Gazpacho - Tick Tock (2009)

Noorwegen
Label: HTW

1. Desert Flight (7:39)
  2. The Walk (13:41)
  3. Tick Tock (22:24)
  4. Winter Is Never (4:55)
  5. Independence Day [Outtake / Demo] * (4:22)
Een nieuwe Gazpacho
2009 wordt echt een prachtig jaar
Zo te zien opnieuw een concept album, maar misschien wel minder duidelijk als het laatste album. Een nummer van 20+ minuten wekt sowieso al mijn nieuwgierigheid op.
Ik durf nu al bijna in te zetten op een top 10 positie 2009 voor dit album.

avatar van Lukas
Ik ben ook erg benieuwd, want Night is toch een van de beste progconceptplaten die ik ken. Ik ben al verheugd te zien dat de speeltijd van deze cd 48.39 minuten is, want bij progplaten over het uur haak ik meestal een beetje af. Ze spelen over niet al te lange tijd ook nog in Nederland zag ik. Maart/april wordt hier zowel qua concerten als qua albums een heeeele mooie tijd denk ik

avatar van vigil
Hoes vind ik nou niet bepaald mooi, de muziek zal vast mooier zijn

avatar van Tha)Sven
Ik heb wel vertrouwen in het artwork. Night had schitterend passend artwork en hiervoor zal waarschijnlijk hetzelfde gelden.
Hier een stukje over het concept van dit album:
Here's a little story about the album: December 29, 1935 Antoine de Saint-Exupery took off in an attempt at a long distance flight from Paris to Saigon. He crashed in the Desert many hours later stranded with his co pilot Prevot. Later he recounted his experience in a book called Wind, Sand and Stars and this story forms the basis of the Tick Tock album. After Night the monotonus repetition of a single bar of music that is changed by the chords and the songs on top of it still held a seductive charm for Gazpacho and though Night dabbled in this, Tick Tock wallows.

The metaphor of a desert walk represented by a ticking clock may not be sublime but by golly the music is in moments.

Almost as if you were walking a long and lonely walk in the desert where there is only you, the stars, wind and sand, the sound of your footsteps softened by the burning sand and heard only through the bones of the body.

Dat klinkt prachtig zeg

Giraf de Piraat
En voor bij wie er nog geen hemels belletje gaat rinkelen: Antoine de Saint-Exupery is de beroemde schrijver van De Kleine Prins, 1 van de mooiste kinderboeken voor jong en oud dat ooit geschreven is, en waarop bovenstaande verhaal ook gedeeltelijk is geïnspireerd.

De Kleine Prins

Jeetje, wat kijk ik hier naar uit

vondeich
Yep ik ook!

Tick Tock al live gezien in de W2 en dat is in ieder geval vast weer een parel geworden!! Benieuwd naar de overige 3...

vondeich
vigil schreef:
Hoes vind ik nou niet bepaald mooi, de muziek zal vast mooier zijn

Ik vind de hoes eigenlijk dan wel weer mooi...

Snippet van Tick Tock is nu te downloaden:
Hier op de last.fm pagina staat een linkje.

avatar van Ayreonfreak
Ik heb nu de hele stuk van de song Tick tock op hun myspace geluisterd maar wat klinkt het weer belachelijk goed zeg! Album van het jaar?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ayreonfreak schreef:
Album van het jaar?

ah, u heeft het recensentenidioom al aardig onder de knie

avatar van Lukas
Ik begin toch maar eens met de hele plaat te luisteren

Is hij al gelekt dan ?

Niet dat ik weet... maar dat zeg ik toch ook niet

avatar van strebge
Lukas schreef:
Niet dat ik weet... maar dat zeg ik toch ook niet

En bedankt...

avatar van Jeroenmarillion
Enkele nummers van deze cd worden gedraaid op www.morow.com. Ook een video op die site met nieuwe muziek.

Klinkt erg goed allemaal

flebbie
Winter Is Never net even beluisterd. Even als de albumteaser. Klinkt op zich niet verkeerd allemaal... maar begin me toch een beetje zorgen te maken. Na het meesterlijke Night hebben ze de lat wel erg hoog gelegd voor zichzelf. En de luisteraar...

Vraag me echt af of ze wederom dat niveau weten te halen. Afgaande op hetgeen ik tot dusver hoorde van Tick Tock ben ik bang dat het ze niet helemaal is gelukt.

Proggy
Ik was bang dat ze na het alom geprezen album NIGHT de lat te hoog gelegd hadden voor zich zelf maar niets is minder waar. Mocht je NIGHT ergens te veel, te lang of heel misschien zelfs een tikkeltje te rustig vinden: TICK TOCK is dat zeker niet. Ze hebben zichzelf met verve overtroffen. Net als op NIGHT hoor je elke luisterbeurt weer nieuwe facetten. Tick Tock grijpt je echter wat sneller, het blijft net even beter hangen, is misschien zelfs nog wel wat verrassender en wat spannender. Ik ben bang dat ze ook nu weer de lat te hoog voor zichzelf (en andere) gelegd hebben. Het kan haast niet anders of dit album zou wel eens heel erg hoog kunnen gaan scoren op menig jaarlijstje. Voorlopig staat het voor mij met afstand op nummer uno.

flebbie

huh?

Giraf de Piraat
Eerste recensie ZEER positief

Bron

avatar van Tha)Sven
Indrukwekkend review en dat belooft dus veel goeds, omdat ik me heel erg kon vinden in de review van progwereld van Night.

Hier nog een review die ontzettend positief is: 9,5/10
Prog-Nose: GAZPACHO: Tick Tock
Ik had deze dus toch gewoon moeten bestellen, nu zit ik wanhopig op de eerste rip te wachten.

nijme255@adsl
Eurootje is nog niet gevallen, is het de zang die me tegenstaat of dat iedereen dit goed vind van de heren en dames recensenten?
Dus moet ik dit ook goed vinden als progger?

nijme255@adsl schreef:
Dus moet ik dit ook goed vinden als progger?

Nee, het blijft natuurlijk aan jou of je het goed vind of niet. De geluidsmomenten die ik gehoord heb waren veelbelovend. Mijn collega op Progwereld is een echte liefhebber van Gazpacho, dus dat helpt ook een beetje in zijn recensie natuurlijk. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om of dit jouw favoriete hoek van prog is. Dat heeft niets te maken met het feit of jij jezelf een "progger" noemt. Alleen in dat relatief kleine wereldje van progressieve rock zijn al enorme verschillen wat iemand mooi vindt of niet.

avatar van Tha)Sven
Waar heb jij hem al kunnen luisteren dan ?

voltazy
hier ben ik ook weer zeer benieuwd naar... De voorganger was nog m'n favoriete album van 2007

Tha)Sven schreef:
Waar heb jij hem al kunnen luisteren dan ?

myspace?

avatar van strebge
Laatste gedeelte van het nummer Tick Tock

Weet iemand al wanneer deze cd op de nederlandse markt verschijnt?

Volgens mij zou mijn exemplaar op 27 Maart klaarliggen bij Plato

avatar van snarf349
Proggy schreef:

Heb een lek binnen. Hemels mooi, heerlijk rustig kabbelende prog-rock. als je Night goed vindt, kan het niet anders zijn dat Tick Tock wederom hoog scoort.

avatar van snarf349
Zowaar zelfs iets van een single op dit album, Winter Is Never, prachtig nummer, zeker vanaf een minuut of 2. Misschien niet ieders smaak (tikkeltje zoet), maar ik ben er gek op.