Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (2006)

Label: Domino

1. The View from the Afternoon (3:40)
  2. I Bet You Look Good on the Dancefloor (2:56)
  3. Fake Tales of San Francisco (3:00)
  4. Dancing Shoes (2:23)
  5. You Probably Couldn't See for the Lights But You Were Staring Straight at Me (2:13)
  6. Still Take You Home (2:56)
  7. Riot Van (2:17)
  8. Red Light Indicates Doors Are Secured (2:26)
  9. Mardy Bum (2:58)
  10. Perhaps Vampires Is a Bit Strong But... (4:31)
  11. When the Sun Goes Down (3:22)
  12. From the Ritz to the Rubble (3:16)
  13. A Certain Romance (5:31)
Rizz schreef:

Tja, standaard. Nummer 12 in de top 250, tja standaard

Je geeft zelf ook maar 3,5*. Maar effe serieus ik ken echt niet begrijpen dat dit op nr 12 staat. Het is opzich niet héél slecht maar dit op nr 12 in de top 250 is gewoon onzin.

Rizz
Hm excuses, ik neem m'n woorden terug. Ik vind het alleen makkelijk om een argument als 'standaard' te gebruiken. Standaard hoeft niet te betekenen dat iets niet fijn klinkt, vandaar m'n sarcastische opmerking.
Nummer 12 is inderdaad hoog, maar dit album heeft daarentegen wel weer een grote invloed gehad op veel jongeren en de muziekwereld.

avatar van jellecomicgek72
Oke, ik draai hem trouwens op dit moment weer en het wordt een 3,5* Wel een lekker album voor tussendoor.

jellecomicgek72 schreef:
Ben hem nu voor de 1e keer aan het luisteren...en ik vind er bitter weinig aan moet ik zeggen. Veelste standaard.

Ik kan me hier wel in vinden.. na al die tijd vind ik deze band nog steeds overschat en alleen maar een produkt van een hype...
Dit album is vind ik echt niet zo goed als men het hier zegt... en tje nr 12 in de top 100... ach wat zegt dat... ik vind het ook raar dat zoveel U2 albums zo hoog staan... of Pink Floyd... ieder zijn ding... maar de Artic Monkeys zijn echt ge-hyped

avatar van Snoeperd
het kwartje viel bij mij na 3 of 4 luisterbeurten. Echt een heerlijk album. Mardy bum vind ik het geniaalste nummer van de plaat. Wat een geweldig nummmer is dat. Op naar Favourite Worst Nightmare!!!( want die heb ik nog niet beluisterd)

het kwartje viel bij mij de eerste keer al, snoeperd verwacht niet te veel van favourite worst nightmare is veel minder goed als deze

rockdude schreef:

Favourite Worst Nightmare is juist m'n favo.
Deze vind ik erg goed, maar ik vind de volgende toch iets beter in elkaar zitten.

blijft toch tijdloos...

avatar van soer1988
fake tales of san fransico , wat een heldennummer!!!!

inzekerezin
Ik vind het album door de tijd heen geen blijvertje. Enkele nummers zijn nog altijd even tof als destijds (Fake Tales Of San Francisco, I Bet That You...), maar helaas is het voor mij vandaag niet meer zo geweldig.

Rizz
Vandaag toch maar gekocht. Ik miste het gewoon in m'n cd-collectie nu twee weken geen geld meer maar oké

Ik heb 'm overal al voor 5/6/7 euro zien liggen, dus als je nu voor twee weken geen geld meer hebt, zou ik maar een ander baantje gaan zoeken

Karl schreef:

Haha, tja, zomerbaantje is net afgelopen. Wacht nog op m'n salaris
In Apeldoorn ligt ie overigens nergens voor 5,6,7 euro.

avatar van woutorrmusic
Dit is nou wat ik opzet op enerverende momenten tijdens de wedstrijd vanavond, en ook wat ik opzet als een dierbaar familielid is gestorvend, wat ik opzet tijdens het leren om alles er sneller in te stampen, wat ik op mijn iPod zet tijdens het rennen, wat ik opzet als ik aan de rand van het zwembad luister op vakantie, enzovoort...

Tijd om je cd-collectie uit te breiden dus

avatar van woutorrmusic
Beste Karl, wat ik niet al zou doen als ik veel geld had...

JanBetonde2e
Een tijd geleden vond ik dit echt geweldige muziek, mijn smaak is nogal veranderd de laatste tijd, wat meer de 80s in, het blijft op zich best een leuk album, maar meer ook niet, het is niet zo geniaal als ik eerst vond, al blijft I Bet You Look Good On The Dancefloor een geweldig nummer

Jawel hoor, het is nog wel zo geniaal als je het eerst vond...

avatar van danny de punk
Kan geniale muziek na verloop van tijd minder geniaal worden?

Misterfool
als de ideën zeer tijdgebonden zijn, of jij als persoon veranderd

avatar van bver
cornstars schreef:
schande dat dit boven funeral staat. Hoef ik deze hele site niet meer serieus te nemen. Dat terwijl over smaak niet valt te twisten!

Als er over smaak niet te twisten valt en dit album beter scoort dan "Funeral" moet je misschien jezelf in vraag stellen?

Met leeftijd heeft dit niks te maken. Ken genoeg "oudere" mensen die dit een geweldig album vinden, waaronder ondergetekende...

Off topic berichten over de top 250 verwijderd.

Misterfool schreef:
als de ideën zeer tijdgebonden zijn, of jij als persoon veranderd

Goed antwoord op een mooie vraag.

Het lijkt hier om de persoon te gaan, want de ideeën van dit album zijn niet zeer tijdsgebonden. Gelukkig.

avatar van jellecomicgek72
Echt een kei goede cd dit. Weet nog toen ik het een aantal maanden geleden voor het eerst hoorde dat ik het een overschatte band en plaat vond, maar op dit moment draai ik echt bijna niks anders dan deze cd. De grap is ook dat bijna elk nummer op deze plaat wel een single zou kunnen zijn want alles klinkt even goed. (ookal vind ik Dancing Shoes dan net iets minder dan de rest van de plaat) Echt een album dat je elk moment van de dag kunt draaien zonder dat het verveeld.

avatar van bram1610
Het accent van Alex Turner valt bij geen enkele AM/LSP te missen, maar op dit schijfje springt het er toch echt uit, in positieve zin. Een fijn Brits knullen stemmetje maar toch rauw en krachtig.
En dit is zeker niet het enige positieve aan dit album, de nummers zijn van grote kwaliteit. Luistert makkelijk weg, zonder commercieel te zijn. Ook weet WPSIATWIN (heerlijke afkorting) mij telkens weer te trekken, elk moment van de dag, elke emotie die ik voel: het heeft het allemaal. Maar natuurlijk is niet alles zonneschijn en rozenblaadjes.
Zo ook niet het sterke debuut van de Monkeys. Je merkt nog heel erg dat het jonge mannetjes zijn die van muziek weten, maar het rammelt aan alle kanten. Het is niet mooi op één lijn opgenomen lijkt het, en dat blijft mij enigszins irriteren. Ook vind ik de solo aan het begin van I Bet That You Look Good On The Dancefloor hoogst ergerlijk. Het hele nummer bevalt mij over het algemeen niet helemaal, maar het kan af en toe lekker zijn.
Ook het zoete gedeelte valt mij een beetje tegen, als Mardy Bum en A Certain Romance, maar god, wat weten ze er weer van te maken. Bij Mardy Bum is de brug een hoogtepunt van het album voor mij en A Certain Romance heeft een prachtig einde.

Goed, het zijn misschien nog kereltjes hier, en daarom vind ik Humbug ook beter dan deze, als je ziet dat ze echt zijn opgegroeid sinds nu, maar toch blijft deze cd een heerlijke plaat!

haveman
lennon schreef:

Meer van dit soort hypes AUB.

Vooral in de auto geweldig.

bram1610 schreef:

Precies, hier zijn het nog volkomen onbevangen hondsbrutale Engelse kereltjes die alle tijd hadden om een hele stoot geweldige nummers te schrijven, waarvan de beste op dit werkelijk briljante album staan.

Dat heeft dus niets met een hype te maken, dit debuutalbum was er en het was zo goed dat veel mensen er (nog steeds) enthousiast over waren (zijn). Pure kwaliteit dus. Kies maar eens drie favorieten: dat is eigenlijk niet te doen. Vrijwel alles is steengoed.

avatar van SOAD
Stel je eens voor..... als ze Dancing Shoes' en 'You Probably Couldn't See for the Lights But You Were Staring Straight at Me' hadden weggelaten, en daarvoor in de plaats de nummers 'Leave before the lights come on' en 'Who the fuck are Arctic Monkeys'.

Dan had je inderdaad 1 van de beste albums van de laatste 10 jaar, of zelfs allertijden.

Nu blijft dit album daardoor bij mij toch hangen op 4,5* , en vind ik FWN en Humbug allebij betere albums.

Rizz
Vandaag weer eens luid opgezet, blijft een heerlijk energiek album.