Uit toenmalige interviews begreep ik dat dit een album was waarop de heren John Petrucci eens even lekker uit zijn dak wilden laten gaan, een shredding-plaat dus, maar dat blijkt absoluut niet ten koste van de diversiteit en de veelkleurigheid te zijn gegaan - sterker nog, dit is nog altijd mijn favoriete DT-album ná Scenes from a memory. Er zijn een paar kleine oneffenheidjes, zoals het feit dat de opener soms iets teveel op mij overkomt als een poging om een tweede strijdnummer / lijflied / "herkenningstune" à la Pull me under te schrijven (zonder dat het daarmee overigens een slecht nummer wordt), en dat minuutje "nu-metal"-gebral in This dying soul (3'40-4'40) vind ik knap irritant, maar in het grotere geheel van het album vallen die minpuntjes probleemloos weg. Hoogtepunten zijn voor mij de briljante riff aan het begin (0'52) van This dying soul, het instrumentale Stream of consciousness waarin niet veel lijkt te gebeuren maar dat toch de volle elf minuten spannend blijft, en het lange slotnummer dat ik nog altijd zo ongeveer het beste vind dat Dream Theater op de plaat heeft gezet, mede vanwege de briljante solo (waarvoor Portnoy en Myung trouwens ook een fraai bedje leggen). Jawel, nog altijd op nummer 2 in mijn DT-top-tien.