Mike Oldfield - Discovery (1984)

3,43

Label: Virgin

1. To France (4:50)

2. Poison Arrows (3:45)
  3. Crystal Gazing (3:02)
    met Maggie Reilly
  4. Tricks of the Light (3:52)
    met Barry Palmer en Maggie Reilly
  5. Discovery (4:32)
    met Barry Palmer
  6. Talk About Your Life (4:24)
    met Maggie Reilly
  7. Saved by a Bell (4:36)
  8. The Lake (12:08)
  9. To France [Extended Version] * (5:35)
  10. In the Pool * (3:42)
  11. Bones * (3:20)
  12. Afghan * (2:46)
  13. Tricks of the Light [Instrumental] * (3:56)
  14. To France [The 1984 Suite] *
  19. Zombies [The 1984 Suite] *
  20. Discovery [The 1984 Suite] *
142 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van vigil
Ik heb die Space cd/dvd versie in handen gehad, ziet er leuk ook maar ik heb 'niet t idee dat Oldfield er iets mee te maken heeft gehad. De dvd schijnt een VHS rip te zijn zonder kwaliteits verbetering en het geluid is weer overgenomen en op cd geperst.

Dus matige kwaliteit. Maar goed ik heb hem zelf niet gehoord of op beeld gezien.

avatar van Bluebird
Volgend jaar dus. Ook weer duidelijk.

avatar van dazzler
Vandaag de 1984 Suite eens beluisterd met gemengde gevoelens.
Het zijn eigenlijk dezelfde nummers met enkele accentwijzigingen.

Soms heel subtiel zoals in To France of Discovery.
Eén keer erg spannend en opwindend zoals in The Lake.

Maar ook wat ver gezocht:
The Royal Mile is gewoon een remix van Afghan (laat je niet bedotten).
En Zombies is gewoon een instrumentale versie van Poison Arrows met een lelijke voice-over.

De beide Killing Fields tracks verschillen nauwelijks van de originele versies en voegen weinig toe.
Behalve dan de gedachte dat beide albums in 1984 zijn gecomponeerd.

De bonustracks op het eerste schijfje zijn de moeite waard: zeker In the Pool en Afghan.
Bones lijkt een leftover van The Killing Fields (en verscheen als b-kant van de To France 12").

Nu maar hopen dat Pictures in the Dark en zijn b-kanten niet als bonustrack vergeten worden
bij de deluxe editie van de opvolger Islands. Want eigenlijk horen ze meer hier thuis, vind ik.

avatar van T8T

Mooie plaat, maar dat zijn ze allemaal van MO.

avatar van Running On Empty

dazzler schreef:
Vandaag de 1984 Suite eens beluisterd met gemengde gevoelens.
Het zijn eigenlijk dezelfde nummers met enkele accentwijzigingen.

Ik heb de Deluxe versie in huis gehaald en beluisterd maar in zijn geheel genomen vind ik de extra's dit keer toch wel heel erg mager. Die Suite en een paar B-kantjes is echt te weinig wat mij betreft.

avatar van Bluebird
Dat is ook mijn bevinding. Het streamingaanbod is voor mij in ieder geval voldoende om het naar behoefte te kunnen beluisteren. Dat geldt ook voor de overige Deluxe editions die ik mooi links kan laten liggen. Allesbehalve essentieel.

avatar van Running On Empty

Dat laatste ben ik niet met je eens want sommige Oldfield Deluxe editions bevatten geweldig extra materiaal zoals fraai live materiaal, met name bij Crises. Deze Discovery set heeft men echter afgeranseld. Er is zeker live materiaal beschikbaar van deze tournee. Echt zonde.

Running On Empty schreef:

Mee eens maar dat is allemaal op Spotify te vinden. In ieder geval reden genoeg om deze geldklopperij aan me voorbij te laten gaan.

Breng dan liever eens een compleet live- of raritiesalbum uit waar iedereen wat aan heeft. Moet genoeg van op de plank liggen.

avatar van adri1982
Vrij goed album, waarop Maggie Reilly als zangeres en Mike Oldfield samen als als instrumentalist uitblinken op 'To France', en Mike Oldfield zelf in 'The Lake'.
Verder hebben sommige tracks wat weg van andere nummers; zoals 'Talk about your life', met melodie van 'To France' en 'Poisson arrow', lijkt heel wat op 'Moonlight shadow'.

avatar van musician
Ik kan op Amazon die "Suite" editie helemaal niet vinden.

Wel een versie met 1 cd en dvd, met deze tracks:

3. Etude
4. 1 Surround Sound Mix by Mike Oldfield
5. Stereo Mix by Mike Oldfield
6. Promotional videos

Deze overweeg ik maar aan te schaffen, vanwege de surround en stereomix.
Maar niet de cd met de (extra) tracks zoals hier ingevoerd bij het album.

musician schreef:
Ik kan op Amazon die "Suite" editie helemaal niet vinden.

Wel een versie met 1 cd en dvd, met deze tracks

Die versie die jij beschrijft, bestaat niet.
Het is of een enkele CD met bonustracks of een 2CD met DVD.
Discovery: Amazon.co.uk: Music en zoom in op de afbeelding van de back cover.

avatar van musician
Dank! Je hebt bij het inzoomen helemaal gelijk.
Wat raar dat de omschrijving van Amazon bij deze uitgave (zie product details en tracklisting) niet overeenkomt met de omschrijving op de achterkant.

avatar van musician
Meer dan ooit, zullen artiesten beslagen ten ijs moeten komen, willen ze oude (en een enkele nieuwe) kopers overhalen een ooit aangeschafte cd weer eens te vervangen door een nieuwe. Een verbeterde.

In deze tijden dat elke uitgebracht album binnen enkele minuten op youtube e.a. staat.

Voor jaren '80 albums, globaal gesproken, is er al een extra handicap: de geluidsopnames waren veelal al goed dus er moet bij nieuwe verkopen méér worden geboden dan alleen de overstap van goede analoge naar extreem geremasterde versies.

De uitdaging zit er dus in veel extra's te bieden. Remixen, b-kantjes die nooit verder waren gekomen dan de vinyle 7" single, opnames die waren blijven liggen of, zoals hier, ook nog in combi met het meest interessante werk van een ongeveer tegelijkertijd uitgebracht album (filmmuziek van The Killing Fields). Dat verder ook niet meer onder de aandacht van het grote publiek is gebleven.

Ik vind dat Mike Oldfield daar behoorlijk in is geslaagd. Het is een goede compilatie geworden met, naar ik vermoed maar je kunt het nooit zeker weten, de beste geluidskwaliteit die je van het oude album Discovery mocht verwachten.

Discovery is eigenlijk de lichtvoetige afsluiting van een trio albums met de belangrijke aanwezigheid van zangeres Maggie Reilly. Dat begint ongeveer met het album Five Miles Out (1982), nog sterk af te raden voor mensen met niet al te sterke zenuwen, via Crises (Moonlight shadow) naar Discovery.

Ik vond de overstap van Mike Oldfield van zijn oorspronkelijk instrumentale albums naar hoofdzakelijk vocale nummers verder prima, als het maar goed is, maar velen zijn toen ook afgehaakt. Commercieel legde het Oldfield geen windeieren en Reilly bleek een mooi te exploiteren goudhaantje. Ze was overigens op de wat niemandallerige tussenfase tussen Oldfield oud en nieuw, op het album QE2 (1980) ook al aanwezig maar minder prominent.

Helemaal goed eindigde het niet tussen Oldfield en Reilly want zo'n beetje na Discovery was het gedaan met de samenwerking.
Misschien ook, omdat Oldfield trouwde met de Noorse zangeres Anita Hegerland en zij werd uitgekozen om op opvolger Islands een aantal nummers te zingen.

Hoe dan ook, er kwam behoorlijk de klad in de commerciële aspiraties van Oldfield, die er niet meer in slaagde een vergelijkbaar succes als Moonlight shadow en To France uit de hoge hoed te toveren.

Discovery is een laatste album dat vol staat met stevige, opbeurende symforock achtige melodieën, waarbij naast de zang van Reilly uiteraard de gitaar van Oldfield centraal staat, naast de machtige mokerslagen op de drums van Simon Philips.

Deze laatste versie is, voor wie er van houdt, zeker aan te bevelen. Duur is deze 2 cd + 1 dvd niet meer. Je krijgt in ieder geval gegarandeerd waar voor je geld.

avatar van goldendream

Een vraagje voor iemand die de laatste remastered deluxe edities bezit: zijn er albums waarbij ook een concert op dvd toegevoegd is?

goldendream schreef:
zijn er albums waarbij ook een concert op dvd toegevoegd is?

Enkel Tubular Bells en Incantations bieden concert met beeldmateriaal op DVD aan.

Bij Tubular Bells gaat het om een live in BBC TV studio uitvoering in rockformatie.
Bij Incantations gaat het om de live set van de titeltrack zoals we die van Exposed kennen.

Voor de rest beperkt het DVD materiaal zich tot 5.1 mixen of videoclips;
Die van To France is trouwens niet de originele videoclip, maar een televisie studio clip.

Dit is de echte videoclip: Mike Oldfield & Maggie Reilly TO FRANCE - YouTube.

avatar van goldendream

Beste dazzler, dank voor het antwoord.
Ik heb de dvd's 'Elements' en 'Exposed'. Ik vermoed dus dat ik niks nieuws kan vinden wat concertmateriaal betreft bij de deluxeversies.
Jammer, want op YouTube staan concerten uit 1983 en 1984, in trieste kwaliteit.

avatar van goldendream

Ik begrijp niet waarom er bij 'Crises' en 'Discovery' geen concert toegevoegd is.

goldendream schreef:

Bij Crises is wel een concert toegevoegd, maar volgens mij zonder beeldmateriaal.

Ik heb de indruk dat het rerelease programma wat in het slop zit.
Islands en Earth Moving werden vorig jaar vaag aangekondigd, maar verder geen nieuws meer.

In plaats daarvan is de ouwe fielt blijkbaar met Tubular Bells IV bezig. Wie had dat gedacht?

avatar van goldendream

Tubular Bells I, II en III bevallen me, net als The Millennium Bell. Niet super, maar best oké.
Deluxe-edities voor de albums na 1984 zullen wellicht niet veel opbrengen aangezien de albums op zich minder werden en minder succes kenden.

goldendream
Zeer aanbevelenswaardig is de dubbel Dvd van respectievelijk TB 2 en TB3. Het betreft 2 live-concerten van werkelijk hoogstaand nivo. De eerste opgenomen in 1992, de tweede in 1998.

avatar van Rinus
Pas de remaster met extra bonus tracks aangeschaft. Door die bonus tracks gaat het album een half puntje omhoog bij mij.