Paul Simon - Graceland (1986)

Pop / Wereld
Label: Warner Bros.

1. The Boy in the Bubble (3:59)
  2. Graceland (4:51)
  3. I Know What I Know (3:13)
  4. Gumboots (2:45)
  5. Diamonds on the Soles of Her Shoes (5:48)
  6. You Can Call Me Al (4:40)
  7. Under African Skies (3:37)

met Linda Ronstadt

8. Homeless (3:48)
  9. Crazy Love, Vol. II (4:19)
  10. That Was Your Mother (2:52)
  11. All Around the World Or the Myth of Fingerprints (3:14)
  12. Homeless [Demo Version] * (2:31)
  13. Diamonds on the Soles of Her Shoes [Unreleased Version] * (4:43)
  14. All Around the World Or the Myth of Fingerprints [Early Version] * (3:17)
Dim
Rustig voortkabbelende muziek, fijne invloeden van buiten Europa. De stem van Simon staat als een huis, maar het is gewoon geen muziek die je doet opveren, er zit niks geweldigs aan. Dit album in de top 250 vind ik vrij apart.

Dim schreef:
het is gewoon geen muziek die je doet opveren.

Het understatement van het jaar.

I said who am I to blow against the wind

I know what I know, I'll sing what I said
We come and we go
That's the thing that I keep in the back of my head

En op basis van dat ene puntje van kritiek een royale 2,5/5.
Dan kan ik wel begrijpen dat je verbaasd bent dat dit album in de top 250 staat.

avatar van musician
Nu, "geen muziek die je doet opveren" is natuurlijk niet zomaar "één puntje van kritiek". Ik kan mij wel iets bij Dim's gedachtengang voorstellen.

Ik vind het ook niet Simons' beste werk en daarnaast de "fijne invloeden van buiten", zoals Dim dat omschrijft, zelfs lelijk.
Ook in wereldmuziek is mooi en minder mooi (al naar gelang de smaak) te benoemen en hier vind ik het beduidend minder fraai.

Simon heeft solo en met Garfunkel betere albums gemaakt.

musician schreef:

Moet kunnen. Maar je geeft wel een 3 en dat cijfer rijmt met je beschrijving.

Dim
Dazzler, je bent duidelijk idolaat van dit album, en dat is je goed recht. Ik hoor hier echter niks in dat de grauwe middelmaat overstijgt en vandaar een gemiddeld cijfer.

avatar van dazzler
Ik ben niet idolaat van het album. Ik vind het gewoon supergoed.

Maar ik lees nu twee verschillende commentaren.

Dim schreef:

Die eerste leek me positief en eindigde op een wat zure noot.

Dim schreef:

Jouw cijfer van 2,5 kan ik beter rijmen met je laatste commentaar.

Dat er niks opwindends inzat vond ik een rare opmerking
omdat een song als I Know What I Know één en al opwinding in zich draagt, vind ik toch.
Vandaar ook die quote uit het nummer. Jij denkt er anders over, maar ik weet wat ik weet (hoor).

Verder geen enkel probleem met je cijfer, dat middels je laatste reactie duidelijker is geworden.

Ik was bezig de top250 door te nemen en de lage positie van dit in mijn beleving alom gerespecteerde album viel me op. De albumscore van boven de vier geeft aan dat het album bij veel mensen hoog in hun lijstje staat maar dat dat kennelijk niet breed gedragen. Ik vind het een dijk van een plaat. Fris, dynamisch, origineel en geen slechte tracks. Een blijvertje waar ik elke keer weer heel blij van word.

avatar van Tony
Om 'm hoger in de top 250 te krijgen, moet je 'm om te beginnen in je eigen top 10 opnemen. Net als jij zijn er velen met jou die dit wel een goed album vinden, maar geen top 10 materiaal. Ligt misschien ook wel aan het feit, dat meneer Simon geen echte albumartiest is/was en dit Graceland echt een uitschieter in zijn oeuvre was, zo'n beetje het enige echte top 250 waardige album van hem is.

avatar van paulmccuytney
Hoewel ik zijn werk met Art Garfunkel persoonlijk beter vind, is dit toch wel verreweg zijn beste soloalbum. Tracknummers 4 en 11 kan ik me niet meer zo voor de geest halen, maar de rest is grote klasse. Paul Simon is daarmee wel een van de eerste muzikanten die popmuziek en wereldmuziek een stuk dichter bij elkaar heeft gebracht.
De hits Boy in the bubble en You can call me Al alsmede Under African skies en Diamonds in the soul of our shoes reken ik toch wel tot de hoogtepunten. Een dikke 4 sterren krijgt ie van mij.

avatar van Film Pegasus
Paul Simon is duidelijk een artiest die z'n eigen ding doet, weliswaar door ideeën te gaan lenen bij andere genres. Maar hij is zeer creatief en dat leidt tot goeie en minder goeie albums, naar gelang je die als luisteraar kan smaken. Ik kon echt genieten van Simon & Garfunkel en het was de vraag of Simon dat kon evenaren nadat beide heren uit elkaar gingen. Dat Paul Simon een carrière zou uitbouwen is geen verrassing, hij was vroeger al de muzikale kracht achter het duo. In de jaren '70 maakt hij nog pareltjes die mooi pasten in de tijdsgeest van de singer-songwriter. Later kwam de concurrentie op van disco, punk, new wave en hardrock. Het is dan ook zeer sterk dat hij midden jaren '80 zich los weekte van de toenmalige commerciële muziek en zijn eigen talent als liedjesschrijver met nieuwe opnametechnieken, nieuwe klanken en ook nieuwe stijlen. Simon was nooit echt een man van ritme geweest, maar eerder van tekst en melodie. In de 60's en 70's kon dat geen kwaad, maar gaandeweg werd het wat minder persoonlijk en ook vrij saai moet ik zeggen. De sterke kwam dus naast die nieuwe klanken ook in de combinatie van aanstekelijke ritmes en de teksten en melodieën van Paul Simon. You can call me All heeft het album samen met Graceland bekend gemaakt, maar nummers als Diamonds in the soul of our shoes, Under African Skies en Homeless zijn nummers die nog meer kloppen en de juiste sfeer weergeven. Hoe een man als Simon de sfeer van Afrika kan weergeven. En daar is de verdienste van Ladysmith Black Mambazo zeker niet te onderschatten, net als andere artiesten en technici die voldoende vrijheid hebben gekregen van Paul Simon om onder zijn supervisie dit album mee tot stand te helpen. Moest een artiest met dit concept te arrogant geweest zijn om zijn eigen ding door te drukken, had het nooit zo goed kunnen worden. Een prachtalbum!

WPE
Een beetje erg veel overgewaardeerd album van Paul Simon, maar niettemin: ik denk wel een van zijn beste. En het klinkt allemaal erg goed en jawel, voor zover mogelijk bij Paul, swingt het album zelfs af en toe! En dat zelfs met een boodschap van apartheid.

avatar van adri1982
Mede om de boodschap tegen de Apartheid is dit album mij toch zeker 4,0* waard. Het regime dat in de Unie van Zuid-Afrika (later Republiek Zuid-Afrika) decennia's lang bleef regeren, heeft blanke en donkere mensen uiteen gehaald en uiteengehouden. Dat is erg, en het is goed dat er protestliederen tegen geschreven zijn. Ook dapper van Paul Simon om in 1985-1986 het album op te nemen met Zuid-Afrikaanse artiesten, terwijl de apartheid toen der tijd (helaas) nog van kracht was.
Over het album zelf; Ik vind het muzikaal gezien ca. 3,75* waard (die kun je niet uitdelen). Het album begint goed met 'The Boy in the bubble' en wordt daarna vervolgd door de beste track: 'Graceland'. Ook 'I Know what I know' en 'Gumboots' herkende ik meteen toen ik de gehele plaat vandaag weer draaide, want dit album heb ik heel lang geleden leren kennen via mijn vader. Ik kan mij herinneren dat 6 of 7 was, en dat hij met regelmaat dit album opzette. Toen der tijd vond ik het geweldige muziek. 'Diamonds on the soles of her shoes' is ook een klassieker, evenals de grote hit 'You can call me all'. Het duet met Linda Rondstadt 'Under African skies' is verrassend een van de mooiste tracks, en het A-Capella nummer 'Homeless' zit goed in elkaar. 'Crazy love vol. II' is een beetje van de stijl muziek, die Simon in de eind jaren-60 maakte met Art Garfunkel als Simon & Garfunkel. De laatste twee nummers vind ik wat minder goed.

Ik zou toch zweren dat ik hier een cijfer+ stukje had achtergelaten......... kennelijk niet dus.

Ach, wat is er al niet gezegd over Graceland.
Een geweldig initatief van Simon om dit avontuur aan te gaan.
Het is een unieke plaat met een combi van westerse en afrikaanse muziek. Simon blijft ondanks dat toch heel herkenbaar in zijn manier van schrijven- net of het heel vanzelfsprekend is.
Graceland klinkt zo organisch en naturel en het swingt bij tijd en wijle als een tierelier.
Anders maar toch vertrouwd. Knap als je dat kan overbrengen. Maar goed, we hebben het hier wel over Paul Simon.

avatar van Chungking
Ik weet niet hoeveel ik de track 'Graceland' al gehoord heb (een keer of 30? 50?), maar vandaag hoor ik pas voor het eerst hoe geweldig die baslijn is

(lang leve een goede hoofdtelefoon )

avatar van ricardo
Had van deze man nog nooit een compleet album gehoord, dit is dan de meest voor de hand liggende plaat lijkt me, en geen moment spijt van gehad. Vind het echt een tijdloos album, en voor een album uit 1986 klinkt hij nu nog steeds erg modern. Bijzonder natuurlijk de Afrikaanse invloeden die te horen zijn! 4.5*

avatar van Snakeskin
een groeiplaat, al dertig jaar lang. Een plaat uit de buitencategorie. No doubt about that

avatar van MeesBowieFan1
Simpelweg een topalbum. Een van mijn favoriete albums. Ik hou vooral van de snelheidswisselingen, bijvoorbeeld bij Gumboots. Ik word ook super vrolijk van het album, en sta haast te dansen als nummers zoals ''Gumboots'' en ''Diamonds on the Soles of Her Shoes'' langskomen.

groetjes Mees, 15

avatar van DeWP
Over Graceland is veel gesproken. En ook menige documentaire hierover is verschenen op de tv. En de clips met de, destijds zeer veel gedraaide nummers zoals You Can Call Me Al.
Prima album, ik denk eerlijk gezegd ook Paul's beste!

avatar van Pietro
Ik ken deze plaat al zeker 20 jaar – mijn pa heeft ‘m in zijn collectie – maar gek genoeg ben ik Graceland pas de laatste jaren echt gaan waarderen. Misschien heeft het er ook mee te maken dat ik de laatste jaren veel in Afrika ben geweest en meer interesse ben gaan tonen voor wereldmuziek. Dit album zie ik als de perfecte mix van Amerikaanse pop met traditionale Zuid-Afrikaanse invloeden. Ik heb daarnaast veel waardering voor zijn beslissing om ondanks het verwerpelijke systeem van apartheid een plaat op te nemen met lokale muzikanten.

Na een paar tegenvallende platen was Simon halverwege de jaren ’80 op zoek naar iets nieuws en via een Zuid-Afrikaanse producer kwam hij in aanraking met lokale musici zoals Ladysmith Black Mambazo. De unieke koorzang van dit collectief sprak mij direct aan en is voor mij naast het gebruik van traditionale Afrikaanse instrumenten onmiskenbaar verbonden met het succes van deze plaat. De nummers zijn stuk voor stuk ijzersterk, hoewel ik de grote hits You Can Call Me Al en het titelnummer altijd als de minste songs van deze plaat heb beschouwd.

Het melancholische, samen met Linda Ronstadt gezongen Under African Skies, is een van de vele hoogtepunten. Ook Homeless met het Mambazo-koor is erg leuk en veelzijdig en voor de wat meer commercieel aandoende songs als Diamonds On the Soles of Her Shoes en The Boy in the Bubble geldt min of meer hetzelfde. Het sfeervolle Crazy Love, Vol. II is een ander hoogtepunt en Gumboots brengt mij altijd weer in een vrolijke stemming.

Daar waar deze plaat een jaar of 10 geleden nog bleef steken op een 3,5* of een 4*, krijgt hij van mij nu de volle mep en een top-10 waardering: 5*.

avatar van brandos
Ik kan me goed vinden in de beoordeling die adri1982 afgeeft. Zijn hoogtepunten zijn ook de mijne, behalve "You can call me Al" die voor mij toch wel doodgedraaid is op de radio (iets wat b.v. met de hits van FM's 'Rumours' gewoon niet lukt). En ook het hele project was sympathiek, al kreeg Simon er destijds de nodige kritiek op, heeft hij inmiddels de tijd geheel aan zijn zijde. Toch hebben de liedjes van Paul Simon net niet dat weerhaakje die hem voor mij tot een 5*-album laat uitgroeien. Het weerbarstige van een Tim Buckley, het bluesy randje van een Stephen Stills in goeie doen, of het tragische en hartverscheurende van een Nick Drake. Simon werd gewoon gezond oud met genoeg (gewoon) goed werk op zijn conto (waar ik dit album zeker onder schaar), waar hij genoeg krediet voor kreeg. Het is hem gegund.

avatar van james_cameron
Niet mijn ding dit. Een paar leuke liedjes, maar de bonte smeltkroes aan muziekstijlen zorgt bij mij niet bepaald voor het juiste gevoel. Productioneel ook aan de klinische kant, met vooral het drumgeluid erg onnatuurlijk. Afwisselend, dat zeker, en ik hoor ook wel dat hier veel kwaliteit in schuilt, maar het doet me gewoonweg te weinig.

[Bijzonder natuurlijk de Afrikaanse invloeden die te horen zijn! 4.5* [/quote]

Bijzonder? mwah, Talking Heads deden dat bv al in 1980, bijzonder misschien omdat een grote artiest als Paul Simon dit doet maar in de underground en jazz zijn vele Afrikaanse invloeden zq collaboraties

avatar van nico1616
Verbazingwekkend hoe goed deze de tand des tijds heeft doorstaan.
Ik kende het album van de hits, de Afrikaanse ritmes maar nu ik de lyrics eens met aandacht heb gelezen, blijkt ook dat deze meesterlijk zijn.
Het verhaal over zijn midlife-crisis - hij kan niet geloven dat hij 'soft in the middle' is geworden - en hoe hij met het ontdekken van de Afrikaanse muziek een nieuwe drive gevonden heeft, is echt mooi en authentiek. Fantastische artiest, die Paul Simon!

Ik kende Paul wel al van zijn werk met Garfunkel en zijn radiohits maar had dit album nog nooit geluisterd. Tot ik de vinyl oppikte in de Action vr 10 euro.

Wat een lekker moodplaatje is dit! Die basslijnen zijn heerlijk!

Ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen is maar dit album staat in de warme subtop van mijn collectie nu.