Massive Attack - 100th Window (2003)

Pop / Electronic
Label: Virgin

1. Future Proof (5:38)
  2. What Your Soul Sings (6:38)

3. Everywhen (7:39)

met Horace Andy

4. Special Cases (5:09)

met Sinéad O'Connor

5. Butterfly Caught (7:34)
  6. A Prayer for England (5:48)

met Sinéad O'Connor

7. Small Time Shot Away (7:59)
  8. Name Taken (7:49)

met Horace Andy

9. Antistar / LP4 (8:17)
hoe briljant dit album ook in elkaar zit, toch weet het niet echt te boeien.....

avatar van andré
inderdaad is dit nogal een ''groeiplaatje''. Helaas weet Massive Attack het niveau van hun voorgangers niet te evenaren. Live in de HMH destijds wisten ze me wel te overtuigen met de nieuwe nummers, maar dit komt denk ik dat ze het nieuwe werk met het oude werk (voornamelijk van Mezzanine) afwisselden. Hopelijk weten ze zich met een nieuw album nog te revancheren

Het concert van Massive Attack, vorig jaar op Hurricane, was toch wel een van de allermooiste concerten die ik ooit gezien heb. Zij waren in vorm, de onthaal van het publiek was groots (heel vaak gejuich midden in nummers als er een bijzonder iets gebeurt in de muziek of achter op het scherm). Krijg kippenvel als ik daaraan terugdenk.

Dit album vind ik echt wel de titel meesterwerk waard. 3D heeft dit album in zijn eentje gemaakt. chapeau! een 5*

neo
Vreemd eigenlijk: Anistar staat overal aangeduid met 8:17, maar loopt door tot bijna 20 min speelduur, met wat vreemde atmosferische klanken

neo schreef:

favoriete nummer van heel het album
rest vind ik wat tegenvallen

De eerste keer dat ik Antistar hoorde, dacht ik dat Damon Albarn het zong. Na een twee of derde luisterbeurt kwam ik erachter dat dat niet zo was. Maar ik ben nog altijd benieuwd naar het nummer dat Damon zong dat niet terecht is gekomen op 100th window. Hopelijk later op een of andere verzamelaar of b-kantje..

avatar van cichlisuite
Bloompje schreef:

bedoel je niet track 7 Smalltime Shot Away daar zijn de vocals toch van Damon Albarn of zit ik ernaast?

Of is er wellicht nog een nummer met Damon Albarn? ben ik dan wel benieuwd naar.

Smalltime shot away wordt ook door 3D gezongen. Damon staat nu alleen in het dankwoord...
Misschien weet iemand hoe het nummer heet en waar ik het kan vinden?

Crit
Geweldige cd. Gisteravond op de boulevard bij ons, donker, blow der bij, discman op: Smalltime Shot Away en die lange break en als het dan weer "begint" ! Gewoon hemels.

Antistar is het hoogtepunt van dit album de rest haalt het MA niveau gewoon net niet, maar het is altijd nog van een hoog musicaal niveau.

De ellende met dit soort artiesten is dat ze in het verleden zulk mooi werk hebben afgeleverd, dat het alleen nog maar lastiger is om dat te evenaren laat staan verbeteren.
Hierdoor vallen onze beoordelingen voor zo'n album ook wat tegen. Want inderdaad; het blijft een hoog niveau, en eerlijk is eerlijk: er zijn albums met een zelfde beoordeling die toch echt veel minder van kwaliteit zijn (en dan praat ik puur over mijn eigen 3,5 beoordelingen )

Allmusic
Bah, wat een vreselijk saaie en eentonige cd. Alle nummers lijken op elkaar, zonder uitschieters. Sinead zorgt nog voor enige afwisseling (niet dat dat nou de cd redt). 2*

Gisteren in CSI Las Vegas een nummer van deze cd. Ik vind dat de nummers van dit album perfect passen bij de serie.

Ik vind dit album helemaal niet eentonig. Tis echt een groeiplaat.

Allmusic
Voor mij zal dit nooit een groeiplaat worden, want ik heb 'm net geluisterd en besloten dat ik 'm nooit meer wil horen (sorry Bloompje ). Mischien moet ik hun oude albums eens luisteren (ken verder alleen Mezzanine).

P.S. cd is nu te koop voor € 5,-

toentertijd meteen gekocht toen ie uit was. nog geen paar weken later was ie al afgeprijsd.. deed ie het dan zo slecht? werd ie zo kut gevonden? overal las ik vernietigende reviews. een van mijn beste vrienden (lees: groot massive liefhebber) vond het de flop van deze eeuw. en ik dan? niemand vroeg naar mijn mening.. heel zielig staarde ik voor me uit, zette de cd nogmaals op, en kwam tot de conclusie, dit moet gewoon minstens 4,5 ster zijn..

Het is inderdaad nogal een groeiplaat. Kan me voorstellen dat het op het eerste gehoor nogal eentonig klinkt, maar er zit echt wel veel verschil tussen de onderlinge nummers.

herman schreef:

maar er zit echt wel veel verschil tussen de onderlinge nummers.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

herman schreef:

Absoluut mee eens. Duurt een paar draaibeurten maar dan heb je ook wat. Net zo goed als Mezzanine

avatar van Paalhaas
VanDeGriend schreef:
Net zo goed als Mezzanine

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je ooit op die uitspraak terug gaat komen .

neo
Ben het anders behoorlijk met hem eens...

avatar van Paalhaas
neo schreef:
Ben het anders behoorlijk met hem eens...

Het zal wel aan mij liggen. Ik vind dit album gewoon wat saai. De meeste nummers duren mij gewoon te lang voor wat ze te zeggen hebben.

Paalhaas schreef:

Je bent dit keer in de minderheid, maar je opmerkingen staan genoteerd hoor.

avatar van Dr-Gonzo
Zal ik eens gewaagd doen en stellen dat deze plaat vele malen beter is dan Mezzanine? Bij deze, 100th Window is vele malen beter..
Idd een groeiplaat, maar als dat eenmaal gebeurd is dan wil je niet meer terug naar de andere MA platen.. Zoveel sfeer brengen de nummers met zich mee. Vooral Antistar vind ik wat dat betreft geweldig. Hoewel sommige nummers boven de anderen uitsteken zijn er mijns inziens geen zwakke plekken te vinden op het album. Daarom --> 4,5*

avatar van Gyzzz
Het meerendeel van de nummers is een beetje slappe hap. Toch vind ik Special Cases, A Prayer For England en Antistar van een kwaliteit dat het album 3,5 ster krijgt.
Eigenlijk is het gewoon die drie nummers 4 a 4,5* en de rest 2,5 a 3 ster.

Mala Chica
100th Window. Mijn eerste ervaring met pop/electronic, en het bevalt mij wel. Voorlopig 3 sterren plus een halfje erbij voor de geniale Butterfly Caught: 3,5*

Dr-Gonzo schreef:

Dit is inderdaad wel afwijkend van wat de meesten kennelijk vinden.Zelf vind ik 100th Window ook geweldig maar niet beter dan Mezzanine. En andersom. Ik heb juist minder met Protection (nog altijd een hele mooie) en Blue Lines (imo de minste, overigens zeker niet verbannen naar de derde divisie kist op zolder)

neo
Vind juist alles voor Mezzazine helemaal 10 keer niks. Alles daarna is overweldigend goed...

neo schreef:

Helemaal niks vind ik erg streng, maar vanaf Mezzanine idd indrukwekkend.

neo
Kon weinig met het haast overwegend hip hop karakters van hun eerste, en als ik ergens niet tegen kan. Bij Mezzazine is de trip hop wel zeer acceptabel.