uitgave met Crabsody en die ga ik zeker niet skippen, daar is het nummer veel te goed voor, vind het zelfs een hoogtepunt van het album! Maargoed eigenlijk is het hele album een hoogtepunt natuurlijk. Wat waren ze hier goed zeg, zo lekker rauw en puur, alles klopt gewoon.

Op spotify staat ie helaas met Problem Child en daar skip ik hem wel omdat ie niet bij de sfeer van de andere nummers past.

avatar van Bluebird
Het enige wat op dit album bij dat nummer past is a seven year itch uit het titelnummer. En ik denk dat Problem Child voor velen nog wel beter bij het album past en misschien ook niet beter weten. Voor mij is het of je in een gat valt als Crabsody voorbij zou komen. Maar goed, ieder zn meug de boer. Voor mij blijft het een van hun baggertracks. Ook op Spotify te vinden overigens.

De band was hier verder idd op zn hardst en smerigst. Met de terechte doorbraak in NL. Braken dus.

Bluebird schreef:

Ik heb het album nooit anders gekend.
Zonet Crabsody eens beluisterd en veel heb ik niet gemist blijkbaar.
Maar het vervangen door een nummer van het vorige album vind ik wel suf.

avatar van Bluebird
Daarom denk ik ook dat het gewoon een goedkope, snelle en vooral slimme oplossing was om de plaat zo snel mogelijk wereldwijd te kunnen slijten. Wat een succes!!

avatar van ricardo
Ik kende het nummer crabsody in blue nog niet, net even op youtube beluisterd. Het is een mooi rustig tussendoortje tussen alle geweld die op deze plaat staat. Het nummer doet mij nog het meest denken aan night prowler het laatste nummer van het album highway to hell af. Heb crabsody in blue gehoord, kan nu mijn stem dus laten staan ?

Het is inderdaad belachelijk om problem child van het vorige album af op de internationale versie van deze te zetten, dan hadden ze problem child nog beter kunnen weglaten.

avatar van Bluebird
Noem jij dat maar rustig met een broek vol beestjes.

Weglaten was vanwege de speelduur per kant op een moderne LP natuurlijk geen optie. Een track te weinig kun je ook niet maken voor het volle pond. Ze hadden blijkbaar niks beters of nieuws als alternatief op dat moment. Info hierover is amper te vinden. Slim was het iig wel.

avatar van freakey
Ik bezit beide versies van het album, met en zonder Crabsody in Blue. Toch ben ik het wel met Faalhaas eens dat Problem Child niet in de sfeer van de rest van het album past, Crabsody in Blue wel...

avatar van Bluebird
Qua smerigheid inderdaad. Niks mis mee natuurlijk. Het is ook prima voor de liefhebbers van het oorspronkelijke concept.

ricardo schreef:

Precies, het zorgt voor balans. De 2 nummers erna, Hell Aint A Bad Place To Be en Whole Lotta Rosie klappen er na zo'n ingetogen momentje weer extra hard in. Die impact hebben ze toch net iets minder als ze voorafgegaan worden door Problem Child.

Die Angus Young solo vanaf 1:40 is trouwens ook hemels.

avatar van Bluebird
De solo is aardig maar die zang werkelijk tenenkrommend. Het nummer dreint en sleept zich voort naar een anticlimax. Maar wie er plezier aan beleeft, no problem (child).

avatar van Faalhaas
Tis gewoon een lekker smerig bluesdeuntje toch? Ik houd wel van die relaxte, bluesy kant van AC/DC, net als bijv. Ride On. Of vind je dat ook niks?

avatar van Bluebird
Zeker hoor. Maar ik vind gewoon de opbouw, tekst en performance van deze ''blues'' ronduit bagger. Plus dat het nog eens nergens over gaat ook. Tja, de inhoud of vlag dekt de lading zeggen ze dan.

The Jack, ook een voorbeeld hoe het wel moet.

Al met al heeft Problem Child het album wel 2 keer platina bezorgd in de States.

avatar van Faalhaas
Ik vind de tekst juist prachtig. Niks helpt tegen de schaamluis, krabben, zijn bed verschonen, naar de dokter gaan, zalfjes erop smeren. Totdat hij met een chick de koffer induikt en ze aan haar doorgeeft haha. Kortom, typische tongue in cheek van Bon Scott.

avatar van Bluebird
Ach ja. Ik ga dagelijks onder de douche en heb er niet zoveel mee. Laten we het daar maar op houden.

avatar van Faalhaas
Das geen garantie om ze niet op te lopen hoor. En nee ik spreek niet uit ervaring.

avatar van Bluebird
Gelukkig. Dat bespaart me de wedervraag weer.

avatar van Boenga
Bluebird schreef:

Echt wel niet eens met die 'tenenkrommende zang'. Ik vind de fantastische stem van B.S. nergens beter tot z'n recht komen dan in de bluesy nummers; in het geval van Powerage zijn dat Down Payment Blues, Gimme a Bullet en Gone Shootin'. Ride On, Little Lover, en Night Prowler zijn er nog een paar. En hier is dat dus Crapsody in Blue...

Wat de schunnige teksten betreft: het stond er bij B.S. echt wel vol van.
For a fee, i'm happy to be your backdoor man. (Dirty Deeds); het orgasme in Go Down; Killed me when I saw the wet patch on your seat - was it Coca Cola? (Little Lover) en uiteraard het fantastisch dubbelzinnige Big Balls zijn maar een paar voorbeelden.

Ik kocht trouwens ook deze LP bij het verschijnen in 1977 - met de songlist die hier bovenaan staat....

avatar van Bluebird
Bovengenoemde voorbeelden zijn dan ook beduidend geestiger dan het Crabsody gedrocht. Bah. Flauw, flinterdun, niet om aan te horen en nog onsmakelijk bovendien. Ik krijg alweer jeuk als ik er aan denk.

Bluebird schreef:
Bah. Flauw, flinterdun, niet om aan te horen en nog onsmakelijk bovendien.

Beetje zoals je avatar?

avatar van Bluebird
Ik weet me tenminste aan te passen aan het nivo hier!

avatar van Kronos
Goed geprobeerd, maar het blijft platjes.

avatar van De buurman
Echt een vervelend nummer, dat Crabsody. Net zoals Big Balls één van de nummers waar ik echt helemaal niets mee heb. Ik ben altijd gewend geweest aan Problem Child op die plek. 't Zal mij dus jeuken verder.

avatar van Bluebird
En bedankt................ was ik net van mn jeuk af...

Op mijn net gearriveerde LP met originele hoes staan zowel Problem Child als Crabsody in Blue.

avatar van Kronos
Hmm, geen originele tracklist dus.

avatar van iggy
west schreef:

Da's natuurlijk het beste. Ik prefereer dan wel Problem Child. Maar Crabsody Blue vind ik zeer zekers ook een geinig nummer.

buizen
iggy schreef:
..Maar wat een gezeik allemaal met die oude AC/DC platen zeg. Blijkbaar vond men in de Jaren 70 de Australische markt iets anders dan de Europese markt.

Helemaal mee eens. Ondanks hier en daar een poging het (weer) over het totaal-album te hebben gaat het pagina's lang gewoon door met het gejeremieer over de hoes, en over Crabsody In Blue.

R.I.P. Bon Scott.

west schreef:

Benieuwd naar de uitgave dan. Op het net niks over te vinden voor zover ik gezien heb. LTBR met 9 tracks is onbekend.