Paul Simon - Graceland (1986)

Pop / Wereld
Label: Warner Bros.

1. The Boy in the Bubble (3:59)
  2. Graceland (4:51)
  3. I Know What I Know (3:13)
  4. Gumboots (2:45)
  5. Diamonds on the Soles of Her Shoes (5:48)
  6. You Can Call Me Al (4:40)
  7. Under African Skies (3:37)

met Linda Ronstadt

8. Homeless (3:48)
  9. Crazy Love, Vol. II (4:19)
  10. That Was Your Mother (2:52)
  11. All Around the World Or the Myth of Fingerprints (3:14)
  12. Homeless [Demo Version] * (2:31)
  13. Diamonds on the Soles of Her Shoes [Unreleased Version] * (4:43)
  14. All Around the World Or the Myth of Fingerprints [Early Version] * (3:17)
avatar van Cerclezot
Een geweldige plaat uit mijn geboortejaar. Kreeg hem dit jaar voor mijn nieuwjaar. Favo tracks: You can call me Al, Graceland en diamonds on the sole of her shoes. Onterecht niet in de top 250. Misschien dat mijn stem een beetje helpt. 5* en een plaats in de top 10.

avatar van Tribal Gathering
Ik vind dit toch wel een erg interessant album van Paul Simon. Hij heeft duidelijk zijn best gedaan om een gevarieerd beeld te geven van de Afrikaanse muziek en is er toch in geslaagd een echt Paul Simon album te maken.

Ook voor mij is dit echter net geen 5 of 4,5 sterrenplaat. Ik kan ook moeilijk aangeven waar het aan ligt. You Can Call Me Al was een tijdje uit de gratie, maar deze kan ik ook weer prima horen en de rest van de nummers is gewoon erg goed. Misschien is het dat je bij Afrikaanse muziek net wat meer vuur verwacht.

Toch raad ik iedereen aan Graceland tenminste een kans te geven. Ik ken geen album dat hierop lijkt en elke keer dat je hem beluistert is hij toch weer erg lekker.

"Loooooosing love is like a window in your heart / everybody sees you're blown apart / everybody sees the wind blow"

Simon is zowel muzikaal als tekstueel in topvorm hier. Een oude favoriet, 5/5.

avatar van Edjo
Als achtergrondmuziek inderdaad wel geschikt. Maar zet het geluid maar eens wat harder. Je hoort dan pas echt de prachtige composities, de schitterende zang en muziekale kunsten van de Afrikanen. Wat mij betreft een klassieker en zeer orgineel, zeker voor die tijd.

avatar van musicfriek
De zangeres die zingt in het nummer Under African Skies is niemand minder dan Linda Ronstadt. Prachtig nummer overigens!

EVANSHEWSON
Tijloze wereldplaat dit.
Het is ondertussen al méér dan 20 jaar oud, wat bewijst hoe de tijd vliegt, want het lijkt me maar enkele jaartjes oud...

Mooi is de samenwerking met die formidabele Ladysmith Black Mambazo (schrijf ik dit juist ??).

Tijloze plaat, véél hoogtepunten en haast geen dipjes.
Moet het dringend nog eens beluisteren!
4.5 sterren ****1/2

avatar van Edjo
musicfriek schreef:

En bij Graceland als zangers The Everly Brothers !?!

avatar van bawimeko
Een paar jaar geleden had ik dit album vast en zeker minstens 4**** gegeven en nu maar 3,5...
Het vervelend is dat na 23 seconden van willekeurige track ik iets anders opzet. Misschien teveel gehoord?
Ik denk ook dat ik het allemaal te klinisch vind klinken, raar genoeg. De afrikaanse instrumentalisten worden wat te vaak overgoten met een sausje obligate studio-muzikanten (Steve Gadd, Anthony Jackson) waardoor het af en toe 'gewoon' als een Paul SImon-album klinkt. Niet slecht dus, maar Hearts en Bones was persoonlijker!

avatar van George
Sommige platen haal je binnen als een meesterwerk. Dat overkwam mij met Graceland. Bewondering voor zijn zo 'plotseling' gedane origineel uitstapje in Afrika , voor de zo natuurlijk klinkende vermenging van zijn stijl met Afrikaanse volksmuziek alsof het de gewoonste zaak van de wereld betrof , de hoge kwaliteit van het werk , welk ook nog in staat bleek om een zeer groot publiek aan te spreken.
In 2007 erken ik nog altijd de hoge en originele kwaliteit van het album. En , voor de weinige mensen die het album niet kennen een warme aanbeveling waard. Tot zoverre de superlatieven. Want , net als Bawimeko lijkt te schrijven , Graceland kan mij niet echt meer boeien. Het klinkt in 2007 mij te lieflijk en inderdaad ook wat klinisch in de oren. 'Ik verwacht net wat meer vuur ' , schrijft iemand in een van bovenstaande berichten. Hij slaat de spijker op de kop.
Het blijft evenwel mogelijk dat de veronderstelling van Bawimeko ; het album te veel gehoord te hebben , ook voor mij opgaat.
Over 5 jaar gaat hij wederom in de herkansing !

avatar van Ben Post
Misschien wel wat braaf, weinig scherpe kantjes. Maar damn... als geheel zo onvoorstelbaar lekker. Het gaat mij bij deze plaat niet om de liedjes maar om het geheel. Perfect voor een auto rit in de schemering of lui in de hangmat.

avatar van LeRoi
1 van de eerste platen die ik aanschafte en blijft een tijdloze Wereld-plaat al draai ik 'm eerlijkgezegd bijna nooit.......

avatar van Kos
Kos
Ik vond dit vroeger zo'n suffe plaat die echt iets voor je ouders was of zo en daarna ben ik hem elk jaar beter gaan vinden. .

Zul je zien dat het over 10 jaar 1 van m'n favorieten is.

avatar van Ceasar
Al 21 jaar snap ik niet wat er zo goed aan dit album zou zijn....
2 sterren derhalve.

Mijn meenemen-naar-onbewoond-eiland-plaat! Schitterende poetische teksten met geniale ritmes die onwesterse gevoelens bij me losmaken zoals sommige afrikaanse zangers kunnen. Duizende keren gedraaid en nog steeds niet genoeg gehoord. 5 sterren omdat er niet meer gegeven kunnen worden.

avatar van hans25
Fantastische muziek, knappe stemmen en ijzersterke nummers die compleet af zijn...
Favoriet: I know what I know & Diamonds

5* !!!

avatar van bawimeko
Fantastische zang en muziek, virtuoze muzikanten...maar waarom moet dat bleke mannetje met die iele stem er toch elke keer tussen? Laatst nog 'ns beluisterd en besloten een halve ster lager te gaan; als Paul niet had meegezongen was dit makkelijk 4****, nu 3***

als paul simon niet had meegezongen was dit album er nooit geweest. Hij zit erbij omdat hij het album heeft gemaakt, de andere muzikanten zijn slecht figuranten.

avatar van bawimeko
Af en toe vind ik het bijna andersom, door al het muzikale geweld en de prachtige achtergrondzang van Ladysmith vind ik het bijna jammer dat Paul de leadzang doet in Diamonds on the soles of her Shoes...

avatar van berwt
Pareltje. Stuk voor stuk originele nummers met elk hun momentje dat in je hoofd blijft hangen. Paul Simon is een groot artiest en met dit album toonde hij dat er op het zwarte continent eveneens grote artiesten te vinden zijn.

Gewoon simpelweg een superplaat! 5*

mathieudc
Schitterend album. Na 'Homeless' zakt het niveau wel een beetje maar het blijft wel hoog (behalve op Crazy Love, dat nummer doet mij (voorlopig) niets).

avatar van Snakeskin
met Thriller van Jackson en Joshua Tree eigenlijk een van de eighties album bij uitstek. Verassend buiten de Top 250. Dus kennelijk toch te licht bevonden, of binnenkort toch te bewonderen in de genoemde toplijst. Ik zou het verdiend vinden.

avatar van LucM
Een fantastisch album waar Paul Simon zijn eigen stijl op geslaagde wijze vermengt met (Zuid-)Afrikaanse muziek, dit is zonder meer een klassieker in de popgeschiedenis. Aanvankelijk kreeg Paul Simon veel kritiek omdat hij het album in Zuid-Afrika opnam en aldus de boycot van dat land in de wind legde, maar na het meermaals beluisteren van dit album verstomde die kritiek.
Alle tracks zijn sterk en dan vooral de albumtracks "Diamonds on the Soles of Her Shoes" en "Under African Skies".

avatar van musicfriek
Hup, terug naar de max score met deze. Wat een prachtige plaat blijft dit toch

Titelsong hiervan is echt zooooo mooi gedaan

avatar van LucM
musicfriek schreef:
Hup, terug naar de max score met deze.

Gelijk heb je, want dit is een meesterwerk!

avatar van musicfriek
Joseph's face was black as the night
and the pale yellow moon shone in his eyes

We zijn het niet vaak eens, maar met deze absoluut wel!

Snakeskin schreef:
Buiten de top 250??????????

Roelof
Paul Simon _ Graceland

Ik luisterde toch al (l)ouwe shit en de albums van Simon en Garfunkel hadden me al blij gemaakt, een soort van leeg blij, een blij dat ik met mijn armen in de mijn zei sta en door het raam naar buiten kijk, naar de zon en de kat in de zon. En het gras dat groen en blij en fris staat te zijn. En dan ben ik even tevreden en blij, want ik begrijp dat een groen gazon nog altijd meer blij maakt dan een dood gazon. En dat de zon beter wel vrolijk kan schijnen dan niet. En dan ben ik even voldaan. Niet iets dat ik al te lang kan volhouden, en ik neem het allemaal maar voor kennis aan. Het is ook nog niet de tijd om weeig van je tuin te genieten als er nog zoveel meer is. Om van te genieten. In je jeugd. Maar het zonnetje van the sounds of silence had ook in mijn hart geschenen. En het was warm en aangenaam voor zolang als het duurde.
Dus de sprong naar graceland was niet al te groot. Zou niet al te groot moeten zijn. Want de groene heuvels en blauwe waters en lachende gezichtjes waren me al bekend, dus hoe groot zou de shock dan nog zijn. En ik was voorbereid.

Oké, maar zonnetje ging iets harder schijnen in mijn hart, toen Paul Simon zong ‘these are the days of miracle and wonder’, en iets met jungle en zo. En ik zag blije olifanten sullig lopen en blij apen slingeren en een rode zonsondergang boven de savanne. Hey, maar het was leuk, en ik voelde die positieve afrika levensgeest toen de negervrouwen aan de put begonnen zingen, en de zon die maar beukte en beukte op dat Afrika-land en ik dacht ‘Hé, dat positivisme, ondanks dat moeilijke bestaan, nou, dat is toch prachtig’. En Paul Simon zingt als een zonnetje en met gelei aan zn verhemelte op Diamonds on the soles of her shoes, met nog meer blije, veerkrachtige negers. Van die typische negers die alleen maar opgewekt lopen te blakeren in de zon. Ik had het gevoel alsof ik boter op m’n hoofd had.

Omdat ik altijd met m’n ogen luister en kijk met m’n oren zag ik niet zo gek veel anders. En het was helemaal niet zo gek indrukwekkend. The Lion King? Ja, dat ja, en dan een handgebaar wat zegt ‘Ja, ja ik ken het liedje’.

Of die verkeerde zoete geur van kaarsen die veel te lang op zolder hebben gelegen. Of kalenders die na zestien jaar uit slappe dozen worden gehaald en zoet en muf stinken. Of stroopwafels uit de oven die best lekker ruiken en warm zijn, en dat je dan misselijk en vol bent omdat je ze zo snel moet opeten. En dat je spijt hebt.

Nou ja, zolang het gras maar groen en blij is.

beaster1256
prachtige plaat van de heer simon , met die mooie invloeden van afrika , er staan magische songs op ( diamonds , you can call me al ....) maar toch een paar mindere

desondanks terecht een millionseller

avatar van Gizzmann
Kos schreef:

Haha, precies. Ik zag deze plaat ook lange tijd als de 'CD die mijn moeder altijd draaide tijdens het strijken'-plaat.

Tot ik een aantal jaar terug erachter kwam dat dit Paul Simon was en heb eigelijk laatst pas de CD een eerlijke kans gegeven. En ik moet zeggen dat ik met het eerste nummer daadwerkelijk al mijn vroegere vooroordelen terug wou nemen want 'The Boy in the Bubble' is echt een prachtig nummer! De tekst is schitterend en het nummer kent een ongekende energie. Echt heel erg lekker.
Maar bij de nummers die erna kwamen kwam toch het oude gevoel weer boven. Vond het allemaal toch iets te duf voor mijn smaak. Erg gebeurd inderdaad best veel, maar toch klinkt het nog steeds erg vlak allemaal. Neemt niet weg dat de teksten erg sterk blijven, het een groot feel-good effect geeft en dat ik alle experimenten met wereld muziek erg positief opvat.

Gewoon een leuk albumpje, zie het nog niet gelijk als een meesterwerk. Misschien over een paar jaar?..