Kanye West - Yeezus (2013)

Hip-Hop / Avant-Garde

5. Hold My Liquor (5:27)

met Chief Keef en Justin Vernon

6. I'm in It (3:54)

met Agent Sasco en Justin Vernon

7. Blood on the Leaves (6:00)
  8. Guilt Trip (4:03)

met Kid Cudi

9. Send It Up (2:58)

met King L

10. Bound 2 (3:49)

met Charlie Wilson

avatar van Glaciers of Ice
hond racisme schreef:

Effe een Wu-Tang tekst opgezocht, eerste dat ik tegen kwam;
"The Wu is comin thru, the outcome is critical
Fuckin wit my style, is sort of like a Miracle
on 34th Street, in the Square of Herald
I gamed Ella, the bitch caught a Fitz like Gerald --
-- ine Ferraro, who's full of sorrow
Cuz the hoe didn't win but the sun will still come out tomorrow
and shine shine shine like gold mine
Here comes the drunk monk, with a quart of Ballentine
Pass the bone, kid pass the bone "

Je noemt dit héél sterk dus?

Als je dit zwak noemt (heb je niet gedaan, maar ik neem aan dat je dit bedoelt) ben je niet goed snik. Een ding waar GZA heel erg goed in is, is dat hij geen grote woorden hoeft te gebruiken om te laten zien hoe clever hij is. De hele verse is een play on words, je hebt nog een hoop te leren. Een van de beste verses op 36 Chambers als het op lyrics aankomt. PM me maar en ik zal je de verse uitleggen. Jij weet niet waar hij het over heeft, dat wil nog niet zeggen dat het niet ingewikkeld is.

avatar van Raul
Zullen we er nu maar gewoon mee ophouden? Ik ben helemaal klaar met deze discussie...

Nog een paar laatste opmerkingen:

- Je leest niet goed, wat discussiëren erg moeilijk maakt (ik heb bijvoorbeeld nergens gezegd dat ik raps over geld, drugs en gangs niet goed vind)
- Je weet niet wat een mening is (je blijft maar zeggen dat de teksten (op Yeezy) niet belangrijk zijn en dat ik dat maar niet wil begrijpen maar dat is toch gewoon jouw mening?)
- Je denkt dat teksten alleen goed zijn als het ergens over gaat (vandaar ook de vreemde vergelijking tussen Eminem en Kanye en de opmerking dat de teksten op Liquid Swords nergens over gaan) terwijl ook de simpelste boodschap een briljante tekst kan zijn

En waarom ben ik precies pretentieus?

Samenvattend komt het hier op neer:

Jij vindt Yeezus fantastisch en de teksten onbelangrijk - prima, ik respecteer dat
Ik vind Yeezus wel aardig en meld hier (op een discussieforum!) dat ik de teksten erg matig vind - jij respecteert dat niet en gaat roepen dat mijn mening niet relevant is

hond racisme schreef:
@He$$el, why should I do the talking? Leg jij dan maar eens uit waar Liquid Swords dan wél over gaat? Wat is er zo diep aan de lyrics, zo geniaal? Beter zelfs, vergelijk het met Yeezus. Wat is er zo goed aan dat Yeezus niet heeft? Raul mag ook iets zeggen. Jullie maken me wel benieuwd.

Fijn dat ik ook wat mag zeggen maar we zijn echt uitgepraat
Je ziet geen verschil tussen de teksten op Liquid Swords en Yeezus
Ik geef het op

hond racisme schreef:

Het is voor een groot gedeelte gewoon opscheppen over zijn skills. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om de manier waarop. Double entendres, metaforen, wordplay. Dat soort shit. Er zit een idee achter de teksten. Je moet vaak een paar keer luisteren (of soms lezen) om te begrijpen wat hij nou echt bedoeld.

avatar van Glaciers of Ice
hond racisme schreef:

Mijn god, meen je dit? Liquid Swords is de definitie van diepe teksten. Ik zie dat je de dubbele betekenissen van GZA niet doorhebt. 1 of 2 lines van GZA posten gaat eigenlijk niet, aangezien al zijn verses op LS heel erg constant zijn en het vol zit met verwijzingen. Maar vooruit.

Wat Yeezus niet heeft:

- Check the print, it's where veterans spark the letterings, slow moving MC's is waiting for the editing

- Shit is outdated, just like neckloads of Sterlings, suedefronts, bellbottoms, and tricolored shearlings

- Hele Labels verse (I'm RUTHLESS my clan don't have to act WILD, that shit is JIVE, an old SLEEPING BAG PROFILE)

- It ain't hard to see, my seeds need God degree I got mouths to feed, unnecessary beef is more cows to breed

- Disciplinary action was a fraction of strength that made me truncate the length one tenth

- We reign/rain all year round from June to June, while niggas bite immediately if not soon.

En nog veel meer.

avatar van hond racisme
Vind het wel grappig hoe "je hebt nog een hoop te leren" hier steeds herhaalt wordt... Zijn jullie die gastjes die "Skool of Hard Knock" hebben staan op facebook bij opleiding of zijn dat anderen? Laat inderdaad maar.

avatar van woutorrmusic
Maar de hamvraag: 'is een complexe line beter dan een simpele line?'

avatar van Silky & Smooth
Het antwoord is: 'Nee, hoeft niet. Eén punchline kan meer zeggen dan 1000 woorden en 1000 woorden kunnen meer zeggen dan één punchline. Amen'

Is het nu afgelopen?

avatar van Bedorvenkebab
Nee, we gaan lekker door.

woutorrmusic schreef:
Maar de hamvraag: 'is een complexe line beter dan een simpele line?'

Het is in ieder geval een stuk knapper.

avatar van overmars89
Ach, zo kan je in ieder geval nog jaren doorgaan met discussiëren. Iedereen beoordeelt Hip/Hop op zijn eigen manier. Ik persoonlijk vind de volgende onderdelen het belangrijkst:

1. Beat
2. Flow
3. Stemgeluid
4. Authenticiteit (Bij artiesten als Gunplay, Danny Brown & Curren$y digg ik de personen zelf, waardoor ik nog meer de muziek kan waarderen).

Hierom ben ik een groot fan van Kanye, omdat hij simpelweg gruwelijke beats en een toffe sound neerzet. Zijn Flow is niet 'one of the greatest', maar het stoort me ook niet.

Als je iemand bent die teksten heel belangrijk vindt en dat die teksten ook nog is doordacht en meerdere betekenissen moet hebben, dan ben je inderdaad bij Kanye bij het verkeerde adres. Maar goed vandaar ook de verschillende stromingen, stijlen binnen Hip/Hop en is er voor iedereen wat wils.

avatar van Delars
He$$el_01 schreef:

Het is in ieder geval een stuk knapper.

Delars schreef:

Deze twee zinnen zijn net zo relevant als jullie discussie.

Kebab is een stuk lekkerder. Zolang het niet bedorven is in ieder geval.

avatar van niels94
Wat is het met hiphop tegenwoordig? Het lijkt of obscuriteiten en experimenten steeds breder geaccepteerd worden (OFWGKTA, Death Grips, Danny Brown en nu de echt grote Kanye West), of ben ik nou gek? Best gaaf, hoor.

Ik zit nu in mijn eerste luisterbeurt, en naast dat ik het best kan waarderen weet ik niet hoe goed ik het nou precies moet vinden. Wel vet dat Kanye dit doet. Zo'n echt ontoegankelijker album waar de meningen sterk over verdeeld zijn maakt zijn succesvolle carrière nog een stukje completer, zo lijkt het.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
niels94 schreef:

Ik denk dat het eerder zo is dat genreconventies steeds minder zwaar wegen, over de gehele breedte van het muzikale scala. En dat merk je ook aan de muziek van populaire hiphopartiesten. Gelukkig weten jij en ik al dat obscure, experimentele en vernieuwende hiphop een eindje onder het oppervlak al decennialang bestaat .

Oppervlakkige teksten zijn niet perse slecht. Ze kunnen heel tof en vermakelijk zijn. Ik heb alleen het idee dat Kanye dacht dat hij de teksten MOEST verslechten voor de producties. Dat is wel een kritische punt. He dumbed down on purpose en dat respecteer ik weer niet.

UnknownPleasure
Delars schreef:

Deze twee zinnen zijn net zo relevant als jullie discussie.

en had zo een van de beste teksten kunnen zijn die kanye hier op het album had kunnen zetten. lijkt er ook zo op te kunnen passen.

avatar van Bedorvenkebab
Lars is dan ook mijn yeezus.

avatar van Holla
Lol, ik las dat ergens dat CyHi (denk ik, weet ik niet meer zeker) en nog wat rappers die aan Yeezus hebben gewerkt zeggen dat de titel eigenlijk staat voor ''Ye is us''. Dan spreken ze wel even die ''Yeezus is my god name'' tegen, maar leuk om te horen

avatar van Silky & Smooth
In G.O.O.D we trust

avatar van james_cameron
Ik kan er wel iets mee. Lekker dreigende beats, leuke electronische effecten. Qua raps is het acceptabel maar niet echt sterk, mede door de sporadisch behoorlijk slappe teksten. Fijn dat meneer West steeds blijft vernieuwen in ieder geval. De ene keer pakt dat beter uit dan de andere, maar ik vind dit een degelijk album, alhoewel de boel halverwege wel minder interessant wordt. De beste songs zitten duidelijk geconcentreerd aan het begin van de plaat.

hond racisme schreef:

Wel een beetje jammer dat je op de inhoudelijke discussie totaal niet ingaat.
Maar die valt waarschijnlijk ook niet meer te winnen.

En ik heb precies 1x gezegd dat je nog veel moet leren, en dat niet omdat je Yeezus geweldig vindt, maar omdat je pas 15 bent.
Dan heb je meestal simpelweg nog veel te leren.
Maar wellicht geldt dat voor jou niet en ben jij al een genius. In dat geval neem ik mijn woorden uiteraard terug.

Oh ja, en newsflash, Ik ben ook gewoon een Kanye liefhebber! Geen hater ofzo die alleen maar van lyrische '90 hiphop houdt.
Dus laten we nu samen een rondje dansen en toasten op weer een interessant experiment van Mr. West

avatar van NastyOnWax
Hoe is dit ooit uitgedraaid op een Liquid Swords vs Yeezus discussie qua lyrics?

Ik ben een groot Kanye-fan. Ik vind Yeezus een goed album, maar ik zou tijdens het luisteren van Yeezus nooit gaan denken dat dit in welk aspect dan ook op hetzelfde niveau zit als Liquid Swords.

avatar van RevDem
Ik heb MDTF toen der tijd 4 en een halve ster gegeven omdat ik het een zeer sterke plaat vond met goede producties en gast optredens. Voor West zijn nieuwe album had ik dus zeer hoge verwachtingen. Ik heb er nu een aantal luister beurten opzitten en ben behoorlijk teleurgesteld. Het begon al bij het openingsnummer! Wat ik persoonlijk echt niet om aan te horen vind. Hierna volgde er gelukkig een aantal sterkere nummers (Black Skinhead , I am a God) en New Slaves. Die laatste staat regelmatig op repeat bij mij en vind ik dan ook het sterkste nummer van het album. De tracks die hier op volgen geven mij een soort van 808's & Heartbreak 2.0 gevoel. Dit door het zware autotune gebruik, iets waar ik zelf geen fan van ben. Ik zou deze nummers niet echt slecht noemen tegenover autotune en opzich matige teksten staan wel keiharde beats. Bij nummertje 9 aangekomen word het niveau wel weer een beetje omhoog gekrikt met'' Send it Up''. Bound 2 is opzich geen slechte afsluiter maar valt buiten de toon van de rest van het album. Verder vind ik 10 tracks toch bestwel karig vooral omdat het niveau per track zo verschillend is. Daarom is het voor mij uiteindelijk 3,5 geworden. Het is geen slecht album maar is qua inhoud en gastoptredens gewoon een stuk minder dan het vorige album.

avatar van overmars89
De producers Justin Vernon (Bon Iver), Noah Goldstein (bekend onder andere door Arcade Fire), Travi$ Scott (Newest G.O.O.D. Music Member), Evian Christ (UK Beatmaker), Hudson Mohawke (TNGHT), Anthony Kilhoffer & Mike Dean (Producers Kanye sinds College Dropout) over de samenwerking rondom productie van Yeezus! Na dit gelezen te hebben krijg ik nog meer respect voor Yeezus.

Articles: The Yeezus Sessions | Features | Pitchfork

avatar van Kos
Kos
Nou, na een weekje beluisterd te hebben: grote tegenvaller.

Tekstueel misschien nog dommer dan een gemiddeld South Central Cartel album en die quasi-gedurfde productie komt meestal niet uit de verf.

Kanye is beter bij overdreven, weldadige overgeproduceerde dingen, hier is dat 'naar de basis' idee echt een zwakte. Het is gewoon doodsaai.

Blood on the Leaves hoort zonder meer bij zijn beste tracks ooit maar verder echt veel te veel rommel.

avatar van -marco-
Ga hem dan toch becijferen en begin voorzichtig met 3,5*. Maar denk dat deze nog wel gaat wijzigen, want ook de imo wat mindere tracks vind ik nu al alleraardigst worden

avatar van hond racisme
Even terzijde, mijn vader, die normaal gezien nooit hip-hop luistert vanwege het hele "bitches, money, cars" cliché (50 Cent, Jay-Z en de vroegere Kanye West) was verrast door het album en vond het zalig dat Kanye over een stukje 80's acid house rapt. Het eerste gedeelte vond hij super, maar vanaf Blood on the Leaves en Guilt Trip vond hij het weer minder, terwijl "de rap fans" die juist weer beter vinden. I'm starting to see a pattern...

overmars89 schreef:

Articles: The Yeezus Sessions | Features | Pitchfork

Tof stukje, dank je wel.

hond racisme schreef:

Ik vind ook het eerste deel van het album beter eigenlijk, t/m New Slaves alleen maar bangers.
Trek vooral die autotune daarna niet zo erg.
Bound 2 vind ik dan inderdaad wel weer erg lekker dus daar klopt je theorie wel (even ervan uitgaande dat je mij tot de 'rapfans' rekent )