Joy Division - Unknown Pleasures (1979)

Label: Factory

1. Disorder (3:33)
  2. Day of the Lords (4:50)
  3. Candidate (3:05)
  4. Insight (4:29)
  5. New Dawn Fades (4:49)
  6. She's Lost Control (3:57)
  7. Shadowplay (3:56)
  8. Wilderness (2:39)
  9. Interzone (2:16)
  10. I Remember Nothing (5:53)
  11. Dead Souls [Live] * (4:25)
  12. The Only Mistake [Live] * (4:12)
  13. Insight [Live] * (3:52)
  14. Candidate [Live] * (2:08)
  15. Wilderness [Live] * (2:32)
  16. She's Lost Control [Live] * (3:47)
  17. Shadowplay [Live] * (3:35)
  18. Disorder [Live] * (3:29)
  19. Interzone [Live] * (2:05)
  20. Atrocity Exhibition [Live] * (6:14)
  21. Novelty [Live] * (4:29)
  22. Transmission [Live] * (3:50)
*Laura*
Lost Highway schreef:

Mensen die gaan letten op de zang bij Joy Division hebben de muziek zowiezo niet goed begrepen. Dat rauwe, ietwat valse stemgeluid van Curtis dat toch weet te raken, dat is nu net de charme van Joy Division.

Klopt helemaal. Vervang Ians stem en alle magie is weg.

Lost Highway schreef:

Alsof het muzikaal allemaal wel veel voorstelt? Als je ziet wat Jeff Buckley van gevoelens teweeg weet te bregen (niet bij jouw dus), dan hoeft een valse stem al niet voor mij.

Feeder
Ach... mensen verschillen zeg ik dan. De 1 vindt Jeff Buckley ontroerend in alles wat hij doet. Die andere (zoals ik) sluit zich liever op in een donkere kamer en laat zich ontroeren door Ian Curtis z'n zelfmoordgedachten. Hoe dan ook, Ian en Jeff zijn inmiddels twee legendes geworden die alletwee het respect verdienen.

Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de inktzwarte ontrederring van Ian Curtis.

But I don't care anymore...
I've lost the will to want more...

Jessie
ongehoorde jammerklacht , buitenaards mooi , of liever onderaardse hemelse muziek

avatar van bonothecat
In het kader van het review topic, ga ik proberen iets te zeggen over dit album. Wat mij in de berichten tot nu toe opvalt is, dat het blijkbaar nogal lastig is om iets te zeggen over wat Joy Division nu precies teweeg brengt. En het is voor mij ook een soort "Mission Impossible". Je vervalt al gauw in cliché's.

Wat ik vooral mooi vind is het strakke, donkere soms wat spookachtige geluid van de band. En daarbij de intense stem van Ian Curtis. Het roept bij mij een soort donkere vrolijkheid op. En dat is waarschijnlijk de eerste keer dat het woord vrolijk in combinatie met Joy Division wordt gebruikt. Ik kan me namelijk best voorstellen dat ik op deze muziek lekker kan dansen en uit mijn bol gaan. In het album zitten geen slechte momenten. Wat mij deze keer bij het luisteren voor het eerst opviel, dat New Order een logisch vervolg is op Joy Division. Het electronische geluid van NO, komt hier ook regelmatig voorbij.

wat een rete sterk nummer is she's lost control
Ik merk zelf eigenlijk niet zoveel van de ontoeganklijkheid, het klinkt in mijn oren zelfs allemaal zeer vertrouwd,de baslijnen zijn om van te smullen, maar ik kan wel begrijpen waarom sommige mensen over deze band struikelen, ian curtis zijn stem is wel bijzonder kil, beangstigend zelfs maar voor mij is dat alleen maar een pluspunt.
ik heb weer al een sterke band ontdekt dankzij MM

Feeder
En niet alleen she's lost control maar ook de andere nummers zijn van een torenhoog niveau. Denk maar aan Disorder en Insight. Er hangt een kille, troosteloze sfeer rond deze plaat. Hier is niet echt sprake van dreiging zoals bij Pornography. Nee, bij deze cd sluipen er gewoon langzaam radeloze gedachten in jouw hoofd. Ik voel bij het luisteren echt mee met Ian Curtis, grote persoonlijkheid, grote artiest, een grote meneer.

Mooie muziek, dat zeker.
Maar blijkt toch wel dat Ian Curtis echt niet gemakkelijk in de omgang moet zijn geweest.
Wel triest dat zo'n jong iemand uiteindelijk zelfmoord pleegt, en hoewel dit album totaal anders als Closer klinkt; blijft het heerlijke muziek. Dit album is toch iets luchtiger dan zijn opvolger.

Ook New dawn Fades is om te smullen maar een nummer van het niveau 'decades' heb ik nog niet gevonden. maar toch is dit een zeer mooie plaat hoor, Het is inderdaad tragisch om op zo een jonge leeftijd al te denken dat het leven geen zin meer heeft. Hij was maar 23 jaar niet ? in ieder geval veel te jong...

avatar van the viking
Een briljanter nummer dan Decades zul je mijn inziens niet kunnen vinden.Naast de bekende nummers ben ik ontzettend gecharmeerd van Atmosphere,ook een enorme aanrader

avatar van orbit
Ik vind The Eternal anders een stuk beter dan Decades...

avatar van Premonition
The Eternal magistraal nummer
Van UP is Shadowplay favoriet, maar UP haalt bij lange na niet het niveau van Closer

avatar van VanDeGriend
Beiden: magistrale nummers

Feeder
Ik vind op deze plaat Disorder en Insight de beste twee nummers. Das al van de eerste luisterbeurt en het is zo gebleven. Maar dit album kan inderdaad niet tippen aan closer. Toch is dit 1 van m'n absolute lievelingsalbums.

avatar van VanDeGriend
UP niet van het nivo van Closer ? Mwah. Tis dat ik maar 1 album per artiest in mn top 10 zet, anders stond deze er mooi in. Vind het weinig verschil maken. Ze zijn me even dierbaar...deze twee monumenten van de moderne muziek

Feeder
Ik vind gewoon dat Unknown pleasures even een terugslag heeft na shadowplay. En closer blijft maar beter worden naar het einde toe.

avatar van freddze
Feeder schreef:
Ik vind op deze plaat Disorder en Insight de beste twee nummers.
Volledig mee akkoord En Shadowplay vind ik ook geniaal!

Feeder schreef:
Maar dit album kan inderdaad niet tippen aan Closer.
Hiermee moet ik 't oneens zijn. Hoewel mijn favoriete nummer van deze twee platen samen op Closer staat (nl. Decades), vind ik juist dat Unknown Pleasures nog net dat tikkeltje meer heeft dan Closer.
Alle nummers zijn hier naar mijn aanvoelen gewoon 5* waard. Maar op Closer zou ik Atrocity Exhibition en Colony toch niet de volle 5* geven.

Hm..., als ik 't zo bedenk ga ik mijn score voor Closer toch verhogen naar 5*. Zeven nummers die een 5* krijgen en twee een 4,5*, dat moet toch naar boven worden afgerond

Enne, mijn favoriete JD nummer is Novelty

freddze schreef:
Volledig mee akkoord En Shadowplay vind ik ook geniaal!

Enne, mijn favoriete JD nummer is Novelty

Zoals u kan zien in m'n top tien heb ik ondertussen wel voor Unknown pleasures gekozen. Hef heeft inderdaad hetgene dat Closer niet heeft. Mijn favoriete Joy Division nummer is toch wel Love will tear us apart (hemelse song ).

avatar van charlezzz
zijn we het er over eens dat er weinig bands zijn die twee zulke goeie platen hebben gemaakt, en zich in zo'n korte periode (van '78 tot half '80) zo sterk ontwikkeld hebben?

Feeder
Daar zijn we het over eens.

Vergeet niet dat The cure ook een band is die zich in een héél korte periode enorm ontwikkeld heeft. Maar zo kan ik nog wel een paar jaren 80' bands opnoemen.

Fuser
Na veel gelezen te hebben over Unknown Pleasures en Joy Division in het algemeen qua recensies(3voor12, OOR, deze site etc.). Vond ik het eens tijd geworden om aandacht te besteden aan dit album en de groep. Na de eerste luisterbeurt kwam ik van een koude kermis thuis het kon me op een of andere manier moeilijk raken het was ontoegankelijk kortom voor mij persoonlijk was het niet voor herhaling vatbaar, ik kon er de schoonheid niet van in zien; misschien was het -te- donker.
Nu na vele luisterbeurten later is het tot me door gedrongen dat dit schoonheid is; donker/gevoelig/vocale die je niet snel meer vergeet. Kortom een album dat zich ontpopt tot een meesterwerk wat de moeite meer dan waard was/is om tot je te nemen; het laat je vervolgens niet meer los met goede nr's zoals disorder, she's lost control, insight en shadowplay naar mijn mening.
Nu ik vandaag een exemplaar van Closer binnen heb gehaald staat me gegarandeert weer een "prachtige"; (hoewel prachtig, rooskleurig is het allemaal niet).
luisterervaring te wachten, ik ben door de denkbeeldige zure appel heen.

avatar van Mart
Dit album valt mij nogal tegen. Ik vind deze een stuk minder toegankelijker dan Closer. Disorder en She's Lost Control zijn wel erg goede nummers en de baslijnen liggen (voor mij althans) erg goed in het gehoor, maar het meerendeel van de nummers weet mij niet echt te boeien. Ik ga dit album nog wat meer luisterbeurten gunnen, maar voorlopig houd ik het op 3 sterren.

avatar van Mart
Na nog een paar luisterbeurten verhoogd naar 4,5 sterren. Erg goed album. De nummers weten mij nu een stuk beter te boeien en er is geen enkel zwak nummer hierop te bekennen. Mijn favorieten: Disorder, Day Of The Lords, New Dawn Fades, She's Lost Control en Shadowplay. Geen 5 sterren, want op Closer zitten voor mij veel meer kippenvelmomenten.

Beste nummer op dit album is imo Shadowplay, op de voet gevolgd door New Dawn Fades.

Verhoogd naar 5 sterren. Echt een meesterwerk

luisteraart
Na lang beraad en twijfel heb ik besloten om deze zwarte parel in mijn top 10 van nummer 2 naar nummer 1 te promoveren.
Jammer voor Kollaps, maar er kan er maar één de beste zijn, en dat is deze.

Het geweldige "I Remember Nothing" gaf de doorslag.

avatar van Mart
Vandaag weer eens opgezet, en het blijft een meesterwerk. Ik vond hem eerst niet echt bijzonder (ik bleef hangen bij Disorder en She's Lost Control), maar op de een of andere manier werkte het verslavend en ging ik er steeds vaker naar luisteren. De andere nummers begon ik steeds meer te waarderen en momenteel zijn mijn favorieten Day Of The Lords (één van de meest depressieve nummers die ik ooit heb gehoord) en Shadowplay. En ik luister er sinds vorige maand met grote regelmaat naar. Echt heerlijk

Ik heb bij dit album nog een reactie gelezen dat je dit album niet in een rotbui moet draaien, maar voor mij geldt dat niet. Als ik dit album in een rotbui draai krijg ik een soort positieve energie, zodat ik er toch weer tegenaan kan gaan. Grappig hoe meningen kunnen verschillen

avatar van Reint
Geweldig album inderdaad. En Curtis' stem is geweldig.
Een stem hoeft trouwens niet zuiver te zijn, ik hou zelfs niet van té zuivere stemmen (waar de halve hedendaagse popmuziek uit bestaat) (Jeff Buckley heeft een gewelsdige stem, da's een heel ander verhaal). Neem Jeff Mangum (die kan vreselijk uithalen), door die stem wordt het allemaal veel intenser en persoonlijker. Zie ook Malkmus van Pavement.

avatar van gemaster
Toch niet helemaal mijn ding. De wat meer uptempo nummers vind ik over het algemeen goed, maar de tragere nummers kunnen mijn aandacht niet vasthouden.

Kleine 3,5*

gemaster schreef:

Kleine 3,5*

Probeer er eens vaker naar luisteren Dan zul je hem vast beter vinden

avatar van gemaster
Sorry, er is zoveel muziek dat ik het zonde vind van mijn tijd om naar albums te luisteren die me niet grijpen.