The Knife - Shaking the Habitual (2013)

Zweden
Electronic
Label: Rabid

1. A Tooth for an Eye (6:04)
  2. Full of Fire (9:17)
  3. A Cherry on Top (8:43)
  4. Without You My Life Would Be Boring (5:14)
  5. Wrap Your Arms Around Me (4:36)
  6. Crake (0:55)
  7. Old Dreams Waiting to Be Realized (19:02)
  8. Raging Lung (9:58)
  9. Networking (6:42)
  10. Oryx (0:37)
  11. Stay Out Here (10:42)

met Shannon Funchess en Emily Roysdon

12. Fracking Fluid Injection (9:54)
  13. Ready to Lose (4:36)
avatar van Pauluzz de BK
Overigens niet 29 januari te koop (dan wordt de 1e single gereleased: " Full Of Fire" ) maar 8 april is de release datum.

Video voor Full Of Fire: YouTube - The Knife - Full Of Fire - Official video - tinyurl.com

avatar van mauricez
te gek! En wat een nummer!

avatar van Don Cappuccino
Full Of Fire vind ik in ieder geval een geweldig nummer. Lekker duistere tribal beats en prettig gestoorde zang. Deze plaat hou ik in de gaten.

Ik maak toch even een pas op de plaats met mijn verwachtingen, want ik vind Full of Fire helemaal niet zo denderend. Veel te pretentieuze track. En gezien het feit dat dit album dik anderhalf uur duurt en er meer lange tracks opstaan, ben ik bang dat er weer meer pretentieuze songs opstaan. Of het moeten nog wat Oni Ayhun-achtige technoklappers zijn. Maar we zullen het wel horen straks. Hoop dat de goede liedjes zoals die op de vorige albums stonden ook hier te vinden zullen zijn...

tuktak
Hopelijk staat de hele plaat vol met extreem pretentieuze rommel zodat al die malloten die ervoor zorgden dat Paradiso in 5 minuten uitverkocht raakte een shitavond gaan hebben. En anders wil ik nog wel een kaartje overkopen vantevoren

Haha, ik ben ook nog op zoek naar een kaartje.

avatar van Mjuman
En dan te bedenken dat ik The Knife ooit in Stockholm heb gezien (voor ca 400 man) in Debaser (dacht ik) waar ik een paar jaar later ook Booka Shade zag.

avatar van mauricez
ja wtf was dat! ik wist niet dat The Knife zo populair was..

avatar van Pauluzz de BK
ik ben ook op zoek naar een kaartje .. 2 zelfs. ik ging al zover dat ik me heb laten oplichten op marktplaats. hoe naïef.

avatar van Pauluzz de BK

En is er weer afgehaald. Foutje van iTunes.

avatar van Zwammer
Ik heb ook net naast een kaartje gegrepen. Gelukkig is de kans aanzienlijk dat ze op Lowlands spelen, dus daar kan ik ze waarschijnlijk wel aanschouwen. Al prefereer ik toch Paradiso.

Moet zeggen dat ik wel van het aparte Full Of Fire kan genieten. Doet me een beetje denken aan Björk's Declare Independence, ook zo'n nummer met een boel mooie takkeherrie.

avatar van Pauluzz de BK
Gelukkig heb ik wel Lowlands kaartjes. Laten we hopen dat ze daar spelen. Waarschijnlijk zijn ze inmiddels te groot voor Motel Mozaique, waar Karin nog als Feverray optrad.

avatar van Pauluzz de BK
en de volgende single staat ook al in de steigers:
A Tooth For An Eye: A Tooth For An Eye: Knife: Amazon.co.uk: MP3 Downloads
Waar blijven nu toch die vinyl releases.

Electro_
Ik heb jarenlang uitgekeken naar het nieuwe album van The Knife. Hoewel ze in de tussentijd absoluut niet stil hebben gezeten (Oni Ayhun, Fever Ray, "Tomorrow In A Year"), toch wordt het voor mij hoog tijd weer nieuw werk van hen samen te horen. De nieuwe single kan mij niet volledig overtuigen, ik mis de creativiteit die in hun eerdere werk zit, maar kan wel waarderen dat ze niet blijven bij wat hun vorige album zo succesvol maakte (hoewel ik een album met meer van hetzelfde ook absoluut niet erg had gevonden!).

Afijn, ik heb previews van de tracks mogen luisteren en ik kan zeggen dat het album me waarschijnlijk absoluut niet tegen gaat vallen. Het is wat harder, industrieel bijna, met veel percussie. De vocal-pitch-shifts zijn nog sporadisch aanwezig.

Wat Herman zei, ik ben ook een beetje bang dat het album ietwat pretentieus zal zijn (ik heb ook zo mijn vraagtekens bij sommige titels), maar The Knife kennende brengen ze het met dermate veel overtuiging dat bijna alles wat ze doen spontaan in goud verandert.

Ik heb een kaartje kunnen bemachtigen, tijdens de pre-sale nota bene, en kijk daarom ook enorm uit naar mijn eerste live-show van The Knife! Ik heb Fever Ray in 2010 gezien in Berlijn en dat was werkelijk fenomenaal. We gaan het zien!

ik kon 'full of fire' eerst ook niet plaatsen. the knife associeerde ik met sfeervolle synths. maar dit is spijkerhard, crazy en compromisloos. 1 van de meest uitdagende en daardoor ook meest interessante songs van de laatste tijd. sommigen noemen dat pretentieus.

Ik begin Full of Fire met de luisterbeurt beter te vinden. Ben benieuwd naar deze plaat en vind het eigenlijk wel fijn dat The Knife in ieder geval niet voor de makkelijke weg gaat.

Electro_
De nieuwe single "A Tooth For An Eye" is wel echt héééél erg goed...

avatar van Zwammer
Ik denk ook dat hun trip naar Zuid-Amerika voor de 'Tomorrow, in a Year' opnamen wel van invloed zijn geweest bij het opnemen van deze plaat. Het ruige, minder klinische geluid van nu vind ik daar wel uit af te leiden.
Moet zeggen dat ik Full of Fire vanaf seconde één al behoorlijk vet vond en zelfs na meer dan 30 luisterbeurten blijf ik het een heerlijk nummer vinden. Spannend, mysterieus en ook wel spijkerhard ja. Nieuwe single klinkt wat rustiger en dat is misschien maar goed ook.

Electro_
Ja je hoort inderdaad duidelijk de invloed wel terug! En "A Tooth for an Eye" heeft ook wel iets weg van Gang Gang Dance, wat ik absoluut niet erg vind.

avatar van hond racisme
Yes! Knappe album cover trouwens

avatar van kobe bryant fan
Ik vind de hoes net erg tegenvallen.
Met tracks beluisteren wacht ik tot 8 april.
Ben alvast benieuwd hoe die tracks van minimum 10 minuten gaan zijn.

Full Of Fire!
Heb me toch niet kunnen inhouden om de single te beluisteren.
Hij is echt schitterend. 8 april wordt een mooie dag denk ik. Zowel: Overgrown als deze plaat komen dan uit.

UnknownPleasure
a tooth for an eye is nóg beter dan full of fire.
als dit zo door gaat kan dit (in ieder geval) wel het beste album van het jaar worden.

avatar van kobe bryant fan
A Tooth For An Eye vind ik voorlopig toch minder dan Full Of Fire.
Ik mis dat gestoorde wat Full Of Fire wel heeft, klinkt verder zeker niet verkeerd.

wjeeuuujjjj

kobe bryant fan schreef:
A Tooth For An Eye vind ik voorlopig toch minder dan Full Of Fire.

vond ik net ineens toch ook wel.

PS: ben nu aan het eind gekomen van A Cherry On Top

avatar van levenvergeten
Eerste indruk: pittig en imponerend.