In 2010 werden beide Vampire Weekend albums onverwacht favorietjes in de autorit naar Italië: die vrolijke, zomerse sound vormde een perfecte soundtrack daarvoor.
Als er aan albums zulke persoonlijke herinneringen kleven is het lastig om daar nog overheen te gaan en misschien is dat een reden dat ik toch wat voorzichtig probeerde te zijn in het uitkijken naar Modern Vampires of the City (wat natuurlijk niet lukte). Zou dit weer zo'n perfecte zomersoundtrack worden? Iedereen heeft het wel over de nieuwe Daft Punk in dat geval maar ik heb dan toch net even meer met Vampire Weekend.
Vrolijke albums duiken altijd wel weer op en vorig jaar was het
King Charles die voor een portie blijheid zorgde (en verdomd veel op Vampire Weekend leek) en nu mag de band het zelf dus overnemen.
Zijn ze er in geslaagd?
Ja en nee. Drie keer met hetzelfde op de proppen komen werkt niet en dat doen ze ook niet: het tempo is over het algemeen wat omlaag geschroefd maar de herkenbare sound is gebleven alsof ze wat meer de diepte in wilden gaan zonder al te serieus te worden.
Een zelfde band kweken als met de twee voorgangers lijkt onmogelijk of het moet komende zomer eenzelfde rol gaan vervullen maar dan op weg naar Zuid-Frankrijk alleen kun je zoiets niet forceren dus die kans is klein.
Dan maar gewoon vooruit met 12 nieuwe, uitstekende nummers die wat minder vrijblijvend lijken en dat mag een plus genoemd worden. Of je daar op zit te wachten zal voor iedereen verschillend zijn.
Ze zullen er niet heel veel nieuwe fans mee winnen en de oude liefhebbers zullen ze niet al te veel van zich vervreemden. En zo mag best geconcludeerd worden dat ze hun status consolideren op deze manier.