Mike Oldfield - Incantations (1978)

Label: Virgin

1. Incantations (Part One) (19:11)
  2. Incantations (Part Two) (19:34)
  3. Incantations (Part Three) (16:58)
  4. Incantations (Part Four) (16:57)
  5. Guilty * (4:14)
  6. Diana [2011 Mix] * (6:35)
  7. Northumbrian [2011 Mix] * (2:56)
  8. Piano Improvisation [2011 Mix] * (5:38)
  9. Hiawatha [2011 Mix] * (9:01)
  10. Canon for Two Vibrophones [2011 Mix] * (2:49)
  11. William Tell Ouverture * (3:55)
  12. Cuckoo Song * (3:22)
  13. Pipe Tune * (3:27)
  14. Wrekorder Wrondo * (2:35)
  15. Guilty [2011 Mix] * (6:38)
  16. Diana - Desiderata [2011 Mix] * (7:05)
totale tijdsduur: 1:12:40 (2:10:55)
avatar van Bulldozer
Ik heb "Incantations" net weer beluisterd. Dit is een goed album maar...........wat ik mis is de afwisseling en de spanning die wel te vinden is op "Tubular Bells" en "Ommadawn".

avatar van Hans Brouwer
Bulldozer schreef:
"Incantations (1978)" heeft geen afwisseling Bulldozer, nog maar eens een keer goed en aandachtig luisteren naar "Incantations (1978)" zou ik zo zeggen. Afwisseling is wel degelijk te vinden op dit beste album van Mike .

Bulldozer schreef:
Deze is nipt beter dan ommadawn,qua niveau gelijk,maar deze duurt een stuk langer waardoor je gewoonweg nog langer kunt genieten van de top instrumentale muziek van oldfield,vooral part3 vind ik het beste muzikale stuk ooit door Oldfield gemaakt.6* eigenlijk,maarja er zijn er maar 5 te vergeven 5* dus.

avatar van kaztor
Hele goeie plaat met briljante passages zoals we die van Mike kennen, maar haalt voor mij juist net niet het niveau van Ommadawn. Sommige stukken worden te lang uitgesmeert, daar waar de vorige albums bondiger waren en klinken.

avatar van ricardo
Mike Oldfield heeft mijn,s inziens 6 topplaten gemaakt die volgens mij maar weinig voor elkaar onderdoen. Tubular Bells,Hergest Ridge,Ommadawn,Incantations,Amarok en The Songs of Distant Earth,maar dit is m.i wel het absolute hoogtepunt van Oldfield(vooral muziekstuk 3),dit is een plaat waar je rustig voor moet gaan zitten en gaan beluisteren wanneer je geen haast hebt, en de magistrale muziek over je heen laten komen,absolute topklasse dit juweeltje van oldfield.

vind het een beetje ommadown part II. Enfinf nog een paar keer luisteren. Vanaf dit album haakte ik af.

avatar van Gert P
Dit is een hele mooie van hem en mij verveeld hij geen moment.

avatar van ricardo
Zo is dat Gert, daar ben ik het helemaal mee eens.Waarschijnlijk ook de ''beste''Oldfield plaat die ooit is uitgebracht,vooral muziekstuk 3 vind ik het allergrootste hoogtepunt van deze plaat, wat in zijn geheel al een en al hoogtepunt is natuurlijk.Deze plaat klinkt ong net als Ommadawn,maar duurt gelukkig een stuk langer.

avatar van freddze
Een paar berichten van ricardo, Gert P en Hans Brouwer verwijderd.

Discussies over elkaars top-10 kunnen jullie via pm doen

avatar van vondeling
Dit is typisch zo´n album hoe vaker je hem hoort des te meer ontdek je en hoe mooier of ie wordt.
Mooi is de rode draad in de 4 stukken te ontdekken die door alle verschillende melodie lijnen soms moeilijk te volgen is!!!!

avatar van ricardo
Deze ben ik nu aan het draaien, maar wat een fenomenaal album blijf ik dit op zijn tijd vinden als ik in de juiste stemming ben.Ik blijf dit album toch echt verreweg het allerbeste album ooit van Mike vinden,en ja ook beter dan Ommadawn,hoewel ik dat album ook erg goed vind.Met muzikale luistergroet ricardo.

avatar van dazzler
Incantations is één van Oldfields meest complexe werken.
In mijn verbeelding zijn het zijn vier jaargetijden.

Interessant zijn de invloeden vanuit de minimalistische muziek
van bijvoorbeeld Philip Glass en de symfosynth van een Vangelis.

Part 1 (de lente) vind ik het beste deel.
Wervelende strijkers en stemmige vocalen.

Part 2 (de zomer) heeft een ijzersterk begin
om dan wijfelend over te gaan in een hypnotiserend lied.

Part 3 (de herfst) bestaat uit een saaie tweede helft,
maar een sublieme eerste 8.40 minuten.

Dit is voor mij persoonlijk het beste wat Oldfield ooit maakte.
De manier waarop hij zijn gitaar laat improviseren in dit deel
als ware het gitareske toverspreuken (incantations).

Part 4 (de winter) vind ik het zwakste deel
al eindigt het wel met een mooi en opgewekt vocaal thema.

Interessante bonustracks zouden hier kunnen zijn:

Cuckoo Song en vooral de b-kant Pipetune.
Pipetune is een verloren stukje uit Incantations (Part 2).
Daarnaast ook ruimte voor Wrekorder Wrondo en Vivaldi in C.

avatar van musician
Ik ben zeer onder de indruk Dazzler, van je betoog. Erg mooi geschreven. Toch maar 3,5 punt?

Ja, ik heb dezelfde score en dat betekent dus niet maximaal. Als je zwelgt in deze muziek, kan ik me voorstellen dat zelfs 3 of 4 cd's je nog te weinig is.

Ik denk dat Mike Oldfield met Tubular bells en Hergest ridge prima heeft aangegeven zijn werkstuk op twee plaatkanten helemaal af te kunnen maken.
Als je dan daarna een plaat bedenkt waarbij je alles oprekt om er een dubbel LP van te maken, wil dat nog niet zeggen dat het ook twee keer zo goed is.

En als je, zoals ik, last hebt van een beetje ADHD in muziek, wordt Incantations een hele zit.

Maar ja, compileren is ook al geen oplossing in dit geval. In de praktijk kies ik dan voor het afdraaien van kant 3 en 4, toch de meest boeiende fase van Incantations.

Oldfield heeft overigens wel bewezen een ononderbroken cd van een uur te kunnen maken, waarbij je wel al die tijd geboeid blijft en waarbij voortkabbelen ook uit den boze is: Amarok.

musician schreef:

Dank je,

Die 3,5 dateerde nog uit de periode dat ik met halve sterretjes werkte.
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om er 4 van te maken.
Maar ik blijf erbij dat de tweede helft van deel 3 en stukken van deel 4
me na een tijdje toch wat gaan irriteren ... te uitgesponnen.

Deel 1, de meeste fragmenten van deel 2
en de eerste 8.40 minuten van deel 3 zijn schitterend ...

avatar van Bluebird
Ik vind dit typisch een album voor deze tijd van het jaar. Meestal draai ik die dan ook wat vaker dan normaal. Zoals het album begint waan ik me al in een besneeuwd dal en krijg ik kerstkaartvisioenen. Deel 3 is idd een wonderschoon ragfijn gitaarwerkje. Verder kan ik me aardig vinden in het betoog van Dazzler en is dit natuurlijk een klassieker van formaat die op eenzame hoogte staat wat mij betreft.

avatar van musician
Kerstkaartvisioenen?

Misschien kan ik de live uitvoering op Exposed eens aanbevelen. Dat gaat iets beter, sneller en feller.

Geen geringe prestatie overigens, alle zang en muziek moest m.i. van een enorm orkest afkomen.

avatar van Bluebird
Ja die heb ik vroeger op LP gehad maar das erg lang geleden. Ik ga die zeker weer op cd aanschaffen als ik de kans krijg. Dank voor de tip.

avatar van musicfreak1960
Met name het gitaarspel op part 3 is indruk wekkend vind ik

wel erg veel gebruik van de xylofoon

musicfreak1960 schreef:
Met name het gitaarspel op part 3 is indruk wekkend vind ik

wel erg veel gebruik van de xylofoon

Inderdaad ... indrukwekkend gitaarspel, vooral in de eerste 8.40 minuten.

Xylofoon door Pierre Moerlen van Gong.

AC1
De eerste drie Oldfield's mogen er nog steeds zijn maar Incantations? Ik vind het na al die jaren niet meer zoveel voorstellen.

Hoewel muzikaal technisch intrigerend mis ik de heart and soul, de passie in deze muziek. Het lijkt vooral een kwestie voor het hoofd, het brein, het muzikale genie. Daardoor duren de stukken naar mijn gevoel te lang en gebeurd er soms te weinig.

Dat is jammer, maar begrijpelijk in de zin dat Mike altijd nieuwe invloeden en werkvormen heeft gezocht gedurende zijn imposante carrière.

avatar van ricardo
Dit blijft voor mij het ultieme Mike Oldfield meesterwerk. Ik heb net Ommadawn en Hergest Ridge ook nog even afgespeeld, maar deze doet mij gewoon een stuk meer. Vooral muziekstuk 3 vind ik toch wel het meest ultieme Mike Oldfield hoogtepunt van alles wat hij uitgebracht heeft. Hergest Ridge en Ommadawn zijn ook goed, maar vind ik toch een stuk kaler en meer uitgekleed klinken. Dit is gewoon zijn meesterwerk die helemaal af is, tenminste voor mij dan.

avatar van Ataloona
Wat te denken van Tubular Bells en Amarok.
Dat zijn toch ook wel meesterwerkjes. Maar ja dan ben ik ook een Oldfield fan.

avatar van Hans Brouwer
ricardo schreef:
Dit ("Incantations (1978)") is gewoon zijn meesterwerk die helemaal af is, tenminste voor mij dan.
Ricardo, laten wij elkaar de hand geven .

Ataloona schreef:
Wat te denken van Tubular Bells en Amarok.
Dat zijn toch ook wel meesterwerkjes. Maar ja dan ben ik ook een Oldfield fan.
Tubular Bells is natuurlijk zijn eerste en daarom ook het meest bekend en het meest legendarisch. Ook die is erg goed. Amarok is ook goed, maar die vind ik ook wat te langdraderig, en dat is om die reden een plaat die ik ook niet vaak opzet. The Songs Of Distant Earth is ook van het niveau van de door mij genoemde 5. Ik vind dat Oldfield 6 topalbums gemaakt heeft. Maar dat deze op het hoogste voetstuk geplaatst dient te worden met zijn pracht en praal, dit draai ik nu eenmaal het meeste wanneer ik Mike Oldfield wil horen. Als ik 2 albums mocht houden van Oldfield, dan toch wel deze en Tubular Bells, vind ik zijn beste 2.

avatar van dazzler
Okee ... ik kan lyrisch doen over Incantations.
En dan met name over Part 1, en de eerste helft van Part 2 en Part 3.
Gek genoeg vind ik de rest eerder langdradig en bijna saai.

Ik heb dus een dubbel gevoel bij dit album.
Enerzijds geniaal, anderzijds net iets te veel doordrammend.

De eerste 8.40 minuten van Part 3 is het beste
wat Mike Oldfield in mijn ogen ooit gemaakt heeft.

avatar van ricardo
Vooral het gitaarwerk in muziekstuk 3 vind ik geweldig. Ik vind de vergelijking die jij een tijd terug had over de 4 seizoenen ook een goede, want zo had ik het nog nooit bekeken.

avatar van Svendra
Toen Incantations uitkwam was ik nog een tiener en Oldfield was een muzikale god van mij. De voorgaande albums, met name Ommadawn, beschouwde ik als van een hogere orde.

Ik herinner me de eerste keer dat ik Incantations beluisterde. Het juichende gevoel bij de eerste minuten, wat een innovatieve muziek! Maar gaandeweg ook de twijfel, want oei.. bij dit werk worden de thema's wel érg vaak herhaald.

Dat dubbele gevoel is nooit wegggegaan. Ik herken me goed in wat Dazzler en Musician schrijven. Sommige passages tonen Oldfield op zijn best -het begin van Pt.3 en Pt.1- maar andere zijn saai tot zelfs irritant.

Stel je eens voor dat Incantations beperkt zou zijn gebleven tot één LP ...

avatar van ChrisX
Svendra schreef:
Stel je eens voor dat Incantations beperkt zou zijn gebleven tot één LP ...

Ooit de live-versie op het dubbele live-album Exposed gehoord? Is nagenoeg precies dat wat je wilt. Ok, staat wel weer een een versie van Tubular Bells op maar die is qua arrrangement behoorlijk anders en er zit zelfs een lekkere jazzrockpassage in .

Maar je hebt gelijk hoor, dit album is bij vlagen echt te lang hoewel ik van deel 3 en 4 niet veel zou kunnen inkorten. In de delen 1 en 2 zitten echter wel wat te veel herhalingen die exacte kopieen van elkaar zijn. Als hij toen ook maar iets had gevarieerd door er een andere instrumentlijn bij te doen was het al niet meer zo'n probleem.

Maar, dat deel met Maddy Prior in Deel 2 is wel erg mooi ook al werkt het niet echt naar een climax toe.

In het najaar komt hij uit als Deluxe Edition met neem ik aan ook een nieuwe stereomix en een 5.1 mix. Misschien heeft hij de verleiding niet kunnen weerstaan en toch wat aan die onnodige herhalingen gedaan.

Ik vind deel 1 perfect.

In deel 2 duurt de door Maddy Prior gezongen hymne inderdaad te lang.

Ik zou vooral in delen 3 en 4 snoeien.
Deel 3 opent met het beste dat Oldfield ooit maakte,
maar na die eerste 8.40 minuten gaat het echt irriteren.
Deel 4 begint en eindigt mooi, maar gaat tussenin te lang door.

Zo ervaar ik het dan weer.

Ik kijk nu al uit naar een eventuele opgepoetste versie.