Queens of the Stone Age - …Like Clockwork (2013)

Rock / Pop
Label: Matador

1. Keep Your Eyes Peeled (5:04)

met Jake Shears

2. I Sat by the Ocean (3:55)
  3. The Vampyre of Time and Memory (3:34)
  4. If I Had a Tail (4:55)

met Alex Turner, Nick Oliveri en Brody Dalle

5. My God Is the Sun (3:55)
  6. Kalopsia (4:38)

met Trent Reznor

7. Fairweather Friends (3:43)

met Elton John, Trent Reznor, Nick Oliveri en Mark Lanegan

8. Smooth Sailing (4:51)
  9. I Appear Missing (6:00)
  10. ...Like Clockwork (5:24)
avatar van Shinobi
Mijn eerste luisterbeurt zit er net op en ik vind het maar erg braaf klinken, waar zijn de raggende gitaren gebleven, zware bas en overdonderende drums gebleven? Alleen bij 'My God is the Sun' hoor ik nog lichtelijk de oude sound terug.

Nu ben ik eigenlijk alleen maar goed bekend met Songs of the Deaf en de welbekende hits, maar dit is 'm toch echt niet voor mij.

De angel is eruit, helaas.

Kleine 2,5 sterren.

Jij hoort geen zware bas en soms donderende drums? Aan de andere kant is dit inderdaad geen SOTD.

avatar van RickGretsch
Het is inderdaad balen dat er geen boekje bij zit maar ik ben wel blij dat het niet zo'n compleet kartonnen hoesje is.
De CD is verder geweldig! Ik houd wel van dit sfeertje en de afwisseling die QOTSA altijd laat horen.

Antagoon
deric raven schreef:

Absoluut.

Maar? Ben je meer een liefhebber van hun gruizige sound uit hun beginperiode?

Het 3e, 4e en ook hun 5e album vind ik behoorlijk goed.
Heb ook het 2e album, maar die vind ik wisselend.
Dit album vind ik weer wat minder, maar zou waarschijnlijk op 3,5 sterren uit komen.

avatar van jellecomicgek72
Shinobi schreef:

De angel is eruit, helaas.

Kleine 2,5 sterren.

Je moet er op een andere manier naar luisteren dan bv op een SFTD of Rated R. Queens is een andere weg in geslagen. Met dit nieuwe album weten ze dat duistere sfeertje wat in de tracks hangt perfect neer te zetten. Echt een groeialbum, vond dit bij de eerste luisterbeurt ook niks.

west schreef:
Ik heb de cd met kartonnetje (geen boekje) ingeruild voor dit zware pakket: wat is dat mooi zeg! Artwork is van Boneface. Hij maakt gebruik van 3 kleuren: rood, zwart en wit, als je het over het songbook hebt. De sfeer van de art is grimmig en zeer onbehaaglijk: dat past erg mooi bij de muziek. Die lijkt nog donkerder te klinken als je dit artboek erbij pakt en de teksten leest en de tekeningen bekijkt.

Heb gegoogeld op Boneface en kwam op zijn website terecht. Die gast maakt dikke dingen zeg! Is hij niet toevallig ook verantwoordelijk voor de artwork van Them Crooked Vultures? Of heeft Josh Homme gewoon een hele consistente smaak?

avatar van VladTheImpaler
Als je dit album gaat luisteren met de verwachtingen een sound te horen als op SFTD dan kom je bedrogen uit en ben je waarschijnlijk ook sneller teleurgesteld in dit album. Ga je er echter met een open mind naar luisteren en sta je open voor een wat andere meer donkere koers van QOTSA, dan kan je zeer aangenaam verrast worden.

Mooi verwoord.

avatar van Lexicon Devil
"Op een andere manier naar luisteren..."

Ja, zo kan ik zelfs platen van Benny Neyman goedpraten.

Dat zegt hij niet mijnheer Devil, uit mijn statsie, wel: 'met een open mind naar luisteren'. Zoals: niet te veel vergelijken met hun eerdere werk (van QOTSA dus, niet dat van mijn all time favorite Benny Neyman).

avatar van VladTheImpaler
Ik denk dat Devil in dit geval Jelle quote?

avatar van ArnoldusK
Mooi dat 'I Appear Missing' het meest geliefd is hier!

avatar van Dieter
Het kan mij wederom niet bekoren!

VladTheImpaler schreef:
Ik denk dat Devil in dit geval Jelle quote?

Verrek, dat kan ook. Maar jij staat weer vlak boven Devil...

avatar van GothicBowie
Wat zijn uw persoonlijke verwachtingen als je een album van Queens of the Stone Age beluisterd? De mijne simpelweg een uppercut die je verweesd achter laat. Telkens zijn de verwachtingen heel hoog gespannen, ook voor deze nieuwste brok energie ...Like Clockwork dit het geval. We kunnen de fans alvast geruststellen, Josh Home en de zijnen rocken met momenten de pannen van het dak.

We zeggen wel, met momenten. Er is ook genoeg plaats voor ingetogen songs, maar treurig zijn we daar niet om, want dit zorgt ervoor dat we onverwachte verrassingen te verwerken krijgen. Luister maar eens naar het prachtige Kalopsia die een zekere Industrial gevoel meekrijgt en dit door de samenwerking met Trent Renzor. Een heel goede zet zo blijkt want naderhand een van de meest interessante songs op dit nieuwe album. Ook wordt vaak teruggegrepen naar die gekende stoner rock toestanden dus de fans van het eerste uur hoeven zich ook geen zorgen te maken. De samenwerking met andere artiesten als Elton John en Dave Grohl is ook goed gevonden maar ze springen er niet echt bovenuit en dat kan je van Trent wel zeggen in het eerder genoemde nummer.

Josh Homme houdt dus de teugels stevig in handen en laat aanvoelen dat hij en niemand anders de leiding heeft bij Queens of the Stone Age. Niet dat er geen ruimte gelaten wordt voor de inbreng door zijn mede muzikanten, maar het mag duidelijk zijn dat hij de spil is waarrond de band draait. En toch, die lekkere gitaar riffs die we te horen krijgen op bijvoorbeeld Smooth Sailing, brengen onmiskenbaar het typische geluid boven van Queens of The Stone Age en weer blijkt eens hoe belangrijk de muzikale aankleding wel is. Zoals we aangaven zitten er voldoende verrassende elementen in deze ...Like Clockwork waardoor we een band te horen krijgen die durft evolueren en zelfs experimenteren met hun geluid, maar telkens hun roots trouw blijven. Hoewel dit niet altijd even geslaagd is, durven we om die reden het album toch aanprijzen en zeggen, wij zijn ten zeerste overtuigd.

lees meer :
Queens of the Stone Age - ? Like Clockwork - Snoozecontrol.be

avatar van AOVV
Gisterenavond voor het eerst beluisterd, en het sloeg zeker niet in als een bom. Ik ontdekte wel al meteen enkele heel goeie dingen (samenwerking met Trent Reznor in 'Kalopsia' en het "gaver klinken" van single 'My God Is the Sun' bijvoorbeeld), voor het overige ben ik zeker nog niet overtuigd.

Nou ik ben wel overtuigd.....Lekker ALBUM.

Geen makkelijk 'schijfje'. Verrassing in elk nummer...

avatar van OscarWilde
Eigenlijk met al die commentaren van Nick Oliveiri indachtig moet ik zeggen dat Michael Schumann's bas echt wel een enorme meerwaarde brengt aan deze nummers. Olivieri moet ook al niet gemist worden voor zijn bas.

avatar van james_cameron
Had wel wat meer mogen rocken, dit album. Het is nu allemaal wat ingetogen en gezapig, al moet ik zeggen dat de meeste songs wel fraai zijn. Het is alleen zo voorspelbaar, dat een band als dit het na een aantal albums wat rustiger aan gaat doen en 'volwassen' wordt. Hopelijk komt de tweede jeugd er snel aan.

avatar van rarekwabbus
3voor12 sprak Josh Homme over het album en de aanloop er naartoe. Geeft een behoorlijke kijk in de keuken:

Mededeling: cookies - 3voor12.vpro.nl

avatar van The Cat woman
Paar keer beluistert en uiteindelijk op cd gekocht. Vette sound, wel stuk commercieler dan hun andere platen, soms zelfs erg veel radio 3fm, radio friendly zeg maar. Maar dat maakt de plaat voor mij niet perse minder. Lekkere zomer plaat.

poontan64
Uiteindelijk gezakt naar 2 sterren, een matig. Heb beluisterd t.o.v. hun eerste drie albums; conclusie: t rockt te weinig...... jammer, maar het is niet anders - ga nu al hun eerdere werk herwaarden t.o.v. dit album.

avatar van heavenmotel
Zalig album: anders is niet altijd slechter. In dit geval met open mind naar geluisterd en goedgekeurd. Ik hou van de emoties op dit album. Het hoeft geen SFTD te zijn. Echt niet.
Een dikke 5.

Wat een tegenstellingen deze weken op Musicmeter bij populaire albums, zoals bij dit album, de nieuwe Editors & Daft Punk. De dikke onvoldoendes en vette scores vliegen je om de oren bij hetzelfde album. Wat de drie albums bindt, is dat de artiest het wat anders aanpakt als eerst. Dat kan een verklaring zijn.

avatar van samslam
Op hetzelfde niveau als era vulgaris, next!

avatar van Demon.
Op deze pagina: Mensen die dit album een keer af laten spelen op Spotify, onoplettend en waarschijnlijk van te voren al wetend dat ze het matig gaan vinden, enkel om een cijfer te kunnen geven op MusicMeter...

avatar van OscarWilde
Ik snap soms niet hoe sommige mensen scores kunnen geven aan zoveel recente albums. Als ik een album echt graag hoor luister ik er een paar weken naar. Als er dan een paar uitkomen die mij bekoren (QotSA, The National, These New Puritans) dan ben ik gewoon té zoet om alle streams af te gaan en elke week 10 albums te horen. Dan zijn de scores inderdaad zeer oppervlakkig. Maar ja, dat is nu eenmaal eigen en maakt sites (nog) arbitrair(der)

avatar van gukker
…Like Clockwork is misschien wel het meest gevarieerde album dat QOTSA ooit heeft uitgebracht. Tegelijkertijd hebben ze sinds Songs for the Deaf geen album meer uitgebracht dat zo’n mooi geheel vormt als dit album. Elk nummer is vergeven van een illustere, bijna ongrijpbare sfeer. Op the Vampyre of Time and Memory komt die sfeer in mijn ogen het beste tot uiting. Voor mijn gevoel komt het nummer tot uitbarsting in de zin: ‘I’m alive, Hurray’. Een zin die middenin een couplet zit en dat is geen logische plek om een nummer tot uitbarsting te laten komen. Ik weet ook niet of anderen hier het nummer op deze manier hebben ervaren. Bij mij wordt dat gevoel van uitbarsting veroorzaakt door niets meer dan een kleine, subtiele dynamiekwisseling van Dave Grohl en de kleine variatie die Josh Homme in zijn zanglijn aanbrengt.

Het zijn juist dit soort subtiliteiten die dit album zo goed maken. QOTSA is uiteraard begonnen als een behoorlijk rechtlijnige rockband, waarbij de nummers vooral door middel van jamsessies tot stand kwamen. Dit album is subtieler, doordachter en daardoor vele malen emotioneler en sfeervoller. Dat betekent echter niet dat QOTSA op dit album geen spontaniteit meer kent, want op het volgende nummer If I had a tail beginnen ze met de lekker debiele lyrics ‘Giuchie, Giuchie Oh la la’. De manier waarop Josh dit zingt tovert steevast een glimlach op mijn gezicht. Daarnaast laat QOTSA op ‘My God is the Sun’ zien dat ze nog steeds heerlijk zwaar kunnen rocken. Met Keep Your Eyes Peeled laten ze zien dat ze nog steeds een lekkere logge stonertrack kunnen maken.

…Like Clockwork is daarmee een hele hoop tegelijk. De band slaat duidelijk een nieuwe weg in, maar laat tegelijk zien alle trucjes die ze in het verleden geleerd hebben nog steeds te beheersen. De plaat is tegelijkertijd bombastisch en ingetogen en op het ene moment sta ik dansend in de kamer, op het andere moment zit ik aandachtig met kippenvel te luisteren.
In 45 minuten en 59 seconden laat QOTSA daadwerkelijk alles horen wat ze in huis hebben. 11 jaar na het uitkomen van Songs for the Deaf levert QOTSA daarmee hun tweede meesterwerk af.

samslam schreef:
Op hetzelfde niveau als era vulgaris, next!

Meest oppervlakkige conclusie ooit!