Gazpacho - Tick Tock (2009)

Noorwegen
Label: HTW

1. Desert Flight (7:39)
  2. The Walk (13:41)
  3. Tick Tock (22:24)
  4. Winter Is Never (4:55)
  5. Independence Day [Outtake / Demo] * (4:22)
avatar van vigil
Was inderdaad erg goed. Ik heb er ook van genoten. Helemaal van het titelnummer van deze plaat. De band stond na afloop bij de merch en iedereen die dat wilde kon zijn zegje doen. Maar goed, dat doen ze ook niet meer op het moment dat ze in de HMH staan of groter

Nicoot -> Mooi verhaal

avatar van Papartis
Geweldig concert inderdaad gisteren in de Boerderij.
En het was het concert met het meeste publiek ooit (festivals niet meegerekend). ca. 450 man.

Prima mix van nummers van hun laatste drie albums. Met als (2e) toegift een nummer van hun debuut album (Bravo) "Sea of Tranquility".
Na afloop met diverse bandleden gesproken.
De merchandising deed prima zaken.

Papartis schreef:

Nee, dat was 'The Secret'.

avatar van Papartis
Ik twijfelde tussen Sea and Secret. Verkeerde gekozen Bedankt Rens.

avatar van RensZ
Die drum/bass solo was wel geniaal trouwens.

avatar van vigil
Nou ja geniaal, ik vond hem vooral overbodig. Maar goed dat heb ik bij elke drumsolo dus het ligt zeker niet aan Gazpacho

avatar van RensZ
Waarom vond jij die overbodig en waarom vind jij drumsolo's in het algemeen overbodig?

avatar van vigil
Omdat ik het saai vind, niks toevoegen. Krachtsvertoon zonder enige originele diepgang. Of te wel ik hoor toch vele malen liever gewoon een nummer met heel de band

avatar van chevy93
Minder dan zijn voorganger, maar nog steeds goed. Een band om in de gaten te houden

avatar van Lexcoaster
vigil schreef:

Dan heb jij nooit een goede drumsolo gehoord.

avatar van Metal-D78
Drumsolo's, gitaarsolo's en/of bassolo's ..... overbodig. Het is toch leuker als die tijd wordt gebruikt om een nummer te spelen? Ben het wel met Vigil eens. Een live plaat wordt voor mij al minder als er solo-spots op staan en tijdens concerten ga ik tijdens dat soort egotripperij altijd even een pilsje halen of een sanitaire stop maken.
Gazpacho heeft inmiddels zo'n omvangrijk oeuvre dat solo spots wel achterwege kunnen blijven.

avatar van Lexcoaster
Ik vind solo's alleen overbodig als ze te lang uitgerekt worden.

nicoot
Wat ook wel zeer relatief en subjectief op te vatten valt.

voltazy
het is bijna zoiets als: ''ik vind solo's niet mooi als ik ze niet mooi vind''

voltazy schreef:
het is bijna zoiets als: ''ik vind solo's niet mooi als ik ze niet mooi vind''

Voor mij is het meer: wil je een drumsolo/gitaarsolo of wil je een 'gewoon' nummer? dat laatste toch?
Zinloze discussie eigenlijk....

avatar van chevy93
Vandaag weer geluisterd en een halfje erbij. Alleen jammer van Desert Flight. Buiten het feit dat het een vreemde eend is, vind ik hem überhaupt niet zo goed.

Lexcoaster schreef:

Dan heb jij nooit een goede drumsolo gehoord.

Ik ook nog nooit. Noem er eens een dan?

Misterfool
Tank Emerson Lake And Palmer
Indiscipline[live]- King crimson.

sigurros88
Waarom vond ik deze ook alweer zo goed?

oh ja...omdat er 4 briljante platen op staan!

Ozric Spacefolk
Saturtijn schreef:

Ik ook nog nooit. Noem er eens een dan?

Een drumsolo kan vervelend zijn, als je als toeschouwer/luisteraar gedwongen wordt 10 minuten naar een hoop kabaal te luisteren.

Een drumsolo is net als elke andere solo, een verhaal. Een muzikant die dat niet begrijpt, moet geen solo's spelen.
Overigens kan een solo binnen een halve minuut of 4 maten al weer over zijn.
Ik speel in een hele set, maar één drumsolo (van 4 maten) in een nummer en één Q&A met de gitarist in een ander nummer.
Nog nooit klachten gehad.

De drumsolo's van bijvoorbeeld Neil Peart op de Rush-liveplaten sla ik altijd over.
Overigens vind ik drumsolo's bij livejams (jazz, funk etc.) waar ik ook vaak aan mee doe (ook hier maximaal 4 of misschien 8 maten) erg veel bijdragen. Het creëert enthousiasme en kan het publiek lekker opzwepen.

Maar nogmaals, een solo spelen is een kunst. En niet een kunst om te laten zien wat je allemaal in je trucendoos hebt, maar een kunst om een goed verhaal te vertellen.

avatar van stoepkrijt

Ik begin dit bericht maar met een blije smiley, want ik zou niet weten met welke woorden ik anders zou moeten beginnen. Ik vind Tick Tock namelijk een geweldig album.

Hoewel ik helemaal niet zo veel progrock ken is het wel een genre waar ik erg goed naar kan luisteren en wat ik erg boeiend vind. Toen ik dit album kreeg aangeraden tijdens het Super Tip-Topper spel was ik dan ook erg tevreden.

Desert Flight is een heerlijke albumopener. Een stevig nummer met een goed in het gehoor liggende intro. De gelijkenissen met Muse, een band die ik vrij hoog heb zitten, zijn meteen duidelijk hoorbaar. Niet alleen qua muziek, maar zeker ook qua zang. Dat is ook de reden dat dit nummer me vanaf het begin meteen beviel: het klonk op een bepaalde manier al 'vertrouwd'.
Ongeveer halverwege het nummer wordt er plaats gemaakt voor een rustmoment. Na zo'n rustmoment moet het nummer natuurlijk weer verder en het is dan ook belangrijk om daar voor een goede overgang te zorgen. Gazpacho doet dat schitterend. Vanaf 5 minuut 30 valt een snoeiende gitaar in en meteen komt daar een stel stuwende drums bij. De muziek wordt langzaam harder. De muziek versnelt. Piano en strijkers vallen in. Het is in een woord prachtig! Uiteindelijk blijft een echte climax uit, maar daar kan ik echt niet van wakker liggen.
De toon voor de rest van het album lijkt gezet, maar schijn bedriegt.

Het tweede nummer van Tick Tock is een stuk rustiger dan de opener en is mijn favoriete nummer van dit album: The Walk. Het nummer is in tweeën gesplitst en daardoor lijken het twee afzonderlijke nummers, maar als je de teksten bekijkt merk je dat ze wel degelijk bij elkaar horen. Bovendien vloeien de twee delen naadloos in elkaar over, wat overigens tussen alle nummers op dit album gebeurt.
Dit nummer weet me te raken, maar welke snaar het raakt en waar het precies vandaan komt kan ik moeilijk onder woorden brengen. Vooral het eerste deel van The Walk vind ik geweldig. Het is een combinatie van een prachtige melodie, schitterende zang en een mooie (maar af en toe wat vage) tekst die mij zo weet te pakken. Qua melodie vind ik deel 2 wat minder sterk, maar de laatste minuut maakt gelukkig weer een hoop goed: 'Doesn’t everyone have their own walk to walk'. Jaja, zo'n zin vind ik nou mooi.

Hierna volgt het titelnummer: Tick Tock. Gek genoeg is dit het nummer wat het minste met me doet. Ik denk dat dat deels komt door de lengte en de schijnbare stiltes die er af en toe tussendoor vallen. De overgangen binnen de nummers The Walk en Tick Tock zijn erg mooi in elkaar geknutseld, maar halen wel de nodige vaart uit het nummer. Met name bij Tick Tock valt me dat op. Zo vind ik deel 2 van dit nummer eigenlijk wat te langdradig.
Dit neemt echter niet weg dat Tick Tock gewoon een heel mooi nummer is. Waar de kracht van The Walk voor het grootste deel in de melodie en zang zit, zit dat bij dit nummer in de combinatie van tekst en zang. De tekst van Tick Tock vind ik wat beter te doorgronden en vind ik ook wat mooier. Een zin als 'Scrape up what’s left of his soul. Of his soul..... Of his soul....' is toch gewoon huiveringwekkend mooi?

Tick Tock zou een mooie afsluiter zijn. Het wegstervende tikken van een klok is een perfect geluid om een album met deze titel mee af te sluiten. Toch volgt er nóg een nummer. En we vallen met onze neus in de boter, want het is nog een hele mooie ook!
Winter Is Never klinkt eigenlijk een stuk luchtiger en vrolijker dan de andere nummers op dit album. Daardoor is het een stuk toegankelijker dan de rest (wat natuurlijk ook door zijn lengte komt) en dat vind ik wel prettig. Een beetje afwisseling kan geen kwaad, zeker niet als het niet te veel van de rest afwijkt.
Dit nummer heeft een duidelijkere en meer standaard opbouw en blijft daardoor wat makkelijker hangen. Hoewel het kwalitatief wat minder uitmuntend is dan de vorige drie nummers voegt dit nummer voor mij toch nog wat toe aan het album: Afwisselingen en een veranderende sfeer. Winter Is Never is een fijne afsluiter, die ervoor zorgt dat ik niet in de sombere sfeer van Tick Tock blijf hangen. Al had die hoge piepstem best wat lager gemogen, want dit klinkt een beetje belachelijk...

Een band die ik na het kennen van vier nummers al in mijn hart heb gesloten heeft duidelijk wat in zijn mars. Gazpacho heeft het geflikt. Het album Tick Tock is simpelweg ijzersterk. Goede melodieën, mooie zanglijnen en boeiende teksten zijn de benodigde ingrediënten en dat is allemaal aanwezig op dit album.

Een dikke pluim en 4,5 sterren voor Tick Tock!

avatar van aerogp1
stoepkrijt schreef:

Een dikke pluim en 4,5 sterren voor Tick Tock!

Net stukje tekst stoepkrijt, je krijt een mooie review neer. Ikzelf ben een redelijke Gazpacho fanboy en kan me hier grotendeels bij aansluiten. Ook als ik het een paar maanden later

avatar van Joren999
Wat een goede plaat. Deze is misschien als geheel beter dan Night, maar daarvan zet ik sneller een nummer op. Hiervan kan dat eigenlijk alleen met Desert Flight en Winter is Never (wat misschien wel de 'mindere' nummers zijn). Maar als ik hem zo luister, staan die 4* wel heel stevig.

avatar van Leeds
Tick Tock is inderdaad sterk. 4 sterke nummers!!! Maar persoonlijk vind ik het een tikkeltje minder dan Night. Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.

avatar van Joren999
De nummers van Night vind ik individueel ook sterker. Maar dit vind ik net wat meer een geheel, waardoor ze ongeveer gelijk uitkomen.

avatar van Leeds
Voor de vinyl-liefhebbers. Tick Tock kan nu ook op vinyl besteld worden via KScope!!!

Gazpacho - Kscope vinyl edition of 'Tick Tock', remixed and featuring new artwork - Kscope - kscopemusic.com

avatar van Broem
Dat is interessant. Subliem album van Gazpacho. Mooi om op vinyl te hebben.

avatar van Tha)Sven
Meteen maar besteld, hopelijk komt Night nog een keer op vinyl, daar zit ik wel echt op te wachten.

avatar van hailtotherainbow
Iemand een idee of tick tock ook op CD is uitgebracht bij kscope? Ik vind hem nergens, ik wil de cd kopen maar dan liefst in die mooie media book versie zoals de remaster van night.

hailtotherainbow schreef:

Nope, wel op vinyl.
Overigens is de remaster van Night nou niet een verbetering ten opzichte van de originele uitgave.