The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967)

Label: Parlophone

1. Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (2:02)
  2. With a Little Help from My Friends (2:44)
  3. Lucy in the Sky with Diamonds (3:28)
  4. Getting Better (2:47)
  5. Fixing a Hole (2:36)
  6. She's Leaving Home (3:35)
  7. Being for the Benefit of Mr. Kite (2:37)
  8. Within You, Without You (5:05)
  9. When I'm Sixty-Four (2:37)
  10. Lovely Rita (2:42)
  11. Good Morning, Good Morning (2:41)
  12. Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band [Reprise] (1:18)
  13. A Day in the Life (5:33)
avatar van jeltel
Er is veel van de Beatles. Maar is het dan allemaal goed? Nouja op zijn minst niet allemaal mijn smaak. Maar dit album is een uitzondering. Heel afwisselend, misschien zelfs te. Teveel nummers die niet lekker bij elkaar passen.
Waarom vind ik het dan zo'n fijn album? Grotendeels nostalgie van dit album op bandje tijdens de autorace naar vakantie in Frankrijk. Het doet me denken aan mijn pa. En mijn broer die de piano op Lovely Rita fantastisch vond.

Tegenwoordig heb ik veel met She's Leaving Home, simpelweg omdat ik nu zelf een dochter heb.

avatar van Tav74
Wat mij betreft een baanbrekend album, en absoluut top, maar niet de beste Beatles plaat. White Album en Abbey road boeien me net even wat meer. Deze moet vechten voor plek 3, met Revolver en Rubber Soul.

avatar van Robje1968
Als tiener ooit dit album voor Sinterklaas gekregen.
Het blijft een tijdloos en historisch album, al staan er voor mij ook een paar mindere nummers op, zoals: "Getting Better", "Fixing a Hole" en "Good Morning, Good Morning".

Voor mij niet het beste album van The Beatles, maar wel een album die ik regelmatig draai.

avatar van Dirkrocker
Goed album, muzikaal zit het echt ontzettend zo goed in elkaar. Maar toch is het ook niet mijn favoriet, staan toch wel en paar nummers op die mij niet pakken. Vooral fixing a hole maar goed muzikaal zit het allemaal wel weer goed, alleen hun gaan zoveel kanten op dat niet altijd alles je smaak kan zijn

avatar van Jazper
Fixing a Hole is volgens mij vooral bedoeld om het gat te dichten tussen Getting Better en She's Leaving Home.

avatar van echoes
Jazper schreef:

avatar van ZAP!
Vroeger ging het nog wel es over The Beatles vs. The Rolling Stones - welke band ben jij 'voor'? En ik maar denken "En Primus dan?" Maar ja. En dan was er altijd nog wel iemand die begon over Elvis Presley. Deze plaat nooit in z'n geheel gehoord, maar flink wat komt (natuurlijk) me wel bekend voor. Luistert prettig weg al is het me soms net wat te smeuïg.

Maartenn (crew)
Onderstaande recensie is geschreven met ChatGPT - AI gegenereerd dus. Het enige wat ik heb moeten doen, is ChatGPT vragen om voor mij een recensie te schrijven over dit album, waarbij ik meegegeven dat er een limiet aan moest zitten van 500 woorden. Dit was het resultaat; bijna niet van echt te onderscheiden getuige ook de likes die ik heb gekregen (waarvoor dank ABDrums, Marcmtp, Mausie, schizodeclown, Tonio en sorry dat ik jullie erin geluisd heb ).

De backstory is dat ik met Mausie een berichtuitwiselling had over een releasedatum van een album en in mijn bericht er voor de grap bij zette: vraag het anders ChatGPT in plaats van te Googelen. Helaas gaat ChatGPT maar tot 2021, dus Mausie had er niets aan, maar toen kreeg ik het idee om te proberen een albumrecensie te laten genereren, met onderstaande als resultaat. Ik heb met opzet voor dit album gekozen, omdat er al zoveel over is geschreven en ik dus wist dat het een makkie moest zijn voor AI om hier ene verhaal van te maken.

Eigenlijk vind ik het niet oké om op deze manier AI in te zetten en het dan te presenteren als 'eigen', vandaar ook dit berichtje en het verzoek om te knippen aan een moderator (misschien naar forum brengen DjFrankie, cosmic kid?). Toch wilde ik wel even delen wat de kracht van dit medium is. Bijna niet van echt te onderscheiden, hoewel, als je met de kennis van AI de tekst nog eens leest, dan is een woordkeuze als 'immersieve ervaring' wel vreemd.

Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, uitgebracht door The Beatles in 1967, wordt algemeen beschouwd als één van de grootste albums aller tijden. Van de iconische albumhoes met de bandleden gekleed in kleurrijke militaire-stijl uniformen, tot de innovatieve en experimentele muziek erin, Sgt. Pepper zette de standaard voor conceptalbums en veranderde de loop van de populaire muziek voor altijd.

Het album opent met de titeltrack, "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band", die de toon zet voor de rest van het album met zijn speelse en theatrale introductie. Het nummer vloeit soepel over in "With a Little Help from My Friends", een aanstekelijk en vrolijk lied met een sterk boodschap van vriendschap en saamhorigheid. Andere opvallende nummers op het album zijn "Lucy in the Sky with Diamonds", een psychedelische en trippy lied dat de experimenten van de band met nieuwe klanken en stijlen laat horen, en "A Day in the Life", een episch en ontroerend lied dat twee aparte liedfragmenten van John Lennon en Paul McCartney op meesterlijke wijze samenvoegt.

Door het hele album laten The Beatles zien hoe ze de meester zijn van een breed scala aan muzikale stijlen en invloeden, van rock-and-roll, tot folk, tot klassiek, tot wereldmuziek. Ze integreren ook elementen van theater en performance kunst, met liedjes die verhalen vertellen en een gevoel van continuïteit en samenhang creëren doorheen het album.

Een van de meest opvallende aspecten van Sgt. Pepper is de manier waarop het de grenzen opzoekt van wat een album kan zijn. Het is niet gewoon een verzameling losse nummers, maar een coherente en volledig gerealiseerde artistieke uitspraak. De integratie van gesproken woord tussenspelen en geluidseffecten door de band, evenals het gebruik van onconventionele instrumenten en opnametechnieken, voegt toe aan de unieke en immersieve ervaring van het album.

Het Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band album is een echte klassieker.

avatar van ArthurDZ
Grappig experiment, verklaart ook waarom ik na drie zinnen afgehaakt ben met de gedachtes 'vertel eens iets wat ik nog niet weet' en 'waarom gaat dit zo weinig over je eigen ervaring met het album'

Ik heb zelf altijd in de creatief schrijven-sector gewerkt dus al die ChatGPT-dingen komen plots wel erg dichtbij. Gelukkig komen uit die hoek vooralsnog voornamelijk saaie, oppervlakkige en/of knullige teksten. Mag wat mij betreft wel zo blijven, en dat die AI-bots het maar houden bij het schrijven van handleidingen voor wasmachines of samenvattingen voor studenten enzo

avatar van Stalin
Maartenn schreef:
Onderstaande recensie is geschreven met ChatGPT - AI gegenereerd dus.

Haha, ik rook al onraad toen de term ''conceptalbum'' viel. Zelfs John Lennon is het niet met die term eens namelijk:“It doesn't go anywhere,” he said. “All my contributions to the album have absolutely nothing to do with this idea of Sgt Pepper and his band; but it works, because we said it worked, and that's how the album appeared. But it was not put together as it sounds, except for Sgt Pepper introducing Billy Shears, and the so-called reprise. Every other song could have been on any other album”

avatar van schizodeclown
We zijn kunstmatig intelligent genaaid

avatar van AOVV
ArthurDZ schreef:

Zou het wel kunnen dat je hier alsnog vakkundig om de tuin wordt geleid.

ArthurDZ schreef:
Haha, dus ergens is het wel duidelijk dat er 'iets' aan de hand is met de tekst. Dat zie ik zelf ook. Het is wat obligaat en wollig allemaal.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
@ Maartenn Ik heb de recensie in je laatste bericht gedeeld, zo is het duidelijk en overzichtelijk hoe ChatGPT werkt, is te leuk om helemaal te knippen.

DjFrankie schreef:
Mooie oplossing, waarvoor dank!

avatar van nlkink
Leuk gedaan Maartenn, ik had hetzelfde gevoel als ArthurDZ. Er zijn op MM al zo'n 83 pagina's volgeschreven en 'jouw' bijdrage was een ingetrapte open deur. Leerzame les.

avatar van gaucho
ArthurDZ schreef:

Ik heb me ingehouden om iets te posten toen ik de recensie las, maar ook ik had een gevoel van: vertel ons eens iets nieuws. Dit klinkt allemaal wel érg obligaat, en die afsluitende zin over die 'echte klassieker' (duh) gaf de doorslag. Alsof we soortgelijke teksten al niet op de eerste pagina's van dit album hebben gelezen.

Het kwam me voor als de recensie van een ander MuMe-lid die hier vaak uitgebreide verhalen neerplempt die meestal beginnen met de geboorteplaats of -datum van de artiest. Dat soort teksten ben ik van Maartenn niet gewend, dus ik koesterde al enige argwaan. Maar dat het een volledig kunstmatig gegenereerde tekst was, dat zag ik niet aankomen. Experiment geslaagd dus, en het zegt veel over de huidige mogelijkheden van AI en die ontwikkeling is nog volop gaande. Kan dus alleen maar beter - en wellicht vooral persoonlijker en onderscheidender - worden.
ArthurDZ schreef:

Ik zit in dezelfde sector (journalistiek/tekstschrijven) en word hier ook een beetje benauwd van. Net wat je zegt: zolang het oppervlakkig blijft - een tekst die door iedere weinig fantasierijke copywriter geschreven kan worden - heb ik er niet zo'n moeite mee. Maar waar gaat dit uiteindelijk heen?

avatar van GrafGantz
gaucho schreef:

Ha, ik dacht aan precies dezelfde persoon (MvL?)

avatar van gaucho
GrafGantz schreef:
Ha, ik dacht aan precies dezelfde persoon (MvL?)

Ik noem geen namen, maar hij heeft de in mijn ogen wat onhebbelijke gewoonte om album- en songtitels zowel in caps als tussen dubbele aanhalingstekens te schrijven.

avatar van GrafGantz
gaucho schreef:

"DAN HEBBEN WE HET OVER DEZELFDE PERSOON"

avatar van ZAP!
Maartenn schreef:
...als je met de kennis van AI de tekst nog eens leest, dan is een woordkeuze als 'immersieve ervaring' wel vreemd.
Dat past misschien beter bij 'Yellow Submarine', ja.

avatar van Queebus
In Mavo 3 rond 1982 een album die bij muziekles uitgebreid aandacht kreeg van onze leraar Bakker. En het begin van een lifelong romance met de Beatles. Ik vind het de beste en belangrijkste band ever. Sgt. Pepper was de kickstart voor het beluisteren van alle Beatles albums en dan is het bijna ironisch dat dit achteraf gezien mijn minst gedraaide is. Af en toe ga ik er even echt voor zitten en me verbazen over de kwaliteit en diversiteit van de songs, de (voor die tijd zeker) sublieme productie en wat voor fenomenale bassist Paul toch is. De hele band is in topvorm op dit bijzondere album, de eerste met songteksten. En dat allemaal op 3 aan elkaar gekoppelde 4 sporen recorders. George Martin bewijst eens te meer tot de meest invloedrijke producers te horen en levert samen met engineer Geoff Emerick een topprestatie.

avatar van Darkzone
Afgelopen week de 50th Anniversary Super Deluxe box gehuurd via de Centrale Discotheek Rotterdam met 4 cd's, dvd, blu-ray, posters en een dik naslagwerk, alles verpakt in een 12" Emtec filmdoos, omgeven door een mooie slipcase met de welbekende hoes in een holografische 3D-afbeelding.

Op de dvd en blu-ray staan een erg interessante docu over de totstandkoming van het album, ern drietal videoclips en het album in stereo en 2 verschillende 5.1 surround mixen. Daar waar deze 5.1 mixen van Abbey Road mij om de oren sloegen, zo zwakjes komt Sgt Pepper nu op mij over. Blu-ray audio (AR) vs Blu-ray met ern video en een audio gedeelte (SPLHCB) en dat verschil in intensiteit hoor je ook. Het boek is dan wel weer een stuk uitgebreider dan die bij AR. Zelfs een stuk in het boek is gewijdt aan de maatschappij in 1967.
De 3 bonus cd's nog niet beluisterd, maar aangezien de 5.1 mixen mij nog niet echt weten te overtuigen, ben ik nog niet geheel overtuigd om 94 euro neer te tellen voor deze royale box.

T.b.c.