Fleetwood Mac - Rumours (1977)

Label: Warner Bros.

1. Second Hand News (2:43)
  2. Dreams (4:14)
  3. Never Going Back Again (2:02)
  4. Don't Stop (3:11)
  5. Go Your Own Way (3:38)
  6. Songbird (3:20)
  7. Silver Springs * (4:48)
  8. The Chain (4:28)
  9. You Make Loving Fun (3:31)
  10. I Don't Want to Know (3:11)
  11. Oh Daddy (3:54)
  12. Gold Dust Woman (4:51)
  13. Second Hand News * (2:48)
  14. Dreams * (4:22)
  15. Brushes (Never Going Back Again) * (2:51)
  16. Don't Stop * (3:33)
  17. Go Your Own Way * (3:06)
  18. Songbird * (3:12)
  19. Silver Springs * (6:08)
  20. You Make Loving Fun * (4:57)
  21. Gold Dust Woman # 1 * (5:03)
  22. Oh Daddy * (3:59)
  23. Think About It * (2:56)
  24. Never Going Back Again [Demo Version] * (1:57)
  25. Planets of the Universe [Demo Version] * (3:18)
  26. Butter Cookie [Keep Me There) (Demo Version] * (2:12)
  27. Gold Dust Woman [Demo Version] * (5:01)
  28. Doesn't Anything Last [Demo Version] * (1:11)
  29. Mic the Screecher [Jam Session] * (1:00)
  30. For Duster [Jam Session] * (4:27)
avatar van Mjuman
musician schreef:

Je moet wel een beetje een aardig klinkende studio versie opdissen, als het met een livetrack moet worden vergeleken, dus bijvoorbeeld I'd rather go blind
Chicken Shack heeft er live ook nogal wat van gemaakt, I'd rather go blind, als het live geluid met elkaar moet worden vergeleken. Dan wel zonder Christine McVie.

Overigens heeft werkelijk nog nooit iemand iets gezegd over een onverstaanbare Christine McVie op het podium, er is ook veel live van Fleetwood Mac te vinden Isn't it midnight. Kronos is echt de enige met waanbeelden daarover in zijn hoofd.

Qua waanbeelden denk ik dat jij even je bias-pet af moeten zetten en blij moet zijn da'k niet de versie van Etta James heb aangezwengeld.

Die van Christine beschouw ik als jeugdsentiment - kocht destijds van m'n zakgeld regelmatig blues (Blue Horizon en Chess) bij Doremi, tegenover de huiswerkklas in de Nieuwlandstraat en ik ga niet mijn eigen jeugdsentiment lopen dissen.

avatar van Edwynn
McVie vind ik ook wel de zwakste van het stel qua zang. Misschien wel meer omdat juist háár nummers mij het minst aanspreken. Don't Stop doet mij niet zo veel bijvoorbeeld. Dan liever het koppel Nicks en Buckingham. (Chain, Go Your Own Way) Isn't It Midnight van Tango vind ik wel een erg goede song maar die schreeuwde wmb ook om leadzang van één van die andere twee. Ja, ik houd van belters. Dat zeg ik er maar even bij.

avatar van Mssr Renard
Isn't It Midnight is van uitzonderlijke klasse.
Misschien dat ik door die song ook zo McVie gericht ben, en misschien ook omdat Nicks soms als een geit klinkt.

Buckingham is helemaal niks mis mee overigens.

Dacht dat de plaat mooier was, draaide m van de week in de prachtige textured hoes.
Oei, viel tegen, Dreams is geniaal, go your own way prima, don't stop wordt al wat minder, loving fun leuk en de rest, mwah.
Als je dit vergelijkt met pak m beet What's going on, marquee moon, damn the torpedoes, Bowie's low, Kraftwerk, Exodus, Paul Collins Beat, Costello
Wrs vind ik AOR ook niks maar ja klinkt allemaal lekker weg he, lekkerrrrr op de achtergrond meezingen of in de lift

wat een plaat!!! En natuurlijk mag men muggenziften, maar laten we even goed luisteren. Alles klopt m.i.en een zgn scheidingsplaat te openen met Second Hand News getuigt van bravour en grote klasse en dan komt de rest nog. prachtige plaat, en dat zonder de grote Peter Green.

Wat een ontdekking op mijn 31e. Het album een kans gegeven omdat ze in België, om de een of andere reden, in enkele jaren tijd enorm populair geworden zijn, ook onder jongeren. Getuige de tweede plek van The Chain in De Tijdloze van Studio Brussel, naast nog enkele nummers van hun hand in de lijst. Iemand een idee hoe dit komt?

De melodie van Dreams, het pure en emotionele Songbird, de outro van The Chain, het aanstekelijke Don't Stop, het jeugdig enthousiasme van Go Your Own Way, de groove van You Make Loving Fun, de klanken en het rauwe randje in Gold Dust Woman. Veel genietbaars.

Niet alle nummers zijn van een even hoog niveau maar ze vormen een heel mooi geheel. Het album is wat easy listening zou je denken maar er is qua instrumentatie en tekst veel te ontdekken.

Prachtig album, doet me hier en daar denken aan Simon & Garfunkel. Wordt ook beter hoe vaker ik hem beluister. Twijfel tussen 4,5 en 5 sterren.

Ik heb altijd een beetje gevonden dat dit album nogal overgewaardeerd werd. Natuurlijk hoor ik de goede composities wel. Maar zo fantastisch als velen het vinden, vind ik het niet.

Langzaam ga ik wel meer waardering krijgen voor deze plaat. The Chain vind ik bijvoorbeeld wel echt fantastisch.
Van de week draaide ik de plaat weer eens (ik heb alleen deze en Tango in the night, verder vind ik alleen de periode voor de dames erbij kwamen interessant) en ineens had ik door waarom ik deze plaat nooit zo erg voelde: het zijn de songs gezongen door McVie die me weinig doen.
Ze heeft een prachtige stem, maar mij raakt het niet, en dat zijn dus de momenten vooral wanneer voor mij persoonlijk dit album wat inzakt, en het dus geen complete topper maakt.

Er zullen velen zonder enige twijfel over mij heen vallen als ik zeg dat ik dit album te zeer middle of the road vind om er echt van te kunnen genieten. Ik onderken de kwaliteit van de composities, vandaar ook mijn hoge cijfer, maar de muziek kan mij gewoon niet raken. Bijzonder, omdat het album juist gevuld is met nummers die de scheidingsperikelen naar voren brengen. Deze spanningen, gevoelens kan ik in de muziek echter eenvoudigweg niet waarnemen......
Een ieder luistert / ervaart muziek op zijn/haar manier. Als muziek emotioneel weinig of niets met mij doet, zoals in dit geval, heb ik er ook niet veel mee.