Queens of the Stone Age - …Like Clockwork (2013)

Rock / Pop
Label: Matador

1. Keep Your Eyes Peeled (5:04)

met Jake Shears

2. I Sat by the Ocean (3:55)
  3. The Vampyre of Time and Memory (3:34)
  4. If I Had a Tail (4:55)

met Alex Turner, Nick Oliveri en Brody Dalle

5. My God Is the Sun (3:55)
  6. Kalopsia (4:38)

met Trent Reznor

7. Fairweather Friends (3:43)

met Elton John, Trent Reznor, Nick Oliveri en Mark Lanegan

8. Smooth Sailing (4:51)
  9. I Appear Missing (6:00)
  10. ...Like Clockwork (5:24)
avatar van jellecomicgek72
Smooth Sailing, jesus wat is die track cool!

avatar van Don Cappuccino
...Like Clockwork zorgt voor hele gemengde gevoelens bij mij na 7 luisterbeurten. Het openingsnummer is werkelijk waar fantastisch maar daarna komt niks meer in de buurt van Keep Your Eyes Peeled. Smooth Sailing vind ik zelfs ronduit irritant, een beetje Muse-achtig zelfs. Bij een nummer als Kalopsia vind ik het jammer dat ze dit de volledige zes minuten die koelbloedigheid in het begin behouden. Uitbarstingen zijn helemaal niet nodig. Het gaat allemaal een beetje langs mij heen in tegenstelling tot het eerdere werk van de band. Dat is niet omdat het album een stuk rustiger geworden is. Er springt geen een nummer er echt tussen uit wat mij betreft. Het eerste album van deze band die ik niet ga kopen. Dadelijk het debuutalbum maar weer eens opzetten.

avatar van robbizzel
Gaat even wat tijd kosten om deze plaat echt te kunnen beoordelen wat mij betreft. Geen makkelijke zit de eerste paar keren, maar er springen al wel een aantal tracks uit: Keep Your Eyes Peeled, If I Had a Tail, Kalopsia en het super lekkere I Appear Missing. Toch zijn er nog wel een aantal nummers die me niet zoveel doen, misschien komt dat nog..

avatar van Demon.
jellecomicgek72 schreef:
Smooth Sailing, jesus wat is die track cool!

Die springt er boven uit inderdaad.

En de vergelijking met Muse kan ik alleen als iets positiefs zijn. Old Muse

avatar van IllumSphere
Zo op het eerste gehoor ben ik aangenaam verrast van deze nieuwe plaat van Queens of the Stone Age. In het begin was ik enorm sceptisch, maar die scepticisme is grotendeels verdwenen. Ik ben benieuwd wat de volgende luisterbeurten gaan opleveren.

Ik heb net de cd met de post binnen gekregen. En er vallen dan 2 dingen op: de productie is top. Toch wel even een verschil, met die 'pindakaas'. Je hoort de details mooi en het is een mooi vol geluid. Wat een geweldig album is dit toch!

Dan over het artwork: afgezien van voor- en achterkant is het er niet...
Er zit geen boekje bij en achterop de voorzijde staan de niet complete credits (zonder gastartiesten bijvoorbeeld): for extended credits - go to www.qotsa.com. En exact dezelfde info staat ernaast 'onder de cd': 2x hetzelfde incomplete verhaal naast elkaar.
Geen teksten, geen foto's, art, niets. Alleen had ik nog een kartonnen hoesje om het plastic doosje...
Dat doen andere artiesten tegenwoordig stukken beter, zoals bijvoorbeeld recent Depeche Mode.

Als je dan naar www.qotsa.com gaat, dan krijg je vanzelf de videoclip van My God Is the Sun te zien. Als je erop klikt wordt je doorgeklikt naar de iTunes store....

B.V

Dan over het artwork: afgezien van voor- en achterkant is het er niet...

Das flauw, bij het vinyl zit wel vanalles.

Nou ja zeg, nou wordt het helemaal mooi! Wel mooi voor jou.

avatar van gukker
Het artwork van de vinyluitgave vind ik ook mager hoor. Ik had graag de lyrics erbij gehad en ook op de vinyluitgave staat: for extended credits - go to www.qotsa.com. Ik heb de cd-versie niet in handen gehad, maar aan de beschrijving van West te zien is de enige meerwaarde van de vinylversie qua artwork het artwork van de innersleeves. Dat is wel erg mooi gedaan.

avatar van Don Cappuccino

Dan over het artwork: afgezien van voor- en achterkant is het er niet...

Ik vind dat echt een naaistreek van jewelste voor de koper. Het helpt een beetje downloaden in de hand als er niet eens een boekje bij zit. Ook een van de redenen waarom ik The King Of Limbs van Radiohead ten tijde van de release niet heb gekocht.

avatar van rien
Verbaasde mij ook een beetje over de inhoud van het album. Nogal karig.. Maar fuck it.. Cd word geript en gaat de kast in. Het gaat uiteindelijk om de muziek

Ik kan gelukkig de cd omruilen voor de vinyl deluxe versie. Daar zit juist weer een compleet boek met veel fraai artwork bij. En het vinyl is op 45 toeren + digital download. Dat doe ik ook, omdat ik dit een wereldalbum vind. Toch opvallend dat het voor meer geld ineens wel kan.

avatar van Ducoz
37,5 euro vind ik alsnog wel veel geld voor een plaat met een boekje..

34,5 euro: soms doe je eens wat geks; maar dat 45 toeren extra zwaar vinyl schijnt wel extra goed geluid te geven.

(verwijderd)
Die uitgave lijkt heel erg op die deluxe editie van Atoms for Peace. Mooi zwaar vinyl op 45 toeren. Heel nice. Enige nadeel je blijft maar lopen

avatar van Zeedeveel
Ik vind …Like Clockwork echt een heerlijke plaat. Na de eerste draaibeurt vond ik alles iets ‘te braaf ‘ klinken, maar ik kon gelukkig mijn mening gauw bijstellen. Met de single My God Is the Sun lieten Josh Homme en consorten niet direct horen wat ze voor ons deze keer in petto hadden. MGITS was voor mij niets anders dan een catchy single die ideaal is om op te nemen in een festivalsetlist.If I Had A Tail vind ik een typisch nummer voor een zaterdagavond en Smooth Sailing is gewoon het equivalent van sexiness. Maar mijn persoonlijke favoriet blijft I Appear Missing. De versie die slechts 3 minuten duurde was al geweldig, maar de volledige versie overtreft al mijn verwachtingen. En ook de opbouw van Fairweather Friends vind ik geweldig.

Soms heb ik het gevoel dat ik naar Them Crooked Vultures of Eagles of Death Metal loop te luisteren, maar dat vind ik helemaal niet erg gezien de hoge kwaliteit van dit album.

avatar van tristan da cunha
Chronos85 schreef:
Hoes doet mij een beetje aan het Klimt-Schiele schilderij "Eremiten" (Hermits) Egon Schiele and Gustav Klimt Giclee Print by Egon Schiele at eu.art.com. Fijne hoes in elk geval.

avatar van tristan da cunha
Ik denk dan eerder aan Gustav Klimt. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gustav_Klimt_016.jpg
Ik weet niet of het terrecht is, maar het lijkt alsof ik Michael Jackson op de hoes adgebeeld zie. Zoja dan is natuurlijk de vraag: Waarom?

avatar van tsjong
Een interview met boneface, de man achter de artwork. Er staat geen uitleg over de twee personen, maar na dit gelezen te hebben ben ik er wel van overtuigd dat de vergelijkingen hierboven toevallig er op lijken.

Edit: meer op Facebook

rien schreef:
Het gaat uiteindelijk om de muziek

En na die muziek gisteravond nog eens op de Sennheiser gehoord te hebben geef ik voor het eerst dit jaar 5,0* aan een plaat. Echt een meesterwerk dit ...Like Clockwork. Elk nummer is fantastisch!

Veel muziek laat me tegenwoordig lauw. Dan hoor ik The Immigrant Song van Led Zeppeling (BBC Sessions) voorbij komen op de iPod en dan schiet gelijk mijn bloeddruk van vreugde omhoog.

Bij veel nieuwe muziek heb ik vaak iets van 'slap aftreksel van' of 'berekend' en dan weet je dat je dus een ouwe zeikerd bent geworden.

Ik kreeg een mailtje dat ik de cd van QotS kon voorbestellen bij een internetwinkel, maar ik dacht, laat ik eerst maar even afwachten en er niet blind in gaan.

Dus Spotify aangezet (dat is wel mooi ten opzichte van vroegâh, al die muziek overal beschikbaar). En bij de eerste keer luisteren dacht ik 'mwah'. En vanochtend nog maar eens aangezet. En spontaan vliegt en mijn bloeddruk en mijn hartslag omhoog.

Dit is niet alleen lekker, maar de emoties spatten er van af. Elk nummer is top. En het klinkt niet alsof er berekend te werk wordt gegaan, het zijn doortimmerde songs die gewoon rechtdoor rocken, swingen of zuigen. Een pareltje in de huidige oceaan van vlakke muziek. 6 sterren.

avatar van Demon.
Zelfs Fairweather Friends, wat ik eerst het minste nummer vond, klinkt heerlijk. Dat refrein waarin Elton los gaat op de piano

avatar van rien
west schreef:

Heb het album gisteren ook (meerdere) malen met de Sennheiser beluisterd en je hebt helemaal gelijk. Era Vulgaris was ook top maar lang niet zo samenhangend als dit album. Geen enkel nummer die eindigt met stilte maar allemaal super in elkaar overlopen. Dat geeft mij juist de zin om het hele album in zijn geheel te beleven ipv nummers skippen. SFTD had dat ook maar het rauwe randje van dat album staat mij niet echt aan, ben ook niet zo een fan van het geschreeuw van Oliveri.
Dit album heeft het lekkere lome van Lullabies en het speelse van Them Crooked Vultures.

Prima album, waarschijnlijk zelfs hun beste.. Kijken wat het album over een paar maanden doet.. Misschien word het zelfs beter dan Lullabies...

In mijn optiek dan

Prima verwoord toch. In mijn optiek is dit hun beste.

avatar van Rvdz
Songs for the Deaf overtreffen ze niet met ...Like Clockwork,maar hij is wel heel goed.

avatar van Skilldigger
Heb 'm nu twee keer geluisterd en inderdaad een puike plaat. Dit zou daarom zomaar eens mijn favoriete QOTSA kunnen worden, hoewel ik het -zeker na Rated R- wel een soort tweedehands Masters of Reality vind [is hier op MusicMeter waarschijnlijk vloeken in de kerk ]. Die band kan mij doorgaans meer bekoren.

avatar van 1996Customer
Na deze Like Clockwork 3x te hebben beluisterd zou ik kunnen zeggen dat deze SFTD overtreft.
Maar in tegenstelling tot andere ben ik nog niet zo overtuigd om zo iets drastisch te zeggen. SFTD is wat mij betreft dan ook niet QOTSA's beste plaat, die eer komt Rated R toe.

Maar goed om het over Like Clockwork te hebben. De plaat begint goed met Keep your Eyes Peeled, een nummer dat eerder teruggrijpt naar de oudere Stonersound (het is dan ook een van de enige songs die in C gestemd is op de plaat), een goede opener die lekker wegstampt.

I Sat By The Ocean met dat lekker stukje slide guitar. Het nummer klinkt vrolijk maar gaat over een minder vrolijk onderwerp. Doet me denken aan Millionaire. Een 2de topper.

Dan komt de eerste verassing, The Vampyre of Time & Memory. Piano ? Op een QOTSA album? klinkt als een slechte grap, maar het is het eerste hoogtepunt van de plaat(en het is nog maar pas de 3de track). De piano en de geweldige solo, de tekst en piano doen een beetje denken aan dEUS' dissapointed in the sun'.

If I Had A TaiL, geweldig refrein en dito solo, de o lala is zo nonchalant dat het grappig wordt. De humor is ook weer terug bij QOTSA.

My God Is The Sun. Arctic Monkeys, was het eerste dat ik dacht toen ik hem op de radio hoorde. Niet slecht maar toch niet geweldig. Hier op plaat een nieuw hoogtepunt, vooral de bas klinkt prominenter dan op single.

Kalopsia, als een onvoorwaardelijke Reznor fan, kon ik niet teleurgesteld zijn in dit nummer. De intro is geweldig donker en je kunt het steegje ruiken waarin de song zich begeeft. Al blijft het toch een van de mindere songs van het album, ik verwachtte meer van Trenton. Desalniettemin blijft het een goede track die de pech heeft omsingeld te worden door parels.

Fairweather Friends, doet me aan Muse denken. Knights of united eurasia, de aanwezigheid van John tijdens het refrein( de piano en die fuzz gitaar) is zalig.

Smooth Sailing is voorlopig mijn minst favoriete track, ik weet niet wat het is maar het klikt niet tussen ons. Klinkt wel wat als Leg Of Lamb, uit jawel Rated R

Dan I Appear Missing, ik was dolenthousiast toen ik de trailer van dit nummer hoorde(deels door de geweldige animatie). Het nummer laat tekstueel Go With The Flow, wat ik hun beste 'love-break-up-song' vond, in het niets verdwijnen. Instrumentaal dan, na de drumroll van Dave Grohl lijkt het nergens heen te gaan maar dan volgt die epische solo. Absoluut hoogtepunt, en het a capella eindigen maakt het magnifiek.

dan Like Clockwork, de titeltrack die afsluit, zo hoort het. Weer piano, maar nog beter als daarstraks. Homme die vocaal de hoogte ingaat, kippenvel. It's all down hill from here, laten we hopen van niet Josh.

Want dit is zonder twijfel zijn beste plaat in jaren. Na vele persoon wissels zit het weer goed. QOTSA is terug met een in mijn ogen verassend concept album met veel verschillende tracks. Tijdloos noemen is nog niet aan de orde maar ik denk (en schiet me hier niet voor neer), dat dit album binnen enkele jaren naast een The Wall of een Black Album geplaatst kan geplaatst worden.

ps. Als ik je iets mag aanraden, luister nadat je deze Like Clockwork helemaal hebt uitgezeten naar Regular John (bij wijze van aftiteling. Dan merk je dat het allemaal klopt, dat het hiertoe had moeten komen.

Dit is de top, nu al een klassieker voor mij!
stuk voor stuk brilliant en loopt lekker in elkaar over.
Dit album heeft naar mijn mening geniale teksten met een elk een eigen catchy sound, waar de kleine details en zang goed naar voren komen. 5*

Antagoon
Fantastische plaat. Ik vind eigenlijk dat QOTSA zich op deze plaat opnieuw uitvindt. Ja, het is wat braver, maar de kwaliteit is hoog en ik zat niet te wachten op een herhaling van hun eerste drie platen. Vind het juist enorm te waarderen dat een band op zoek gaat naar nieuwe wegen. Top top top!

poontan64
voorlopig een voldoende; cd raakt sterk de combi van de eerste 3 albums van qotsa - eerst nog een paar keer luisteren of ik van een 3 naar een 4 ga - een 5 lijkt me zeker overdreven, vergeleken met de kwaliteit van hun eerste 3 albums uit 1998, 2000 en 2002......