The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967)

Label: Parlophone

1. Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (2:02)
  2. With a Little Help from My Friends (2:44)
  3. Lucy in the Sky with Diamonds (3:28)
  4. Getting Better (2:47)
  5. Fixing a Hole (2:36)
  6. She's Leaving Home (3:35)
  7. Being for the Benefit of Mr. Kite (2:37)
  8. Within You, Without You (5:05)
  9. When I'm Sixty-Four (2:37)
  10. Lovely Rita (2:42)
  11. Good Morning, Good Morning (2:41)
  12. Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band [Reprise] (1:18)
  13. A Day in the Life (5:33)
avatar van avdj
Let op: (...) kwalitatief van dit niveau (....)
Wil niet zeggen dat jij het beter vind

avatar van avdj
OK Computer is kwalitatief ook superieur maar echt fan van het album ben ik niet.

ik denk toch werkelijk dat anno '67 dit album voor iedereen, publiek zowel als andere artiesten, als absolute kroon van een hele beweging werd gezien.

Pet Sounds, Blonde on Blonde, JH Experience, VU & Nico, Aftermath, allemaal vernieuwend/baanbrekend
Sgt. Pepper was/waren waarschijnlijk de spreekwoordelijke krenten uit de pap

misschien dat tegenwoordig de plaat wat gewoontjes overkomt, toendertijd sloeg ie in als een bom en ik denk dat de mensen die het toen bewust meemaakten sindsdien niks soortgelijks hebben meegemaakt (op muziek-gebied dan )

avatar van avdj
In 1967 was er dan ook nog een stuk minder muziek gemaakt. Maar dit album is toch wel duidelijk geïnspireerd door VU & Nico. Die ik persoonlijk beter vind. Onbegrijpelijk dat er zo weinig van verkocht zijn.

avatar van HiLL
Dit album is geinspireerd door Pet Sounds.

avatar van avdj
Is dat zo? Ik hoor op VU & Nico wat meer speciale effecten namelijk. Maar Pet Sounds was wel een conceptalbum inderdaad.

Dit album is idd geïnspireerd door Pet Sounds.
McCartney was vooral erg gecharmeerd van Brian Wilson.
Maar toen dit album uitkwam was het voor Brian Wilson onmogelijk om dit album te overtreffen. (LET OP: dit is niet mijn mening,maar dat heeft Brian Wilson zelf gezegd)

avatar van avdj
Opgever. Ik heb de Beach Boys trouwens ook niet zo hoog zitten.

avatar van Eddie
Ik ben (zoals misschien bekend) totaal geen beatles fan, in tegendeel.. Dit is echter de enige plaat die ik nog wel kan waarderen, niet dat ik hem ooit uit mezelf op zou zetten (bij mij thuis hebben ze die neiging nog wel vandaar dat ik de plaat ook wel ken) maar ik zal ook niet gillend wegrennen. Nu zal ik de plaat geen hoge waardering geven maar 2.5* kan ik nog wel geven (waar ik het overige werk zo'n 1* zou geven) Ik geef overigens geen sterren aan de beatles, omdat ik dat het zelfde vind als wanneer een Beatle fan als Music4ever stemmen gaat geven aan een band als slayer of Emperor. Niet objectief dus.

Music4ever schreef:

Daar ben ik ook zeer en zeer benieuwd naar.

Ik kom niet meteen met totaal onbekende artiesten aan, dat discusieert een beetje moeilijk. Ik schuif dus wat artiesten naar voren die bij de meesten toch wel enigzins bekend moeten zijn. Al het onderstaande is een mening.

3 "moderne" albums met betere teksten dan Sgt pepper:
- Damien Rice - O
- Radiohead - OK Computer
- Joseph Arthur - Come to where I am from

3 "moderne"albums met meer creativiteit dan Sgt. pepper. Oftewel albums die een stuk interessanter zijn:
- Fiery Furnaces - Blueberry boat
- Radiohead - Amnesiac (alweer Radiohead, vooruit dan maken we er Bjork van met Vespertine of voor de liefhebber Medulla.
- Mars Volta - De-Loused in the comatorium

Andere bands die kwalitatief ver komen maar door bepaalde tekortkomingen niet beter zijn dan the Beatles: Arcade Fire, Sufjan Stevens, Ed Harcourt, Beck, enz. enz.

3 "oude" albums die ik kwalitatief beter vind dan Sgt. Pepper:
- Queen - a Night at the opera
- Genesis - Selling England by the pound
- Beach boys - Pet sounds

Indien niet mee eens, graag een argumentatie

avatar van HiLL
Tja het is niet te vergelijken he. Damien Rice, sorry maar dat is echt niet te vergelijken met. Queen en Genesis is ook beiden totaal andere muziek. En Radiohead...tja..ook niet te doen..is gemaakt met de moderne techniek allemaal...dus nee sorry kan het niet echt serieus nemen.

avatar van c-moon
Ongeloofelijk interessante en knappe plaat natuurlijk. En eigenlijk durf ik zelfs te stellen: een plaat die elke muziekfan in zijn collectie hoort te hebben.

Zelf ben ik nooit zo'n fan geweest van de eerste Beatlesexploten, maar ik ben dus wel laaiend enthousiast over "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" (én de "dubbelle witte" ook!!).

Alleen al voor "A Day In A Life", "Lucy In The Sky With Diamonds" (LSD) en titeltrack "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" is de plaat een absolute must!!!

En dan dat knappe "Within You, Without You"....

bloempje24 schreef:
Al het onderstaande is een mening.

[...]

Indien niet mee eens, graag een argumentatie

Ja, zo kan ik ook een discussie winnen.

Moet je ook wel beargumenteren waarom jij die platen meer waardeert natuurlijk.

HiLL schreef:

Ik schreef ook dat Damien Rice betere teksten schrijft. Ik geloof dat daar geen discussie over mogelijk is!

Muziek bestaat uit verschillende facetten, waarbij ik vind dat the Beatles in geen enkele echt uitblinken (ze zijn wel een goede allrounder). Ik hou meer van de specialisten.

En hoezo moet ik de Beatles gaan vergelijken met soortgelijke muziek, Hill? Iedere muzikant begint met een leeg vel papier waarop de compositisch worden geschreven met de teksten. Degene die dit het beste doet, incl. de zang/speel technieken beheerst en dit goed kan brengen is in theorie beter dan de personen die dit niet doen.

Vind jij de teksten op Sgt. Pepper dan van een hoog niveau?

Vind je de compositisch van een zeer hoog niveau? Er bestaan naar mijn mening een hoop betere compositisch.

Is Sgt. Pepper ook voor de jaren '60 echt zo experimenteel...?

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind Sgt. Pepper geen mislukt album, maar ook bsoluut geen meesterwerk.

ik snap bloempje wel een beetje, maar alles wat ze beter vindt dan Sgt. P. (behalve Pet Sounds) kwam na Sgt. P.
vandaar dat Sgt. P. gezien mag worden (samen met enkele andere albums, heb ik al eerder aangegeven) als het begin van een 'nieuw tijdperk' en o.h.a. ook zo bekeken en beoordeelt wordt.
een maatstaaf voor al het werk daarna

tuurlijk zijn er later betere teksten geschreven
tuurlijk zijn er later betere of creatievere composities gemaakt
tuurlijk...
maar
Sgt. P. is van '67 en vooral dat mag niet onderschat worden
Fiery Furnaces' albums zouden in '67 onmogelijk zijn en eigenlijk was Sgt. P. in '67 ook onmogelijk!

ettettummu schreef:

een maatstaaf voor al het werk daarna

tuurlijk zijn er later betere teksten geschreven
tuurlijk zijn er later betere of creatievere composities gemaakt
tuurlijk...
maar
Sgt. P. is van '67 en vooral dat mag niet onderschat worden

Sgt.Pepper is inderdaad de oudste uit mijn opgesomde lijst. Buiten A day in the life is er toch niets wat onmogelijk leek voor de 60'er jaren?

De invloed die Sgt.Pepper nu nog heeft opbands als Oasis en Coldplay mag inderdaad niet onderschat worden.

avatar van avdj
Oasis luistert vooral erg goed naar John Lennons compesitites. Ik heb net deze plaat weer geluisterd en nummer 8 blijf ik een misbaksel vinden. Tijd voor de volgende luisterbeurt dan maar weer.

avatar van HiLL
Misbaksel is een groot woord, echter moest ik het wel 15 keer beluisteren zo'n beetje om het enigszins te waarderen. Nu nog is het zeker niet mijn favoriete nummer.

avatar van avdj
Ik vind het teveel gepiel en ook de zang vind ik niks. Is trouwens het enige nummer wat ik echt niet kan waarderen. De rest 'staat' een stuk beter.

avdj schreef:

Ha de zang ja, je moet er van houden al zing Harrison beter dan dat. Maar kan het wel waarderen in de 'drugscontext' ofzo..
Maar op zich wel positief dat je het album uberhaupt beluisterd!

avatar van avdj
Haha, vandaag weer twee mensen blij gemaakt.
(jou en Music4ever)

avdj schreef:

Haha, vandaag weer twee mensen blij gemaakt.
(jou en Music4ever)

Je zou eerder blij me jezelf moeten zijn.
Dat je eindelijk The Beatles ontdekt, er gaat nu een wereld voor je open. Ik wens je veel plezier met luisteren!

avatar van avdj
En je laat weer een promoot bericht achter....de 231ste.....

Ik ken al hun albums al en omdat ik mijn stem met een halve * omhoog ontdek ik ze opeens?
Lekker vage redenering...

Die gitaar in het begin van 'Lovely Rita' vind ik echt verschrikkelijk mooi,evenals de pianobegeleiding in het nummer. Je kunt ook duidelijk horen dat Ringo Starr in topvorm is..........zeer goed drumwerk. Ik zeg niet dat Starr een topdrummer is maar ik vind dat er nogal eens lacherig over gedaan word..............niet terecht.

avatar van avdj
Noem eens voorbeelden op van drumhoogstandjes dan?

Ik zeg helemaal niet dat er drumhoogstandjes zijn, ik zeg alleen dat Starr erg goed drumt. Ik bedoel niet Starr op de voorgrond maar gewoon 'goed' op de achtergrond. Je bent niet per definitie een goede drummer als je op de voorgrond treed zoals Keith Moon dat bijv. wel deed. Maar goed, jij neemt de kwaliteiten van Starr direct (na positieve opmerking van mij) alweer in twijfel wat eigenlijk al aangeeft dat hij niet zo gewaardeerd word. Op zich snap ik het ook wel weer. Ik bedoel.............de drums van Starr zijn helemaal niet belangrijk bij The Beatles. Het gaat vooral om de geniale combinatie Lennon/Mccartney en daarachter Harrison.........dus opzich niet verwonderlijk dat Starr niet zo gewaardeerd word. Ik denk er anders over,laat dat voorop staan.

avatar van avdj
Maar op de achtergrond drummen kan toch elke modale drummer? Jij zegt dat hij in topvorm is en als je dat woord gebruik dan denk ik toch gelijk aan een paar snelle roffels. Maar niks van dat alles. Ik ben wel met je eens dat het slagwerk bij de Beatles niet zo belangrijk is.

bloempje24 schreef:

en op nog wel meer bands. Deze plaat is toch wel een grote mijlpaal in de muziekgeschiedenis hoor. Dat merk je qua sfeer ook gelijk tijdens Live8. 4,5*

avatar van HiLL
Ringo Starr is geen meesterdrummer, ik bedoel als je als 8 jarig toptalentje zegt Ringo is mijn favoriete drummer en mijn voorbeeld en ik wil net zo goed als hij worden, ok dan zou ik ook zeggen: He is de blokfluit niet iets voor jou?

Maar om dit te zeggen:
de drums van Starr zijn helemaal niet belangrijk bij The Beatles

Dan ga je echt te ver.

Luister nog eens goed naar: Yer Blues, The End, Back In The U.S.S.R., Happiness Is A Warm Gun, You Never Give Me Your Money, Helter Skelter en Glass Onion.......zonder drums geen Beatles nummers.

Natuurlijk is Starr in sommige Beatles-nummers dominant maar het valt over het algemeen weinig op en het is ook niet zo belangrijk. Starr is een achtergronddrummer waar overigens niks mis mee is.