Massive Attack - 100th Window (2003)

Pop / Electronic
Label: Virgin

1. Future Proof (5:38)
  2. What Your Soul Sings (6:38)

3. Everywhen (7:39)

met Horace Andy

4. Special Cases (5:09)

met Sinéad O'Connor

5. Butterfly Caught (7:34)
  6. A Prayer for England (5:48)

met Sinéad O'Connor

7. Small Time Shot Away (7:59)
  8. Name Taken (7:49)

met Horace Andy

9. Antistar (8:17)
avatar van Thin Air!
Geweldige broeierige plaat van Massive Attack. Persoonlijk vind ik de inbreng van O'Connor wat minder maar ook met deze nummers is niks mis.
Special Cases, Butterfly Caught, Name Taken, Antistar..allemaal van die duistere figuren die je niet alleen in een steegje wil tegenkomen.
Naar beneden kijken en snel doorlopen is het devies.

Een hele dikke voldoende waarbij ik bij ieder luisterbeurt even naar buiten kijk of er al donkere wolken samenpakken boven mijn huis.
Op dit moment is dat ook zo...
Tijd voor een nieuwe luisterbeurt dus..

avatar van DjFrankie
Heerlijke plaat deze, spannend en lekker

avatar van Minneapolis
De waarderingen zijn hoog hier, maar ik kan helemaal niks met deze plaat. Op Special Cases en (vooral Antistar (wat ik duidelijk het beste nummer vind) na dan.

Ik ben Massive volger en liefhebber vanaf het eerste uur, maar ik vind deze plaat veruit hun minste.
Het bevreemd me een beetje dat ik deze bijna volledig doorskip, waar ik bij de andere platen slechts een enkel nummer over sla.
Zijn jullie het met mij eens dat dit "een andere Massive" is?

Dan heb ik het niet over de donkere of dreigende sound. Dat hebben Mezzadine en Heligoland ook.
Het zit 'm in het muzikale (wat mij tegenstaat/ waarin ik de plaat anders vind).
Er zit te weinig melodie in de zang vind ik. Te weinig muzikaal, te monotoon, herhalend, dreinend en vervelend..
En daarnaast lijkt het album ook minder 'zwart' of groovy te klinken dan de anderen. Zit hier iets in?

Ik vind dit ook wel een lekkere plaat, veel mensen vinden het niet een echte Massive plaat, maar dit is ook eigenlijk een soloplaat van 3D en geen Massive plaat. Mushroom had het trio verlaten en Daddy G wilde hier niet aan meewerken omdat hij het druk had met zijn jonge kinderen. Dat gezegd hebbende vind ik deze plaat zeker 4 sterren vanwege het feit dat er wat mij betreft eigenlijk maar 1 a 2 mindere nummers op staan. ik vind de Sinead O'Connor nummers erg goed (ik ben fan van beide dus tja, geen verrassing) en de Horace Andy nummers zijn ook goed zoals altijd. Met name What Your Soul Sings, Everywhen en Small Time Shot Away vind ik goede nummers.

avatar van Premonition
Minneapolis schreef:
Zijn jullie het met mij eens dat dit "een andere Massive" is?

Ik vind dit album nogal kaal en kil klinken, misschien wel blank, gloom and doom. Ik hou daar wel van, het heeft wel de vibe van de vroege jaren tachtig wave.

avatar van orbit
Dat vind ik eigenlijk nog iets meer van Mezzanine, sterker, het gebruik van de Cure sample in Man Next Door bevestigt die invloeden ook.

avatar van Mastroianni
Tijdens het opruimen van mijn cd-collectie herontdekt. Het blijkt een heel sterke en sfeervolle plaat, met als uitschieters Future Proof en het imponerende Antistar.

avatar van Psychonaut78
Mooie donkere plaat met veel sfeer. Topnummers met Sinéad O'Connor als vocaliste. Heb ze live gezien in die tijd en ben toen behoorlijk weggeblazen. Indrukwekkend.

avatar van Castle
Geweldige sfeer, genieten geblazen.
van een 4 > 4,5 *

Waar blijft de lp-reissue?