Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (2006)

Label: Domino

1. The View from the Afternoon (3:40)
  2. I Bet You Look Good on the Dancefloor (2:56)
  3. Fake Tales of San Francisco (3:00)
  4. Dancing Shoes (2:23)
  5. You Probably Couldn't See for the Lights But You Were Staring Straight at Me (2:13)
  6. Still Take You Home (2:56)
  7. Riot Van (2:17)
  8. Red Light Indicates Doors Are Secured (2:26)
  9. Mardy Bum (2:58)
  10. Perhaps Vampires Is a Bit Strong But... (4:31)
  11. When the Sun Goes Down (3:22)
  12. From the Ritz to the Rubble (3:16)
  13. A Certain Romance (5:31)
avatar van Devoo
Geweldige CD, goede meezing nummers. Toffe en humoristische teksten, en geinig dat de leden van de groep eigelijk totaal geen muziekale loopbaan hebben. Gewoon gasten die een acoustische gitaar pakten, een beetje akkoorden leerden, en simpele songs maakten. En die simpele songs, zijn mischien wel makkelijk, maar toch zo geniaal.

avatar van UndahCovah
Simpel? Ik heb niet ontzettend veel verstand van drums maar ik denk dat de drumsolo in Perhaps Vampires Is a Bit Strong But... toch niet zo ontzettend makkelijk is.

avatar van Kos
Kos
Riot Van. . Zo relaxed. .

avatar van Devoo
UndahCovah schreef:

Van de drummer weet ik het niet, maar ik had het over de gitaristen.

Berichten verplaatst naar Arctic Monkeys

Kos schreef:
Riot Van. . Zo relaxed. .

Zekers, geweldige nummer hier(afternoon, ritz) maar wat minder spul ook jammer genoeg. Eerst vondt ik het briljant nu al een tijd op een 3,5, luister er nog best graag naar maar ik ben geen fanaat meer gelukkig.

stuart
Omdat deze plaat erg hoog in de Toplijst staat heb ik het meerdere keren beluisterd. Ik vind het persoonlijk een redelijk debuutalbum , maar niet erg bijzonder. Blijkbaar zijn er gezien de notering wel veel liefhebbers van dit album.

Het is een instant-classic. De Arctic Monkeys op topniveau. Ik luister dit album sinds zijn release, en nu nog steeds. Favourite Worst Nightmare was ik sneller op 'uitgekeken'. Die luister ik ook nog regelmatig, maar vind dat album niet zo sterk in z'n geheel als dit debuut.
Riot Van is een erg grappig nummer, qua tekst. En zo heeft elk nummer wat. Zo is zelfs I bet you look good on the dancefloor na duizend keer nog steeds geniaal. Veel te veel gedraaid, maar nog steeds een sterk nummer.
Mijn persoonlijke favorieten zijn wel The View from the Afternoon, from the Ritz to the Rubble, A Certain Romance en When The Sun Goes Down. De andere trakcs doen hier niet veel voor onder, dus de volle vijf sterren!

In één woord top. Ik kan dan ook echt niet mn drie favoriete tracks selecteren..

luijsterburg
Matig, matig, hier en daar leuke deuntjes, goeie drum die het tempo nog een beetje omhoog houd. Verder word het best snel saai en het voelt allemaal hetzelfde aan.

Nazareth schreef:

Riot Van is een erg grappig nummer, qua tekst. En zo heeft elk nummer wat.

Idd ja, ieder nummer heeft wel wat. Maar de meeste nummers missen een hele boel om uberhaupt te beginnen te spreken over instant classic.

(verwijderd)
Onpopulaire Opinie #1: De tweede van de Arctic Monkeys is beter dan de eerste. En niet zo'n klein beetje ook.

Onpopulaire Opinie #2: Eigenlijk is dat eerste album helemaal niet zo heel vreselijk goed.

Onpopulaire Opinie #3: 3,5*

avatar van lennon
Zwaar overschatte band, en ook album.. Ik weet, ik ben 1 van de weinigen, maar ik vind er plat gezegd echt geen reet aan...

Heb het meerdere malen geprobeerd.. wilde ook weten wat de hype nou was.. maar het kan me niet boeien..

avatar van Nanne-1995
Ik vind het anders helemaal geen overschatte band ik denk dat the arctic monkeys lang doorgaan met muziek maken.

ik geef dit album een 3,5 maar als ze een nummer zoals 505 erin hadden kregen ze van mij een 4.0.

avatar van Zandkuiken
Hmmm, dit debuut ging er bij mij tot voor kort toch 'n pak moeilijker in dan hun fenomenale "tweede", maar hoe meer ik Whatever People Say I Am luister, hoe beter ik de charme ervan inzie. Iets onbesuisder maar toch ook lekker veelgelaagd en bol van de topmelodieën moet deze niet te veel meer onderdoen voor Favourite Worst Nightmare. Vol jeugdige fun ook, zonder dat het oppervlakkig of banaal wordt. Jammer genoeg vind ik dat een darteler Alex Turner vocaal minder weet te beklijven dan op de tweede Monkeysplaat.

Maar de sound die deze groep van mindere goden onderscheidt valt hier ook al in vol ornaat te bewonderen. In zo'n nummer als Red Light Indicates Doors Are Secured hoor je deze band toch zoals je ze fookin' wilt horen: groovy, wispelturig en bijna constant gejaagd als een bevertje dat de laatste hand legt aan z'n dam.

Ook de eerste drie songs geven dit album de droomstart die het verdient: het is nooit zomaar als een razende idioot in alle richtingen lawaai zitten maken, neenee, deze band verliest nergens de pedaaltjes. Telkens als Turner er even de pees op legt, wordt de uithaal op gepaste wijze binnen het geheel gepuzzeld.

Een ander moment van pure magie vinden we terug in Perhaps Vampires Is A Bit Strong But...: de muziek lijkt stil te vallen, maar dan roept Alex, alsof ie in z'n repetitiekot staat te hannessen, "All you people are vampires" en scheuren ze er weer vandoor.

Diezelfde wispelturigheid is waarneembaar in het razend populaire When The Sun Goes Down, dat gevolgd wordt door het naar mijn gevoel nog betere From The Ritz To The Rubble, een akelig intense song die tegelijkertijd verdomd catchy blijft.

Voor ontroering is het hier inderdaad zoeken naar een parel als 505, maar het aan Only Ones Who Know verwante Riot Van is toch ook geen mis rustpuntje, met opnieuw die retrofeel die 't hem doet.

Je hoort duidelijk dat Arctic Monkeys hier nog jonger en speelser zijn, en de evolutie de ze hebben doorgemaakt om tot Favourite Worst Nightmare te komen is indrukwekkend. Ik hoop dan ook dat ze die ontwikkeling verder zetten en met het derde album hun definitieve meesterwerk op de mensheid loslaten. Tot dan blijft het genieten van Whatever People Say I Am, That's What I'm Not.

avatar van trebremmit
Dit is echt een zwaar overrated album, simpel, saai en rammelig. Ik snap niet wat mensen hier nou aan vinden, beetje mee lopen met de hype denk ik, over een paar jaar hoor je niemand meer over de monkeys, sterker nu hoor je er al minder over en gelukkig maar.

avatar van Hakkie
Ik vind dit album (zoals al meer zeiden) best rommelig en vaag op een of andere manier. Maar ik vind the Arctic Monkeys verder echt zwaar oké, voornamelijk Alex Turner. Die nu ook the Last Shadow Puppets heeft. Zijn stem is iets om naar te blijven luisteren en dat maakt the Arctic Monkeys naar mijn idee toch beter. Probleem alleen is dat er weinig variatie in de nummers zit...

Daar denk ik heel anders over , we zien wel

simpel

Niet zo simpel als AC/DC?

UnknownPleasure schreef:

Daar denk ik heel anders over , we zien wel

Niet zo simpel als AC/DC?

AC/DC is inderdaad elke keer hetzelfde truukje maar het rockt wel de pan uit en dat heb ik niet bij de Arctic Monkeys, naast simpel is het ook nog erg saai en dan houdt het echt op,

trebremmit schreef:

Oke , dat kan je vinden natuurlijk , maar voor mij rocken The Arctic monkeys ook de pan uit, en in tegenstelling tot AC/DC vind ik AM absoluut NIET saai

Meningen...

avatar van Ploppesteksel
Ik vind beiden wel hun charme hebben.
AC/DC valt hier dan ook niet mee te vergelijken, dat is totaal geen Britpop Dat deze 2 groepen 'simpele' muziek zouden spelen vind ik toch wat overdreven.. De drums van Arctic Monkeys zijn behoorlijk sterk, evenals het gitaarwerk van Young. En daarbij: simpel hoeft niet meteen slecht te zijn.

Ploppesteksel schreef:
En daarbij: simpel hoeft niet meteen slecht te zijn.

Juist kijk maar is naar mijn top 10

avatar van Johanv4434
(verwijderd) schreef:

Onpopulaire Opinie #3: 3,5*
Misschien onpopulair, maar wel corect me dunkt.

zicos
hmmm... Als ik even snel kijk bij de berichten zie ik bij dit album meer negatieve dan positieve teksten staan. Toch staat dit album wel ff 19e in de top 250!! En terecht wat dit is extreem meesterlijk!!
Ik denk dat het een beetje de muziek is van de nieuwe generatie rockliefhebbers en niet voor de oudere.

avatar van trebremmit
Dit is gewoon rammelende garagerock niks nieuws aan, ik denk dat veel ouderen dit juist mooi vinden. ikzelf vind het niks.

Ik denk niet dat het een kwestie van leeftijd is, doch meer een kwestie van smaak. Ik zelf vind het weinig bijzonder, maar erg vervelend is het ook niet te noemen.

trebremmit schreef:

Ouderen? Daar kan ik me al helemaal niets bij voorstellen. Dit is adolescenten muziek pur sang. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.

avatar van trebremmit
Ik bedoel te zeggen dat dit soort muziek ook al in de jaren 70 werd gemaakt en dat die mensen die toen puber waren dit nu waarschijnlijk ook mooi vinden, ouderen dus.

avatar van Oldfart
oh

En wat is dan volwassenen muziek?

Of zelfs ' volwassen' muziek?

Als ik het goed heb bedoelde hij gewoon dat er simpelweg veel adolescenten naar deze muziek luisteren. Daartegenover staat natuurlijk een leger aan ouwe lullen die naar ouwelullenmuziek luisteren

Ik denk dat dat komt doordat veel mensen nu eenmaal (blijven) luisteren naar de muziek die ze in hun jeugd hebben ontdekt. Veel jonge mensen ontdekken de Arctic Monkeys, en veel oudere mensen ontdekten muziek in hun tijd. Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk, ik mag zelf ook graag naar muziek uit de jaren '60 en '70 luisteren