Mike Oldfield - Discovery (1984)

3,43

Label: Virgin

1. To France (4:50)

2. Poison Arrows (3:45)
  3. Crystal Gazing (3:02)
    met Maggie Reilly
  4. Tricks of the Light (3:52)
    met Barry Palmer en Maggie Reilly
  5. Discovery (4:32)
    met Barry Palmer
  6. Talk About Your Life (4:24)
    met Maggie Reilly
  7. Saved by a Bell (4:36)
  8. The Lake (12:08)
  9. To France [Extended Version] * (5:35)
  10. In the Pool * (3:42)
  11. Bones * (3:20)
  12. Afghan * (2:46)
  13. Tricks of the Light [Instrumental] * (3:56)
  14. To France [The 1984 Suite] *
  20. Discovery [The 1984 Suite] *
134 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van vigil
geplaatst: 25 oktober 2015, 22:38 uur [permalink]
Ik heb die Space cd/dvd versie in handen gehad, ziet er leuk ook maar ik heb 'niet t idee dat Oldfield er iets mee te maken heeft gehad. De dvd schijnt een VHS rip te zijn zonder kwaliteits verbetering en het geluid is weer overgenomen en op cd geperst.

Dus matige kwaliteit. Maar goed ik heb hem zelf niet gehoord of op beeld gezien.

geplaatst: 30 oktober 2015, 22:23 uur [permalink]

geplaatst: 30 oktober 2015, 22:39 uur [permalink]
Volgend jaar dus. Ook weer duidelijk. 👍

geplaatst: 2 februari 2016, 16:55 uur [permalink]
Vandaag de 1984 Suite eens beluisterd met gemengde gevoelens.
Het zijn eigenlijk dezelfde nummers met enkele accentwijzigingen.

Soms heel subtiel zoals in To France of Discovery.
Eén keer erg spannend en opwindend zoals in The Lake.

Maar ook wat ver gezocht:
The Royal Mile is gewoon een remix van Afghan (laat je niet bedotten).
En Zombies is gewoon een instrumentale versie van Poison Arrows met een lelijke voice-over.

De beide Killing Fields tracks verschillen nauwelijks van de originele versies en voegen weinig toe.
Behalve dan de gedachte dat beide albums in 1984 zijn gecomponeerd.

De bonustracks op het eerste schijfje zijn de moeite waard: zeker In the Pool en Afghan.
Bones lijkt een leftover van The Killing Fields (en verscheen als b-kant van de To France 12").

Nu maar hopen dat Pictures in the Dark en zijn b-kanten niet als bonustrack vergeten worden
bij de deluxe editie van de opvolger Islands. Want eigenlijk horen ze meer hier thuis, vind ik.

avatar van T8T

T8T
geplaatst: 5 februari 2016, 00:00 uur [permalink]
Mooie plaat, maar dat zijn ze allemaal van MO.

avatar van Running On Empty

geplaatst: 6 februari 2016, 23:32 uur [permalink]
dazzler schreef:
Vandaag de 1984 Suite eens beluisterd met gemengde gevoelens.
Het zijn eigenlijk dezelfde nummers met enkele accentwijzigingen.

Ik heb de Deluxe versie in huis gehaald en beluisterd maar in zijn geheel genomen vind ik de extra's dit keer toch wel heel erg mager. Die Suite en een paar B-kantjes is echt te weinig wat mij betreft.

geplaatst: 7 februari 2016, 00:10 uur [permalink]
Dat is ook mijn bevinding. Het streamingaanbod is voor mij in ieder geval voldoende om het naar behoefte te kunnen beluisteren. Dat geldt ook voor de overige Deluxe editions die ik mooi links kan laten liggen. Allesbehalve essentieel.

avatar van Running On Empty

geplaatst: 7 februari 2016, 09:00 uur [permalink]
Dat laatste ben ik niet met je eens want sommige Oldfield Deluxe editions bevatten geweldig extra materiaal zoals fraai live materiaal, met name bij Crises. Deze Discovery set heeft men echter afgeranseld. Er is zeker live materiaal beschikbaar van deze tournee. Echt zonde.

geplaatst: 7 februari 2016, 09:03 uur [permalink]
Running On Empty schreef:

Mee eens maar dat is allemaal op Spotify te vinden. In ieder geval reden genoeg om deze geldklopperij aan me voorbij te laten gaan. 😉

Breng dan liever eens een compleet live- of raritiesalbum uit waar iedereen wat aan heeft. Moet genoeg van op de plank liggen.

avatar van adri1982
geplaatst: 5 april 2016, 21:56 uur [permalink]
Vrij goed album, waarop Maggie Reilly als zangeres en Mike Oldfield samen als als instrumentalist uitblinken op 'To France', en Mike Oldfield zelf in 'The Lake'.
Verder hebben sommige tracks wat weg van andere nummers; zoals 'Talk about your life', met melodie van 'To France' en 'Poisson arrow', lijkt heel wat op 'Moonlight shadow'.

geplaatst: 5 september 2016, 21:41 uur [permalink]
Ik kan op Amazon die "Suite" editie helemaal niet vinden.

Wel een versie met 1 cd en dvd, met deze tracks:

3. Etude
4. 1 Surround Sound Mix by Mike Oldfield
5. Stereo Mix by Mike Oldfield
6. Promotional videos

Deze overweeg ik maar aan te schaffen, vanwege de surround en stereomix.
Maar niet de cd met de (extra) tracks zoals hier ingevoerd bij het album.

geplaatst: 6 september 2016, 20:04 uur [permalink]
musician schreef:
Ik kan op Amazon die "Suite" editie helemaal niet vinden.

Wel een versie met 1 cd en dvd, met deze tracks

Die versie die jij beschrijft, bestaat niet.
Het is of een enkele CD met bonustracks of een 2CD met DVD.
Discovery: Amazon.co.uk: Music en zoom in op de afbeelding van de back cover.

geplaatst: 6 september 2016, 21:34 uur [permalink]
Dank! Je hebt bij het inzoomen helemaal gelijk.
Wat raar dat de omschrijving van Amazon bij deze uitgave (zie product details en tracklisting) niet overeenkomt met de omschrijving op de achterkant.

geplaatst: 30 september 2016, 23:34 uur [permalink]
Meer dan ooit, zullen artiesten beslagen ten ijs moeten komen, willen ze oude (en een enkele nieuwe) kopers overhalen een ooit aangeschafte cd weer eens te vervangen door een nieuwe. Een verbeterde.

In deze tijden dat elke uitgebracht album binnen enkele minuten op youtube e.a. staat.

Voor jaren '80 albums, globaal gesproken, is er al een extra handicap: de geluidsopnames waren veelal al goed dus er moet bij nieuwe verkopen méér worden geboden dan alleen de overstap van goede analoge naar extreem geremasterde versies.

De uitdaging zit er dus in veel extra's te bieden. Remixen, b-kantjes die nooit verder waren gekomen dan de vinyle 7" single, opnames die waren blijven liggen of, zoals hier, ook nog in combi met het meest interessante werk van een ongeveer tegelijkertijd uitgebracht album (filmmuziek van The Killing Fields). Dat verder ook niet meer onder de aandacht van het grote publiek is gebleven.

Ik vind dat Mike Oldfield daar behoorlijk in is geslaagd. Het is een goede compilatie geworden met, naar ik vermoed maar je kunt het nooit zeker weten, de beste geluidskwaliteit die je van het oude album Discovery mocht verwachten.

Discovery is eigenlijk de lichtvoetige afsluiting van een trio albums met de belangrijke aanwezigheid van zangeres Maggie Reilly. Dat begint ongeveer met het album Five Miles Out (1982), nog sterk af te raden voor mensen met niet al te sterke zenuwen, via Crises (Moonlight shadow) naar Discovery.

Ik vond de overstap van Mike Oldfield van zijn oorspronkelijk instrumentale albums naar hoofdzakelijk vocale nummers verder prima, als het maar goed is, maar velen zijn toen ook afgehaakt. Commercieel legde het Oldfield geen windeieren en Reilly bleek een mooi te exploiteren goudhaantje. Ze was overigens op de wat niemandallerige tussenfase tussen Oldfield oud en nieuw, op het album QE2 (1980) ook al aanwezig maar minder prominent.

Helemaal goed eindigde het niet tussen Oldfield en Reilly want zo'n beetje na Discovery was het gedaan met de samenwerking.
Misschien ook, omdat Oldfield trouwde met de Noorse zangeres Anita Hegerland en zij werd uitgekozen om op opvolger Islands een aantal nummers te zingen.

Hoe dan ook, er kwam behoorlijk de klad in de commerciële aspiraties van Oldfield, die er niet meer in slaagde een vergelijkbaar succes als Moonlight shadow en To France uit de hoge hoed te toveren.

Discovery is een laatste album dat vol staat met stevige, opbeurende symforock achtige melodieën, waarbij naast de zang van Reilly uiteraard de gitaar van Oldfield centraal staat, naast de machtige mokerslagen op de drums van Simon Philips.

Deze laatste versie is, voor wie er van houdt, zeker aan te bevelen. Duur is deze 2 cd + 1 dvd niet meer. Je krijgt in ieder geval gegarandeerd waar voor je geld.