Paul Simon - Graceland (1986)

Pop / Wereld
Label: Warner Bros.

1. The Boy in the Bubble (3:59)
  2. Graceland (4:51)
  3. I Know What I Know (3:13)
  4. Gumboots (2:45)
  5. Diamonds on the Soles of Her Shoes (5:48)
  6. You Can Call Me Al (4:40)
  7. Under African Skies (3:37)

met Linda Ronstadt

8. Homeless (3:48)
  9. Crazy Love, Vol. II (4:19)
  10. That Was Your Mother (2:52)
  11. All Around the World Or the Myth of Fingerprints (3:14)
  12. Homeless [Demo Version] * (2:31)
  13. Diamonds on the Soles of Her Shoes [Unreleased Version] * (4:43)
  14. All Around the World Or the Myth of Fingerprints [Early Version] * (3:17)
avatar van Sjoerd
Een van de eerste clips die ik ooit zag was You can call me Al (met Chevy Chase). Wat vond ik dat als kind een hilarische clip... Zag em pas weer en snapte eigenlijk niet meer zo goed waarop ik daar toen zo om in een scheur heb gelegen. Wel leuk liedje trouwens.

avatar van John Doe
Vooral Graceland en Diamonds on the Soles of Her Shoes vind ik goed van dit album.

Ik vind het een leuk album om op te zetten, maar dan weer niet om naar te luisteren. Zo'n ideaal behangetje.

avatar van EmDee
Ik zet m ook altijd op als ik weg ga.

avatar van Onderhond
Achtergrondmuziek heet dat concept. Je zet muziek op, vult lekker de kamer, maar je moet er niet aandachtig naar gaan luisteren, want dan wordt het snel saai.

avatar van gemaster
Een paar van die cd's moet je hebben. Air is zo'n lekkere achtergrondmuziek band. Het is allemaal niet wereldschokkend wat ze doen, maar het luistert heerlijk weg.

avatar van EmDee
Onderhond schreef:

Maar dat zegt ie er niet bij.
Ben het er trouwens ook niet mee eens, vind dit een geweldig album.

avatar van T.O.
'Muzak' is ook een leuke term

Puur genieten hoor

Onderhond schreef:

Dat heb ik zeker niet met deze plaat.

avatar van musicfriek
Wat een "softe" berichten bij deze klassieker zeg!!! En niet eens een top 250 notering?? Erg erg erg.... Destijds bracht dit album nogal wat teweeg. Door de samenwerking van Paul Simon en Afrika. Ik vind dit album razend knap gemaakt. Een van de betere uit de jaren 80!

Ik vind dit zeker ook wel een klassieker te noemen (geen persoonlijke dat dan weer niet).
Inderdaad bracht het destijds veel teweeg, en heel opmerkelijk ook dat daar nu niets meer van te merken is.

Hoe raar kan het soms lopen.....

avatar van HiLL
Ken alleen You Can Call Me Al
met Chevy Chase en Graceland.

avatar van musicfriek
You Can Call Me Al vind ik juist een van de mindere op dit album. Boy in the Bubble, Graceland, Homeless, Diamonds On the Soles of her Shoes en Under African Skies zijn voor mij de toppers.

musicfriek schreef:
You Can Call Me Al vind ik juist een van de mindere op dit album.

Opmerkelijk: dat vind ik ook!!!

avatar van Eddie
Ik vind zijn 'latere' periode zowieso minder, albums als Still Crazy..., One Trick Pony, en Rhymin Simon spreken mij veel meer aan.

avatar van musicfriek
Dit album wordt juist gezien als zijn hoogtepunt in zijn carriere. Simon & Garfunkel buiten beschouwing gelaten dan.

avatar van Jeanicious
musicfriek schreef:
You Can Call Me Al vind ik juist een van de mindere op dit album.

Dat is het vreemde van hits, het zijn vaak de nummers die je naar een artiest of album lokken, maar die later te vaak gedraaid zijn waardoor je de andere nummers mooier gaat vinden.

Mijn mening over dit album, machtig mooi afrikaans gezang, stevige ritme-sectie en boeiende nummers. Diamonds on the soles of her shoes is een super nummer, evenals Homeless.

avatar van Janz
Sterke plaat, knap gemaakt. En toch draai ik 'm zelden.

avatar van Darkshines
De plaat opent al zo geweldig. Prachtig die stem van Simon een combinatie met Afrikaanse muziek.

avatar van Pinsnider
Sjoerd schreef:

Ik heb hem laatst ook weer eens gezien en vond hem alleen maar genialer eigenlijk!! Die teneergeslagen kop van Paul Simon!! Hoe hij zich de kamer uitsleept om die trommels te halen. Briljant!!
En inderdaad: zelf staat deze plaat niet in mijn top 100, maar dat hij niet in de musicmeter top 250 staat vind ik opmerkelijk...

klassieker , en vernieuwend in de tijd om afrikaanse muziek te mengen met de 'westerse' zang

ik word er blij van , je kan idd geen dagen aan een stuk ditzelfde album opzetten zonder iets anders op te zetten , maar als ik zin heb om hem op te zetten , word ik eigenlijk elke keer terug verrast door de (ingetogen) energie op deze plaat .

zeker een 4,5

avatar van avdj
Ik ken helemaal niks van dit album maar ik heb de tracklist maar eens verbeterd. Onbegrijpelijk dat er zoveel fouten in zaten.

avatar van Bighead
A man walks down the street
It's a street in a strange world
Maybe it's the third world
Maybe it's his first time around

He doesn't speak the language
He holds nu currency
He is surrounded by the sound.. sound...
Cattle in the market place
Scatterlings and orphanages...

Dit kent toch iedereen neem ik aan? Klasieker hoor... die clip met Chevy Chase was ook leuk...

CD is razendknap gemaakt. Toen te vaak gehoord, maar nu gewoon zin om hem weer eens te luisteren...

avatar van Jan Wessels
Lekker album van Paul Simon met veel afrikaanse invloeden (en afrikaanse artiesten). Dit was 20 jaar geleden een echte klapper. Jee, waar blijft de tijd!
De tracks Graceland, Diamonds en Homeless zijn mijn favorieten. 4,0

avatar van Lukas
Ik denk dat het genoeg zegt dat dit album met een vrij hoog gemiddelde en behoorlijk wat stemmen niet in de top 250 staat. Het klinkt allemaal goed en je kan het bijna niet slecht vinden, maar het is allemaal niet echt bijzonder genoeg en toptienwaardig. 3.5*

avatar van Poeha
avdj schreef:

Moet je hem toch maar eens gaan beluisteren!
Klassieker in zekere zin!
Geweldige combo met die Afrikaanse invloeden!
Veel sterke tracks!

shappy1010
Fantastische album, grensverlegend, en een voorbeeld geweest voor vele andere artiesten.

Goed album en in mijn ogen een klassieker !
Inderdaad appart om die Afrikaanse invloeden te horen .
Heel appart en mooi project van Paul Simon.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Mijn waardering naar dit album is erg hoog een 4,5* voor Graceland voor het maken van een van de beste albums van allertijden!