Genesis - Genesis (1983)

Label: Charisma

1. Mama (6:47)
  2. That's All (4:24)
  3. Home by the Sea (5:07)
  4. Second Home by the Sea (6:08)
  5. Illegal Alien (5:13)
  6. Taking It All Too Hard (3:56)
  7. Just a Job to Do (4:46)
  8. Silver Rainbow (4:28)
  9. It's Gonna Get Better (5:00)
ocinnico schreef:
Home by The Sea en Second is een onontdekt meesterwerk. Ga maar is Live in Rome kijken...kippenvel.

avatar van rkdev
Genesis album dat een prettig, maar ook veilig, geluid laat horen. De experimenten van Abacab zijn weer in de kast gebleven en de band klinkt als een geoliede machine. Voort mij is dit het album is waar Phil Collins de beste vocale prestatie van alle Genesis platen laat horen. Hij klinkt erg gedreven. Toppers zijn de door velen terecht bewierookte nummers Mama en Home By the Sea/Second Home By the Sea.
Toch wil ik een lans breken voor kant B van deze plaat. Er is in mijn ogen weinig mis met Taking It All Too Hard (erg mooi gezongen), Just a Job to Do (echoot voor mij wat Dodo/Lurker), Silver Rainbow (fraai sfeervol intro) en It's Gonna Get Better (mooie tekst). De zwakke broeders zijn voor mij That's All en het irritante Illegal Alien.

Het was een van de eerste Genesis albums die ik hoorde en aanschafte, dus een beetje jeugdsentiment zal ook meespelen in de waardeling van dit album, maar ik heb deze altijd erg goed kunnen waarderen.

volgens mij is dit echt een heel erg onbekend werkje onder de Genesis luisteraars [/quote]

Hahaha inderdaad, de echte Genesis freaks (Peter Gabriel adepten) willen hier niet aan. Ik waardeer zowel het oudere als het latere werk. Is inderdaad een totaal ander geluid. Op het “nieuwere” werk uiteraard geen Peter Gabriel maar die heeft maar 10 jaar bij de band gezeten. We hebben eigenlijk Genesis 1 en Genesis 2.
Het lijkt de bijbel wel.

avatar van Running On Empty
ocinnico schreef:
We hebben eigenlijk Genesis 1 en Genesis 2. Het lijkt de bijbel wel.

We hebben er eigenlijk vier:
Genesis 1 - Met Gabriel en Hackett
Genesis 2 - Zonder Gabriel, met Hackett
Genesis 3 - Zonder Gabriel, zonder Hackett
Genesis 4 - Ray Wilson ipv Phil Collins

Deze plaat valt in periode 3, zeg maar de jaren 80 meuk. Ik kan een aantal van die jaren 80 nummers nog best waarderen, zoals Home By The Sea op deze plaat. Maar hun beste werk? Dat valt voor mij in periode 1, maar zeker ook 2.

avatar van rkdev
Eigenlijk ook nog Genesis 0, zonder Hackett en Collins ....

avatar van jurado
Hier nog geen beoordeling aan uitgedeeld, de laatste jaren kan ik de 80's Genesis steeds beter waarderen en ook dit album verrast mij toch positief.
Jaren geleden kon ik hier helemaal niets mee en een track als Illegal Alien doet het bij mij nog steeds slecht.
Daar staan wel een paar hele sterke songs tegenover, Mama (jeugdsentiment) Home By The Sea 1&2 vind ik ronduit fantastisch.
Halverwege vind ik het materiaal niet slecht maar ook niet heel bijzonder, de twee afsluiters bewijzen maar weer hoe goed Genesis kwaliteits popmuziek kon maken.
Fijn.

4* al neig ik meer naar de 3,5* maar mijn favoriete tracks van dit album zijn bijzonder goed dat het een magere 4* wordt.

avatar van Heer Hendrik
Ik blijf That's all echt een prachtige popsong vinden. Het zal misschien wel geen typisch Genesis nummer zijn,maar ik kan het goed waarderen

avatar van musician
Het is voor de Genesis-symfo liefhebber ver zoeken naar nog enig overgebleven prog (er is nog Second home by the sea), maar er is een reden dat dit album toch nog redelijk weg komt in de beoordeling.

En dat komt toch hoofdzakelijk omdat de symfo/prog in ieder geval is vervangen door goede pop/rock en de smash-hit Mama.

Maar ik kan, moet ik zeggen, redelijk door één deur met tracks die niet zo snel worden genoemd als Taking it all to hard, Silver Rainbow en It's gonna get better. Nummers waarbij in ieder de bombast is teruggedraaid en daarmee ook Collins verbaal beter tot zijn recht komt. Waardoor e.e.a. beter in perspectief wordt geplaatst.

That's all is voor mij een wat magere compositie, Illegal alien is verschrikkelijk.

avatar van meneer
musician schreef:
...Illegal alien is verschrikkelijk.

Werd bedoeld als humor. Genesis humor. Als je het verhaal van Duke kent, en begrijpt, waar Albert geen relatie kreeg met de Duchess omdat hij geen Spaans en Mexicaans sprak en de Duchess wel hield van SM dan kom je meer in de Genesis humor. Maar ja, prog fans en humor .. Ook iets met ‘Who Dunnit’. Well, it wasn’t me. I didn’t do it..

Hè, heerlijk dit.

O, is dit nu humor?
Die had ik nog niet gehoord.
Kutmuziek? Nee joh, dat is gewoon lachen!
We zullen het argument als optie onthouden bij een volgende band/artiest met een mispeer.

Voor een avondje humor ga ik wel naar Brigitte Kaandorp, daar hebben ze bij Genesis nooit voor doorgeleerd.

avatar van meneer
duidelijk een prog fan..

avatar van musician
Ik zou lid worden van lachmeter!
Er moeten nog ergens verborgen talenten verscholen zitten die daar ongetwijfeld tot hun recht zullen komen.

avatar van FrodoK
1,5
Laten we het erop houden dat niet alles wat als humor bedoeld is mij ook daadwerkelijk doet lachen...