Genesis - Genesis (1983)

Label: Charisma

1. Mama (6:47)
  2. That's All (4:24)
  3. Home by the Sea (5:07)
  4. Second Home by the Sea (6:08)
  5. Illegal Alien (5:13)
  6. Taking It All Too Hard (3:56)
  7. Just a Job to Do (4:46)
  8. Silver Rainbow (4:28)
  9. It's Gonna Get Better (5:00)
avatar van goldendream
Mijn lijst van Genesis lijkt sterk op de jouwe, lennert, maar er zijn ook wat verschillen.
'The Lamb' staat bij mij veel hoger (zeker top 3).
De laagst scorende albums staan bij mij ook achteraan, maar zoals jij vind ik ze echt goed.
Gewoon een superband.
Ook nog: op de laatste plaats staat 'I Can't Dance', het enige album dat me bij momenten irriteert ondanks enkele sterke passages.

avatar van lennert
goldendream schreef:
'The Lamb' staat bij mij veel hoger (zeker top 3).
Gewoon een superband.

Ja, het valt mij ook echt positief op hoezeer ik eigenlijk alles wel kan waarderen. Fijn voor ons, dat betekent dat we meer om van te genieten hebben dan de mensen die slechts een van beide periodes kunnen waarderen!

De laatste albums zijn voor het beluisteren wel makkelijk met de waardering, ik kan ze immers al dromen!

avatar van RuudC
Deze lp staat al een tijdje in de kast en eigenlijk ben ik nooit verder gekomen dan Mama. Mama is natuurlijk een weergaloos nummer dat absoluut tot de beste songs van de band behoort. Nu wist ik wel dat Genesis in de jaren tachtig een behoorlijk andere koers is gaan varen. Dat maakte me eigenlijk niet uit, maar ik hoopte meer kwaliteit zoals Mama tegen te komen. Genesis laat hier horen dat elektronische muziek wel degelijk spannend kan klinken. Duke en vooral Abacab doen het niet voor mij. Deze titelloze plaat begint erg goed, maar zakt steeds verder weg. House By The Sea is ook heel mooi, maar het vervolg hoeft van mij niet zo. Illegal Alien is een poging om humoristisch en werkt bij mij averechts. Daarna is het eigenlijk ook wel gedaan met dit album en vaart het verder op de Duke-koers. Niet vervelend, maar ook niet echt boeiend.

Tussenstand:
1. Selling England By The Pound
2. Nursery Cryme
3. A Trick Of The Tail
4. Winds & Wuthering
5. The Lamb Lies Down On Broadway
6. Foxtrot
7. Trespass
8. ...And Then There Were Three...
9. Genesis
10. From Genesis To Revelation
11. Duke
11. Abacab

avatar van LinkinPark90
Leuk album van Genesis met Phil Collins op zang.
Het valt inderdaad niet te vergelijken met hun progwerk uit de jaren 70.
De opener 'Mama' is één van hun bekendste singles en blijft een topnummer. Dat demonisch lachje van Collins blijft geweldig.
De overige nummers zijn goed maar halen niet het niveau van de opener. That's All vond ik vroeger matig, maar weet ik nu meer te appreciëren. Het minste nummer is 'Illegal Alien' vind ik, wat aan de saaie kant. Home by the Sea/ Second Home by the Sea vind ik het tweede hoogtepunt op deze plaat.
De opvolger Invisible Touch vind ik net iets beter dan deze.

Nogal saai album. Jammer want het begint zo sterk met Mama. Veel vuurwerk, In The Air Tonight achtige drums en duister.
Dan wordt het toch heel snel minder.
That's All is best een leuk nummer en Home By The Sea is prima.
Het vervolg is vlak en erg inwisselbaar.
Deze Genesis zal zijn weg naar het pop publiek zeker hebben gevonden, maar als de oerfans al niet waren afgehaakt bij Abacab, zal dat hier gebeurt zijn.

avatar van Metal-D78
Niet zo irritant als Abacab, maar dat is het dan ook. Mama is onbetwist goed. Karaktervol en niet per se aanwijsbaar Genesis. Voor het overige is het degelijke, maar tegelijkertijd hopeloos gedateerde symfo-pop dat de klok slaat.

avatar van gaucho
Saai? Hmm, valt wel mee, vind ik. Al moet ik erbij zeggen dat dit zo'n typische plaat is waarbij kant A een stuk sterker is dan kant B. De eerste vier nummers vind ik beresterk. Mama vond ik destijds een briljante hitsingle. Best gedurfd ook, met dat onorthodoxe ritme-arrangement en die maniakale lach van ome Phil, die het echt een duister sfeertje meegeeft.
That's all vind ik er weinig voor onderdoen, al is het een heel ander soort nummer. Beetje McCartney-achtig liedje, waarbij het moeilijk vast te stellen is wat nu precies het refrein is en wat de coupletten zijn. Dat jaren-zeventig-keyboardje maakt het een vrij tijdloos nummer, en dat kun je van de meeste andere nummers niet zeggen.
Home by the sea is degelijke jaren-tachtig symfo, gewoon een sterk nummer, dat een instrumentaal vervolg krijgt in Second home by the sea.

Maar daarna gaat het mis: Illegal alien is een humoristisch bedoeld wegwerpnummer waarvan Genesis er in de jaren tachtig en negentig veel te veel van zou maken. Just a job to do en Silver rainbow vind ik nog net boven de middelmaat uitsteken en de twee resterende nummers zijn degelijk, maar uiteindelijk toch vrij saai. Jammer dat ze het niveau van kant 1 niet kunnen vasthouden. De eerste vier nummers verdienen vier sterren, kant twee krijgt er maar drie. Doe de wiskunde en je komt uit op een totaalscore van 3,5.

avatar van Heer Hendrik
Volledig met je beschrijving eens Gaucho, nu de score nog gelijk trekken

avatar van postman
flut album met irritante jaren tachtig dreun .

avatar van Minneapolis
Home by the sea..
Als kind vond ik het gewoon een lekker catchy nummer, maar het is alleen maar beter geworden toen ik later begreep dat het Genesis' Hotel California is. Het spookachtige instrumentale middenstuk werkt ook goed. Sit down, Sit down!

avatar van Running On Empty
Home By The Sea is aardig met een helaas nogal simpele gitaarsolo van de heer Rutherford. Ook Mama is een heel aardig nummer, heerlijke beat. De overige nummers zijn flut tot volkomen ruk. Net iets beter dan de LP Abacab maar meer niet.

avatar van gaucho
Geen waardering voor That's all? Vind ik echt een heerlijk popliedje.

avatar van Running On Empty
gaucho schreef:
Geen waardering voor That's all? Vind ik echt een heerlijk popliedje.

Nee, echt een wanstaltig flutnummer en samen met Whodunnit het slechtste wat ze ooit gemaakt hebben.

avatar van gaucho
Wow... op 1 lijn met het inderdaad verschrikkelijke Whodunnit? Tja, smaken verschillen, zullen we maar zeggen