Paul Simon - Graceland (1986)

Pop / Wereld
Label: Warner Bros.

1. The Boy in the Bubble (3:59)
  2. Graceland (4:51)
  3. I Know What I Know (3:13)
  4. Gumboots (2:45)
  5. Diamonds on the Soles of Her Shoes (5:48)
  6. You Can Call Me Al (4:40)
  7. Under African Skies (3:37)

met Linda Ronstadt

8. Homeless (3:48)
  9. Crazy Love, Vol. II (4:19)
  10. That Was Your Mother (2:52)
  11. All Around the World Or the Myth of Fingerprints (3:14)
  12. Homeless [Demo Version] * (2:31)
  13. Diamonds on the Soles of Her Shoes [Unreleased Version] * (4:43)
  14. All Around the World Or the Myth of Fingerprints [Early Version] * (3:17)
avatar van MrMojoRising
Meesterwerk

avatar van Metalhead99
Wat blijft dit, inmiddels 26 jaar na dato, nog steeds een heerlijke plaat. De productie is werkelijk fantastisch. De muziek uniek en swingend. Ja, dit is genieten, dit is gewoon fantastische muziek!

AFCA-030
Op welk album staat Crazy Love, Vol. 1?

avatar van Hendrik68
Ververs je je post net zo lang tot iemand antwoord geeft? Nou laat ik eens een poging wagen. Bij mijn weten bestaat er geen volume 1. Ik heb zelf het idee dat volume 2 niet op een 2e uitgave van het nummer gaat, maar meer om vrouw nummer 2, Carrie Fischer (actrice) van wie hij kort voor het uitbrengen van Graceland scheidde, maar met wie hij wel vriendjes zou blijven.

AFCA-030
Bedankt, Hendrik. Op het internet kon ik er geen informatie over vinden en hier kan ik wat mee.

AFCA-030 schreef:
Op welk album staat Crazy Love, Vol. 1?
Hendrik68 schreef:

Dat is niet helemaal waar. Eerder is dit al ter sprake geweest. Ik stelde ook de vraag waarom het er Vol. II achter staat. Hieronder staat het antwoord dat ik kreeg (twee pagina's terug bij dit album):

Rumour schreef:
As Simon explained in an interview with SongTalk magazine, there are two reasons for the "Vol. II" in the title. One is that Simon wanted to differentiate his "Crazy Love" from the Van Morrison song of the same name. The other is that he is talking about a love that has started and stopped more than once.

Bron

AFCA-030
Oké, het heeft dus niets te maken met een vervolg op Volume 1. Bedankt voor de informatie.

Graag gedaan!

avatar van niels94
Het is een gezellig feestje op dit album, of ik het ooit echt zo hoogstaand zal vinden als velen hier betwijfel ik echter.

avatar van Hendrik68
Ok Rogyros, ik deed ook maar een poging zei ik. Maar de laatste zin geeft aan dat mijn theorie dus zeker wel voor een deel juist is. Simon is dit weekend alweer 73 jaar geworden trouwens.

Hendrik68 schreef:
Simon is dit weekend alweer 73 jaar geworden trouwens.

71, Hendrik.

avatar van Hendrik68
Pietje precies....... Je hebt gelijk, mijn krant heeft gelogen.

avatar van Floater
Daarom lees ik geen kranten. Om met Dylan te spreken: "You can't believe what you read in the press anyway" (Rolling Stone, september 2012).

avatar van Rogyros
Tja. Rolling Stone is ook pers...

avatar van Floater
Klopt, dit is inderdaad paradoxaal. In de pers beweert iemand dat je ernstig moet betwijfelen wat je leest in de pers.

Doet me denken aan de paradox van Epimenides, een filosoof uit Kreta. Hij beweerde: “Alle Kretenzers zijn leugenaars”, waarmee hij bedoelde dat een Kretenzer altijd liegt. De vraag is nu of Epimenides die zelf een Kretenzer was, de waarheid sprak?

Als hij de waarheid spreekt, dan is hij zelf een leugenaar omdat hij een Kretenzer is. Maar als
hij liegt, dan is zijn uitspraak ook een leugen en zou hij dus zelf geen leugenaar zijn.

avatar van Ducoz
Zonde dat zo'n album in die tijd moest uitkomen...
Ik weet nou niet of ik de productie zo tof vind... alsof de drummer in een lege vliegtuighangard zit.. en er op los mept. De galm...
Ook de drumcomputer die her en der langskomt vind ik niet zo mooi, terwijl 'All Around the World....' wel een erg mooi nummer is, maar die drums.. o o.
Ook de drums op 'I Know What I Know', zodra deze inkomen... wat een aanfluiting...
Dat niemand 'm nou ooit heeft verteld dat dat vast niet zo'n goed idee zou zijn.
Ook komt Ladysmith Black Mambazo hier niet lekker uit de verf en klinkt dat eigenlijk gewoon een beetje gek.
Foute nummers als 'You Can Call Me Al' vind ik dan wel weer erg leuk, een soort van guilty pleasure, ook niet clip...

Mmm die '80s waren toch wel erg zonde. Er zijn natuurlijk zat mensen die daar juist van houden of daar wat makkelijker doorheen prikken dan ik.. maar ik durf alleen maar te dromen hoe dit had geklonken als het in het begin van de jaren '70 was uitgekomen..

Voor de rest toch een flink zonnig album wat ik graag opzet op regenachtige dagen als deze, heb nu maar eens de 2012 remaster gekocht met 3 bonustracks.

avatar van The Goss
Prachtig album. Kende het tot kort geleden niet in zijn geheel, maar na de documentaire die naar aanleiding van het 25 jarig jubileum van de plaat is uitgezonden in het album gedoken en het heeft me meer meer leren kennen over de muziek van Paul Simon en nadien ook van Simon en Garfunkel.

Heel goed, Goss!

Als je meer van deze geweldenaar wilt horen, raad ik je aan om bijvoorbeeld ook eens zijn albums Paul Simon en Still Crazy After All These Years te proberen. Zijn beiden anders dan deze. De wereldse klanken vind je daar niet terug. Maar ook deze zijn ook goed, zeker de Still Crazy.

Heerlijke muziek. De docu van de BBC onlangs was ook de moeite waard. Deze muziek doet me vooral terugdenken aan mijn vakanties in zuidelijk Afrika. Kippenvelmuziek

M. Engels schreef:

Ladysmith Black Mambazo is overigens wel erg puur. Ontroerend zoals zij muziek beleven.

avatar van blaauwtje
Heerlijke swingende plaat vam Mr Paul Simon, hier en daar voortreffelijk ondersteund door collega 's uit amerika(Everly brothers en Linda Ronstadt) maar over het algemeen krachtig ondersteund door afrikaanse muzikanten.

Heb destijds(1989) de show in het goffertpark gezien, met LBM,Hugh Masakela en Miriam Makeba, dat kleine mannetje in een wit t shirtje op het grote podium zie ik nog zo voor me, een heerlijk swingende show, als ik deze plaat draai komen de herinneringen aan die show altijd weer bovendrijven( evenals de ingeslagen ruiten van onze auto, maar dit terzijde)

avatar van pdonidvie
Het heeft even geduurd, maar ik hij heeft de eerste plaats in mijn top 10 veroverd.

avatar van Koerok
Pas Under African Skies (2012) gezien. Een aanrader voor iedereen, maar vooral van fans van dit prachtalbum.

avatar van Darkzone
Ik was destijds 10 of 11 toen de single "You Can Call Me Al" een grote hit was en het een genot was om naar de leuke video te kijken. Het album was ook een hele grote hit in Nederland die heel lang in de album top 100 stond. Maar luisterend naar dit album (nu net pas voor het eerst, terwijl ik The Boy In the Bubble en het titelnummer natuurlijk al wel kende) snap ik niet zo heel goed wat er eigenlijk zo geweldig en swingend aan is. Het klinkt voor mij allemaal wel heel gemoedelijk, rustig en overgeproduceerd. Ik mis de echte spontaniteit.

Misschien is het gewoon een kwestie van vaker luisteren?

avatar van Tony
Graceland was zo'n beetje het eerste "wereldmuziek" album dat een commercieel succes werd. You can Call me Al heeft als single dan weer niks met wereldmuziek te maken, is gewoon een aardig Paul Simon liedje met een leuke videoclip inderdaad, maar de nummers met LBM waren echt wel iets nieuws en kon destijds veel waardering wegdragen. Gedateerd inmiddels, misschien?

Dat het op Graceland niet zou swingen ben ik niet met je eens, als dit niet swingt, wat dan wel?

avatar van Ducoz
Gedateerd? Misschien? Durf je daar over te twijfelen?
Dit is echt een van de overduidelijke voorbeelden van veroudering, dé typische jaren '80 sound.
Met drums zoals in de intro van 'I Know What I Know' kom je eigenlijk niet weg...
Ook de klinische gitaren.. wat eigenlijk een rootsy pop/rockplaat had moeten zijn, Graceland is stiekem een country nummer dat verzuipt in de productie. Niets in deze plaat klinkt natuurlijk, behalve de 'coolheid' van Simon

avatar van Tony
Nou, zo heel erg duidelijk vind ik die 80's productie niet. Of ik heb er gewoon geen moeite mee, dat kan natuurlijk ook.

avatar van Snakeskin
Ik hoor die typische 80's sound ook nergens terug. Ik moet dan meer denken aan hoekige synthesizers drums waar bijvoorbeeld Janet Jackson's "control" van doortrokken is.

avatar van Ducoz
De drums staan ergens in een lege vliegtuigloods...
Maar het klinkt nog relatief vers invergelijking met andere '80s albums, kijk bijvorbeeld naar Live it Up van CSN in de 80s.....
Maar You Can Call Me All heeft nou juist van die nare Synths.
Ik denk overigens dat dit album beter uit de verf had gekomen als het in de '70s was uitgekomen, een natuurlijker geluid. Dat had LBM ook beter uit de hoek doen komen, wat ik hier iewat vind botsen.

avatar van LucM
Ik hoor ook niets van die typische (foute) jaren '80-productie zoals die gladde synths en mechanische syndrums. Er komen inderdaad wat synths bij de pas maar die passen perfect in het totaalgeluid en het album klinkt juist warm en natuurlijk. Blijkbaar vinden sommige users per definitie alle jaren '80-albums slecht geproduceerd en gedateerd. Zo werd die opmerking zelfs gemaakt bij albums van The Smiths en R.E.M. datzelfde jaar terwijl de productie daar juist niet typisch '80's is. Akkoord, in die periode waren er inderdaad veel slecht geproduceerde (en nu gedateerde) albums maar dat is beslist niet het geval met Graceland.