My Bloody Valentine - m b v (2013)

Ierland
Uitgebracht in eigen beheer

1. She Found Now (5:06)
  2. Only Tomorrow (6:21)
  3. Who Sees You (6:12)
  4. Is This and Yes (5:06)
  5. If I Am (3:54)
  6. New You (4:59)
  7. In Another Way (5:30)
  8. Nothing Is (3:34)
  9. Wonder 2 (5:51)
avatar van hond racisme
Het zou ook gewoon beter zijn geweest als dit direct gemaakt was na Loveless. Maar als ze hierna nog een album doen, denk ik dat die sowieso beter scoort hoor.

avatar van Slowgaze
Eerste punt: Loveless is van november 1991, dus er zit 21 jaar tussen; ik zeg het maar even. En hé, even allemaal eerlijk zeggen, maar wie van jullie heeft er inderdaad 21 jaar op Loveless gewacht? Nou dan.

Slowgaze schreef:

Ik ben 15, dus dat zie ik als een privilege.

avatar van KampF
Inmiddels 4*

Who Sees You is gewoon extreem lekker op hard volume.
En If I Am zitten mooie melodieën in.

Groeiertje..

avatar van Doc
Doc
sjees.... er is bijna twee dagen niks neergekalkt hier!

Ze zitten allemaal te wachten tot ze over 2 dagen weer de flauwe valentijnsgrappen van stal kunnen halen.... Ik moet nou al lachen

avatar van fatima
sjees.... er is bijna twee dagen niks neergekalkt hier!

Zoals in De nieuwe kleren van de keizer...? Als de waarheid eenmaal doordringt, ben je even beschaamd en sprakeloos...

Doc schreef:

Ik ga iemand voorzijn en hier iets 'ik heb een stofzuiger voor mijn Valentijn'-achtig neerschrijven.

avatar van dix
dix
Don Cappuccino schreef:
Maar het hoogtepunt van de plaat zit aan het eind. Wonder 2 heeft gave drum and bass ritmes met die golvende gitaren en een geluid dat wel lijkt alsof er een vliegtuig aan het opstijgen is.

Nou ... het lijkt vooral heel veel op Foil van Autechre.

woordenaar
Maakt niet uit, Wonder 2 is geweldig.

Dit album is op zijn eigen manier toch erg fijn. Ik ben ook erg blij dat ze geen Loveless 2 hebben getracht te maken. Het album is in feite veel rustiger en nog repetitiever dan de vorige. Toch vervelen de meeste nummers me allerminst. De eerste drie zijn erg fijn en liggen in het verlengde van de Loveless sound. Ik heb geen achtergrond informatie over de plaat, maar het kunnen zomaar eens b-kantjes uit de glorietijd zijn.

Het middenstuk vind ik tot dusver het minst. If this and Yes begrijp ik gewoon niet. Wat willen ze ermee? Het doet me voorlopig weinig. If I Am is alweer wat leuker, maar ook nog vrij bleu. Gelukkig pakt men de draad weer op bij het fijne New You. D

e laatste drie nummers leggen de nadruk op het drumwerk. Opnieuw sterk het herhalingselement wat voor bezwerende muziek zorgt. In Another Way en vooral Wonder 2 zijn gave nummers die wat mij betreft het nieuwe MBV weergeven.

Zo is deze plaat, die zo plotseling is verschenen en waar duidelijk veel minder aan gesleuteld is dan Loveless, misschien wel een boodschap aan de luisteraar. Het eerste drieluik is het afscheid van het oude MBV. Het middenstuk is de brug en het laatste drietal verwelkomt de nieuwe sound. Want ik mag wel hopen dat de volgende plaat korter dan 23 jaar op zich laat wachten.

Wanneer ligt die plaat eigenlijk gewoon in de winkel?

Nooit veronderstel ik. Of zodra 'de gewone winkel' een paar CD's van hun website besteld, want daar kan je kiezen tussen digitale download, CD of vinyl. Maar geen idee of dat kan, dus wanneer dat gebeurd weet alleen 'de gewone winkel.'

Schnee
ja op de site staat dat ze vanaf vandaag verstuurd worden, dus dan neem ik aan dat ie ook binnenkort in de winkel ligt...

woordenaar
Zijn die er nog dan, cd winkels?

hier wel.
Maar ik wil vinyl he

avatar van douwef
Ik heb vandaag de cd op mijn deurmat binnen gekregen. Ik had de digitale release en kon hem op mijn ipod al luisteren. Maat blij dat ik de cd vrij snel binnen gekregen heb.

Maar ik vind het een erg goede plaat ben. ben niet bekend met hun vorige plaat maar dit ligt erg lekker in het gehoor

avatar van OldRottenhat
Wanneer ligt die plaat eigenlijk gewoon in de winkel?

Las laatst op de Facebookpagina van Concerto (Amsterdam) dat zowel de cd als de lp vanaf 1 maart in de winkel liggen.

ah dat is te overzien

avatar van GrafGantz
KampF schreef:
Who Sees You is gewoon extreem lekker op hard volume.

Grappig, terwijl ik dit lees is het nummer net een minuut bezig en heb ik het geluid al 3x harder gezet.

avatar van Koston
Zalig hoe de gitaar wel lijkt te schreeuwen in dat nummer

avatar van SilverGun
Wat ik jammer vind aan de mix is dat het volume de eerste 7 nummers van de plaat relatief laag is, om de laatste paar nummers de hoogte in te kunnen gaan. Nu het mastervolume zelf maar wat verhoogd, maar dan moet er vooral bij wonder 2 wel weer flink wat vanaf.

Schnee
Iemand de LP al in huis?

avatar van MartinoBasso
Yep, al van vorige week.

In another way! Wat een briljant nummer!

avatar van Cor
Cor
Had er niet zoveel vertrouwen in, 21 jaar na dato. Maar MBV verrast mij behoorlijk met m b v. Het is inderdaad een plaat met 3 lagen van steeds drie nummers. Eerst MBV anno 'Loveless', dan 3 liedjes die bijna dromerige pop bevatten en vervolgens drie vervormde bijna drum 'n bass achtige songs. En toch hangt het album niet als los zand aan elkaar.
Gewoon een goed album, dat je blijft luisteren. Vier ****

avatar van DjFrankie
Ik heb altijd moeite met de nummers die tegen het valse geluid aanliggen, vind ik gewoon niet mooi. Staan wel een paar prachtige nummers zoals New You maar over de hele linie gezien voor mij net niet.

Eigelijk een beetje een tegenvaller.

Het Noorse dream-pop/shoegaze quintet Dråpe (Canicular Days [2013]) maakte de plaat die ik eigelijk had verwacht. (Beach House/Midlake x Slowdive met een sprankel Dinosaur jr.)

opningsnummer: YouTube - Dråpe - Blue Skies 7"

Cor schreef:
Gewoon een goed album, dat je blijft luisteren. Vier ****

Zeker een album dat blijft boeien. Eigenlijk alleen maar interessanter geworden sinds ik hem voor het eerst hoorde. Ik luister hem momenteel vaker dan kort na de release. Zo moeten fans van het eerste uur zich in 1991 ook hebben gevoeld denk ik. Loveless gaf zichzelf ook niet gemakkelijk prijs. M B V misschien nog wel iets minder. Inmiddels is er nog maar weinig dat me echt tegen staat aan deze plaat en neig ik al meer naar de 4,5. Hoogtepunten zijn Who Sees You, If I Am en In Another Way wat mij betreft. De afsluiter is een fascinerende luistertrip.