The Cure - Disintegration (1989)

Label: Fiction

1. Plainsong (5:17)
  2. Pictures of You (7:28)
  3. Closedown (4:18)
  4. Lovesong (3:28)
  5. Last Dance (4:43)
  6. Lullaby (4:08)
  7. Fascination Street (5:15)
  8. Prayers for Rain (6:07)
  9. The Same Deep Water as You (9:22)
  10. Disintegration (8:19)
  11. Homesick (7:06)
  12. Untitled (6:30)
  13. Prayers for Rain [RS Home Instrumental Demo] * (3:01)
  14. Pictures of You [RS Home Instrumental Demo] * (3:29)
  15. Fascination Street [RS Home Instrumental Demo] * (2:39)
  16. Homesick [Band Instrumental Rehearsal] * (3:12)
  17. Fear of Ghosts * (2:57)
  18. Noheart * (2:40)
  19. Esten * (3:13)
  20. Closedown [Band Instrumental Demo] * (2:48)
  21. Lovesong [Band Instrumental Demo] * (3:39)
  22. 2 Late [Alternative Version] * (2:50)
  23. The Same Deep Water as You [Band Instrumental Demo] * (6:04)
  24. Disintegration [Band Instrumental Demo] * (6:34)
  25. Untitled [Alternative Version] * (3:37)
  26. Babble [Alternative Version] * (2:58)
  27. Plainsong [Studio Guide Vocal Rough] * (4:44)
  28. Last Dance [Studio Guide Vocal Rough] * (4:41)
  29. Lullaby [Studio Guide Vocal Rough] * (3:46)
  30. Out of Mind * (2:58)
  31. Delirious Night * (4:30)
  32. Pirate Ships * (3:38)
  33. Plainsong [Entreat Plus Live 1989] * (5:19)
  34. Pictures of You [Entreat Plus Live 1989] * (7:04)
  35. Closedown [Entreat Plus Live 1989] * (4:21)
  36. Lovesong [Entreat Plus Live 1989] * (3:24)
  37. Last Dance [Entreat Plus Live 1989] * (4:37)
  38. Lullaby [Entreat Plus Live 1989] * (4:14)
  39. Fascination Street [Entreat Plus Live 1989] * (5:10)
  40. Prayers for Rain [Entreat Plus Live 1989] * (4:49)
  41. The Same Deep Water as You [Entreat Plus Live 1989] * (10:03)
  42. Disintegration [Entreat Plus Live 1989] * (7:54)
  43. Homesick [Entreat Plus Live 1989] * (6:47)
  44. Untitled [Entreat Plus Live 1989] * (6:44)
totale tijdsduur: 1:12:01 (3:36:25)
Premonition schreef:

Ik heb deze week weer eens geprobeerd om deze plaat te doorgronden, maar ik vind het nog steeds een vrij vlakke plaat, goed gemaakt en geproduceerd dat wel, maar het komt niet bij mij binnen. Als je het hebt over desolaat, dan kun je beter Faith aanschaffen. De titel van het album is misleidend, er is geen vertrouwen meer. Pornography gaat nog een stap verder, Smith is vervreemd van de wereld, I must fight this sickness, find a cure.

U behoort tot de inmiddels schaarse groep new wave originators van het eerste uur. Mucho respect dus! Maar zoals ik altijd tegen mijn 5 jaar oudere broer zeg: er zijn gelukkig ook nog ontluikende geheimen voor de generatie vlak daarna Ik kan me niet voorstellen dat dit je niet raakt, maar je moet Faith of Porn in ieder geval loslaten als vergelijkingsmateriaal. Dit is van een andere orde. Oftewel: verder en voller.

Misterfool
Al vanaf de 4de van de middelbare school ken ik The cure. Pas het laatste jaar heb ik er eens wat moeite ingestoken om de cure wat meer te doorgronden dan een vluchtige impressie . Dit album vind ik zeer sterk en ik zit mezelf af te vragen of dit album niet door moet stromen naar de 5* positie. Prachtig psychedelisch gitaarwerk op dit album. Een heel leuk hoogtepunt van de lijn die the cure eigenlijk al vanaf pornography heeft ingezet. Licht hallucinerende psychedelische new-wave, met een subtiele voortrekkersrol voor de stem en gitaar voor Robert Smith.

avatar van Slowgaze
En door wie ken je The Cure? (Toch?)

Misterfool
Samen met Nick Cave, sonic youth en einstürzende neubauten een van je betere tips.

avatar van Slowgaze
Je weet dat ik The Fall in dat rijtje mis.

Misterfool
Je weet dat die boventanden missende wauwelaar nooit een album zal maken die bij mij boven de 3* zal uitkomen

avatar van Co Jackso
Een aantal jaar geleden had ik nooit kunnen indenken dat de muziek van The Cure mij zo goed zou kunnen bevallen. Ik wist dat het een band was met een groot aantal albums en die ene grote hit die altijd hoog staat in de Top 2000, maar op basis van fragmenten van andere nummers werd ik nooit geprikkeld om in het oeuvre van de band te duiken. Toen was er opeens de ommekeer door met name het nummer Fascination Street. Het tempo en de wanhoop dat te horen is in dat nummer is briljant.

Een soortgelijk nummer is het epische titelnummer Disintegration. Ook in dit nummer is de wanhoop te horen, maar mede door de lengte, de tekst en de opbouw van het nummer is dit mijn favoriet van het album. Wat dit album verder zo goed maakt is het gegeven dat er geen zwak nummer te bespeuren is.

avatar van Mctijn
En nu maar eens naar de volle 5*. Een van de grote klassiekers van de jaren '80. Heerlijk broeierig sfeertje van begin tot eind.

avatar van pdonidvie
Wauw. Gisteren voor de eerste keer gehoord en luisterbeurt 5 zit er nu al op. Ongelooflijk. Ik zou er direct een 5* tegen aan smijten, maar dat lijkt me wat impulsief. Dus nog even laten groeien...

avatar van Vinck
pdonidvie schreef:

Ik had net hetzelfde gevoel, en het album pronkt nu al een tijdje in m'n top 10. Kwaliteit als deze herken je op slag

Heb je bepaalde favoriete nummers?

avatar van Tony
Ik vond Lullaby maar een klote single en de clip kon me ook al niet bekoren, dat gedoe met die spinnen.... Ik heb daarom ook nooit de moeite genomen het album te luisteren bij de platenboer. Jaren later toch eens gepindakaast en wat een pracht!! Heb ik mezelf mooi tekort gedaan al die jaren. Gelukkig kan ik nu nog regelmatig genieten van dit geweldige album, al moet ik er wel voor in de stemming zijn. Maar dat is met de meeste muziek...

avatar van rudiger
Idd , dit heet een must have ,

Tony schreef:

Grappig, die clip heeft me juist gefascineerd, naast de geweldige clip van Close To Me om deze band indertijd alle kansen te geven, en zie.. ik ben totally hooked en al ruim 20 jaar nou. Niet dat ik alles van de band geweldig vind, integendeel, maar als ze top zijn is er eigenlijk geen alternatief.

avatar van pdonidvie
Vinck schreef:

Heb je bepaalde favoriete nummers?

Wel. 'Pictures Of You' raakt mij tot in het diepste van mijn tenen. Ook het openingsnummer, 'Fascination Street' of single 'Lullaby' zijn magisch. Maar echt geen enkel nummer verveelt. Ondertussen ben ik de tel al kwijt van hoeveel keer ik het album beluisterd heb. 'k Heb ook nog geen behoefte om de rest te ontdekken, omdat er nog genoeg te ontdekken valt op dit album.

Wat ik ook opmerkelijk vind is de lengte van het album. Drie kwartier is meestal toch het gemiddelde en ik moet eerlijk zijn dat albums die langer duren mij snel gaan vervelen. Dat is hier absoluut niet zo. Integendeel. 't Mag nog veel langer duren van mij.

Ondertussen heb ik met veel liefde mijn vijf sterren geven. Volledig terrecht denk ik dan.

herman schreef:
Laatst weer eens Lullaby gehoord en dat beviel me eigenlijk beter dan ooit tevoren. Veel beter wordt muziek toch eigenlijk niet... die geweldige gitaarlijn, dat trage ritme, de fluisterzang, alles klopt eraan. Echt zo'n nummer dat onder de huid kruipt als je het maar toe laat (en dan best hard aan kan komen). Ik denk dat deze plaat deze lente maar weer eens op ga zetten, misschien dat het me dan beter bevalt dan voorheen.

Ik heb de herfst afgewacht, maar de plaat bevalt me nu toch wel erg goed en ik gooi er anderhalve ster bovenop. Niet alleen Lullaby kruipt onder de huid, maar ook een Lovesong en The Same Deep Water As You vind ik schitterend bv. Komt allemaal ook wel een beetje door het erg fraaie concert dat ik afgelopen zomer zag van The Cure. Soms heb je dat, dat je muziek die je al jaren kent ineens snapt.

avatar van Tony
Ik hoop dat je niet altijd zo traag van begrip bent, herman.

avatar van frolunda
Prachtig album dat erg leunt op de sfeer en echt klinkt als een geheel.Hun laatste meesterwerk en met Pornography en Seventeen seconds mijn favoriete Cure album.

avatar van ricardo
En faith niet dan frolunda?

avatar van frolunda
Die mag er eigenlijk ook wel bij ja,draai hem nog regelmatig en met reden.

avatar van orbit
Vind Faith eigenlijk nog steeds de ruwe ongepolijste voorganger van deze, qua sfeer het meest verwant.

avatar van hroswith
Mijn favoriete album.. zucht..

Na een tijdlang veel alt. country/americana en zelfs hiphop geluisterd te hebben was het duidelijk tijd voor wat anders op de muzikale menukaart en dat werd, wellicht mede bepaald door het ijzige weer enkele weken geleden, post-punk en wave. Oude liefde roest niet zullen we maar zeggen..

Uiteraard kom je dan ook weer bij The Cure uit, en toen ik tijdens het hardlopen bij gevoelstemperaturen van -15 'Paris' op had staan sloeg de vonk weer over, erg moeilijk was dat ook niet moet ik zeggen..
Toen ik tijdens een veel voorjaarsachtigere hardloopsessie - voor de misschien wel 500e keer - Disintegration in zijn geheel heb beluisterd wist ik het weer. Dit is mijn favoriete album. Dromerige, lang uitgesponnen en zorgvuldig opgebouwde nummers, breed uitwaaierende gitaarflarden en berustende keyboards, recht uit het hart gezongen. Balancerend tussen hoop en (veel) wanhoop. Dit album presteert het om elke keer weer keihard binnen te komen. Briljant!

avatar van Queen Bitch
wat een geweldige sfeer heeft dit album toch ! gewoon zo'n plaat die je opzet en verder niet veel bij na hoeft te denken, gewoon luisteren en genieten !

avatar van Queen Bitch
Queen Bitch schreef:

ik moet even terug komen op mijn mening. dit album gaat mij namelijk naar een paar luister beurten toch wat vervelen, de meeste nummers weten mij gewoon niet echt te raken, het lijkt te veel op elkaar. pictures of you is dan nog wel een mooi nummer, lovesong ook, en lullaby gaat. maar voor de rest is het mij toch allemaal wat te eentonig. geef mij dan maar the cure van boy's don't cry en friday i'm in love enz.

avatar van orbit
Misschien toch wat beter luisteren, want eentonig is dit beslist niet, in tegendeel! Het heeft inderdaad wel een duidelijke lijn van a tot z, iets wat je van de poppy Cure platen niet kan zeggen.

avatar van Snakeskin
@queen bitch
als deze plaat jou na enkele draaibeurten gaat vervelen dan is dat gewoon zo en niet anders. Als Cure fan en liefhebber van Seventeen seconds viel deze plaat mij zwaar tegen. Ik kom ook moeilijk door het gedreutel heen en vindt het één mindere plaat uit de Cure catalogus.

Immersion
@Snakeskin

Ik kan het best begrijpen wanneer iemand Seventeen Seconds geweldig vindt en Disintegration niet kan smaken maar geef je Queen Bitch ook gelijk wanneer hij zegt dat de nummers teveel op elkaar lijken?

Immersion
orbit schreef:

Bij The Head on the Door is er van enige lijn toch wel sprake vind ik.

Inzake Disintegration ben ik geheel akkoord

avatar van Snakeskin
queen bitch mag er van vinden wat hij wil.

avatar van orbit
Spreekt iemand dat tegen dan? Ik vind alleen totaal niet dat deze plaat eentonig is. Het contrast tussen nummers als Pictures of You, Lullaby, Fascination Street of een The Same Deep Water as You is enorm. Dat er dan toch een zeer duidelijke lijn loopt door de gehele plaat is des te knapper.

avatar van Edwynn
Ik vind de lijn op Disintegration net zo duidelijk als op die op Head On The Door. Als we het over coherentie hebben tenminste.