Slayer - God Hates Us All (2001)

Label: American

1. Darkness of Christ (1:30)
  2. Disciple (3:35)
  8. Seven Faces (3:41)
  9. Bloodline (3:36)
  10. Deviance (3:08)
  11. War Zone (2:45)
  12. Here Comes the Pain (4:32)
  13. Payback (3:03)
  14. Addict * (3:42)
  15. Scarstruck * (3:28)
bennerd schreef:
Waarom is het een lachertje dat Slayer een opstapje is? Of gaat het hier enkel om het gebruik van het woord 'groters'?

Een opstapje gebruik je wellicht niet om ergens te komen dat nog kleiner is dan dat opstapje zelf. Eén van de belangrijkste bands in het genre als opstappertje naar kleinere bandjes noemen, daar lach ik dus mee.

Maar het ging in feite over dit album zelf. Natuurlijk kan het gebeuren dat iemand via dit album weer andere albums leert ontdekken. Maar dat degradeert het nog niet per definitie tot opstapje.

bennerd
Ha, jij linkt opstapje aan negatief. Is mogelijk, maar hoeft niet altijd. Laat ik het anders uitleggen: Slayer is zo ongeveer de duikplank om te springen in het grote zwembad dat de underground is. Klinkt dat nog steeds zo negatief? Dan is het jouw probleem.

De belangrijkste bands van een genre zijn zo goed als altijd de 'opstapjes', of hoe je het ook wilt noemen.

avatar van Kronos
Natuurlijk was opstapje hier niet als compliment bedoelt, bennerd.

bennerd schreef:
Juist, dus niemand kan iets beters ontdekken dan Slayer, of algemener, een band die als belangrijkste geacht wordt??

Dat schrijf ik niet. Iedereen zal wel voor zichzelf uitmaken wat zijn of haar beste ontdekkingen zijn. Het is het hele idee van Slayer of dit album als opstapje dat ik lachwekkend vind.

Als opstapje tot het grotere Opeth?

Je hebt ten eerste Slayer niet nodig om Opeth goed te vinden en je hoeft Slayer (met dit album) niet meteen tot niveau opstapje af te danken als je hierdoor Opeth leerde kennen.

Het mag wel hoor. Maar ik denk dat er nogal wat mensen die ondergaan in dat grote underground-zwembad er ook in verzuipen door de esoterische waan iets 'groters' ontdekt te hebben.

bennerd
Het was heel leuk om met je te discussiëren, alleen ga je er met aanvallen op persoonlijke smaak en zelfs personen zelf niet komen.
In dat geval kan ik je gehele top tien wel de grond in boren.

En neem het subjectieve 'groter' toch niet op als belediging man. Bang dat mensen Opeth groter dan Slayer noemen?

Je hebt btw inderdaad ook mensen die het wagen te verdrinken in dat grote underground-zwembad. Stel je voor, je zou er nog goede bands in ontdekken.

ik pakte opstapje naar ook negatief op in eerste instantie

positief gezien is het nog steeds veel te gereraliserend dat men de extremere metalscene vooral leert kennen met slayer

ik denk eerder met metuclucla, wat niet zo extreme is maar waarvan velen de zwarte plaat van in de kast hebben staan en zo verder zijn geraakt in het hardere genre

Joy schreef:
ik pakte opstapje naar ook negatief op in eerste instantie

Joy, bennerd heeft een prima uitleg gegeven over zijn visie hoe dat "opstapje" zou werken, hierin werd Metallica zelfs als eerste band genoemd.

@bennerd,

Ik val niemands persoonlijke smaak aan, voel me nergens door beledigd en ben niet bang dat mensen Opeth groter dan Slayer noemen.

lykathea schreef:

klopt, en daar voegde ik nog even mijn reactie aan toe

Kronos schreef:
Natuurlijk was opstapje hier niet als compliment bedoelt, bennerd.

...

Als opstapje tot het grotere Opeth?

...

U zegt, Kronos? En dan ineens ook even Lykathea Aflame vernoemen, en daarna je bericht editen. Maar goed, geen persoonlijke aanvallen hier.

Joy schreef:

klopt, en daar voegde ik nog even mijn reactie aan toe

Oké.

Ik denk dat als er dan toch iéts objectief gesteld moet worden het dan wel is dat Metallica hét opstapje (of duw in de goede richting) is naar de extreme(re) metal toe.

haha, echt?

Mijn god wat kunnen mensen zich toch serieus nemen.

avatar van Kronos
Wel ja, je verwees toch zelf naar je top tien?

Kronos schreef:
Wel ja, je verwees toch zelf naar je top tien?

En daarom val jij er maar op aan?

bennerd schreef:
En daarom val jij er maar op aan?

Volgens jou heb ik ook op Opeth aangevallen, terwijl ik dat zelf een goede band vind. En Lykathea Aflame ken ik niet, daarom haalde ik het weer weg. Want daar gaat het mij juist niet over. Wel over het degraderen van dit album van Slayer tot opstapje. Maar dat wordt nu wat weggemoffeld doordat het zogenaamd niet negatief bedoeld zou zijn geweest.

bennerd
Juist ja, nu waren wij het nog die degradeerden. Ik reageerde bijna verontwaardigd omdat de mensen hier "opstapje" associeerden met "negatief". Mijn reactie daarop was geen poging tot wegmoffelen, maar een uitleg voor mijn visie daarop.

Dat jij die link legt, voor mijn part ok. Maar leg het dan niet in mijn mond graag.

1,5
Zo heb ik het woord opstapje gebruikt

Het feit dat ik God Hates Us All zo goed ken is dat het een van mijn opstapjes was naar de (nog extremere) metal toe. - Het was des te moeilijker om na een aantal jaar mijn geliefde album op te zetten en 'm in een ander daglicht te zien.

Het kan voor velen misschien net als bij mij een opstapje zijn naar in mijn optiek iets nog veel groters, en daarvoor krijgen ze in elk geval wel mijn respect.

Dus ik associeer dát opstapje juist met respect jegens Slayer (ooit bedacht waarom dit album dus niét de 0,5 kreeg)

Dat je dat in jouw visie in iets negatiefs kan omvormen vind ik erg knap, maar het is dan ook alleen de jouwe.

bennerd schreef:

Ik schrijf toch niet aan een 'jullie'? Ik heb jouw uitleg ook niet gelezen als wegmoffelen maar gewoon als jouw uitleg.

Maar als ik denk aan wat Lykathea gisteren schreef over mensen die dit album wel goed vinden, dan heb ik er moeite mee aan te nemen dat het nu opeens niet negatief bedoeld was.

bennerd
Je schreef wel degelijk aan een ons, omdat lykathea en ik de enige waren die hier aan het discussiëren zijn met jou. Aan wie schrijf je het dan toe? De toevallige voorbijganger?

*zucht*

Dit schreef ik. Iets wat hier in mijn ogen gebeurde. Maar niet door jou. Jij schreef gewoon jouw uitleg en het was de bevestiging van Lykathea die op mij naar aanleiding van wat hier gisteren door hem geschreven werd niet erg geloofwaardig overkwam.

@Lykathea,

Ik heb je bericht dat gelijktijdig met mijn vorige geplaatst werd gelezen en zal het dan zo lezen zoals je zegt het te bedoelen.

avatar van ricardo
Leuk spelletje bij dit album, van wie heeft de langse adem.

avatar van Kronos
Geen review gezien Joy. Wel een lang saai schrijfsel van een prutser.

Grindpad
zullen we het nu weer over God Hates Us All gaan hebben?

Goed idee.

Ik hou wel van het venijn in de muziek hierop. Om mezelf zo kwaad te maken ben ik eerlijk gezegd te lui, maar ik kan wel genieten van Araya's woede gericht op de hypocrisie van de mensen van het boek. Vreselijk hoe die dode letters tot leven komen in ongezonde geesten.

avatar van mayhemblik
Payback's a bitch motherfucker!!!!!!!!!
Wat een wereld nummer!!!!!!!

Heb hem maar weer is uit de kast getrokken.. toch blijft dit ook een van me favoriete platen van ze.. ben wel eens dat het oudere werk stukjes beter is.

avatar van Devoo
Minste album uit de gehele Slayer discografie.

zo zo

is dat zo?

vertel eens, hoe kom je op die mening...

avatar van Devoo
De plaat vind ik ééntonig, niet boeiend en nodigt zeker niet uit tot meermaals luisteren. Het beste nummer is Exile, maar de rest haalt zeker die kwaliteit niet. Vind de rest van de Slayer albums veel beter, en deze is eigelijk één van de weinige albums die tegenvalt.

Stijn_Slayer
En Disciple dan? Toch wel één van Slayer's sterkste nummers.

avatar van Devoo
Disciple zit in het kleine groepje middenmotors op dit album. Samen met Bloodline, en dat is het eigelijk. Dan heb je één nummer die eruit springt, dat is Exile. De rest valt echt tegen. Na vijf luisterbeurten valt het nog altijd tegen, dus het is niet dat ik het geen kansen genoeg heb gegeven.

In vergelijking tot andere Slayer albums, waar zelden nummers echt tegenvallen.