My Bloody Valentine - m b v (2013)

Ierland
Uitgebracht in eigen beheer

1. She Found Now (5:06)
  2. Only Tomorrow (6:21)
  3. Who Sees You (6:12)
  4. Is This and Yes (5:06)
  5. If I Am (3:54)
  6. New You (4:59)
  7. In Another Way (5:30)
  8. Nothing Is (3:34)
  9. Wonder 2 (5:51)
avatar van KampF
Schnee schreef:
och pitchfork is zo slecht nog niet. Ik ben het niet altijd met ze eens, maar je blijft wel goed op de hoogte ja.
Dit zijn natuurlijk gewoon puberstreken... Sonic Youth: NYC Ghosts & Flowers | Album Reviews | Pitchfork

Ja en Kid A etc. Die oude reviews hoef je niet serieus te nemen.

Ik vind MBV een beetje middelmaat tot nu toe. Iets meer dan middelmaat dus ik start met een 3,5 na 3x luisteren. Het heeft me nog niet echt gegrepen.

avatar van Heester
Ik dacht dat deze plaat wel meer animo zou hebben op MuMe. Ik zet hem net voor de eerste keer op, direct na Loveless, het sluit echt heerlijk aan.

avatar van Don Cappuccino
Het begin van de plaat sluit inderdaad zeer goed aan op Loveless maar aan het eind is het veel experimenteler en vager dan dat album. Wonder 2, ik moet echt even verwerken wat ik heb gehoord. Hoorde ik nu echt drum and bass ritmes? Geweldige afsluiter voor dit album.

Het begin is heerlijk dromerig. Het middenstuk is vrij poppy en aan het eind gaat de band helemaal los met experimenteren. Dit kun je in een luisterbeurt niet verwerken, de eerste impressie is wel zeer positief. My Bloody Valentine is in ieder geval niet een band die het niveau van zijn oude werk niet meer kan halen.

avatar van Heester
Wonder 2 klinkt als een vliegtuig die opstijgt en je steeds verder de diepte in neemt, geweldig nummer.

Ik ben benieuwd wat Pitchfork het album geeft, ik gok op een 9.4.

avatar van Poa
Poa
Heester schreef:
Ik dacht dat deze plaat wel meer animo zou hebben op MuMe.

Het album staat 3 uur op de site en al 35 berichten + 8 stemmen, lijkt me genoeg animo.

Schnee
Heester schreef:

Ik ben benieuwd wat Pitchfork het album geeft, ik gok op een 9.4.

ah ja! laten we een spel beginnen, wat geeft pitchfork voor cijfer.
ik denk een 8.0

avatar van Don Cappuccino
Hou eens op met dat Pitchfork. Overal zie ik dat gedoe over die website. Het zijn ook maar recensenten, af en toe wordt er net gedaan alsof het de muzikale bijbel is.

En er luisteren heel veel mensen naar dit album nu maar die stemmen er nog niet op. Alsof je in een luisterbeurt al alles hebt doorgrond.

avatar van Gajarigon
Het is een beetje spijtig dat ze de melodiën hebben teruggeschroefd, daarom dat ik new you voorlopig het beste nummer vind. Gewoon het enige echt toegankelijke nummer. En het feit dat ik de live versie al ettelijke keren heb gedraaid zal ook wel helpen.

Ook de abrupte eindes van de nummers verrast me. Het was net zo leuk hoe Loveless één grote soep leek te zijn. Maar m b v is duidelijk meer gericht op progressie, dus misschien dat Shields er daarom heeft voor gekozen?

Wat er dan weer positief uitspringt is de hese zang van Bilinda, nog altijd even etherisch als twintig jaar terug.

Don Cappuccino schreef:

Er zijn daadwerkelijk mensen die een album verwijderen omdat P4K het een laag cijfer gaven.

Schnee
Don Cappuccino schreef:

eerder is al gezegd dat p4k geen bijbel is, het is nu eenmaal populair nu dus wordt er ook naar verwezen. (nu heb ik het er toch nog een keer over gehad hehehe. Ik ga mbv nog maar eens luisteren!

Dat klopt, ziek. Om maar niet te spreken over de slechte invloed van Subbaculcha, maar hell daar is dit topic niet voor.

Het album nu 2x geluisterd en het is vreemd hoe gefragmenteerd dit album is, qua stijlen dan. De kwaliteit zit op zich wel goed.

De eerste 3 nummers zijn poppy (zelfs een beetje Beatles), maar qua productie best dichtgesmeerd. Poppy is trouwens maar betrekkelijk, want op het hele album is geen terugkerend refrein te bekennen, in dat geval misschien wel ontoegangkelijker dan hun andere nummers. De orgel drone in nummer 4 is wat slap, maar het nummer is niet slecht. Dan krijgen we 3 nummers die vooral doen denken ana poppy shoegaze bands, Lush, Stereolab, Curve. Lichtvoetig spul. De laatste 3 nummers zijn het "vernieuwendst" en eigenlijk ook het meest makkelijk te behappen, gekke contradictie. Vooral het straaljager geluid van Wonder 2 mag er wezen.

Het is nog veel te vroeg voor een beoordeling, maar ik had liever wat consistentie gehad denk ik. Een beetje een bij elkaar geraapt zooitje. Wel goed, misschien niet geniaal, maar dat is nog afwachten.

Nummer 4-5-6 zou ik toch veel poppier noemen dan het eerste trio. Ik begrijp wel wat je bedoelt met die Beatles vergelijking mbt de eerste 3 maar dan denk ik toch vooral aan het latere, psychydelischere werk van de fab four dan aan hun vroege pop-periode.

Heester schreef:

Tjah, dit is natuurlijk het soort album die door de gigantische hype en de welhaast mythische status die voorganger Loveless inmiddels verworven heeft zowat het slechtste uit het internet naar boven haalt. Inclusief reacties waarbij dit ofwel het beste album ooit is of compleet waardeloos afval omdat het uiteindelijk toch niet hetzelfde torenhoge niveau van Loveless haalt natuurlijk. En inderdaad ook het onvermijdelijke P4K-geneuzel.

Wat mij betreft is dit na een aantal draaibeurten een zeer degelijk album, niet het 5 sterren meesterwerk dat Loveless was maar dat had ik nou ook niet meer verwacht na 22 jaar en dat hoeft eigenlijk ook helemaal niet. Waarschijnlijk ware het nog interessanter geweest als wat meer nummers de experimenteer drift van de laatste 3 tracks hadden en in het midden daalt het niveau een beetje maar ik zie eigenlijk niet in hoe je als MBV fan hierdoor teleurgesteld kan zijn (tenzij je daadwerkelijk een nieuwe Loveless verwachtte natuurlijk). Mensen die voordien al voornamelijk een stofzuiger hoorden zal je hiermee echter ook niet converteren. Maar toch, het Chinese Democracy scenario waar ik een beetje voor vreesde hebben ze toch kunnen vermijden.

avatar van John Doe
Don Cappuccino schreef:
Voor de volgers van wat Keven Shields allemaal heeft uitgevreten in de tussentijd is het bekend dat hij een heel d&b album af had in het midden van de jaren 90, maar dit niet goed genoeg vond om uit te brengen. Vermoedelijk is dit één van de betere nummers daarvan. Heel veel is ook vrij oud materiaal dat op de planken lag las ik, dat is ook terug te horen.

My Bloody Valentine hebben dit album zelf op youtube gezet afgelopen nacht dus men kan het daar legaal luisteren. 192 kps kwaliteit en met fade-in en fade-outs dan wel, toch is het heel aardig voorluisteren. Prima actie. Hier in de juiste volgorde gezet:
My Bloody Valentine release "MBV," first album in two decades, upload to YouTube: listen here.

Alles klinkt fijn voor mij. 'Loveless' zal alleen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet geëvenaard worden. Dit klinkt voor mij te bekend en te goed in de oren meteen om nog super veel te kunnen doorgroeien. Heerlijk is het in ieder geval zoeen achterover zak shoegaze plaat vol positieve vibraties op een luie zondag gepresenteerd te krijgen .

Don Cappuccino schreef:
Dit kun je in een luisterbeurt niet verwerken
Geen enkel album kun je verwerken in één luisterbeurt. Wanneer heb je iets echt 'verwerkt'? je kunt alles van steeds weer nieuwe standpunten bekijken. Zal waarschijnlijk rond de 4 sterren worden en blijven wat mij betreft.

UnknownPleasure
wat een fijne melodieën, en de geluiden die die melodiën maken, ook geweldige productie

Ook nu is er geen klik met My Bloody Valentine. Het zal er dan ook wel niet meer komen ook vrees ik.
Loveless ben ik blijven proberen en dat ga ik met deze niet meer doen. Ik geef het op ondanks dat ik nog steeds het gevoel heb dat dit een band voor mij zou moeten zijn.
Er zitten best weer wat leuke momenten tussen zoals ook op Loveless maar als geheel kan ik er niks mee.

Na 20 jaar ben je wel toe aan een nieuwe stofzuiger.

Spectro bewijs: http://filesmelt.com/dl/original16.png

Lekker 1 Gb gaan gebruiken voor 1 cd

Ik heb de 320kbps dan ook direct omgezet naar 128kbps, spaart meteen heel wat schijfruimte uit (ik heb 40 MB nodig voor de hele cd, das 25x minder!)

trololo

avatar van Tha)Sven
Toen ik op de albumtitel klikte dacht ik, weer zo'n verschrikkelijke verzamelaar van 'nog niet eerder uitgebracht materiaal'. Leuke verrassing dan toch. Net als Aero heb ik totaal geen klik met MBV, maar ik begrijp de waardering wel. Ik ben erg benieuwd hoe deze uitpakt (en welke score hij van P4 krijgt).

avatar van dix
dix
cgfreak schreef:
Oppassen beste mensen: de 320kbps download (en naar ik hoor ook de 16bit wav) zijn fout getranscodeerd en kappen af boven 16,5 kHz. Alle hoogste geluiden (cymbalen en drums voornaamelijk) zijn dus onhoorbaar en ik begrijp werkelijk niet dat Kevin Shields zoiets over het hoofd heeft gezien/heeft laten gebeuren. De 24bit WAV downloaden is dus echt wel noodzakelijk - het is niet zo dat het gebrickwalled is, er ontbreken gewoon hele delen van het geluid! Spectro bewijs: http://filesmelt.com/dl/original16.png

Ik begrijp geen jota van je bericht, maar je nick kan ik nu wel duiden

Gajarigon schreef:

Ik heb de 320kbps dan ook direct omgezet naar 128kbps

Huh, wat zijn dit voor rare praktijken.

Niet alles serieus nemen wat je leest, alleen als ik t schrijf. Mijn neus is een winterpeen!

avatar van Gajarigon
Wel serieus te nemen: kippenvelmoment op Only Tomorrow, wanneer de zang naar omhoog glijdt en overgaat in dat obsceen gitaarlijntje.

avatar van spoon
Nothing is en Wonder2 lijken mij nog wel bijzonder. Verders (net als Loveless overigens) niet echt aangenaam om naar te luisteren.

22 jaar verder, het nieuwtje is er nu wel vanaf..2*

avatar van starsailor
deric raven schreef:
Na 20 jaar ben je wel toe aan een nieuwe stofzuiger.

Volgens mij hebben ze de zuigkracht enorm verbeterd

Wonder 2 klinkt als een vliegtuig die opstijgt

ThirdEyedCitizen schreef:
Vooral het straaljager geluid van Wonder 2 mag er wezen.

avatar van Joy4ever
starsailor schreef:
Volgens mij hebben ze de zuigkracht enorm verbeterd

Klopt, ze hebben nu het geluid van een Dyson opgenomen

avatar van Don Cappuccino
My Bloody Valentine is net zo betrouwbaar als een Miele.

lol plebs

Hoe kunnen jullie een stofzuiger nou associeren met zo'n goddelijke band?