My Bloody Valentine - m b v (2013)

Ierland
Uitgebracht in eigen beheer

1. She Found Now (5:06)
  2. Only Tomorrow (6:21)
  3. Who Sees You (6:12)
  4. Is This and Yes (5:06)
  5. If I Am (3:54)
  6. New You (4:59)
  7. In Another Way (5:30)
  8. Nothing Is (3:34)
  9. Wonder 2 (5:51)
avatar van Paalhaas
MBV doet weer denken aan muziek luisteren op een walkman waarvan de batterijen nagenoeg leeg zijn.

avatar van Paalhaas
De eerste drie tracks spreiden weer een lekker warm fuzz-dekentje over je uit, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit de boeken ingaat als een twintig jaar te laat uitgebrachte en daardoor behoorlijk overbodige appendix (of parodie?) op Loveless. Hebben ze hier nu echt 6 jaar aan gewerkt terwijl ze, als ik mij goed heb laten informeren, de nummers grotendeels al klaar hadden???

De meeste nummers dateren van ergens in de 90s ja en de eerste 3 nummers zijn goed maar volgens mij net de meest clichématige en dus in stricto sensu overbodige nummers ten opzichte van de rest van hun repertoire. Anderzijds lijkt het niveau me ook niet lager dan op pakweg de Glider EP dus dan is de vraag of een mens dit nou omwille van de lange spatie ertussen lager moet gaan waarderen. Vind eerlijk gezegd dat de meeste nugaze bandjes van de laatste jaren nog niet tot aan de enkels komen van MBV (zelfs al is dit niet de allerbeste MBV) dus wat mij betreft zijn die eerste 3 tracks meer dan welkom. De overige 6 laten toch enige progressie horen al vind ik dat wat dat betreft de laatste 3 nummers het beter doen dan de 3 in het midden.

Deze plaat doet heel erg 90s aan maar ik vind het alleszins nog eens aardig om eraan herinnerd te worden dat er in de jaren 90 ook wel andere, interessantere dingen gemaakt werden dan Grunge en Britpop.

Tsjah de eerste 3 tracks wel inderdaad Paalhaas, maar luister eens verder. Track 4 t/m 9 spelen toch wel met invloeden die voor de band ongewoon zijn. (Stereolab, keyboard drones, drum&bass ritmes)

Verder heb ik geen last van het Loveless-syndroom, aangezien ik dat niet hun beste album vind, dat scheelt ook denk ik. Ik zeg niet dat dit wereldschokkend en net zo fris is als hun oude werk, maar ze hebben geen slecht album afgeleverd hiermee.

De plaat zou nieuwere nummers bevatten en oudere. Voor mij is duidelijk, of het zo is weet ik niet, dat de eerste 3 nummers de oudste zijn en de rest wat nieuwer?

avatar van Slowgaze
Afijn, komt er een fysiek exemplaar en zo ja, wanneer?

my bloody valentine - Official Webpage - mybloodyvalentine.org tadaaaaaaaa. Ik geloof dat alles 28 februari wordt verzonden. Nogal prijzig, zeker de vinyl. Ik denk er nog ff over wat ik doe. De cd zal ook vast wel goed klinken.

avatar van Slowgaze
Oké, dank je, Frank. Wat zijn de verzendkosten (denk je)?

avatar van titan
titan (crew)
Eerlijk gezegd heb ik geen hoge pet op van bands die na een (zeer) lange afwezigheid weer eens een nieuw album uitbrengen. Dit levert doorgaans meer slechte dan goede resultaten op. Met gezonde tegenzin begon ik dan ook naar dit album te luisteren.

De eerste nummers zijn prettig herkenbaar en een tikje lomer en slepender dan op Loveless, maar net wanneer je denkt dat dit een beetje een (weliswaar geslaagde) herhalingsoefening begint te worden horen we zowaar nieuwe invloeden in de herkenbare MBV-sound die ook dik de moeite waard zijn. Niet wereldschokkend vernieuwend, maar toch duidelijk een aangename toevoeging en in ieder geval meer dan ik op gehoopt had.

Slowgaze schreef:
Oké, dank je, Frank. Wat zijn de verzendkosten (denk je)?

voor het vinyl ding komen er 7,.. euro verzendkosten bij!

avatar van Don Cappuccino
Wel toevallig dat terwijl ik dit album aan het draaien ben iemand aan het stofzuigen is.

avatar van fatima
aERodynamIC schreef:
Ook nu is er geen klik met My Bloody Valentine. Het zal er dan ook wel niet meer komen ook vrees ik.
Loveless ben ik blijven proberen en dat ga ik met deze niet meer doen. Ik geef het op ondanks dat ik nog steeds het gevoel heb dat dit een band voor mij zou moeten zijn.
Er zitten best weer wat leuke momenten tussen zoals ook op Loveless maar als geheel kan ik er niks mee.

Fijn, dan hoef ik dat allemaal niet meer in te typen....
Ikke ook, dus. Vond het niks, vind het niks. Over en uit maar, en geen sterren.

Gezien het oordeel van mede-MBV-spijtoptanten hier, laat ik deze wrs maar links liggen. Wel grappig dat ze toch nog de moeite hebben genomen een nieuwe plaat op te nemen

Ddk
Fantastisch album Ik ben een van die gelukkige personen die mbv pas een jaartje ofzo kent dus ik heb niet tientallen jaren teleurstelling moeten verwerken. Loveless is in korte tijd uitgegroeid tot een van mijn favoriete albums en dit album vloeit naar mijn mening zo goed voort uit dat meesterwerk dat het lijkt alsof ze nooit weg zijn geweest.
Natuurlijk is het een belachelijke stunt om na 22 jaar met een album te komen dat klinkt alsof je in die tijd niks veranderd hebt, maar dat laat niet af dat dit album fantastisch is voor iedereen die al jaren een hunkering heeft naar meer mbv. Er is simpelweg geen andere muziek zoals dit.
5**

avatar van Gajarigon
Als dit was uitgebracht in de jaren '90 was het muzieklandschap duchtig anders geweest. Beeld je in dat dit in 1995 wordt uitgegeven - zie je Radiohead dan nog steeds afkomen met OK Computer? Ik denk dat Thom Yorke op z'n Brian Wilsons' een geestelijke inzinking zou zijn opgelopen. Gelukkig was Kevin Shields genadig en wachtte hij 22 jaar. Voorwaar, een Grote Meneer!

avatar van fatima
Kom op jongens, overdrijf niet zo.

avatar van Chameleon Day
Begrijp ik het goed dat dit album zo ongeveer een kopie is - wat stijl betreft - van Loveless?

En daar doen ze dan 22 jaar over? Teren op het succes van? Trucje nog maar een keer doen?Bloedarmoede?

Gelukkig is er Radiohead!

avatar van c-moon
De Stofzuigersound is terug... voor mij hoefde het niet. Maar, hey, het is een vrije wereld en na 22 jaar moest de band blijkbaar opnieuw zonodig.
Met meer van hetzelfde....
Mijn huidige stofzuiger doet het ook nu beter...

Met 'Loveless' en mij werd het nooit wat... dit is gewoon opnieuw 'Loveless' en opnieuw is het volop loveless tussen mij en deze band...

Over 22 jaar nog eens proberen? Daartegen zit ik alweer wat stofzuigers verder denk ik

Als het om verantwoorde en heerlijke gitaar noise gaat, geef mij dan maar de Schotse broertjes Reid (Jesus & Mary Chain)...

avatar van Gajarigon
Chameleon Day schreef:

Gelukkig is er Radiohead!

Als je niet eens zelf geluisterd hebt, hou je mening over de muziek dan maar voor jezelf
Alsof dit een kopie is van Loveless
Luister gewoon Wonder 2 op youtube, en durf het nog eens te beweren!

avatar van MartinoBasso
De eerste 3 nummers zijn nog in de stijl van loveless, daarna wordt het veel uitdagender met wonder 2 als het experimenteelste nummer. Ook zijn de songstructuren op dit album veel vreemder dan op loveless. Ik heb het album al een paar keer volledig beluisterd maar kan nog steeds geen beoordeling geven, ik vind het een behoorlijk moeilijke plaat.

avatar van Wildsurf
Ik vind die laatste drie nummers dus echt helemaal niks he. Snap niet dat mensen daar zo zitten op te geilen. Ik hou van een portie noise, maar dit is gewoon onluisterbaar voor mij. De rest van de tracks zijn wel aardig. Zeker geen Loveless niveau, maar dit had ik eerlijk ook niet verwacht. Only Tomorrow en New You zijn voor mij de uitschieters.

Snap niet dat ze hier nou 22 jaar over hebben gedaan, zeker aangezien het merendeel van de nummers uit de '90 komen.

avatar van Kill_illuminati
Zo, zo een nieuw album. My Bloody Valentine kon natuurlijk niet achterblijven op de vele comebacks die veel bands de laatste jaren veel maken.

avatar van Flipman
Vanaf zondag 3 februari is M B V van My Bloody Valentine te koop in de Nederlandse platenzaken. Nee hoor, de fysieke versie komt pas over tweeënhalve week.

avatar van Gyzzz
Prachtig album weer. My Bloody Valentine's muziek heeft meer dan andere muziek, ook hier, een fysieke impact op mij, wat hun idoot hoge live-volumes ook goed verklaart. Net als Loveless klinkt deze plaat tijdloos, dus ik zie niet in waarom hij 'te laat' uitkomt zoals sommigen beweren. Beter laat dan nooit met platen als deze. Tevens is deze sound in de tussenliggende 22 jaar naar mijn weten door geen enkele andere band (succesvol) geïmiteerd, wat de urgentie van M B V des te groter maakt.

Ook heb ik hier - net als met Loveless - een sterke neiging om hem na afloop nog een keer op te zetten.

avatar van Doc
Doc
Ze hebben heus niet 22 jaar over deze plaat gedaan. Gewoon ouwe meuk uit de 90's wat opgeleukt en daar een nieuwe plaat van gemaakt. En daar is bepaald niks mis mee trouwens. In tegendeel.
Vind het een prima plaat tot nu toe. Daar kan mijn stofzuiger nog een puntje aan zuigen

avatar van Linius
Zet hem voorlopig even op 3,5 sterren. Vooral het einde van de plaat (laatste drie nummers zo'n beetje) ligt nog niet helemaal lekker in het gehoor. Maar alle nummers daarvoor met only tomorrow als uitschieter zijn wel erg fijn.

avatar van SilverGun
Ik neig sterk naar 4,5 sterren, geweldig vervolg op Loveless. Wel de 24bit WAVs luisteren ja, dat eerder genoemde gebrek van de mp3s is duidelijk hoorbaar.

avatar van Poek
Het lijkt me een album dat je (of iig ik) minstens een keer of tien moet horen (waarvan een aantal malen met koptelefoon op) om te beoordelen, ik heb op dit moment (paar keer gehoord) nog geen idee of ik het album goed vind of niet. De vier sterren zijn daarom alleen als beloning voor de band.

avatar van nikon42
Die opmerkingen over de geluids kwaliteit en het daarbij behorende verlies van tonen boven de 16,5 Khz is erg grappig, zeker als je bedenkt dat een ieder die ooit bij een live concert van een welk even shoegaze bandje is geweest een serieuze gehoorbeschadiging heeft opgelopen. Hierdoor zijn deze hoge tonen ook bijna niet meer waar te nemen, verder vind ik dat we toch wel iets te lang hebben moeten wachten op ¨de opvolger van¨, maar wel lekker.

avatar van De-noir
nikon42 schreef:
Die opmerkingen over de geluids kwaliteit en het daarbij behorende verlies van tonen boven de 16,5 Khz is erg grappig, zeker als je bedenkt dat een ieder die ooit bij een live concert van een welk even shoegaze bandje is geweest een serieuze gehoorbeschadiging heeft opgelopen. .

Sommige mensen dragen wel gehoorbescherming bij concerten.

MBV: moet nog even bezinken.

avatar van John Doe
Gyzzz schreef:

Helemaal mee eens.

Mensen die iets moois te laat noemen leven niet genoeg in het moment. Nee, het is geen radicaal album meer tegenwoordig, niet eens echt meer experimenteel te noemen. Toch kan geen andere shoegaze groep mij consistent zo bekoren als deze band. MBV heeft ten opzichte van andere shoegaze een droog verschroeiend gitaargeluid met niet teveel reverb. Andere shoegaze bands hanteren hun effecten (en vocalen) minder bedachtzaam voor mij. Die muziek weet me een stuk minder diep te raken dan My Bloody Valentine.