Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (2006)

Label: Domino

1. The View from the Afternoon (3:40)
  2. I Bet You Look Good on the Dancefloor (2:56)
  3. Fake Tales of San Francisco (3:00)
  4. Dancing Shoes (2:23)
  5. You Probably Couldn't See for the Lights But You Were Staring Straight at Me (2:13)
  6. Still Take You Home (2:56)
  7. Riot Van (2:17)
  8. Red Light Indicates Doors Are Secured (2:26)
  9. Mardy Bum (2:58)
  10. Perhaps Vampires Is a Bit Strong But... (4:31)
  11. When the Sun Goes Down (3:22)
  12. From the Ritz to the Rubble (3:16)
  13. A Certain Romance (5:31)
deric raven
Oasis hoor ik er dus helemaal niet in terug.
Maar het gaat mij ook vooral om de vergelijkingen tussen Albarn en Turner.

avatar van Snoeperd
Allebei geniale songwriters, hè.

Music4ever schreef:
Als dit op Blur lijkt ben ik sinterklaas....

Beste Sinterklaas, ik wil graag een mooi boek, een stropdas en die live-cd van Blur. Of ben ik nu wat aan de vroege kant?

avatar van niels94
Ik zou trouwens niet dat dit op Blur lijkt, maar dat ik wel invloeden hoor. Ik denk dat je beter kunt zeggen dat dit toch duidelijk is beïnvloed door de Britpop, waar ze een flinke dosis rock overheen hebben gegoten.

avatar van MichelDumoulin
Slowgaze schreef:

avatar van Music4ever
Slowgaze schreef:

Moeilijk denk lezen?
Zeg dat ALS dit op Blur lijkt ben ik sinterklaas.
Dit lijkt totaal niet op Blur dus die cadeatjes kun je lekker zelf kopen!

@Niels94
Je vind dat Blur hier niet op lijkt maar je hoort er wel invloeden in.
Beetje tegenstrijdig is het niet?
Vind dit idd veel meer neigen naar Oasis en dat is jammer.................

deric raven
Voorbeelden die ik bedoel qua Blur sound.

YouTube - Blur - Bank Holiday

YouTube - Blur - Chinese Bombs

YouTube - Blur-B.L.U.R.E.M.I.

YouTube - Blur - Song 2

YouTube - Blur: The Great Escape - Globe Alone

In de tijd dat een van de Gallagher broertjes van Oasis een zin hebben gezongen, rammen Arctic Monkeys of Blur er een heel nummer doorheen.

[@Niels94
Je vind dat Blur hier niet op lijkt maar je hoort er wel invloeden in.
Beetje tegenstrijdig is het niet?

Ik neem aan dat je begrijpt wat ik daarmee bedoel te zeggen. De invloeden vind ik duidelijk te horen, inderdaad bijvoorbeeld in de nummers die Deric plaatst, maar dit is sneller en met meer rock. Het is geen Blur-kopie, daar is het te anders voor, maar ik hoor toch duidelijk invloeden. Begrijp je?

avatar van joeri_musicfreak
Waarom is. Perhaps vampires..... Zo onbekend en ondergewaardeerd? Voor mij ongeveer het beste nummer van ze, ook super goed instrumenteel

Heb alle nummers weer is gehoord, was vergeten dat het zo fantastisch was allemaal, ik ben weer verslaafd!

Arctic Monkeys is toch vooral beinvloed door en opgegroeid met The Libertines en The Strokes. Er zitten zeker britpop-invloeden in maar veel meer (post-)punk (net als bij de twee voorgenoemde bands) zoals Television, Gang of Four enzo.

En als ik dan al een britpop-invloed moet aanwijzen hoor ik vooral Jarvis Cocker in de teksten van Turner. Cynische en grappige beschrijvingen van het uitgaansleven.

avatar van JVT
JVT
wat een band. werkelijk fantastisch!! En dit is toch wel mn favoriete album van de 3. Eigenlijk zijn het gewoon 13 geweldige nummers, toch een paar uitschieters voor mij: From the Ritz to the Rubble, Mardy Bum, The View from the Afternoon, en Fake Tales of San Francisco

Roelant
Ik snap niet waarom "You probably couldn't see..." maar 14 keer is verkozen tot favoriete track, veel minder dan de rest! Dat nummer is geweldig!!

Maar misschien ook wel weer verklaarbaar door het feit dat het hele album super is en dat het natuurlijk moeilijk kiezen is!

avatar van JVT
JVT
Roelant schreef:

dat is in ieder geval voor mij de reden het is idd een geweldig nummer maar dit album is zo goed dat het eigenlijk amper te doen is 3 favorieten te kiezen.

avatar van Leander1991
In tegenstelling tot vele anderen vind ik hun latere werk toch veeeele beter

avatar van Co Jackso
Natuurlijk waren de bekende nummers van dit album mij al bekend. Maar met het uitkomen van een nieuwe cd, en een bijbehorend optreden op Rock Werchter, ben ik toch maar een begonnen aan het oeuvre van Arctic Monkeys. De eerste kennismaking is in ieder geval uitermate goed geslaagd. 13 relatief beknopte nummers vol energie, zonder negatieve uitschieters, zorgen ervoor dat ik dit album zeer kan waarderen.

De meest opvallende ontdekking, die hier niet heel erg gewaardeerd wordt, is Still Take You Home. Met name het einde van dit nummer is geniaal. Het is natuurlijk fantastisch dat je op dit album constant verrast wordt, en dat elk nummer in potentie een hoogtepunt kan zijn. Arctic Monkeys weten in ieder hoe zij de nummers op het album het beste kunnen ordenen, maar dat wordt natuurlijk ook makkelijker wanneer je zoveel goede nummers tot je beschikking hebt.

De hoogst mogelijke waardering blijft uit, omdat er geen nummer op staat die ik zonder twijfel zou plaatsen tussen mijn meest favoriete nummers. Wanneer ik de vergelijking maak met het eerste album van Interpol, staat daar wel een nummer als Leif Erikson op, dat mij daadwerkelijk weet te raken. Op dit album staat een dergelijk nummer niet. Riot Van is daarvoor te zwak, en in feite komt alleen A Certain Romance in de buurt. Niettemin een zeer geslaagd en veelbelovend debuut.

Dus een album waar geen enkel nummer op staat dat je weet te raken verdient in jouw ogen een 4,5*? Dat mag natuurlijk, maar goh, dan vind ik je wel een beetje scheutig met sterren uitdelen

avatar van niels94
Nou verdraai je zijn woorden en maakt er iets veel negatievers van dan hij zegt, Karl. Hij zegt dat er geen nummer op staat die hem zo ontzettend raakt dat hij tussen zijn favoriete nummers zou plaatsen, dat is heel wat anders dan dat de nummers hem totaal niet raken. Ik lees een ontzettend positieve review die bij zijn score past. Daarnaast kun je bij zijn stemmen zien dat het niet iemand is die met hoge scores smijt.

avatar van Co Jackso
Karl schreef:

Een nummer die volgens mij tot de buitencategorie behoort, ontbreekt inderdaad. Maar niels94 beschrijft het op een goede manier. Ik beoordeel tenslotte het hele album, en dit album bevat eigenlijk geen slechte nummers. En dat is vrij zeldzaam en kan ik zeker waarderen.

Het geven van een cijfer is natuurlijk altijd lastig. Wegen positieve en negatieve uitschieters zwaarder dan een constant album. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het laatste, en dat is voor dit album dus zeker het geval. Wat dat betreft is het beoordelen van een film, boek of los nummer een stuk makkelijker.

avatar van Leander1991
Ik vind het een brutaal album met véel minder nuance dan Humburg. 'vroeger waren ze beter' kan ik echt niet zeggen van deze groep. Ik vind net dat ze een hele boeiende evolutie doorgemaakt hebben.

Moeilijk denk lezen?
Zeg dat ALS dit op Blur lijkt ben ik sinterklaas.
Dit lijkt totaal niet op Blur dus die cadeatjes kun je lekker zelf kopen!

Moeilijk lezen? Ga zelf je leesbril oppoetsen, mijn beste. Door te impliceren dat jij Sinterklaas bent, geef ik aan dat ik Arctic Monkeys op Blur vind lijken. Moet ik dat serieus nog uitleggen? Ik dacht dat er op middelbare scholen nog begrijpend lezen werd gegeven, maar hoe had ik me zo kunnen vergissen...

avatar van hallo!
Leander1991 schreef:

Ik ben volledig akkoord. Hoewel hier ook een heel aantal lekkere songs opstaan, is er veel meer diepgang te vinden in de nummers op Humbug. De meeste nummers op dit album ben ik vrij snel beu gehoord.

deric raven schreef:
<Derics overigens strakke bloemlezing van de meer punky kant van Blur>

Ik voeg graag deze daar aan toe:
YouTube - We&#39;ve Got A File On You/Blur
En wat betreft het Monkeys-geluid lijkt deze me ook wel essentieel:
YouTube - The Clash - Spanish Bombs

avatar van Booyo
Een album heeft me zelden zo bij mn strot gegrepen, als deze toen het net uit kwam. De wereld op z'n kop, zo'n sound had ik nog nooit gehoord. Was compleet verslaafd en heb het helemaal grijs gedraaid, met als gevolg dat het hoog stond te pronken in mijn top-10. De laatste jaren heeft het toch plaats gemaakt voor andere platen, maar toch is het keer op keer puur genieten als ik het weer is opzet. Het zal me niks verbazen als er weer een fase komt dat de verslavende werking haar intrede maakt, want terwijl ik dit opschrijf voel ik de neiging sterk opkomen om weer is naar deze retestrakke rock te luisteren.

I'm talking gibberish, tip of the tongue but I can't deliver it
...Properly

avatar van AOVV
Toch wel de beste van Arctic Monkeys tot nu toe. Elk nummer is ontzettend catchy, en de teksten zijn toch ook niet te versmaden. Mijn persoonlijke favoriet is afsluiter 'A Certain Romance', prachtig nummer.

avatar van kobe bryant fan
Wat een energie bij mijn eerste luisterbeurt stond ik op een 3.5* nu hoor ik hem opnieuw en ik denk dat ik gisteren niet zo goed aan het opletten was. Ik geef het gewoon een dikke 4*.

FightForMore
Ik moet zeggen dat dit de beste plaat is van Arctic Monkeys. Het gebeurt niet vaak dat ik zo verlang om een plaat als deze te horen.

avatar van kobe bryant fan
Ja hij staat in mijn top 10. Alleen heeft Eddie Vedder mijn top 10 moeten uitzwaaien.
Dag Eddie hallo Arctic Monkeys .

avatar van Snoeperd

Niet elke plaat hoeft ontroerend te zijn om in je top 10 te komen, deze staat op 1 bij mij omdat dit een heerlijke mix van rock is in de perfectie uitgevoerd.

avatar van LucM
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat het debuut steeds wordt bewierookt als het perfecte Arctic Monkeys-album en de opvolgers niet. Het debuut is voor mij duidelijk een haastklus, naast de sterke singles staan er nummers tussen die niet uit de verf komen: wel goede ideeën maar nog niet verwerkt tot volwaardige songs, ze lijken mindere doorslagjes van hun hits. Maar deze band bewees al dat ze veel in hun mars had maar het ontbrak hen nog aan afwisseling en finesse. Dat komt er wel op hun volgende albums waar Alex Turner ook beter zingt met meer nuance en gevoel.

Arctic Monkeys is duidelijk een band die in gunstige zin evolueert waar dat de meeste huidige Britpopbands al na twee albums uitgeblust zijn.

avatar van Joren999
Ik vind dat hier eigenlijk alleen maar matige tot redelijke liedjes op staan. Zelfs de singles vind ik niet bijzonder.