Massive Attack - 100th Window (2003)

Pop / Electronic
Label: Virgin

1. Future Proof (5:38)
  2. What Your Soul Sings (6:38)

3. Everywhen (7:39)

met Horace Andy

4. Special Cases (5:09)

met Sinéad O'Connor

5. Butterfly Caught (7:34)
  6. A Prayer for England (5:48)

met Sinéad O'Connor

7. Small Time Shot Away (7:59)
  8. Name Taken (7:49)

met Horace Andy

9. Antistar / LP4 (8:17)
avatar van Thin Air!
Geweldige broeierige plaat van Massive Attack. Persoonlijk vind ik de inbreng van O'Connor wat minder maar ook met deze nummers is niks mis.
Special Cases, Butterfly Caught, Name Taken, Antistar..allemaal van die duistere figuren die je niet alleen in een steegje wil tegenkomen.
Naar beneden kijken en snel doorlopen is het devies.

Een hele dikke voldoende waarbij ik bij ieder luisterbeurt even naar buiten kijk of er al donkere wolken samenpakken boven mijn huis.
Op dit moment is dat ook zo...
Tijd voor een nieuwe luisterbeurt dus..

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Heerlijke plaat deze, spannend en lekker

avatar van Minneapolis
De waarderingen zijn hoog hier, maar ik kan helemaal niks met deze plaat. Op Special Cases en (vooral Antistar (wat ik duidelijk het beste nummer vind) na dan.

Ik ben Massive volger en liefhebber vanaf het eerste uur, maar ik vind deze plaat veruit hun minste.
Het bevreemd me een beetje dat ik deze bijna volledig doorskip, waar ik bij de andere platen slechts een enkel nummer over sla.
Zijn jullie het met mij eens dat dit "een andere Massive" is?

Dan heb ik het niet over de donkere of dreigende sound. Dat hebben Mezzadine en Heligoland ook.
Het zit 'm in het muzikale (wat mij tegenstaat/ waarin ik de plaat anders vind).
Er zit te weinig melodie in de zang vind ik. Te weinig muzikaal, te monotoon, herhalend, dreinend en vervelend..
En daarnaast lijkt het album ook minder 'zwart' of groovy te klinken dan de anderen. Zit hier iets in?

Ik vind dit ook wel een lekkere plaat, veel mensen vinden het niet een echte Massive plaat, maar dit is ook eigenlijk een soloplaat van 3D en geen Massive plaat. Mushroom had het trio verlaten en Daddy G wilde hier niet aan meewerken omdat hij het druk had met zijn jonge kinderen. Dat gezegd hebbende vind ik deze plaat zeker 4 sterren vanwege het feit dat er wat mij betreft eigenlijk maar 1 a 2 mindere nummers op staan. ik vind de Sinead O'Connor nummers erg goed (ik ben fan van beide dus tja, geen verrassing) en de Horace Andy nummers zijn ook goed zoals altijd. Met name What Your Soul Sings, Everywhen en Small Time Shot Away vind ik goede nummers.

avatar van Premonition
Minneapolis schreef:
Zijn jullie het met mij eens dat dit "een andere Massive" is?

Ik vind dit album nogal kaal en kil klinken, misschien wel blank, gloom and doom. Ik hou daar wel van, het heeft wel de vibe van de vroege jaren tachtig wave.

avatar van orbit
Dat vind ik eigenlijk nog iets meer van Mezzanine, sterker, het gebruik van de Cure sample in Man Next Door bevestigt die invloeden ook.

avatar van Mastroianni
Tijdens het opruimen van mijn cd-collectie herontdekt. Het blijkt een heel sterke en sfeervolle plaat, met als uitschieters Future Proof en het imponerende Antistar.

avatar van Psychonaut78
Mooie donkere plaat met veel sfeer. Topnummers met Sinéad O'Connor als vocaliste. Heb ze live gezien in die tijd en ben toen behoorlijk weggeblazen. Indrukwekkend.

avatar van Castle
Geweldige sfeer, genieten geblazen.
van een 4 > 4,5 *

Waar blijft de lp-reissue?

Jaren later deze weer eens opgezet. Ik heb hem toen hij uit kwam grijs gedraaid.

Het album is erg goed. Ik snap de opmerkingen over eentonig en langdradig. Maar je kan het ook zien als atmosferisch en etherisch. Ondanks de donkere klanken is dit het minst gruizige album van Massive Attack. De bijdragen van zowel Horace Andy als Sinéad O’Connor zijn erg goed. Sinéad zingt de sterren van de hemel op dit album. De kleur van haar stem en hoe ze die gebruikt om de teksten te benadrukken is heel erg mooi.

Het transporteert je naar een andere wereld. Op een rare manier doet het me denken aan Rubicon van Tangerine Dream en Echoes van Pink Floyd. Inderdaad, lange atmosferische nummers.

Everywhen met Horace is mijn favoriete Massive nummer. Ik heb hem dit gelukkig live zien zingen met één van de tours.

avatar van Poles Apart
Een echte 'hoofdtelefoonplaat', ijziger en koeler dan het bedwelmende 'Mezzanine', maar interessanter dan het 'Gorillaz' album dat hierna kwam.

Poles Apart schreef:

Deze Massive Attack - Heligoland (2010) ? Ik vind die track met Hope Sandoval juist van S-klasse en deze versie Massive Attack vs Burial - Paradise Circus - YouTube is helemaal super - put on your headphone, lay down on the floor and float

Mjuman schreef:

Yep, staan inderdaad wel een paar goede tracks op ('Paradise Circus' ook wat mij betreft het hoogtepunt), maar als geheel gezien vind ik de plaat minder eigen, minder herkenbaar Massive Attack.

Mjuman schreef:

Wat betreft Heligoland ben ik het in hoofdlijnen met je bevindingen eens; ik vind het ook géén eenheid (te veel wisseling van vocals) en het album wordt ook weinig gedraaid. Had verwacht dat je deze dan iets hoger zou waarderen

avatar van luigifort
Ik vind deze net fijner dan Heligoland, waar ik overigens ook graag naar luister. Fijn ook om Sinead te horen, past prima bij de muziek.

Zou hier ooit nog eens een herpersing op vinyl van komen?

avatar van Jazper
aERodynamIC schreef:
Zou hier ooit nog eens een herpersing op vinyl van komen?

Vraag het over 3 jaar nog eens

avatar van Poles Apart
Vandaag op 3LP aangeschaft. Schitterend artwork op LP formaat, komt zo veel beter tot z'n recht. Laatst weer eens wat van gehoord en wellicht zit een herwaardering erin.

Poles Apart schreef:

Zal geen koopje geweest zijn neem ik aan?

aERodynamIC schreef:

Zal geen koopje geweest zijn neem ik aan?

Nee, maar heb behoorlijk minder dan de gangbare vraagprijs betaald, en, voor 3LP's zeker niet te gek. Twintig jaar oud alweer dit album, wat vliegt de tijd!

Poles Apart schreef:

Ik weet natuurlijk niet hoeveel je betaald hebt, maar ik zie enorme bedragen op Discogs en Ebay. Wel bijzonder dat je dat over hebt voor een album die je 3* geeft. Dat zou bij mij niet in mijn hoofd opkomen dan.

avatar van Minneapolis

"Misunderstood masterpiece or unmitigated disaster?"
In elk geval een wat afwijkend album van ze en eentje waar ik erg lang aan moest winnen.

avatar van Mjuman

En ik maar denken dat je dit post omdat er nieuwe, betaalbare, dubbel-lp van komt. Die prijzen van die super-limited-special editions van Massive Attack (Splitting the Atom bijv of die speciale mash-up met Burial) liggen echt in de orde grootte van een onderhoudsbeurt voor je auto

De productie is echt wel ok, maar ik hou het nog wel even bij digitaal

avatar van luigifort
Voor mij hun fijnste album!

Minneapolis schreef:

"Misunderstood masterpiece or unmitigated disaster?"

Same. Vandaar ook mijn aanvankelijke waardering van slechts 3 sterren. Ik vond het album een kleine teleurstelling na het sublieme en mij zo dierbare "Mezzanine". Vond het altijd wat kil en afstandelijk, en meer een Del Naja/3D solo project, daar waar "Mezzanine" juist ook een duidelijke stempel van Daddy G en Mushroom droeg.

Maar goed, nu ik het op vinyl heb en m'n oren 20 jaar ouder zijn, is een herwaardering op z'n plaats.

Mjuman die reissue zal er heus van komen.

Zorgelijk wel om te lezen dat er binnen Massive Attack (Del Naja?) Iemand met een "serious illness" kampt. Hopelijk komt alles goed.

Poles Apart schreef:

Mjuman die reissue zal er heus van komen.

Laat me even daarop inhaken, omdat je het wel eenzijdig op je fysieke omstandigheden gooit.

Bedenk:

1. Wat voor hifi-set had je 20 jaar geleden en wat voor set heb je nu? Als het nog steeds dezelfde is, moet je toch echt 'ns afvragen wat je met je gestegen (lijkt me voordehandliggend) beschikbare inkomen (minus woonlasten etc) hebt gedaan.

2. In de regel neemt bij ouder worden het gehoorvermogen af; mijn gehoor is echter beter dan dat van mijn lief die beduidend jonger is (er zijn andere functies wel dat wel waarneembaar is, zoals souplesse, reukvermogen).

3. Luistervaardigheid is iets dat je met de jaren ontwikkeld - d'r zijn er hier genoeg die *niet* het verschil kunnen duiden tussen een polyfone en een monofone synth en die ook niet het verschil tussen een Gibson Les Paul en een Fender Stratocaster horen (re: Derek & The Dominoes - titelsong Layla).

Wellicht is er een formule te bedenken om de relatie tussen pegels, energie en genot dat een bepaald album je geeft. Als je genoeg geniet, maakt de poen niet zoveel uit

Helaas hebben ze bij het concert in 2019 in AFAS van dit album niet die twee tracks met Sinead O'Connor uitgevoerd. Liz Fraser was toen weergaloos.

Ronduit geweldig!

Één grote trip, ik vind dit echt hun vetste album. En dat is een pure, persoonlijke smaakkwestie.

avatar van Premonition
Donker beklemmend album, komt halfje bij. Is meer een solo album van Banksy, sorry Robert Del Naja, en is misschien daarom meer gloomy dan de voorgangers.