Dream Theater - Images and Words (1992)

Metal / Rock
Label: WEA

1. Pull Me Under (8:14)
  2. Another Day (4:23)

met Jay Beckenstein

3. Take the Time (8:21)
  4. Surrounded (5:30)
  5. Metropolis - Part One: 'The Miracle and the Sleeper' (9:32)
  6. Under a Glass Moon (7:03)
  7. Wait for Sleep (2:31)
  8. Learning to Live (11:30)
avatar van jurado
Mssr Renard schreef:

Dan haak ik natuurlijk direct af. Metallica is mijn grootste allergie.

avatar van vielip
Neal Peart schreef:

Omdat hij niet aan de zang kan wennen. Heeft niet direct met de muziek te maken maar ik haalde dit aan vwb de zang. Dus niet gelijk leeglopen....

Sorry

Ik lees nergens de naam Symphony X trouwens. Veel beter gaat het niet worden in het progmetal wereldje vind ik.

luigifort schreef:
Awake is hun beste! Maar ik hoor er geen Metallica in.

luister dan even naar THE MIRROR

Mssr Renard
Ik zit hier bij het verkeerde theekransje.
En inderdaad hoort Symphony X er ook bij.

Maar de beste progmetalplaat allertijden is......

Ark - Burn the Sun!

oh maar dan ben jij een fan van Jorn??

Mssr Renard
Neal Peart schreef:
oh maar dan ben jij een fan van Jorn??

Nee.
Op die plaat is gewoon alles raak.
Jorn volg ik verder niet en vind zijn soloplaten erg overthetop.

daar verschillen we van mening, maar over ARK ga ik een eind met je mee

avatar van rebjuh
Mssr Renard schreef:

Rebjuh kan het beter niet proberen, want het is allemaal veel te veel.

En public wil je me bashen, maar antwoorden op een privébericht na je cynisme is moeilijk voor je? Echt, zoek een leven ofzo.

Michiel, het kan in het leven zo zijn dat mensen het niet met je eens kunnen zijn. Er zijn waarschijnlijk ook zelfhulpboeken die je steun kunnen bieden om dit te accepteren.

avatar van luigifort

luister dan even naar THE MIRROR

Ik snap je punt.

oké, duidelijk, luigifort!

Dream Theater - Images and Words

Echt een top album van Dream Theater. Het geluid van dit album bevalt me erg goed. Pull Me Under, Metropolis en Learning to Live zijn echt top en behoren tot mijn favorieten.
Pull Me Under heeft echt een prachtige intro, en bouwt op naar meerdere gave stukken in het nummer. Metropolis heeft de sterkste vocals, en in de tweede helft een complex maar pakkend instrumentaal gedeelte. Learning to Live steekt er bovenuit vanwege de sterke tekst en de laatste 4 minuten.
Ik vind Another Day en Take the Time echter wel minder dan de andere nummers, en dan vooral vanwege de zang. Het zit wel goed in elkaar, maar het pakt me toch een stuk minder dan de andere nummers.
Surrounded en Under a Glass Moon bevallen ook prima, niets mis mee. Wait for Sleep is een leuke opstart voor Learning to Live en geeft vast een inkijkje naar de tweede helft van dat nummer.
Een erg sterk album die door eerstgenoemde 3 nummers tot grote hoogte wordt getild.

avatar van FrodoK
Oe! Take the Time is in mijn beleving echt wel één van de hoogtepunten van het album! Het is jammer dat je bij deze plaat maar 2 favorieten mag aanvinken, want het nummer staat bij mij onbetwist in de top 3.
Het nummer heeft zo'n lekkere vibe en drive! Knap, want het zit ritmisch verre van voor de hand liggend in elkaar. Maar DT slaagt erin om het toch enigszins toegankelijk en heel 'catchy' te maken. Dit nummer gaat, wanneer ik in de DT stemming ben, hard aan in de auto.

De live uitvoering in Japan uit 1993 is fantastisch:
Dream Theater ~ Take the Time ~ Images and Words ~ Live in Tokyo (1993) - YouTube
Het nummer wordt voorafgegaan met Puppies on Acid, geweldig!

avatar van Zagato
Dream Theater is bij mij een beetje op de achtergrond is geraakt door hun 'method writing' albums en dat Disney gedrocht. Maar deze zondagochtend toont mij dat er ook nog steeds heel veel te genieten is in de back catalogue bij deze band. Ik voel een DT marathon opkomen in huize Zagato.