Fleetwood Mac - Rumours (1977)

Label: Warner Bros.

1. Second Hand News (2:43)
  2. Dreams (4:14)
  3. Never Going Back Again (2:02)
  4. Don't Stop (3:11)
  5. Go Your Own Way (3:38)
  6. Songbird (3:20)
  7. Silver Springs * (4:48)
  8. The Chain (4:28)
  9. You Make Loving Fun (3:31)
  10. I Don't Want to Know (3:11)
  11. Oh Daddy (3:54)
  12. Gold Dust Woman (4:51)
  13. Second Hand News * (2:48)
  14. Dreams * (4:22)
  15. Brushes (Never Going Back Again) * (2:51)
  16. Don't Stop * (3:33)
  17. Go Your Own Way * (3:06)
  18. Songbird * (3:12)
  19. Silver Springs * (6:08)
  20. You Make Loving Fun * (4:57)
  21. Gold Dust Woman # 1 * (5:03)
  22. Oh Daddy * (3:59)
  23. Think About It * (2:56)
  24. Never Going Back Again [Demo Version] * (1:57)
  25. Planets of the Universe [Demo Version] * (3:18)
  26. Butter Cookie [Keep Me There) (Demo Version] * (2:12)
  27. Gold Dust Woman [Demo Version] * (5:01)
  28. Doesn't Anything Last [Demo Version] * (1:11)
  29. Mic the Screecher [Jam Session] * (1:00)
  30. For Duster [Jam Session] * (4:27)
avatar van TornadoEF5
dazzler schreef:

Een heel slecht voorstel dat bewijst dat je me niet begrepen hebt. Als de muziek van een door vele users op handen gedragen plaat me niet ligt, hou ik me liever afzijdig in plaats van met 0 of 1 ster af te komen. Dat is heel wat anders dan overal 5 sterren te gaan uitdelen. We leven in tijden waarin iedereen zomaar verstand lijkt te hebben van om het even wat. Ik beoordeel geen muziek die me niet ligt. Wat voor zin heeft het om dergelijke platen meermaals te gaan beluisteren? (En beoordelen op basis van een enkele draaibeurt doe ik liever niet.) Ik geef enkel lage cijfers aan vertrouwde artiesten (waar ik dus wel verstand van heb) als hun plaat me teleurstelt. Mag ik?

Jij hebt 3030 stemmen op deze site, dus jij gaat mij zeggen dat elk album je ligt, en jij denkt dat je de autoriteit hebt om te bepalen wat "universeel goed" is en wat "universeel niet goed is". Gezien er amper albums van buiten de jaren '80 5* sterren krijgen, lijkt het me ook wel dat jouw muzieksmaak vrij beperkt is. Dat is allemaal goed en wel, maar geen probleem. Maar maak dan ook zo geen reactie, of ben jij de autoriteit die gaat bepalen dat er in de hele 21ste eeuw geen goede muziek is gemaakt, en dat jij daar dan vervolgens niet op mag gaan stemmen omdat je er zelf niets van kent (eigen woorden)?

dazzler schreef:

Ja, dat mag. Dat is jouw keuze. Het probleem lag er volgens mij bij dat je het een zwak argument noemde als mensen dat niet zo doen. Als ik een plaat luister, heb ik er mijn mening over en wil ik er gewoon op stemmen. Voor mijn persoonlijke database, en omdat mijn stem net zoveel waard is als die van ieder ander, ongeacht mijn referentiekader.

avatar van Kronos
Het ligt ook niet altijd zo simpel als muziek die je wel of niet ligt. Ooit vond ik dit album best goed maar ik heb er een afkeer van gekregen. Onder andere door de productie, die volgens sommigen een objectieve kwaliteit zou zijn.

avatar van Mssr Renard
berichten verplaatst naar -> De Site / Algemeen / Hoe bepaal jíj het aantal sterren dat je een album geeft?

avatar van musician
Wat is een "objectieve productie"?

Er is sprake van een traditioneel jaren '70 productie, waarbij volledig gebruik is gemaakt van de techniek die toen ter beschikking was. Het album heeft inmiddels enige geremasterde versies achter de rug, klinkt aardig opgeleukt, kosten noch moeite zijn gespaard.

Voor de traditionalisten blijft het oude geluid altijd nog beschikbaar.

Persoonlijk vind ik de productie op Rumours wel beter dan op voorganger Fleetwood Mac van een jaar eerder.
Wat dat betreft was het prima producer Keith Olsen te vervangen door het duo Caillat/Dashut.

Arrie
Volgens mij heeft niemand de woorden 'objectieve productie' gebruikt. Zijn punt was dat veel mensen stellen dat de productie objectief goed is, terwijl het gewoon subjectief is of een bepaalde productie bij je in de smaak valt.

avatar van Barney Rubble
Oh-deze-discussie-weer-erlbenis.

Edit: Goed, dan toch een duit in het zakje; ter overweging. Binnen het recht hebben we het wel eens over een geobjectiveerde subjectiviteit. Het gaat om een volstrekt andere context, maar die term kan wellicht ook binnen deze discussie wat soelaas bieden. Het is niet dat je objectiviteit kan bereiken, maar je kan wel een subjectief oordeel zodanig vormgeven dat je de context, thematiek etc. wat meer meeweegt. Een oordeel wordt dan cerebraler en minder persoonlijk, maar dat kan handig zijn, bijvoorbeeld in de context van een review. Op een muziekforum als MuMe heeft het puur persoonlijke mijn voorkeur, hoewel ik wel bemerk dat sommige users muziek wat al te makkelijk afserveren. Goed, daar hebben die users alleen zichzelf mee, maar ik vind dat toch wat jammer. (zendingsdrang slijt lastig klaarblijkelijk )

avatar van LucM
Ik vind niets mis aan de productie van Rumours.

avatar van Queebus
Topplaat, geweldige nummers, prachtig gezongen. Goed geproduceerd, drums en bas knallen lekker door de speakers, mijn liefje wat wil je nog meer?

Well, de laatste drie nummers vind ik maar zozo. Met name Oh daddy vind ik maar een matige, wat zeurderige track. En de afsluiter is niet groots, wat eigenlijk wel hoort bij dit verder grootse album. Daar had natuurlijk silver springs moeten staan, klassieke blunder. Toch 5 sterren, omdat ze die track overhadden. Ongelooflijk

avatar van Johnny Marr
Gold Dust Woman is wel een grootse afsluiter, het beste nummer van dit album naast The Chain zelfs en één van de allerbeste albumafsluiters ooit.

Oneens. Ik vind het een van de minste tracks. Het is geen slecht nummer, bepaalde dreigende sfeer en natuurlijk de mooie stem van Nicks, maar na 1 minuut hoor je eigenlijk niks nieuws meer en kabbelt het maar wat voort zonder progressie.

avatar van Mssr Renard
Johnny Marr schreef:

Ken je de versie van Warren Haynes en Grace Potter? Sowieso is het een fantastische compositie en al ben ik van #TeamChristine, dit is toch wel Stevie's beste song (voor zover ik weet).

Noot, niet stiekem verliefd worden op Grace : https://youtu.be/A13tUxH09SI

De studioversie is van Haynes met RailRoad Earth en Grace Potter:

Haha team Christine, me too

Arrie
Gold Dust Woman is met afstand het beste nummer van dit album, prachtig

avatar van Johnny Marr
Arrie snapt weeral maar eens een keer dingen.

avatar van Roxy6
Sinds Diva Nicks met al haar sterallures en 150 kappers per album Fleetwood Mac heeft opgeblazen ben ik ook helemaal team Christine en team Lindsey.

avatar van meneer
Meteen opgezet na het lezen van het overlijden van Christine McVie. Vreemd. Luistert meteen anders.

avatar van Roxy6
Een enorme aderlating voor Fleetwood Mac, dit trieste overlijdens bericht.

avatar van musician
Het overlijden van Christine markeert ook het einde van een tijd waarin heel veel dingen konden, mochten en gebeurden. Rumours gaat over meer dan de echtscheidingen. Het gaat ook over de vrijheid van mogen scheiden als "normaal" onderdeel van het leven, vrouwen die inmiddels ook gewoon hun (venijnige) zegje mochten doen. In een wereld die tot voor kort, ook in de rockscene, werd gedomineerd door mannen.

Christine McVie was geen feministe maar wel één van de eerste vrouwen die, als leidend voorbeeld, het voortouw nam om vrouwen te interesseren voor eerst blues en daarna rockmuziek. Ook om te spelen in een band.

Rumours is de ultieme vertegenwoordiging van de jaren '70, als je daar een beeld van wilt hebben. De tijd van de hippies en de revolutie van de jaren '60 voorbij. Van die strijdbare periode werden nu de vruchten geplukt en gepresenteerd. De boomer generatie van de ultieme vrijheid om te doen en te laten wat je wilde. Op vrijwel elk gebied. En dat heeft ook magistrale muziek opgeleverd waar we ons nu nog steeds over verwonderen.

avatar van Edwynn
Waarom was juist zij een leidend voorbeeld? Er waren toch al eerder veel meer vrouwen die nog veel harder rockten? Denk eens aan Sister Rosetta Tharpe of misschien nog Heart.

avatar van Tidalwave
Dit album heeft mij nooit echt kunnen motiveren om het te kopen, maar maakt wel deel uit van mijn kennismaking met muziek uit de jaren 70 (vooral en met name hardrock/rock zijn mijn voorkeuren uit die tijd). De hits van het album kwamen natuurlijk voorbij via de radio en Toppop indertijd.
Luister het nu vandaag voor de 2e keer in zijn geheel.

Dan verwacht ik daarna een verhoging naar 5 sterren. Want ondanks de wat zeikerige laatste tracks, behoort dit album tot de beste 10 van wat de popmuziek heeft voortgebracht. Met een vanouds elegant zingende Mcvie hier in topvorm. Thanks for all your love Christine xxx

Dus ondanks zeikerige tracks toch de volledige score omdat Christine McVie is overleden?

avatar van Edwynn
Ik zie hem alleen nog niet in de persoonlijke top 10.

Exactemundo. En omdat het een geweldig album is, zeker als je in ogenschouw neemt dat Silver Springs er eigenlijk ook op hoort. Ik denk dat dat de beste bonustrack ooit is in de geschiedenis van de popmuziek. Alleen al dat nummer verdient 5 sterren.

Leonidas55 schreef:

Nee, dat is Total Eclipse al.

Dat is een of ander metalnummer?

avatar van martintenhoove
Zeker een van de betere albums van fleetwood mac.
lekkere rock en softrock en pop met de klassiekers dreams.
go your own way en don.t stop een mooie sound.
en met de name the chain en gold dust woman zijn ook gaaf.
en de medodie van gold dust woman cijfer 9.0