Frequency Unknown is het hulpgeroep van een verwarde en verworpen geest. Gefrustreerd, boos, wanhopig, verdrietig. Het is niet alleen de hoesafbeelding die F.U. zegt, maar het hele album heeft die houding aangenomen. 'Stupidly heavy' is het genoemd en ja, dat is het geworden. Voor QR's doen loodzware gitaren, groovende drums/bas en bij tijd en wijlen nog een verdwaalde toetsenpartij, maar het grootste punt van aandacht is natuurlijk Geoff Tate, die zichzelf vocaal van alle kanten laat zien. Zo hoor je hem grooven in de laagte, melodisch zingen, zijn stem laten breken, prachtige ballades brengen en intussen ook nog een stukje rappen. Jazeker, Tate is gewoon weer in topvorm en dat laten ook zijn fijne achtergrondvocalen merken, maar het is vooral op tekstueel vlak dat deze plaat de vuist vormt die uiteindelijk is doorgedrongen tot de hoesafbeelding.
Om Tate's eigen woorden maar even te parafraseren, in zijn teksten schrijft hij soms over dingen die hij uit zijn systeem moet hebben. Het is dus niet gek dat er een paar teksten over het gebeurd zijnde tussen zitten, maar dat ik ze vrijwel allemaal aan dit thema zou kunnen verbinden had ik niet verwacht (al zijn sommige verbanden wat ver gezocht misschien). Ik ga ze niet allemaal opnoemen, maar wel een paar. De vele emoties die Tate ervaarde na zijn ontslag komen allemaal terug. Woede in 'Dare' (in zijn eigen woorden: "Those guys can't fight their way out of a paper bag."
Bron), verdriet in 'Cold' en 'Life Without You', radeloosheid in 'In the Hands of God', en in 'Everything' wordt er gereflecteerd op wat nog had kunnen komen. Maar de mooiste vind ik 'The Weight of the World', waar ik gewoon een stukje van moet citeren.
"This story might be close to over
But then again every story ends
Show me the light
'cause I'm not ready to go
I've got so much more to say
So much more to do"
Als je in je achterhoofd houdt dat dit over Queensrÿche gaat en de twijfelachtige rol die Tate daarin nog gaat spelen krijg je spontaan medelijden met hem. Hij heeft met dit album echter bewezen dat hij in zijn ééntje prima de rol van Queensrÿche kan vervullen, hoe radicaal dat ook klinkt.
De muziek klinkt als een typisch post-Promised Land QR album: relatief korte songs, veel zang, veel groove, en ook dit keer zijn er weer compleet nieuwe dingen bij, maar in geen geval is dit een Geoff Tate solo album. Op een manier natuurlijk wel, want hij is op het moment solo, maar hij schrijft zijn solo-platen toch met een heel ander doel voor ogen dan dat hij een QR album schrijft. Er zitten diepere lagen in zijn QR platen. Een nummer als 'In the Hands of God' of 'Fallen' had zo op Promised Land of American Soldier kunnen staan, 'Life Without You' had niet misstaan op Empire, 'Running Backwards' had met zijn 90s groove goed op Hear in the Now Frontier gekund en 'The Weight of the World' is een grootse epische afsluiter die prima in het rijtje past naast grootheden als 'Anybody Listening?', 'Someone Else?' en 'Big Noize'.
Al met al ben ik overtuigd dat Frequency Unknown ondanks de lage verwachtingen toch zeer de moeite waard is. Edwynn bleek gelijk te hebben, als de muziek goed is kan de artiest nog zo'n eikel zijn, maar stiekem toch een erg creatieve muzikale geest hebben. Eerder zei ik nog dat deze plaat in mijn CD-kast naast Kings & Thieves mocht staan, maar ik heb me bedacht. Hij zal goed op zijn plaats zijn naast Dedicated to Chaos.
4* met kans op groeien.