Vampire Weekend - Modern Vampires of the City (2013)

Label: XL

1. Obvious Bicycle (4:11)
  2. Unbelievers (3:22)
  3. Step (4:11)
  4. Diane Young (2:40)
  5. Don't Lie (3:33)
  6. Hannah Hunt (3:57)
  7. Everlasting Arms (3:03)
  8. Finger Back (3:25)
  9. Worship You (3:21)
  10. Ya Hey (5:12)
  11. Hudson (4:14)
  12. Young Lion (1:45)
  13. Ya Hey [Paranoid Styles Mix] * (3:51)
  14. Unbelievers [Seeburg Drum Machine Mix] * (3:24)
Electro_
Man, man, man... Wat zijn ze toch geweldig. Normaal gesproken luister ik niet echt naar dit genre, maar aan de andere kant, welk genre is Vampire Weekend eigenlijk? Zoals al vele malen voor mij genoemd zijn "Step" en "Ya Hey" ook absoluut mijn favorieten en behoren nu al tot mijn favorieten van 2013. Die stem van Ezra, zijn teksten en de speelsheid waarmee ze de nummers benaderen maken dat deze band op eenzame hoogte staat in een tijd waarin zoveel bands klinken als elkaar.

avatar van De-noir
Eindelijk op Spotify, net eerste luisterbeurt achter de rug. Klinkt erg goed! Diane Young en vooral Ya Hey zijn de afgelopen weken al uitgegroeid tot favorietjes, - plus de eerste twee platen bevielen me uitstekend - dus ik had hier wel hoge verwachtingen van. Tot nu toe lijkt alleen Dont't Lie me een lichte misser. En een nummer als Hudson had ik nooit van deze band verwacht, maar klinkt heel lekker! Ik draai nog een paar keer voordat ik sterren uitdeel.

avatar van RoyDeSmet
Hudson en Don't Lie zijn juist mijn absolute favorieten!

Ik ontdek steeds meer op dit album, elke luisterbeurt brengt meer. Mooie zinnen of diepere lagen in de teksten, iedere keer wel weer ergens een verrassing. Daarnaast is het muzikaal ook helemaal in orde. Deze plaat kan mij het meest boeien van alle releases in 2013. (met strak daar achter The National)

avatar van SiSsY bOY
De plaat van 2013! De verscheidenheid van de songs is enorm en dat maakt het album erg boeiend. Van gladde pop tot ontoegankelijk theatraal, van catchy up-tempo tot melancholisch. Elk nummer staat op zichzelf maar maken een uitermate boeiend geheel.

De teksten zijn bij vlagen cryptisch en daarin valt een hoop te ontdekken. In elke luisterbeurt hoor je inderdaad iets nieuws.

avatar van Timo-otje
2e luisterbeurt erop zitten. Heb de indruk dat ik naar een goed album zit te luisteren, alleen bij Finger Back lijkt het wel alsof ik een nummer van Mika aan het luisteren ben, wat ik niet bepaald als positief ervaar.

avatar van erwinz
Erg mooie plaat. Ik moet er wel aan wennen, maar een voor een overtuigen me songs me toch. Veel laagjes en net wat minder uitbundig. Wat minder aanstekelijk dan zijn voorgangers, maar dat komt de houdbaarheid wel ten goede.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Vampire Weekend - Modern Vampires Of The City - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van IllumSphere
Ik heb deze plaat de laatste twee weken meerdere malen gedraaid en gedurende die periode is het me helaas niet gelukt om zodanig in deze plaat te geraken dat ik diezelfde mening deel zoals het gemiddelde hier. Dat heeft weinig te maken met het gebrek aan kwaliteit, want daar scoort de plaat heel goed. Het heeft eerder te maken met dat ik het overdreven zoetsappig vind en dat het tevens op den duur enorm begint te vervelen. Een beetje de algemene levensduur van bijna ieder indie bandje die mijn pad kruist (en toevallig ook uit New York komt).

avatar van Fathead
Mooi plaatje, het bewijs dat er ook nog mooie muziek op 3FM doorsijpelt. Hoogtepunten zijn Step, Hudson en Ya Hey, maar het hele album zorgt voor een vette glimlach. Dit album doet het dan ook uiterst goed als je 's ochtends door de regen naar je werk moet.

Wat een ongelooflijk goed nummer is Ya Hey toch. Misschien wel één van de beste nummers van het jaar.

avatar van Ward
Niet stuk te krijgen inderdaad. De Beach Boys-esque opener vind ik trouwens ook echt fantastisch.

Wat vind je trouwens van het album zelf, herman?

Nog niet gehoord. Wel de dubbele single Step / Diane Young, maar daar ben ik niet kapot van, al vind ik het wel prima nummers. Door Ya Hey ben ik wel heel benieuwd geworden, dus dit album gaat zeker gedraaid worden de komende dagen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Zojuist uit een eerste luisterbeurt achter de rug.
Ben er eerlijk gezegd niet kapot van, ik vrees dat dit niets voor mij is.

Inmiddels wel een aantal keer gehoord. Een plaat die zijn geheimen niet na één keer luisteren al openbaart, zoveel is me wel duidelijk. Ya Hey viel bij mij pas na een keer of vijf luisteren echt op zijn plek. Voorlopig stem ik enigszins voorzichtig, maar ik gok dat de waardering nog zal groeien.

avatar van bram1610
Het is dat ik vaak last heb van overenthousiasme, maar ik wil dit album heel graag 5* geven. In tijden geen album gehoord dat ik zo vaak luister en me nog niet verveeld. Het is een verslaving, een obsessie. Ik word wakker met het fluiten van Finger Back en ga slapen met Young Lion in mijn oren. Had gedacht dat Daft Punk dat zou flikken, maar Vampire Weekend heeft voor mij tot nu toe de plaat van het jaar gemaakt.

avatar van Co Jackso
Vampire Weekend maakt het weer waar. Aanstekelijk, zomers en stuwend zijn woorden die bij mij opkomen na het horen van dit derde album van Vampire Weekend. Eerlijk gezegd hoor ik geen gigantisch groot verschil met de eerdere albums, maar in het geval van Vampire Weekend vind ik dat geen probleem. Zolang zij perfecte, melodieuze popnummers als Step en het uitmuntend opgebouwde Hannah Hunt produceren, heb ik in ieder geval weinig te klagen.

avatar van stoepkrijt
Vampire Weekend is een band die me eigenlijk nooit geïnteresseerd heeft. Ik had een bepaald beeld van deze band (gebaseerd op een paar beluisterde nummers) en dat was niet erg positief. Ik dacht over Vampire Weekend als een dertien-in-een-dozijn indiebandje dat met vrolijke, springerig liedjes concertzalen en festivalweides in beweging probeert te krijgen. Dergelijke muziek gaat zelden tot nooit gepaard met kwalitatief goede songs, dus ik haalde mijn neus ervoor op.

Onbewust ben ik met een aantal nummers van dit album in aanraking gekomen en ik ben gaan beseffen dat mijn mening over deze band wel erg kort door de bocht was. Het zijn vooral de teksten die me tot inkeer hebben gebracht (lang leve de lyricvideos!). Ik heb vooralsnog geen flauw idee waar Ya Hey en Step over gaan, daarvoor zijn de teksten me te cryptisch, maar ik ben ervan overtuigd dat er goed over deze songteksten is nagedacht en dat ze een diepere betekenis hebben dan er op het eerste gezicht uit te halen valt.

Ook muzikaal klinken deze songs lang niet zo simpel en puberaal als ik had verwacht. Ya Hey en Step zijn erg melodieus en hebben fraaie composities. De nummers zitten erg degelijk in elkaar, maar toch klinken het ongelofelijk lekker.

Deze band verdient een eerste kans, nadat ik ze op voorhand al had afgeschreven. Sorry, Vampire Weekend.

avatar van kemm
Vampire Weekend, de band die leuke liedjes maakt. En dan Ya Hey. Ya Hey is niet leuk, het is wellicht de sterkste single van het jaar! Een van de interessantste nummers van de laatste jaren alleszins. Een plotse toevalsklassieker of de verwachte vuist, volgens Modern Vampires of the City mogelijk allebei, misschien iets daartussen, maar vooral niets van die twee.

Maar eerst nog wat bij Ya Hey blijven hangen, ik hang er ondertussen toch al weken (ten nadele van de album airplay). Nog steeds onder de indruk van de woorden en het spel, die grote en kleine subtiliteiten verraden. Het lijkt wel of de sound van Vampire Weekend hier met een paar kwadraten verintensifieert. De bevragende, religieuze toon krijgt met de uiterst soepele, melodieuze zang en speelse stemsamples het juiste tegengewicht, waarin zelfs die licht onnozele titel meeweegt. Gezond verstand vereist een gezonde dosis humor natuurlijk. Thematisch en karakteristiek gezien is dit een nummer dat vandaag, en hoogstwaarschijnlijk ook de komende jaren, veel kan betekenen. Ya Hey doet ertoe. De frisse uitwerking zorgt alvast dat het zolang kan meegaan, met een niet al te conventionele opbouw en tegelijk een aantal duidelijke elementen die de song sturen. Er valt veel uit dit nummer te halen. Of niet. En verrast je nog na meermaals luisteren. Of niet. Maar dan blijft het nog steeds een leuk liedje, toch?

Nog voor Ya Hey imponeerde de dubbele single Step / Diane Young ook al, twee nummers die elk op verschillende wijze ergens tussen die leuke liedjes van hen en de wellicht sterkste single van het jaar zitten. Step, een midtempo popnummer dat leunt op een mooie inkleuring en enkele krachtige oneliners, en Diane Young, een heerlijk schommelende brutale song met een al even dubbelzinnige titel als Ya Hey. De drie singles tonen een extra dimensie die ik niet direct in Vampire Weekend had gezien.

Die heilige drievuldigheid springt in Modern Vampires of the City dan ook duidelijk het meest in het oog. Geen volledige vuist dus, al doet Vampire Weekend evenmin aan toevalstreffers. Sterke melodieën en een luchtige benadering lopen als een rode draad doorheen het ganse songmateriaal, terwijl het album tevens plaats laat voor wat welgekomen sereniteit. Een verrassend mooie toevoeging dus, op die leuke liedjes van hen.

avatar van Booyo
Een plaat die moeite kost, maar diezelfde moeite dubbel en dwars waard is. Echt een te gek album, het beste van de drie als je het mij vraagt. Step is voor mij de uitschieter, gevolgd door Finger Back en het oh zo rare Ya Hey. Laatstgenoemde is kenmerkend voor de hele plaat: deed in het begin bijna pijn aan mijn oren, maar wist me steeds meer te pakken.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Als geheel een geweldige plaat, met Worship You voor mij als absolute uitschieter.
Ya Hey is zo'n nummer waarvan dat stemmetje op den duur gaat irriteren.

Maar zoveel verschillende stijlen mooi bij elkaar gezet dat verdient een grote pluim.

avatar van Mctijn
Ze slaan soms inderdaad door met de stemmen. Op Step vind ik het laatste refrein met die stemvervorming ook jammer. Een sterk nummer heeft dat totaal niet nodig. Zelfde geldt voor Ya Hey.

avatar van Booyo
Ik vind dat de stemvervorming juist een heel bijzonder nummer maakt van Ya Hey. Absoluut van toegevoegde waarde.

avatar van Janhero
Echt een lekker album. Zet um vaker op dan ik in het begin zou denken. Step, blijf ik maar draaien. Finger back heeft weer een hoog Mika gehalte. Hierbij zeg je alles. Zeer gevarieerd en blijft maar groeien in mijn hoofd. Begin met een 3,5. Kijken of dit album over een tijdje blijft groeien of gaat vervelen.

avatar van RoyDeSmet
Ik zet 'm ook steeds vaker op, dus ik verhoog hem ook naar 4 sterren.
Ya Hey vind ik echter een van de mindere nummers op de CD.

avatar van stoepkrijt
Modern Vampires of the City lijkt op het eerste gehoor een album vol simpele, maar lekkere muziek. Prettig om naar te luisteren, vrij aanstekelijk en over het algemeen behoorlijk vrolijk. Dat alleen is in principe al genoeg om mij tevreden te stellen. Dit album is echter een stuk meer dan 'gewoon' een lekker stukje muziek.

Vampire Weekend is een creatieve band en hoewel het op het eerste gehoor misschien niet opvalt hebben de heren ook heel veel creativiteit in hun songs gestopt. Dat is onder andere terug te vinden in de onconventionele instrumentatie, de stemvervormingen (inclusief galm en achtergrondkoortjes), de tempowisselingen, de verschillende muziek- en zangstijlen en de even bijzondere als bizarre teksten. Om maar even aan te geven dat dit album stukken beter in elkaar zit dan je zou denken. Dit album is muzikaal erg fraai aangekleed en heeft daardoor ook voor de kritische luisteraar genoeg interessants te bieden.

Sowieso is Modern Vampires of the City een interessant en afwisselend album. Afwisseling die door de toegevoegde creativiteit alleen nog maar verder wordt geaccentueerd. De meeste nummers van dit album zijn vlot en aanstekelijk. De weinige rustigere songs staan niet alleen in contrast met de rest van het album, maar zeker ook met elkaar. Obvious Bicycle klinkt erg luchtig, terwijl Hannah Hunt zo traag is dat het haast nergens mee te vergelijken valt. Dan is er ook nog Hudson dat met zijn Woodkid-achtige bombast al helemaal als buitenbeentje kan worden beschouwd.
Ook de meer uptempo nummers moeten zeker niet over een kam geschoren worden. Het gejaagde Finger Back, het funky Everlasting Arms en het agressieve Diane Young hebben ieder een duidelijk eigen stempel.
Daarnaast is er nog Ya Hey dat zelfs zonder de rare stemvervorming al een bijzonder popnummer is met een geheel eigen karakter. De vreemde structuur, de opvallende melodielijnen, het bijzondere refrein, de achtergrondkoortjes, de onverwachte rustmomenten, de gesproken bridge en natuurlijk de vreemde tekst maken Ya Hey tot een topsong, niet te vergelijken met welk ander nummer dan ook.

Ondanks alle pogingen van de band om dit album bijzonder te maken en boven het maaiveld uit te laten uitsteken, beschouw ik dit album toch eerder als lekker achtergrondplaatje dan als muzikaal-creatief wonder. Al die creativiteit maakt dit album niettemin bijzonder, maar ik wil het ook niet groter maken dan het is. Modern Vampires of the City lijkt allereerst bedoeld als een aangenaam en toegankelijk zomers album en dat is het ook zeker geworden. Dat is ook hetgene dat ik als eerste hoor en dat me aanspreekt. Dat Vampire Weekend hun creatieve ei kwijt wil is niet meer dan een mooie bijkomstigheid en maakt het album gelukkig alleen nog maar beter. Een mooie bonus voor de mensen die meer willen dan een verzameling aanstekelijke popsongs, maar geen belemmering voor mensen die daar geen behoefte aan hebben.

avatar van Koston
Toch jammer van die chipmunck stemmetjes op Ya Hey, anders was dit een nummer onvoorstelbaar goed geweest. Mss wel een potentiele wereldhit. Zo episch dat het nummer is, zalig. Alleen die verdomde stemmetjes verpesten echt enorm veel

avatar van Mark17
Een ontzettend sterk album dit Modern Vampires of The City. Geweldige songteksten, fantastische liedjes, heerlijke melodieën, vrijwel alles klopt. Het begint al ijzersterk met Obvious Bicycle, Unbelievers en Step. Eigenlijk alleen Finger Back blijft mij een raadsel. Komt absoluut hoog op het eindejaarslijstje!

avatar van robk1964
Koston schreef:

ja live zingen ze die chipmunck stemmetjes gewoon zelf en dat is inderdaad veel mooier.

robk1964 schreef:

Maar nog altijd een chipmunck stemmetje erbij. Eerst vond ik dat ook jammer, maar hoe vaker ik hem luister - en dat heb ik inmiddels al de nodige keren gedaan, wat een prachtplaat - hoe meer de stemmetjes op hun plaats vallen. Het lijkt zelfs logisch dat ze er zijn, of beter gezegd, het zou onlogisch lijken als de chipmunks weggelaten waren.

Mark17 schreef:
Eigenlijk alleen Finger Back blijft mij een raadsel.!

Een van mijn favorieten juist! De ene catchy zanglijn wordt na de andere uit de hoge hoed getoverd, waardoor het hele nummer één groot hoogtepunt is. Zeker de laatste paar zinnetjes.