Simple Minds - Life in a Day (1979)

Rock / Pop
Label: Zoom

1. Someone (3:42)
  2. Life in a Day (4:05)
  3. Sad Affair (2:45)
  4. All for You (2:41)
  5. Pleasantly Disturbed (7:59)
  6. No Cure (3:34)
  7. Chelsea Girl (4:34)
  8. Wasteland (3:45)
  9. Destiny (3:38)
  10. Murder Story (6:19)
avatar van Chameleon Day
Mag ik je adviseren de albums in chronologische volgorde te draaien. Dan ervaar je de ontwikkeling die ze hebben doorgemaakt het best en werk je op natuurlijke wijze naar het hoogtepunt toe (al vormt ook E&D een piek in het oeuvre).

avatar van steph b
Dat advies ga ik zeker opvolgen! Het is altijd heerlijk om een band op die manier te ontdekken. Wat is volgens jou dan hun hoogtepunt? Ik ken Simple Minds eigenlijk al heel lang, maar alleen vanaf het Once Upon A Time tijdperk ( en natuurlijk promised you a miracle en don't you).

avatar van Chameleon Day
Hoogtepunten wat mij betreft: Empires & Dance en natuurlijk New Gold Dream.

Life in a Day lijkt muzikaal best wel op Permafrost van Magazine.

avatar van vigil
Lonesome Crow schreef:

Op "No Cure" hoor ik vrijwel een 1 op 1 kopie van the Sparks (ga die band ontdekken, beste lezers) maar dat geeft niet want een luchtig niemendalletje was nu wel gewenst.

Ja nu je zegt! Ik dacht in eerste instantie sterk aan Roxy Music (ook wel terecht volgens mij ) maar Sparks zitten er zeker (qua zang) ook nadrukkelijk in.

avatar van heartofsoul
Van Simple Minds kende ik tot voor kort alleen Empires and Dance dat ik wel kon waarderen en zelfs ooit heb aangeschaft. Mijn indruk was, afgaande op de hits die ik op de radio hoorde, dat het voor mij niet zo'n interessante groep was. Er is zo ontzettend veel muziek voorhanden, en je moet uiteraard een selectie maken. Naar aanleiding van berichten over twee andere albums van Simple Minds, elders op dit forum, toch besloten om eens te luisteren, en begonnen bij hun debuut. Dat viel me niet mee. De Simple Minds trekken domweg een te grote broek aan en hadden beter eerst kunnen wachten tot ze in staat waren fatsoenlijke liedjes te schrijven, want die op dit debuut lijken nergens naar.
Goed is te de invloed van seventies rock en vooral van Roxy Music en David Bowie te horen, wat niet zo verwonderlijk is voor een album uit 1979, maar het sprankelt nog nergens, al zijn hier en daar toch wel hoopvolle aanzetten te bespeuren.

Erwin72
Prachtig album van een geweldige band.

Life In a day
Real to real cacophony
Empires and dance
Sons and fascination / sister feelings call
New gold dream
Sparkle in the rain
Once upon a time

De eerste 7 albums zijn stuk voor stuk muzikale parels.

avatar van WesleyX16
Net als in de begindagen van Ultravox, Japan en Magazine klinken ze nog half in de jaren 70 als in de jaren 80. Maar ik vind de muziek wel geslaagd. Het klinkt alleen nog niet zo toegankelijk als New Gold Dream.