Dream Theater - Images and Words (1992)

Metal / Rock
Label: WEA

1. Pull Me Under (8:14)
  2. Another Day (4:23)

met Jay Beckenstein

3. Take the Time (8:21)
  4. Surrounded (5:30)
  5. Metropolis - Part One: 'The Miracle and the Sleeper' (9:32)
  6. Under a Glass Moon (7:03)
  7. Wait for Sleep (2:31)
  8. Learning to Live (11:30)
avatar van FrodoK
Johnny Marr schreef:
Pull Me Under niet vergeten, The_CrY

Eerlijk gezegd vind ik dat een van de mindere songs op deze plaat. Take the Time vind ik oneindig veel lekkerder.

avatar van Sfeermaker
FrodoK schreef:

nummer 3, 4 en 5 op repeat

Ik was indertijd in 1 klap verkocht bij het horen van deze plaat. Gek genoeg ook nog een commercieel succes in de tijd grunge het muzikale landschap had gegijzeld. Ik kon niet anders dan luisteren, luisteren en nog eens luisteren.......
Wat mis ik dat gevoel. Zou ik graag nog eens weer meemaken.

avatar van Harribo
Ik luister dit album periodiek samen met Awake al vanaf dat de albums uit zijn.
Zo verschrikkelijk goed gewoon!

Favs: surrounded, learning to live

Dit hebben ze na een change of seasons nooit meer geëvenaard mi

avatar van ZAP!
Even 'Pull Me Under' geprobeerd... en dan wordt er bij het debuut geklaagd over de productie, maar ik prefereer toch echt het snare-geluid van de voorganger. De zanger klinkt wel een beetje als Mike Howe, wat dan helemaal niet erg is, maar hij zit wel te hard in de mix, of de gitaren te zacht. Het nummer zelf verbleekt bij het debuutmateriaal. Niet slecht, dan zal ik niet beweren, maar het lijkt er op dat elk bandlid teveel 'in het belang van geheel' aan het spelen is, terwijl op het debuut elke muzikant gewoon los ging zonder de fantastische compositie geweld aan te doen. Zonder keyboards zou het nummer mij nog wat beter bevallen zijn, denk ik.

Nee, het is weer even mooi geweest met DT post-WDaDU.
'Pull Me Under' zou van mij een krappe zeven gekregen hebben, btw.

-edit- nog een klacht van mindere orde: de Hallmark™ cover is nog beroerder dan die van het debuut, al wordt ik steeds coulanter met zulke 'kunst'uitspattingen.

avatar van dumb_helicopter
Hier had ik meer van verwacht. Voor mij toch te veel prog en te weinig metal, waardoor de impact die metal brengt toch wegvalt voor een groot deel. Ook de vocalen vind ik weinig boven de middelmaat uitsteken. Middelmatig met af en toe leuke passages is dan ook mijn conclusie.

Gelukkig dat smaken verschillen ( zie mijn waardering), maar AWAKE blijft voor mij hun beste

avatar van rebjuh
Ik dacht, laat ik eens een paar albums van de MuMe top 250 beluisteren. Deze muziek is overweldigend, en voor mij niet positief. Het zit technisch echt wel goed in elkaar. Het is voor mij alleen veel te veel en ik trek ook die stem niet zo goed.

dan zul je ook RUSH ook niks vinden..

avatar van vielip
Waar slaat dat nou weer op?! Dream Theater heeft slechts sporadisch raakvlakken met Rush. Omdat ze beide in het hokje 'prog' gezet worden wil het nog niet zeggen dat ze te vergelijken zijn. Zelf vind ik Rush bijvoorbeeld véél beter te genieten dan Dream Theater. Waarvan ik ook echt wel een aantal albums hoog heb zitten. Ik vind ze als bands qua stijl echt behoorlijk verschillend.

avatar van Kos
Kos
Nooit gedacht hier een Public Enemy sample tegen te komen haha.

Verrassend sterk verder trouwens, kende de band alleen van naam eigenlijk.

avatar van Leptop
Dan zou ik Rush ook eens proberen!

avatar van Kos
Kos
Al gedaan, kan niet tegen die stem.

avatar van Mssr Renard
Als tip zou je beter Fates Warning of Shadow Gallery of desnoods Threshold of Vanden Plas kunnen geven.

Rush is natuurlijk geen metal. Misschien van invloed op de progmetal, maar bovengenoemde bands vallen toch wel een beetje onder de beter gewaardeerde progmetal-acts.

Rebjuh kan het beter niet proberen, want het is allemaal veel te veel.

Casartelli (moderator)
Komaan jongens, we weten toch allemaal dat Rush eigenlijk Dream Theater voor volwassenen is?
Mssr Renard schreef:
Wat doet Fates Warning tussen al die rommel?

avatar van namsaap
vielip schreef:

Mwoah, zonder Rush had Dream Theater heel anders geklonken. Zeker op het latere werk zijn de invloeden erg duidelijk.

avatar van Mssr Renard
Ik vind van alle bandnamen die ik drop alleen VandenPlas, Threshold en Shadow Gallery erg gaaf.

Ik vind én Dream Theater én Fates Warning niet in mijn smaak-straatje, zeg maar. (daarom ook geen beoordeling)

Casartelli (moderator)
Shadow Gallery, Threshold en VandenPlas passen allicht meer bij elkaar én zitten alle drie ook veel meer in het kamp van Dream Theaters volgelingen. Ik chargeerde ook een beetje: Threshold heeft wel wat fijne nummers als ik ervoor in de stemming ben en van Shadow Gallery is het wel erg lang geleden dat ik er voor het laatst iets van gehoord heb. Wat ik van VandenPlas gehoord heb, vond ik overigens wel echt beroerd.

Fates Warning hoort eerder bij Queensrÿche en Pain of Salvation in het mandje.

avatar van Mssr Renard
De hokjesgeest heeft plaats gemaakt voor de mandjesgeest.

Ik vind progmetal voor mij een beetje wat pretpunk is voor anderen. Het was leuk toen ik jong was, maar nu niet meer zo.

Casartelli (moderator)
Over deze Images and Words ben ik ook een beetje heengegroeid. Maar daar is het lelijke geluid ook wel voor een flink deel debet aan. FW, QR en PoS zet ik allemaal nog wel met enige regelmaat op. Dream Theaters opvolger ook trouwens... maar daar drukt Kevin Moore dan ook een stuk meer zijn stempel op dan op deze plaat (een stempel dat hij later op Fates Warning (en OSI) zou gaan plakken... en zo is de cirkel weer rond).

avatar van Mssr Renard
Ik vind jaren 90-producties gewoon te vol. Ik mis dynamiek en rust. Mijn favoriete band Saga draai ik ook maar amper.

Dream Theater heb ik alleen voorbij horen komen bij anderen, en altijd klonk het wel okay. Maar heb er nooit wat van gekocht.

Nu vind ik het té laat in mijn leven om een progmetalband helemaal te gaan uitpluizen.

Straks geef ik nog een lage score voor het volle geluid of gebrek aan akoestische instrumenten.

Ik laat het oordelen aan de kenners over. En die vinden dit een erg goede gooi van de band.

vielip schreef:

Omdat hij niet aan de zang kan wennen. Heeft niet direct met de muziek te maken maar ik haalde dit aan vwb de zang. Dus niet gelijk leeglopen....

Casartelli schreef:

Fates Warning hoort eerder bij Queensrÿche en Pain of Salvation in het mandje.

Geef aan welk album?? Want ze hebben wel top albums gemaakt, vind ik....

Mssr Renard schreef:

Ik zou zeggen draai eens keihard het album AWAKE dat leunt af en toe tegen Metallica aan

Neal Peart schreef:

Dan haak ik natuurlijk direct af. Metallica is mijn grootste allergie.

avatar van luigifort
Awake is hun beste! Maar ik hoor er geen Metallica in.

luigifort schreef:
Awake is hun beste! Maar ik hoor er geen Metallica in.
u hier!?

avatar van namsaap
Mssr Renard schreef:

Volgens mij is het idee van sites als deze dat voor alle meningen een plek is, ook voor de zogenaamde 'niet-kenners'. Mits je het album natuurlijk geluisterd hebt. En het bandgeluid en de productie is natuurlijk onderdeel van de luisterbeleving, dus kan prima meewegen. Daarom heeft dit album voor mij ook geen volle score

avatar van luigifort
Casartelli schreef:
u hier!?

Keb een paar albums van ze.

avatar van Leptop
Neal Peart schreef:
dan zul je ook RUSH ook niks vinden..

Nou Neal, wat een opmerking over Rush op een pagina van DT wel niet teweeg kan brengen ...