Rage Against the Machine - Rage Against the Machine (1992)

Label: Epic

1. Bombtrack (4:05)
  2. Killing in the Name (5:14)
  3. Take the Power Back (5:37)
  4. Settle for Nothing (4:48)
  5. Bullet in the Head (5:10)
  6. Know Your Enemy (4:56)

met Maynard James Keenan

7. Wake Up (6:04)
  8. Fistful of Steel (5:31)
  9. Township Rebellion (5:24)
  10. Freedom (6:07)
  11. Darkness * (3:40)
  12. Year of the Boomerang * (4:02)
  13. Freedom [Remix] * (6:13)
  14. Take the Power Back [Live] * (6:12)
  15. Freedom [Live] * (5:59)
  16. Bombtrack [From Mark Goodier's "Evening Session"] * (4:08)
  17. Bullet in the Head [Remix] * (5:40)
  18. Darkness of Greed * (3:40)
  19. Bullet in the Head [Live] * (5:44)
  20. Bombtrack [Live] * (5:53)
avatar van Shelter
met een band naam als "Rage against the machine" lijkt me dat toch redelijk duidelijk
Teksten zijn naar mijn mening echt wel goed, niet fuck dit en dat om het woord fuck

avatar van Riesdude
1 van de beste debuutalbums ever! Freedom, Killing In The Name en Bombtrack zijn echte bovendrijvers!

avatar van Frenz
muziekkip schreef:

Dat heb ik nou ook. Evil Empire was ik zelf al snel zat.

People Of The Sun is nog wel aardig, Bulls On Parade kan ook net nog, maar de energie is nooit meer op het niveau van het debuut gekomen

buizen
Van RATM heb ik op een of andere manier alleen CD'tjes, echt heel raar. Toen het uitkwam werd je zowat omver geblazen door de energie en de opgeschreeuwde teksten.
Nu de rookwolken wat zijn opgetrokken, zo'n 22 jaar later (!), maakt de agressie minder indruk.
De wereld is harder geworden. Of ik ben afgestompt, dat kan natuurlijk ook.
Fistfull of Steel, Freedom, bullet In The Head, alle echter nog fantastische songs. Leuk voor als je eens in een boze bui bent; even dit CD'tje opzetten.

Trouwens een heftige albumfoto, die persoon die in brand is gestoken.

Een monnik die uit protest zichzelf in brand steekt.

buizen
deric raven schreef:
Een monnik die uit protest zichzelf in brand steekt.

Ja, heftig.

avatar van kaztor
De bonustracks zijn volgens mij bijna allemaal dezelfde als op die Bombtrack-EP.
Naar verluidt schijnt het geluid van die remaster bepaald geen vooruitgang te zijn.

avatar van Edwynn
Er is wat mij betreft dan ook helemaal niets mis met de oorspronkelijke vastlegging. Beukt als een tiet.

jellecomicgek72 schreef:
Fuck you i won't do what you tell me!

ALL OF WHICH ARE AMERICAN DREAMS!!!

Heerlijk, dat gedeclameer aan het einde van Know Your Enemy, alsof Zack je ter plekke als een onvervalste drill sergeant de oren wast. De woede komt je tegemoet!

Edwynn schreef:

Het wordt ook beschouwd als een referentiekader van hoe rock-cd's zouden moeten klinken, maar ik heb eerlijk gezegd meer met de (non?)productie van Evil Empire dat de band meer cachet lijkt te bieden.

avatar van Edwynn
Die is ook prima. Maar zeker geen nonproductie.

avatar van adri1982
Dit is zelfs een meesterwerk. een album die ik tot vier jaar geleden niet heb gehoord. Ik trof dit album als cd aan in een kringloopwinkel en kocht het daar voor de E 2,50 (stom van die verkopers, ik zou zelfs in staat zijn 10 Euro aan deze cd uit te geven). Het hele album zit bomvol met goede gitaar- en drumpartijen en de zanger Zach de la Rocha weet agressie en frustraties zeer goed te uiten. Alle nummers boeien gewoon. Reden om 4,5 ster te geven.

Nieuw is deze ook zeker wel onder de 10 Euro te krijgen.

Er is ook een buitengewoon fraaie en ook nog eens goed klinkende picture disc van 180 gram vinyl te krijgen.

Geen band die zijn naam meer eer doet dan Rage Against the Machine. Pure woede op z'n allerbest, wat een plaat!

avatar van Stalin
Voor degenen die het nog niet wisten, drummer Brad Wilk speelt ondertussen in een andere band.
De band in kwestie, The Last Internationale, doet qua politiek bewustzijn niet veel onder voor RATM.
Daarnaast muzikaal ook de moeite waard

The Last Internationale: "Life, Liberty and the Pursuit of Indian Blood" - David Letterman
Youtube

avatar van Edwynn
Hmm, die Wilk heeft te lang bij Black Sabbath in de studio gezeten. De zangeres vind ik een beetje een vervelende Amerikaanse puberstem hebben.

Edwynn schreef:

Ze heeft wel een fijne stem eigenlijk.
Naast het soort muziek wat ze bij Letterman lieten horen, doen ze ook (semi-) akoestische covers van bijvoorbeeld Sam Cooke, Woody Guthrie en Buffy Sainte Marie.

A Change Is Gonna Come
Deportees
Cod'ine

avatar van Edwynn
Nee, niets voor mij. Kan zo bij Giel Beelen op teevee. Op een krukje met een mutsje op.

En die Miss Montreal maar janken

Stalin schreef:

En die Miss Montreal maar janken

Ik lees net dat ze op Pinkpop staan. Drie keer raden waar...

De 3fm stage dus..

WPE
Ooit gekocht omdat het zo'n energieke muziek is, maar...het stelt allemaal niet zoveel voor. Sterker nog, nu ik na jaren, het album weer eens draai valt me vooral op dat ik me binnen een recordtijd verveel. Het zal mijn muzieksmaak wel niet zijn vrees ik.

avatar van james_cameron
Eerste en beste album van de band, met uitsluitend voltreffers. Het geluid was destijds behoorlijk innovatief en overrompelend, maar ook nu maakt dit nog steeds indruk. De verbeten raps en de hakkende ritmesectie, aangevuld door het atypische gitaarwerk, maken hier iets heel bijzonders van. Overtuigingskracht en energie zijn er ook genoeg. Jammer dat het hierna al snel bergafwaarts ging met de band.

Krachtig album, na 25 jaar nog niks aan zeggingskracht ingeboet, maar dat is het ook wel voor mij. Na dit album kwam er nog meer van hetzelfde, ze begonnen en te denken dat hun mening echt belangrijk was, en verdwenen in de vergetelheid. Voor mij eigenlijk een one hit (album) wonder.

avatar van Korreltje Zout
Mildly Upset At The Machine

Filmpje uit 2012, nu al op MuMe.

avatar van Funky Bookie
3 hele geode muzikanten met ene bevlogen en geëngageerde frontman knallen met dit debuut de muziekwereld in. Agressief en maatschappijkritisch, maar muzikaal sterk. Een album zonder slechte nummers dat dus een krachtig statement genoemd mag worden.

avatar van Niek
Holy moly wat een herrie. Hier kom ik niet doorheen. Ieder z'n ding..

avatar van Mssr Renard
Rage Against the Machine is toch geen herrie.
Ik vond het echt wel erg vermakelijke muziek.

Echt heel strak gespeeld en er is ook veel dynamiek. Mijn enige kritiekpuntje was de rap/zang van Zack de la Rocha. Ik vind hem wat vermoeiend. Ik vond dan Urban Dance Squad wat beter.

Ook interessant is Audioslave, waarin de band het met zanger Chris Cornell doet (die van Soundgarden).

Nu ik erover denk en weer over die jaren 90 crossover mijmer, bedenk ik me weer wat er toch altijd door de decennia heen zulke goede muziek is gemaakt.

Uit die tijd vond ik Red Hot Chili Peppers, Faith No More en Biohazard ook erg goed.
Maar misschien is dat ook wel herrie?

avatar van bennerd
Biohazard in elk geval wel.

avatar van Korreltje Zout
Fantastisch album. Ik wist niet wat ik hoorde, de eerste keren dat 'k dit op MTV voorbij zag komen.

De jaren 90 hebben veel goeds gebracht. Eerst maakte grunge korte metten met dat verschrikkelijke glamrock. Snel daarna kwamen ook bijzondere acts zoals RATM, Tool, Deftones, Pantera, Sepultura, Smashing Pumpkins, Björk en Radiohead bovendrijven. Mooie tijd.

avatar van jurado
Korreltje Zout schreef:
Fantastisch album.

De jaren 90 hebben veel goeds gebracht. Mooie tijd.

Helemaal mee eens.