Gazpacho - Tick Tock (2009)

Noorwegen
Label: HTW

1. Desert Flight (7:39)
  2. The Walk (13:41)
  3. Tick Tock (22:24)
  4. Winter Is Never (4:55)
  5. Independence Day [Outtake / Demo] * (4:22)
avatar van LZA
LZA
west schreef:

Heeft temaken met het concept natuurlijk. Er zit nl. ook nog verhaal achter dit album (gazpachoworld).

west schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Dit album heeft zijn mooie momenten. Night was één prachtig samenhangend muzikaal hoogtepunt. Dat waardeerde ik met 5,0* en onwillekeurig ga je toch vergelijken.

Er staan ook op dit album hele fraaie stukken muziek, maar ook echt mindere - soms zelfs saaie - passages. De intensiteit van Night wordt zelden ergens bereikt.
Het openingsnummer is sterk, Gazpacho op zijn best. Een prachtige mix van gitaren, fraaie zang, violen en nog veel meer. Dan valt het vervolg met The Walk flink tegen. Waarom naar Oosterse, Arabische invloeden gegrepen? Ik zit te wachten op sprookjesachtige muziek uit de Noorse fjorden. Ik vind het een aardig probeersel, maar minder geslaagd. Ook de tekst is niet bepaald sterk en eindigt met "doesn't everyone have their own walk to walk". Tja.

Gelukkig volgt Tick Tock, de titelsong. Met name het tweede deel is ijzersterk, met een mooie afwisseling van zang, gitaren, violen en toetsen, dat wat Gazpacho ook zo goed maakt. Tick Tock had zo op Night kunnen staan.
Helaas valt dan het slotnummer erg tegen. Wat een saaie vrij zoetsappige track. Winter is Never komt nooit los en gaat als een nachtkaars uit. Jammer van dit einde.

Al met al een nogal wisselend gevoel bij dit album, vooral dus door de grote kwaliteitsverschillen tussen de songs en zelfs binnen de nummers. Het album haalt echt zelden het niveau van Night en als geheel al helemaal niet. Een teleurstelling was het, ook vanwege het hoge verwachtingspatroon verkregen door Night en door de naar mijn mening veel te hoge score hier op Musicmeter.

Hmm, ik kan me toch niet echt aan de indruk onttrekken dat je een Night deel II verwachtte...

Laat ik voorop stellen: Ik vind Night een geweldige CD. Als je in de juiste stemming bent, of als je in een bepaalde stemming wil komen kan dat album je op een geweldige lange trip meevoeren om je overweldigd (bestaat dat woord?) achter te laten. Maar, op het verkeerde moment en/of op de verkeerde plaats zou je Night op sommige momenten toch ook bijna saai kunnen noemen (als je begrijpt wat ik bedoel). En dat gevoel krijg ik een beetje bij het lezen van je bericht; je zit niet in de juiste modus. Het lijkt alsof het concept en de muzikale veranderingen ondergeschikt zijn of waren aan je verwachtingen... terwijl de koude fjordenwind niet echt past bij de hitte die meneer de Saint-Exupery in de hete woestijn moet doorstaan.
Misschien moet je het eens proberen te beluisteren vanuit het concept...

Maar het is maar een idee he

Los van die beleving is de muziek weliswaar anders, maar ook weer niet zo heel anders. Zo vind ik de Arabische/oosterse invloeden zoals die genoemd worden zó minimaal ingezet in The Walk dat het wat mij betreft nauwelijks naam mag hebben. En vind ik alle 4 de nummers geweldig, spannend genoeg en gewoon super. Wat mij betreft is het hoge gemiddelde dan ook gerechtvaardigd, en doet Tick Tock ook niet tot nauwelijks onder voor Night. Maar ja... wat ik vind moet ik naar de politie brengen en smaken verschillen nu eenmaal.

Zo, nu is het tijd voor Night. Truste.

avatar van Ayreonfreak
Naar mate ik dit vaker hoor, moet ik toch zeggen dat Night voor mij toch een streepje voor heeft op dit album. Dit album is en blijft goed, begrijp mij niet verkeerd, maar ten opzichte van "Tick Tock" wint "Night" het toch op basis van originaliteit. De vernieuwing die ik onbewust toch had verwacht, is uitgebleven.

Maar misschien zeur ik wel teveel....

itbites schreef:

Misschien moet je het eens proberen te beluisteren vanuit het concept...

Maar het is maar een idee he

Bedankt voor je reactie.
Je hebt gelijk, ik schrijf het zelf ook: de verwachtingen waren hooggespannen door Night en vanuit Night. Wat is het vervolg op dit juweel?
Die verwachtingen worden dus deels ingelost, maar deels ook niet. Ik zal 't eens proberen, luisteren vanuit het concept. Misschien haak ik dan wat meer aan bij the Walk. Winter is Never blijft ondermaats vrees ik.

Mooie plaat, prachtige passages, maar ook delen waar ik muzikaal afdwaal, die me niet helemaal pakken. Kan nog komen, voorlopig 4*.

avatar van aerogp1
Indrukwekkende koorzang in het nummer 'Tick Tock'. Heel aparte combinatie met die gitaar eroverheen!

Dit album blijft lekker snel hangen, hij spreek meteen aan. Ik ga hem zeker nog vaak draaien de komende dagen.

Dit album voldoet aan alle verwachtingen na Night.
Prachtig.

avatar van Flipper
Had 'Night' me al tijdens de eerste luisterbeurt omvergeblazen, moet dit album nog even groeien (maar dat komt wel goed).

Wat al eerder werd aangegeven, doen sommige passages me wel wat aan Marillion denken.

Gazpacho bewijst wel de zeer hoge kwaliteit van Night grotendeels te kunnen handhaven.

Enne .. natuurlijk Night is voor mij ook DE plaat, maar het irriteert mij een beetje dat over de albums daarvoor niets wordt gezegd, terwijl daar de kwaliteit ook al hoog ligt. Luister eens naar When earth lets go, Bravo of Firebird. Allemaal weergaloze albums.

avatar van itbites
Ja die staan al een tijdje op mijn lijstje. Daar ga ik dan nu toch maar eens achteraan.

avatar van venommyotis
Night nog eens opgezet,...deze Tick Tock vind ik op alle vlakken (persoonlijk) beter,...had het al eerder vermeld 'meesterwerk.'

avatar van aerogp1
Wát een meesterlijke plaat. Jammer dat ik dit nooit eerder heb ontdekt.
4,5* van mij!

avatar van Tha)Sven
Ik durf hem nog steeds niet helemaal te beluisteren Ik blijft steeds vastzitten bij The Walk Part 1

avatar van Shangri-la
Tha)Sven schreef:

Dat is ook het beste nummer, de rest is ook wel ok maar toch wat minder vind ik.

avatar van FreekHeining
Ow wat baal ik dat ik niet naar één van hun recente optredens gegaan ben. Als ik die plaat iets eerder was gaan luisteren dan was ik zeker gegaan
Vooral Tick Tock part 1 t/m 3 vind ik prachtig. Minimaal 30x geluisterd deze 2 weken ;p
CD vandaag ook binnen gehad van NlStore.

avatar van sander.h
Deze begint ook aardig op me in te werken!
Hij heeft het de afgelopen weken moeten afleggen tegen de nieuwe Gathering, maar inmiddels is deze toch ook alweer een aantal keren langsgeweest.

En het moet gezegd worden, wat een mooie plaat is dit !
Ik heb mij redelijk onbevangen in dit avontuur gestort, in tegenstelling tot de meeste anderen hier ben ik (nog) niet zo heel erg bekend met voorganger Night.

Mooi melodieus gitaarwerk, af en toe Marillion-esque (Hogarth-era) sfeerstukken en een goede zanger. Vooralsnog zijn The Walk I en Tick Tock II mijn favorieten (die tweede met name door dat stuk koorzang met die gitaar/bas-accenten - erg mooi gedaan). Maar de rest blijft niet ver achter. Zelfs Winter is Never kan mij bekoren.

avatar van Fishman1964
Wat een geweldig album, hoe vaker ik hem luister des te meer bevalt ie!
Klasse!

Geweldig album inderdaad, lekker episch op zijn tijd. Wat lijkt de stem van de zanger op de stem van de zanger van Turin Brakes trouwens...

avatar van prodi9y9
zijn er nog meer bands die deze muziekstijl beoefenen (op pink floyd na)? heerlijk die lange platen (net als night). droommuziek!. hoor het graag van jullie! een dikke 5. lang geleden dat ik zo van een album heb genoten!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
prodi9y9 schreef:

Ik neem aan dat je de latere Marillion en de latere Talk Talk wel kent? Je zou The Pineapple Thief eens kunnen proberen, maar wat mij betreft staat Gazpacho in de moderne prog wel op redelijk eenzame hoogte.

avatar van prodi9y9
ik ga eens van de appelboom snoepen dan;)
wij danken u;)

Casartelli schreef:

Ik vind de Pineapple Thief op één of andere manier minder spannend. Qua referenties schurkt de stem van de zanger natuurlijk wel tegen die van de zanger van Gazpacho, maar ik mis de magie een beetje bij de PT. Je zou de referentie van Pineapple Thief ook makkelijk tegen die van Keane kunnnen zetten of zo, ware het niet dat Keane natuurlijk geen gebruikt maakt van elektrische gitaar.

prodi9y9 schreef:
ik ga eens van de appelboom snoepen dan;)
wij danken u;)

ohhh zal ik dat maar eens veranderen in ananas?:)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ayreonfreak schreef:

Grappig... ik heb hier op dit forum op een gegeven moment (na de bekende Radioheads en Coldplays) ook maar eens Keane laten vallen als referentie bij The Pineapple Thief... maar op een gegeven moment was ik die toch ook weer kwijt, Keane is toch net te zoet.

Net deze plaat nogmaals beluisterd en, zoals ik hierboven ook al zei, dit staat toch wel op eenzame hoogte. Als je bij Gazpacho op "Meer info" klikt, kom je natuurlijk ook gewoon tien namen tussen, maar daar staan toch ook vooral bands tussen die de veters van dit gezelschap nog niet mogen strikken.

avatar van Tha)Sven
Casartelli schreef:

Prachtig die optie kende ik nog niet eens Maar tegenwoordig leer ik sowieso alle nieuwe bands via last.fm kennen. De bekende albums en hoog gewaardeerde albums op MuMe ken ik nu helaas vrijwel allemaal

Tha)Sven schreef:

Om nog maar eens een vergelijking met TPT ertegen aan te gooien; Luister eerst "My Dept to You", en dan eens naar een nummer van "The Ghosts" van hun album "The World is outside".

Ik vind het erg opmerkelijk veel op elkaar lijken, maar wellicht komt dat voornamelijk door de zang.

avatar van itbites
Hmm, ik hoor dat niet zo. Ik vind het stemgeluid van de zanger van Ghosts toch wat herkenbaarder (niet beter of slechter overigens), maar ben wel met je eens dat áls er een overeenkomst is deze in de zang moet zitten

Maar net als Tightly Unwound van The Pineapple Thief is The World is Outside van Ghosts wel weer een zeer sterk album, zij het nog wat poppiër. Een van mijn favorieten van vorig jaar met name vanwege de epische afsluiter Temporary! Maar verder is het feit dat we ze hier op de pagina van Tick Tock bespreken de enige overeenkomst met Gazpacho wat mij betreft.

Dan nog even over Tick Tock: het blijft een prachtige plaat. Het is een CD voor lange nachtelijke ritten in de auto; d.w.z. het meest tot zijn recht komend om van voor tot achteren te luisteren (net als Night natuurlijk), niet alleen vanwege het concept maar ook vanwege de sfeer die je eigenlijk niet kunt onderbreken. Middenin deze CD vallen en weer verder luisteren werkt bij mij in ieder geval niet goed. Eén van de mooiste passages vond ik deze week het begin van The Walk.

avatar van FreekHeining
En nog steeds verveeld dit album mij niet.
Het nummer Tick Tock is voor mij toch wel 1 van de mooiste 'nummers' die ik ken.
Aanhalingstekens, omdat het eigenlijk 3 delen zijn. Ik kan er nog steeds geen genoeg van krijgen. Vooral deel 3 als na t rustige stukje de gitaren en zang weer invallen

flebbie
prodi9y9 schreef:
zijn er nog meer bands die deze muziekstijl beoefenen (op pink floyd na)?

Airbag!

avatar van Harrymans
Toch wat wisselende recensies van Tick Tock. Toch de gok maar genomen om deze aan te schaffen. Krijg hem als het goed is volgende week binnen maar als ik zo Progwereld.org lees moet het een onwijs goede CD zijn. Dus straks gauw op de MP3 speler zetten en hem rustig op vakantie onder het zonnetje met een biertje erbij beluisteren. Mijn mening volgt nog

avatar van Papartis
Volgens mij zal je er geen spijt van krijgen geloof me.