orbit schreef:
Apotheose na mezzanine! Beetje hangerige achtergrondmuziek, weinig pointe weinig sterke composities of sound.. een sterk verdunde vorm van wat deze mannen eens konden. Jammer.
Weinig sterke sound? What the...? *mond valt open van verbazing*
Deze plaat is ON-WAAR-SCHIJN-LIJK goed geproduced! Een technisch meesterwerkje! Elke sample, elke klank is tot op de perfectie ge-eq'd, er zit dynamiek in de nummers, de bas klinkt onwaarschijnlijk strak, de manier waarop zovele achtergrondgeluidjes liefdevol van links naar rechts worden gefishpanned met een geautomatiseerde chirurgische precisie, de warmte van de stemmen, die heerlijke, knisperige reversed cymbaal stukjes (zeer duidelijk hoorbaar op pakweg een nummer als Butterfly Caught), en ga zo maar een half uurtje door... Elke klank heeft z'n eigen fijne plaatsje in het geheel. Geen enkele sample wordt verdrongen door een andere, neen, ze werken samen als de radertjes in een Zwitsers uurwerk, om een onwaarschijnlijk strak tikkend geheel te vormen.
Gewoon al het allerbegin... Die gedistorte sinus, pal in het midden. En dan komt die 2de erbij in één kanaal, en dan die 3e in het andere, en ze vormen een ritmisch melodietje... En stilletjesaan wordt de distortion weggetrokken, zodat je nog overblijft met gewone, pure sinussen, en tegelijkertijd komt de gitaar op... En voor je het weet... BAM, die baslijn en drums, recht in je dorre smoel! En je had niet eens door dat die eerste klanken naar de achtergrond zijn getrokken ondertussen! Da's toch ronduit subliem qua sound! Bijna filmisch zou ik durven zeggen.
Dit is zo'n typische CD die je in het donker moet beluisteren, met gordijnen toe, en alle mogelijke vormen van afleiding ver uit de buurt. Je mooi tussen je boxen positioneren op de sweet spot, volume opendraaien zodat de lage frequenties zich langs je heen kunnen wentelen (een goede installatie is zeker een pluspunt), als om je in een warm donsdeken te wurmen, en ik zweer je, het is bij wijlen verdomd angstaanjagend. Dit is dan ook een CD die het juist volledig moet hebben van de prachtige klank, eerder dan van de muziek zelf (sfeer, sfeer, sfeeeeer!). Als je dit afspeelt op een klein radiotje, dan heb je er geen bal aan, mis je volledig die heerlijke bas, het onwaarschijlijk breed uitgetrokken stereo beeld, alsook het overgrote merendeel van de subtiliteiten, en moet alles ongetwijfeld afgrijselijk repetitief en eentonig overkomen. Of dit nu een voordeel of een nadeel is, dat laat ik aan de luisteraar over, ik constateer gewoon...
M'enfin, ieder z'n mening zeker?