My Bloody Valentine - m b v (2013)

Ierland
Uitgebracht in eigen beheer

1. She Found Now (5:06)
  2. Only Tomorrow (6:21)
  3. Who Sees You (6:12)
  4. Is This and Yes (5:06)
  5. If I Am (3:54)
  6. New You (4:59)
  7. In Another Way (5:30)
  8. Nothing Is (3:34)
  9. Wonder 2 (5:51)
Het wachten was 't waard. MBV heeft me compleet verrast door haar belofte in te lossen. Qua flow en atmosfeer lijkt m b v op Loveless. Zo is She found now net zo warm als Sometimes, New You een rustige versie van Soon terwijl Only Tomorrow me doet denken an Only Shallow. Qua songwriting mag het misschien wel in orde zijn maar er is gelukkig ook progressie; m b v is niet Loveless II. Dit mede dankzij de laatste nummers, waarbij de band wat rauwer wordt. Het album eindigt dan ook met climax (Wonder 2), dat een beat bevat dat net zo goed door drum 'n bass-held Goldie kon worden gemaakt.

Hoogtepunten:
She found now, New You, In another way en Wonder 2

tuktak
Nou Goldie liet die beats mooi door anderen maken, dus zo'n held is het nou ook weer niet. Beetje de Tiesto van de drum n bass zegmaar.

Sietse
KampF schreef:

Groeiertje..

Krimpertje.

Bij eerste beluistering vond ik het een sterk album, maar naarmate ik hem vaker hoor hoe minder dat hij me echt weet te boeien. Het is geen slechte plaat, maar, zoals al eerder aangegeven, een die duidelijk 20 jaar te laat is uitgekomen en na Loveless weinig nieuws heeft te bieden. En zeker niets dat ze daar niet beter deden.

avatar van Slowgaze
Die gaat op de lijst: krimpplaat.

avatar van Rudi S
Hier heeft Steven MO het op 13-06-2012 ook al over een krimpplaat

Rush - Clockwork Angels (2012)

avatar van Slowgaze
Ik las eerst in jouw bericht een 'krimppaal', maar dat associeer ik eerder met Dire Straits.

Sietse
Slowgaze schreef:
Die gaat op de lijst: krimpplaat.

Maak je Herman vast ook heel blij mee

avatar van herre48
Sietse schreef:

Krimpertje.

Juist. Kan ook niet anders een eeuwigheid na een klassieker...

Mooie opvolger van Loveless. Ik vind het kwalitatief zeker niet veel slechter, het is typisch MBV. Leuk om wat 'nieuwe' geluiden te horen die anders zijn dan op Loveless, hoewel 'nieuw' relatief is want vast al vijftien jaar geleden opgenomen. Ik vind het al een leuke verrassing dat er toch een nieuw MBV album is en dit is een leuke aanvulling en doet smaken naar meer.

avatar van MaksimMilan
Ik kan nog niet helemaal in dit album komen, maar 'She Found Now' is een van mijn favoriete tracks van My Bloody Valentine geworden. Eigenlijk is het een heel simpel nummer, maar mijn god, wat is het verslavend.

Arbeidsdeskundige
Dit album was de bijzonder lange wachttijd van 22 jaar meer dan waard. Dezelfde ontregelende en volstrekt unieke sound hebben ze vastgehouden.

avatar van bonothecat
In mijn statistieken kwam ik er achter dat ik de nummers van dit album slechts 1 keer beluistert heb sinds 2013. Tijd voor een tweede luisterbeurt. En ik snap heel goed waarom het maar bij 1 luisterbeurt is gebleven. In 2027 nog maar eens proberen.

avatar van Mjuman
bonothecat schreef:

Draaibaarheid en THT-datum staan hier idd haaks op elkaar. De dubbel-cd (een compilatie van ep's) van een jaar eerder is dan interessanter. Lp relatief goedkoop gevonden in een platenzaak in Aarhus en dus hoor je mij niet klagen.

Misschien zou het handig zijn als er een app kwam om de EAN-code op lp of cd te scannen zodat je in je collectie-overzicht (in Excel) kon zien hoe vaak je iets draait of wat de 25 meest gedraaide fysieke albums zijn

avatar van TornadoEF5
Leuk album zeker en vast, maar toch iets meer ingehoudender en bescheiden dan Loveless vind ik zelf. Naarmate het album vordert, wordt wel een andere invloed meer en meer merkbaar, met name drum & bass begint toch opvallend veel voor te komen. Vooral het laatste nummer is heel erg mooi, maar ook tegelijkertijd typisch en atypisch My Bloody Valentine. Het is alsof ze naar mijn eerste liefde: drum & bass toegroeien wat wel leuk is.