Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (2006)

Label: Domino

1. The View from the Afternoon (3:40)
  2. I Bet You Look Good on the Dancefloor (2:56)
  3. Fake Tales of San Francisco (3:00)
  4. Dancing Shoes (2:23)
  5. You Probably Couldn't See for the Lights But You Were Staring Straight at Me (2:13)
  6. Still Take You Home (2:56)
  7. Riot Van (2:17)
  8. Red Light Indicates Doors Are Secured (2:26)
  9. Mardy Bum (2:58)
  10. Perhaps Vampires Is a Bit Strong But... (4:31)
  11. When the Sun Goes Down (3:22)
  12. From the Ritz to the Rubble (3:16)
  13. A Certain Romance (5:31)
SOAD schreef:
Stel je eens voor..... als ze Dancing Shoes' en 'You Probably Couldn't See for the Lights But You Were Staring Straight at Me' hadden weggelaten, en daarvoor in de plaats de nummers 'Leave before the lights come on' en 'Who the fuck are Arctic Monkeys'.

Dan had je inderdaad 1 van de beste albums van de laatste 10 jaar, of zelfs allertijden.

Ook met Dancing Shoes en You Probably Couldn't See Me... erbij, heb je het over 1 van de beste albums van de laatste 10 jaar en zelfs allertijden.

avatar van Johanv4434
Ik moet blijkbaar echt iets niet horen op dit album. Ik vind het een leuke plaat en dus zeker niet slecht, maar om te spreken van één van de beste van de laatste 10 jaar...dat lijkt me wat sterk. Favourite Worst Nightmare vind ik bovendien sterker dan deze.

Laat ik je geruststellen door te beweren dat een dergelijk statement dan ook schromelijk overdreven is

avatar van hallo!
Ik heb ook dat gevoel bij dit album. Het is zeker niet slecht en er staan enkele knallers op en de meeste nummers zijn gewoon leuk, maar meer hoor ik er gewoon niet in.

Karl schreef:

Edoch: dit album staat door stemmen van heel wat users van Musicmeter inmiddels zelfs op nummer 12 van de top 250 allertijden.

En dat, mijnheer west, is een drogredenering van jewelste

haveman
Waar ik me (vooral) de laatste tijd een beetje aan stoor is het betrekken van meningen van anderen bij albums. Dit magazine geeft 5 sterren, die andere 1. En dan woorden als hype erbij halen etc(vooral bij de nieuwe Kanye West).Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik één van de weinigen ben die gewoon muziek luistert en zegt wat ie er zelf van vind. Zonder zich iets aan te trekken van de mening van anderen. Ik heb eigenlijk best wel te doen met mensen die niet gewoon lekker onbevangen naar muziek kunnen luisteren.

On topic:

Gelukkig kan ik dat wel. En zo 'simpel' is het voor mij bij dit album ook. Vanaf de allereerste noot moet ik bewegen en dit duurt zo'n minuut of 40. Gewoon retegoed.

Kadafi
haveman schreef:

Respect.

Dank.

avatar van DirkM
haveman schreef:
Gelukkig kan ik dat wel.

Haveman als de nieuwe John Lennon. If you want to be a hero well just follow me

DirkM schreef:

Haveman als de nieuwe John Lennon. If you want to be a hero well just follow me

Eens.

avatar van SebastiaanQuekel
Hoewel ik blijf vinden dat deze plaat van de Monkeys veel te hoog staat in de albums top 250, doe ik toch mooi met de hype mee; wat een fantastische en energieke plaat! Naar mijn mening veel lekkerder en afwisselender dan Favorite Worst Nightmare. Die eerste drie nummers ook: serieus wat een droomstart! I Bet You Look Good on the Dancefloor, Fake Tales of San Francisco en When the Sun Goes Down zijn dan ook de absolute hoogtepunten. Wat een jeugdige fun.

Jammer dat het saaie Riot Van en het nergens overtuigende Perhaps Vampires Is a Bit Strong But mij van een nog betere waardering behouden: 4 sterren.

SSS

4 Luister de volledige plaat
5 Je bent overtuigd

SebastiaanQuekel schreef:

Riot Van
Is qua tekst wel raak en je kunt even op adem komen na het voorgaande muzikale geweld, dat jij dat saai noemt snap ik niet. Ze maken eigenlijk de politie belachelijk, Alex zingt over een achtervolging door de politie... ''those silly boys in blue, well they won't catch me and you''

Arctic Monkeys : Song Info : Riot Van - arcticmonkeys.com

Perhaps Vampires Is a Bit Strong But...
Vind ik een humoristisch nummer waarbij je ALL YOU PEOPLE ARE VAMPIRES mee blèrt!!

SSS schreef:

5 Je bent overtuigd

5.1 Ervan overtuigd dat dit inderdaad een overschat album is

SSS

5.1 Ervan overtuigd dat dit inderdaad een overschat album is

Toch vreemd dat je van een 3,5 (omgerekend een 7) naar een 2,5 bent gegaan (omgerekend een 5) dat deed je ook bij Favourite Worst Nightmare.

avatar van joeri_musicfreak
hoezo is dat vreemd ?

Dat is helemaal niet vreemd, ik heb namelijk al mijn scores opnieuw geëikt omdat ik vond dat ik vaak teveel sterren had uitgedeeld voor een album dat ik eigenlijk toch niet zo heel goed vond. Bovendien speelt voortschreidend inzicht ook mee: mijn smaak is inmiddels erg veranderd sinds de tijd dat ik me hier ingeschreven heb (ben veel meer richting jazz opgeschoven).

haveman
Ja, als je smaak meer naar Jazz is opgeschoven, dan moet je natuurlijk bij albums die onder andere genres te boek staan punten af gaan trekken. Dat is helemaal niet vreemd.

Proef ik daar enig sarcasme, haveman?

deric raven
Al een hype voordat het debuutalbum verscheen.
Hoe moeilijk kun je het hebben als beginnende band.
Werden de verwachtingen ingelost?
Blijkbaar wel.
Whatever People Say I Am, That's What I'm Not werd vooral in Engeland een succes.
Terecht?
Die vraag laat ik open.

Zo origineel zijn ze ook weer niet.
Opener The View From The Afternoon lijkt muzikaal wel veel op Song 2 van Blur.
Maar het is wel weer retestrak.
En zo gaan we door.
Al blijft het teveel Damon Albarn met een hogere snelheid.
Waarschijnlijk is de behoefte aan deze band aanwezig.
Het jonge verworven publiek vind het geweldig.
Bij The Last Shadow Puppets gaat het tempo daadwerkelijk omlaag.
Maar hier is de chemie een stuk minder.

Zie je dan live opnames.
Dan is het effect wel voelbaar.
Alex Turner weet op het juiste moment stiltes te creëren.
Om vervolgens te knallen.
Duidelijk een frontman.
Onder zijn Beatlehaar bekijkt hij het publiek.
Schat ze juist in.
De touwtjes in handen.

Ik onderneem maar een poging om het te verklaren.
Hoe het komt dat deze band via internet omarmt werd.
Erg ver kom ik hier niet in.
De juiste band, op het juiste moment?
Vast wel.

Toch zet ik tekens weer dit album op.
Laat me verleiden door de sound.
Swingend door de huiskamer rennen.
Elk nummer proberen mee te zingen.
Volumeknop een stukje harder te zetten.
Hoe zou het toch komen?

avatar van Poeha
Jij schrijft ook boeken en muziekrecensies voor je beroep, deric raven?

Wow man wat een lappen tekst jij er vaak weer uitgooit.
Respect.

Ik heb dit album eerlijk gezegd nog nooit gehoord, maar het staat steeds op mijn wish lijst, echter komen er telkens andere albums voorbij die ik de voorkeur geef.
Ik ga het binnenkort toch maar proberen met deze.

deric raven
Nee, dit is puur hobby.
ik ben werkzaam in de ouderenzorg.

avatar van Ataloona
Mindtwist

Maar ik kan je stukken gewelig waarderen Deric,
misschien eens een muziek-gedicht bundel uitbrengen?

avatar van michaelSOAD
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik vind alle nummers akelig veel op elkaar lijken. Daardoor wordt het voor mij een lange zit om het album integraal te luisteren. Af en toe is het wel lekker om één liedje van deze band te luisteren, maar ik houd geen hele albums vol.

Ik heb de Arctic Monkeys een kans gegeven, maar jammer genoeg vind ik er niet veel aan.

avatar van Snoeperd
Leuk stuk weer, deric. Ik ben het echter niet helemaal met je eens. Ik vind de Arctic Monkeys een band met een heel erg eigen geluid en ik hoor er geen Blur in terug. Ik vind deze plaat ontzettend afwisselend, ik denk één van de meest afwisselende rockplaten ooit gemaakt. Elk nummer is van hetzelfde straatje maar zo verschillend en dat is knap gedaan.

Wat ik dan wel weer met je eens ben is dat je hier op swingt en alles probeert mee te zingen wat steeds net niet lukt.

Ongelofelijk hoe dit album gegroeid is bij mij. Ik ben ongeveer 2 weken geleden begonnen met luisteren naar de Arctic Monkeys. Twee weken geleden zou ik dit album nog amper 2 sterren gegeven hebben, maar ik neig nu zelfs al naar een dikke 4* met een mogelijke doorgroei naar een 5*.

Mardy Bum is echt een geweldig nummer, evenals The View From the Afternoon en When The Sun Goes Down, om er even een aantal uit te nemen.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een album op deze manier op mij gegroeid is.

avatar van niels94
Snoeperd schreef:

Sommige dingen lijken wat mij betreft inderdaad op bepaalde nummers van Blur, zoals Song 2 inderdaad. Het is ook zeker wel te vergelijken met de laatste paar albums van Blur. Uiteraard is het net weer anders, maar ik hoor het toch duidelijk terug. Luister Song 2 maar eens, een goed voorbeeld. Overigens niet negatief hoor.

Ik vind dit een erg lekkere plaat waar ik graag naar luister. Stuk voor stuk lekkere nummers met sterke riffjes en inderdaad meer dan voldoende afwisseling. Heel erg bijzonder vind ik het zelf ook niet en ik zie niet goed in waarom dit zo hoog in de top 250 zou staan, misschien komt dat nog. Misschien ook niet. Hoeft ook niet

Voor nu 3,5*. Zou heel goed een 4 kunnen worden.

Ataloona schreef:
misschien eens een muziek-gedicht bundel uitbrengen?

Best een goed plan eigenlijk

avatar van Music4ever
Als dit op Blur lijkt ben ik sinterklaas....
Arctic Monkeys is vooral rechttoe rechtaan rock, 3 gitaren en een drumstel.

Blur is echt een band die melodie als basis heeft en veel meer op samenzang en echte pop gericht is. Song 2 is ook bij uitstek een nummer wat bij Blur's ouvre compleet uit de toon valt.
Kan me daarom ook zo ergeren als dat nummer op de radio komt en mensen denken dat Blur daar voor staat (omdat ze niks anders kennen) maar ze hebben zoveel meer te bieden.

Desalniettemin blijft dit een leuk plaatje maar echt speciaal is het natuurlijk allemaal niet.
Kan me herinneren dat ik destijds razend enthousiast was maar langzamerhand temperde dat.
Nu vind ik het 'gewoon' een leuk album maar is wat teveel van hetzelfde, al hoor je wel heel duidelijk het spelplezier wat eraf spat en dat is ook wat waard!

avatar van niels94
Music4ever schreef:
Als dit op Blur lijkt ben ik sinterklaas....
Arctic Monkeys is vooral rechttoe rechtaan rock, 3 gitaren en een drumstel.

Blur toch ook wel een beetje op bijvoorbeeld het gelijknamige album?

Ben het wel met je eens dat Song 2 tamelijk uit de toon valt ja... Maar toch kan hoor ik het zeker wel. Ik zeg trouwens niet dat het er op lijkt maar de invloeden zijn er denk ik wel. Dat mag toch? Dit is wel wat sneller en het rockt wat meer dan Blur. Wil trouwens geen discussie over Arctic Monkeys - Blur beginnen maar ik kon me vinden in wat Deric zei.

avatar van musicman13
Arctic Monkeys zijn totaal niet beinvloed door Blur, eerder door Oasis aangezien ze daarvan gigantisch fan zijn!