Kanye West - Yeezus (2013)

Hip-Hop / Avant-Garde

5. Hold My Liquor (5:27)

met Chief Keef en Justin Vernon

6. I'm in It (3:54)

met Agent Sasco en Justin Vernon

7. Blood on the Leaves (6:00)
  8. Guilt Trip (4:03)

met Kid Cudi

9. Send It Up (2:58)

met King L

10. Bound 2 (3:49)

met Charlie Wilson

Amen @Ralph.

Heerlijke album, ik moest bij release 3 keer de plaat draaien om er wat aan te vinden. De eerste keer geloofde ik me oren niet, maar na steeds vaker luisteren viel het kwartje. Meesterlijke album!

Vooral deze album laat zien hoe 'speciaal' en anders Kanye West is, als je het op een rijtje is iedere Kanye West album anders en heeft iedere album een eigen sound (misschien de eerste 2 minder). En dat maakt Kanye West voor mij zo een top artiest want het klinkt keer op keer ge-ni-aal. Favorieten: New slaves, black skinhead en blood on the leaves. Dit album staat sowieso in mijn top 10.

avatar van Weirdo Wizzy
Ik vond dat hij met The College Dropout ook al wel een eigen sound had hoor. Verder moest ik ook nogal aan dit album wennen. In het begin hoorde ik vooral wel leuke momenten maar vond ik het bij elkaar niet veel soeps, maar dat is nou wel anders. I'm In It vond ik eerst een draak van een nummer eigenlijk, maar het is een heel fijn gevarieerd nummer. Lekker eigenzinnig album dit. Nummers die het niveau niet helemaal halen zijn Hold My Liquor en Bound 2. Ik verhoog dit van 2,5 naar 4 ster. Black Skinhead en Blood On The Leaves zijn mijn favorieten.

Dit album heeft van mij nog niet genoeg draaibeurten gekregen om te beoordelen (komt vooral doordat het niet echt bevalt wat ik hoor).

Heb de discussie hier wel vanaf het begin gevolgd. Wat me opvalt is dat ik de meest vreemde verklaringen ben tegengekomen waarom dit album, nummers van dit album of bepaalde aspecten van dit album geniaal zouden zijn. Vermakelijk leesvoer in ieder geval.

FelipeGutiérrez
Don Cappuccino schreef:
Bound 2 klinkt als een ruwe schets. Niks sluit goed op elkaar aan, de raps van Kanye slaan niet eens een deuk in een verkeersbord. Iets wat zijn hoofd trouwens wel deed.

avatar van lowieke
Dit is voor mij echt het album van deze tijd wat deze tijd te ver vooruit is. Over 10 jaar, als de hysterie op de radio/populaire hitlijsten nog meer is toegenomen, kijkt iedereen hier heel anders op terug.

Overigens doel ik op een andere manier. een Radiohead is ook zijn tijd vooruit maar lijkt in zijn tijd al veel meer te worden erkend.

avatar van Flipm0de
Luister het album bijna nooit meer. Kwaliteit is zeker aanwezig in mijn ogen, maar replay value is niet erg groot.

avatar van predator
Flipm0de schreef:

Bij mij juist wel

avatar van Oortrommel
Las dat mensen de replay value als kritiekpunt aangaven. Ik ben het daar wel mee eens. Ik heb de plaat gisteren nog eens een keer gedraaid (na een half jaar niet), en dan zit ik er gelijk weer in, maar gek genoeg heb ik niet de neiging om morgen weer een luisterbeurt te doen.

Het is te prijzen dat Kanye West zijn eigen ding doen, zijn eigen (muzikale) weg inslaat en met ieder album een nieuwe stijl lijkt te ontdekken. Zo ook met Yeezus. Hoewel de grootheidswaan hem naar het hoofd lijkt te stijgen (I Am a God....), is hier muzikaal gezien niks mis mee. Dit is Champions League-hiphop.

Het experimentele sausje wat hij over het album giet kan ik ook erg waarderen. Iedere track klinkt weer anders en toch meer van hetzelfde. Geen rappers als gasten, maar gewoon Kanye West, wat ook een groot pluspunt is. De laatste jaren wordt je als liefhebber doodgegooid met features, geef mij maar een authentiek album (Nas' Illmatic is het beste voorbeeld).

Kortom; dit is de Kanye West die we gewend zijn geworden door de jaren heen, een topplaat. Het is even afwachten wat de invloed van deze cd gaat zijn, maar wellicht kijken we over 10 jaar terug en geven Yeezus het stempel classic. Helaas is de replay value voor mij iets aan de lage kant.

avatar van hond racisme
Luister dit album nog regelmatig. Niets mis met de replay-value, dus. Maar overigens ben ik toch wel geshockeerd door de angst van progressie door de standaard hip-hop fan, vooral nu een gerespecteerd artiest zijn talenten laat zien door samen te werken met (relatief tot semi-) underground figuren als Arca, Gesaffelstein en Evian Christ. Dat noem ik voor iemand met een grote naam als Kanye West wel experimenteren, en daarom vind ik Yeezus een geniaal album. Het is de eerste push die hiphop kreeg om te streven naar iets groter.

Inmiddels toch aangeschaft, maar kan mij niet zo bekoren als de twee vorige worpen. Lijkt me voor de hiphop ook een belangrijk album, wellicht zelfs een mijlpaaltje. Dat betekent echter niet dat het mij echt kan bekoren.

De eerste 4 tracks springen er voor mij in positieve zin uit. Vernieuwend en verrassende wendingen. Grootste minpunten voor mij zijn Blood on the Leaves en Bound 2. Als je zo een legendarische sample gebruikt ben je het imo verplicht om een retegoeie tekst te schrijven. Iedere keer dat ik dat nummer hoor stoor ik me daaraan. Wat een gemiste kans. Bij Bound 2 heb ik het idee dat het door een kleuter in elkaar is gezet.

Door de sterke 'A-kant' kom ik op 3 sterren.

avatar van Carolaah
Hmm ik vind de eerste helft beter dan de tweede helft. De eerste helft vind ik geniaal. Heel inventief, fantastisch geproduceerd. Stevige nummers, interessante beats, fijn om te luisteren.

Op de tweede helft vind ik vooral dat stemvervormen op Blood leaves en Guilt trip vervelend om naar te luisteren. I'm in it vind ik niks en Send it up vind ik niet zo boeiend. Het einde met Bound 2 is wel cool en doet me een beetje terugdenken aan The College Dropout.

Ik vind het lastig, want voor het eerste deel zou ik minimaal met 4 sterren uitkomen, maar het tweede deel vind ik eerder een 2,5-3.. dus ik blijf voor nu op een 3,5 steken

avatar van nelnontwisa
De eerste 5 nummers zijn geweldig en vliegen voorbij. Die sample opeens middenin On Sight, de enorme drums in Black Skinhead, en wat moet je nou zeggen over I am a God. Wat een fantastisch nummer.

New Slaves is eigenlijk samen met Black Skinhead en Bound 2 het enige single materiaal op deze plaat. En die gitaar/synth solo in Hold My Liquor, dat sowieso een geweldige intro heeft.
Potverdikke wat een begin.

Dan krijg je I'm in It, en de eerste minuut vind ik zwaar kut. Die kan ik echt bijna niet doorkomen. Later heb je een sample van een rapper die ik niet kan verstaan, en dat is gelijk wel weer lekker. Als Justin Vernon er eenmaal bijkomt is het weer een geweldig nummer. Maar die eerste minuut, jeetje wat lelijk.

Blood on the Leaves daarna is best leuk, maar eigenlijk niet goed genoeg om het sample gebruik van zo'n legendarisch nummer goed te keuren (vind ik).
De intro van Guilt Trip vind ik erg goed, een andere sfeer dan de rest van het album. Alleen na de auto-tune intro vind ik het nummer maar matig, erg lelijke sample. Het stuk van Kid Cudi is wel weer fijn.

Send It Up heeft een heerlijke beat, Kanye West in topvorm.
Bound 2 is een heerlijke afsluiter, veel lossere sfeer dan de rest van het album, dat was allemaal best 'donker', terwijl dit een vrij luchtig liefdesliedje is. Liefdesliedje Kanye West style wel te verstaan:
'One good girl is worth a thousand bitches'
'I wanna fuck you hard on the sink. After that, give you something to drink'

Al met al geweldige plaat van yeezus himself, kan niet wachten op de volgende.

avatar van Silky & Smooth
Als men het over een producer heeft is er een verschil tussen hip-hop en andere genres. Kanye West lijkt echter meer en meer te werken vanuit de klassieke betekenis van het woord. Hij is eigenlijk al sinds Late Registration niet meer de producer die simpelweg de beat maakt en mixt met de vocalen, maar pas bij My Beautiful Dark Twisted Fantasy leek de componist in hem zich pas echt te ontwaken. De vele namen op de productielijst vormden het bewijs. Zo ook bij Yeezus.

Aangevoerd door Kanye West en Rick Rubin is een leger aan producers - van Daft Punk tot aan veteraan Mike Dean en nieuweling Evian Christ - verantwoordelijk voor de productie van Yeezus. Mijn eerste indruk was verrast. Kille, electronische Daft Punk-beats. Geen koortjes, achtergrondzang o.i.d. zoals op alle voorgaande albums van Kanye. Geen franje, alleen kale beats. Mijn verrassing werd alleen maar groter wanneer de typische warme, emotionele momenten terugkwamen in de muziek. Niet zoals voorheen, met subtiele overgangen en perfect afgestemd op de muziek, maar keihard. De samples en zang worden er letterlijk tussen geflikkerd. Perfect getimed, dat wel, maar nog steeds schokkend. Zeker de eerste keer.

Deze mix van kale, afgekapte beats in combinatie gevoelige zang en samples in de productie vormen een perfecte bodem voor de emotie van Kanye West. Emotie die ik niet eerder gehoord heb van hem. Woede, verdriet, borstklopperij en dat alles keer tien. Alles wordt sterk overdreven, wat misschien ten koste gaat van de realiteit, maar niet van de puurheid van zijn emotie. Voor mij is het één en al genieten van lines als "She say: Can you get my friends in the club? I say: Can you get my Benz in the club? If not, treat your friends like my Benz. Park they ass outside 'til the evenin' end!" - Send It Up en van een nummer als I Am A God. Het enige waar ik mij echt dood aan erger is die 300 fout. Zo'n enorm team en niemand die zegt: 'Ehm Ye, 300 gaat over Spartanen en niet over Romeinen...'. Gelukkig maakte hij dit een beetje goed door zelf New Slaves te nomineren voor 'Beste Hip-Hop Verse Ever'.

De verrassing blijft groeien bij het zien van de gastartiesten en dan met name de combinaties. Eigenlijk zou het mij niet eens meer moeten verbazen, maar Chief Keef en Bon Iver op één track? Geweldige combo uiteindelijk, één van mijn favoriete nummers. Zoals altijd weet meneer West het maximale uit zijn gasten te halen en ze op de juiste plek neer te zetten. Ik weet niet of mensen het verhaal van Assassin hebben gelezen/gehoord, maar dat vat samenwerken met Kanye volgens mij wel goed samen. Er kwamen mensen bij hem om wat op te nemen voor het nieuwe album van Kanye West. Sindsdien hoorde hij er niets meer van totdat een vriend hem op de hoogte van zijn verse op Yeezus. Iets wat voor hem een even grote verrassing was als voor zijn omgeving. Zijn bijdrage is zo'n voorbeeld van een perfect getimede/geplaatste 'sample'. Wat een energie!

Ondanks dat ik weet dat Kanye West experimenteert en zich op elk album weer opnieuw uitvindt, blijft dit zijn grootste verrassing. De plotselinge release, de aparte productiestijl, de ongetemperde emotie en bijzondere combinatie van gastartiesten. Alles bij elkaar maakt Yeezus tot een briljant album. Ik vind de eerste helft net iets beter dan de tweede (al vind ik elk individueel nummer dan wel weer geweldig) en dat maakt dat ik hier net niet de maximale score voor ga geven.

avatar van TheLegacy
Kan iemand mij trouwens uitleggen, hoe het kan dat dit album is uitgekomen op Roc-a-Fella? Ik dacht dat 't label al een tijdje opgedoekt was?

TheLegacy schreef:

Roc-a-Fella is volgens mij het label dat zowat enkel nog Jay-Z en Kanye platen uitbrengt, vorig jaar Magna Carta & Yeezus. Wordt gedistributeerd door Def Jam dus denk dat je zowel kan zeggen dat Yeezus op Roc-a-Fella als Def Jam uitkwam.

avatar van Holla
hond racisme schreef:

J. Cole

Holla schreef:

J. Cole

Op Wikipedia stond van 2013 enkel Yeezus en Magna Carta, maar oké.

avatar van Holla
hond racisme schreef:

Op Wikipedia stond van 2013 enkel Yeezus en Magna Carta, maar oké.

Ik heb net de wikipedia van Roc Nation gecheckt en daar staan de platen van de beste man inderdaad naast ook MCHG die blijkbaar van beide labels is

avatar van The Eraser
als ik wist dat het artwork van deze cd zo minimaal was, had ik het wel gewoon op een cd gebrand ipv het aan te kopen

avatar van Môrthul
The Eraser schreef:

Past mooi bij de plaat toch

avatar van waxs
Sterke plaat van Kanye. Na de release van Graduation was ik mijn aandacht compleet verloren en bij My Beautiful Dark Twisted Fantasy werd ik weer getriggerd door de waanzinnige film/videoclip van het album. Sindsdien heb ik mijn bewondering van West terug gekregen en ook op deze plaat komt hij wisselvallig verassend uit de hoek. Het bevalt mij wel, Kanye die telkens de grenzen van zijn eigen kunnen probeert te verleggen. Soms misschien geforceerd, maar het klinkt allemaal wel weer erg lekker.

HZFR11
Keihard, totaal anders als zijn vorige albums (iets wat Ye wel vaker doet). Toen ik het voor het eerst hoorde kon ik mijn oren niet geloven en vond ik het maar een raar album, maar ik bleef toch wat liedjes in mijn hoofd houden dus ging ik 'm nog maar een keer checken.

Guess what, ik vond 't tof. De rare techno dingen die soms door de liedjes komen heb ik leren waarderen en ik denk dat dit een plaat is die over 20 jaar helemaal de shit is.
Kanye kijkt naar de toekomst in plaats van het verleden. Respect daarvoor. Het zeiken om de "oude Kanye" terug te krijgen, daar trekt hij zich niet van aan.

Dingen zoals het gegil op "I Am A God" vind ik onnodig, maarja, het zal er wel bij horen.

4.0 sterren voor deze baas!

Zoals volgens mij bij de meesten het geval is, moest ook ik dit album echt een aantal keer goed luisteren om het goed te kunnen waarderen. Ik weet nog goed hoe On Sight mij bij de eerste luisterbeurt al enorm liet schrikken; totaal niet wat we van Kanye gewend zijn. Uiteindelijk is dit echter waar de kracht van deze plaat in zit, je kunt zeggen wat je wilt over Kanye (wat betreft zijn houding bijvoorbeeld, waar ik zelf zeker geen fan van ben), maar hiermee zet hij wel echt een heel vernieuwend project neer. Met Yeezus gaat hij echt tegen alle hip-hop standaarden in en daar moet je respect voor hebben. Zo erg als ik On Sight niet kon waarderen toen ik het voor de eerste keer hoorde, zo veel kan ik er nu van genieten; vooral de onderbreking na de eerste verse, waar de hectische, elektronische en extreem minimalistische beat plaatsmaakt voor een langzame, melodieuze sample, die vervolgens al snel weer wordt vervangen voor de eerdere beat. Totale tegenstelling; geniaal. Black Skinhead heeft een lekker ritme maar toch kan ik dit nummer niet zo waarderen als de vorige; om een of andere reden voelt dit toch net even te eentonig aan en kan het niet tippen aan de live-versie van dit nummer die wij eerder te horen kregen, nog voor de release van het album. I Am A God vind ik vervolgens weer geniaal; de sfeer die met dit nummer wordt gezet is ongeëvenaard; precies het gevoel dat je zou verwachten bij een nummer met zo'n titel. De melodie die aan het eind van New Slaves wordt ingezet maakt het nummer voor mij om een of andere reden helemaal af; een beetje hetzelfde effect als bij de sample op On Sight. Op Hold My Liquor vind ik de opbouw echt super en vind ik Chief Keef zelfs toegevoegde waarde hebben (misschien nog wel grootste verrassing van het album). De beat op I'm In It en de gastbijdrage van Agent Sasco maken ook dat nummer zeer goed te doen, al behoort dit nummer zeker niet tot mijn favorieten van Yeezus. Guilt Trip vind ik echter wel enorm geslaagd, en dit nummer had zomaar op 808's & Heartbreak kunnen staan; in mijn mening had dit nummer dan zelfs tot de beste tracks van dat album behoord. Ik hoor iedereen over Blood On The Leaves zeggen dat dit nummer over het algemeen als het meest toegankelijke van het album wordt gezien, waar ik me zeker in kan vinden, maar dit nummer behoort samen met Bound 2 in mijn mening toch echt tot de mindere nummers van de LP. Met de sample van Strange Fruit begint het zeker goed, maar verder vind ik het nummer te eentonig. Send It Up vind ik daarentegen weer een echte knaller. Bound 2 vind ik het minste nummer op het album; ja de sample is leuk en het refrein is ook catchy, maar hier doen de zeer middelmatige teksten de track voor mij toch echt de das om. De teksten is dan ook waar in mijn mening de zwakte van dit album in zit. Uiteraard, Yeezus is om minimalisme heengebouwd en wat dat betreft vallen de teksten niet buiten de boot, maar toch kan niemand ontkennen dat we van Kanye eigenlijk gewoon sterkere teksten verwachten; we weten dat hij het kan. Ik denk hier bijvoorbeeld aan quotes als: I just talked to Jesus
He said, "What up, Yeezus?"
I said, "Shit I'm chillin'
Tryna stack these millions"
van I Am A God; en I wanna fuck you hard on the sink
After that, give you somethin' to drink
van Bound 2. Dit zijn echter maar enkele voorbeelden en op sommige nummers is de middelmatigheid van de teksten 'hinderlijker' dan op andere. Het is vooral de gedachte dat dergelijke teksten nooit op bijvoorbeeld Graduation of MBDTF hadden kunnen staan. Voor de unieke, vernieuwende sfeer die meneer West met Yeezus neerzet krijgt dit album van mij echter toch een dikke 4 sterren.

avatar van Silky & Smooth
Het feit dat juist deze twee quotes zowat overal op internet gequote worden geeft aan dat ze diepe indruk hebben gemaakt en zijn blijven hangen bij mensen.

avatar van IllumSphere
Het enige wat bij mij is blijven hangen zijn zinnen als 'eatin' Asian pussy, all I need was sweet and sour sauce' en 'put my fist in her like a civil rights sign'.

avatar van Arrie
Ach, ik vind het best geinige teksten. En eerlijk gezegd maken die teksten me niet zo heel veel uit, ik vind het veel belangrijker hoe het klinkt, en het klinkt fantastisch! Heerlijk geproduceerd, en Kanye's raps passen er prima uit. Wat mij betreft misschien wel dé moderne klassieker van Kanye, meer nog dan zijn vorige.

avatar van IllumSphere
Arrie schreef:

Ik vind dan weer dat zijn vorige plaat het label 'moderne klassieker' verdiend.

Ik vind sommige teksten stiekem ook wel vermakelijk, zoals bijvoorbeeld
In a French-ass restaurant, hurry up with my damn croissants!
uit I Am A God. Maar lines zoals I just talked to Jesus, He said, "What up, Yeezus?", I said, "Shit I'm chillin', Tryna stack these millions" en die over 'Asian pussy' vind ik gewoon echt meer klinken als iets waar bijvoorbeeld Lil B mee zou komen.

IllumSphere schreef:

Ik vind dan weer dat zijn vorige plaat het label 'moderne klassieker' verdiend.

Helemaal mee eens

avatar van thgryda
Deze nog eens opnieuw beluisterd. Eigenlijk verdient het wel gewoon een 4, het zit allemaal erg goed in elkaar, als is het soms wat pretentieus "experimenteel doen om experimenteel te doen".