Ian Dury - New Boots and Panties!! (1977)

Label: Stiff

1. Wake Up and Make Love with Me (4:23)
  2. Sweet Gene Vincent (3:33)
  3. I'm Partial to Your Abracadabra (3:13)
  4. My Old Man (3:40)
  5. Billericay Dickie (4:17)
  6. Clevor Trever (4:53)
  7. If I Was with a Woman (3:24)
  8. Blockheads (3:30)
  9. Plaistow Patricia (4:13)
  10. Blackmail Man (2:14)
  11. Sex & Drugs & Rock & Roll * (3:14)
  12. Razzle in My Pocket * (2:58)
  13. You're More Than Fair * (2:59)
  14. England's Glory [Live] * (3:29)
  15. What a Waste! * (3:26)
fredpit
heerlijke plaat....humor en muzikale originaliteit zonder dat het melig wordt.

Het jochie op de hoes is Dury's zoon.

Ruby1966
Baxter Dury?

fredpit
Ja...Heb je d'r nog mee op school gezeten ofzo?

Ruby1966
Nee, maar daar heb ik wel een album van , deze: http://www.musicmeter.nl/album/49283

EVANSHEWSON
Ian Dury, nooit geheel gezond, ik dacht een epilepticus, was een artiest die je met niemand kon vergelijken, ook al wordt ie wel eens in hetzelfde schuifje of vakje geplaatst als Joe Jackson of Elvis Costello.

Er zat altijd veel humor in zijn teksten en muzikaal klopte het gewoon altijd, veel gevoel voor ritme had de man ook.

Zéér leuk en fraai plaatje is dit.
4.5 sterren ****1/2

Kid A(cid)
Ian Dury een epilepticus xD, nee dat was Ian Curtis Ian Dury was mank door polio toch?

klopt

Ian Dury werd zijn leven lang geplaagd door de gevolgen van polio, opgelopen op zeven-jarige leeftijd, naar eigen zeggen in een zwembad in Southend on Sea. Ironisch genoeg werd in 1981 zijn lied "Spasticus Autisticus", gemaakt ter ere van het Internationale jaar van de Gehandicapten, door de BBC in de ban gedaan niettegenstaande het feit dat het door een gehandicapte was geschreven. De tekst was inderdaad compromisloos:

So place your hard-earned peanuts in my tin
And thank the Creator you're not in the state I'm in
So long have I been languished on the shelf
I must give all proceedings to myself

Vertaling:

Dus gooi je hardverdiende centen maar in mijn mok
En dank de Schepper dat je er niet net zo aan toe bent als ik
Zo lang heb ik op mijn plank liggen wachten
Daarom moet ik alle opbrengsten aan mezelf geven

avatar van Reint
Yeah, Ian Dury! Was al vrij lang op zoek naar dit album en nu ik hem heb is het een groot feest. Live zijn deze nummers misschien nog wel beter, en dat zegt heel wat.

Mensen als Damon Albarn en Jarvis Cocker hebben de kunst van he humoristisch beschouwen afgekeken van Ian Dury, een man met gigantisch veel humor, cynisme, een geweldige houding en bovenal nummers die niet in een hokje te stoppen zijn.

Kwam het tegen in London en was gelijk verkocht. Heeft weken op de draaitafel gelegen. Lekker swingen op My Old Man maar de uitsmijter was altijd Blockheads met een van de meest weirde synth solo aller tijden. Schitterende teksten en een bevlogen zanger. Alles omlijst door een van de beste live bands ooit!

rico24
Ik heb deze elpee met kant twee als opener: Sex and drugs and rock&Roll. Staat niet op de hoes van de elpee vermeld. Best grappig.Maar wel lekker om dit op als verrassing op de elpee te horen.

avatar van Dibbel
Ja, Ian Dury (R.I.P.) and the Blockheads. Kwam met de punkgolf mee naar boven drijven, maar had daar natuurlijk niets mee te maken. Humoristische popmuziek met theatrale elementen en scherpe teksten in sappig Londens dialect gedeclameerd. Zie hem nog staan op het podium altijd druk in de weer met sjaaltjes. In 1981 nog gezien op Pinkpop. Deze elpee van de week nog eens opgezet en vond het vooral jeugdsentiment en gedateerd klinken. Daarom nog maar eens opgezet en nu valt alles al weer wat beter op zijn plaats.
Wake Up And Make Love With Me staat nog steeds als een huis. Ook de 2 ingetogen nummers My Old Man en Clevor Trevor mag ik nog graag horen. Verder het hilarische Plaistow Patricia (met een van de mooiste openingszinnen ooit) en het heerlijke herrienummer Blockheads (met synthesizerscheten). Billericay Dickie en I'm Partial To Your Abracadabra krijgen me ook nog wel aan het glimlachen.
Heeft na deze plaat nog een paar leuke albums gemaakt die echter lang niet meer zo veel succes kenden als deze.
Ik heb de originele elpee nog, dus zonder Sex&Drugs&Rock&Roll.
Maar gewoon nog steeds 4 sterren dus.

There's Nothing Wrong With It!!!

vondeich
Openingstrack is errug vet en schept behoorlijke verwachtingen voor de rest van de plaat. Het is nergens slecht, maar het niveau van de openingstrack haalt het nergens meer.

avatar van freakey
Billericay Dickie

avatar van Madjack71
Een geinig plaatje dit New Boots and Panties, een soort van funpunk mix. De lome met zwaar accent getinte zang van Dury i.c.m. de pretentieloze muzikale back-up, maakt het samen met de gevatte teksten een heel prettig album om naar te luisteren. Ik zou zelfs wel van een klassiekertje willen spreken. Als ik die ergens nog op vinyl tegen kom, pak ik hem mee.

avatar van Lura
Madjack71 schreef:

Sterker nog, dit is gewoon een klassieker! De opvolger, Do it yourself, is nog beter!

avatar van heartofsoul
Lura schreef:

Tja, wat is een klassieker precies. Daarover lopen de meningen uiteen. Maar dat dit nog steeds een zeer goed te pruimen album is, daarover zijn we het snel eens. Dat niet alle liedjes op dit album eeuwigheidswaarde hebben mag ook wel gezegd worden, maar de erg fijne begeleidende Blockheads maken heel veel goed. Vooral de drums van Charlie Charles en Chaz Jankel achter de
keyboards maken voor mij het verschil. Vier sterren.

avatar van Rudi S
De samenwerking met Chas Jankel was gewoon goud, Jankel schreef ook van die lekker zwalkende walsjes en de voordracht kon je gerust aan top preformer Dury overlaten.
Live was dit ook altijd een prachtige belevenis.

avatar van bikkel2
Ian Dury kwam op in de punkgolf en hoewel zijn muziek onmogelijk als punk door het leven ging, werd hij met open armen ontvangen door critici en publiek.
Zijn wat aandoenlijke, maar toch sterke persoonlijkheid werkte daar ongetwijfeld aan mee.
Dury kreeg al op jonge leeftijd polio en dat was fysiek natuurlijk een lastig bestaan.
Deze plaat ( nog zonder Blockheads aanduiding)
Is erg sterk.
Dury met rechterhand en mede componist Chas Jankel, toveren een heerlijke verzameling songs uit de hoed.
Doorspekt met humor en typisch brits cynisme.
Muzikaal is het evenals de follow ups, heel afwisselend.
Van rock,n roll tot funk, feestmuziek, pop en theatrale dingen.
Zeer amusante lyrics dus. Dury had dat talent en was ook een man die je als het ware in zijn schrijfsels mee trok.
De hit Sex&Drugs& Rock&Roll ontbreekt hier jammer genoeg, maar er staat genoeg fraais op om dat te compenseren.
Hele goede band ook achter hem.
Je hoort echt dat hier topmusici staan te spelen die het songmateriaal het nodige cachet geven.

1 van de betere platen uit "77".

avatar van henkiev
Briljante plaat..nog altijd!

avatar van djfritzen
henkiev schreef:
Briljante plaat..nog altijd!

Helemaal waar. Ik heb de versie met Sex&Drugs&Rock&Roll. Schijnbaar een misprint (vinyl dus) om wat ik begrijp de titel op het label van kant B "New Boots En Panties" ipv van "...And...".
Ik draai hem nog heel regelmatig en is gewoon een must have

avatar van jorro
Veel van de berichten hierboven sluiten aan bij de positie die dit album had in de Oor jaarlijst van 1977. Het album staat daarin 6e. Ik zelf ben minder enthousiast. Het pakt mij gewoon niet. Geen album om eens lekker voor te gaan zitten.
Ik hoor in elk geval grote gedrevenheid en dat waardeer ik wel, maar ik kom toch niet verder dan 2,5*