Simple Minds - Street Fighting Years (1989)

Label: Virgin

1. Street Fighting Years (6:26)
  2. Soul Crying Out (6:07)
  3. Wall of Love (5:20)
  4. This Is Your Land (6:22)
  5. Take a Step Back (4:22)
  6. Kick It In (6:11)
  7. Let It All Come Down (4:56)
  8. Mandela Day (5:45)
  9. Belfast Child (6:42)
  10. Biko (7:34)
  11. When Spirits Rise (2:03)
Ik had hier meer van verwacht. Vond het namelijk een mooie EP, en daardoor had ik hoge verwachtingen. De singles vielen verder erg tegen. Ik vind de bijdrage van Lou reed bij This Is Your Land niet echt bijzonder, en Kick It In is als je eerlijk bent, niet geweldig.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
deric raven schreef:
Kick It In is als je eerlijk bent, niet geweldig.

Als ik eerlijk ben, ben ik het daar helemaal mee eens... het vervalt een beetje in gemurmel en dat is iets waar Jim Kerr eigenlijk al vanaf NGD af en toe last van heeft. Het intro vind ik echter geweldig, de anticlimax komt een beetje vanaf het eerste refrein.

Als geheel vind ik deze plaat wel genietbaar en vooral een straatlengte beter dan zijn directe voorganger. Wel moet ik binnenkort mijn Simple Minds waarderingen maar eens herzien, want 4 volle sterren lijkt ook weer wat aan de ruime kant.

avatar van vigil
Je moet natuurlijk wel in je mening meenemen dat de titeltrack al 2 punten waard is. De zeer bekende maar nog steeds prachtige single Belfast Child ook wel 1 punt. Mijn persoonlijke favoriet This Is Your Land krijgt ook een punt. Voor de rest een half puntje en dan heb je toch een zeer behoorlijke score kan ik je vertellen.

beaster1256
ja, een goeie plaat maar waarom moesten ze nu per sé ' biko ' gaan coveren van de heer gabriel , zielige versie , voor de rest staan hier zeer goede nummers op , vooral de eerste 2 nummers zijn prachtig , en belfast child is een heel goed nummer maar ik ben het zo beu als kouwe pap, veel te veel gehoord !!!

Ze moesten niet perse Biko gaan coveren. Ze waren gemeend betrokken met de situatie in Afrika; zie ook Mandela Day, en van Once Upon A Time ook al bij Ghost Dancing.

avatar van Mjuman
Sorry hoor die pathetische uitvoering van een traditional, Belfast Child die heb ik regelmatig in een Ierse kroeg beter horen uitvoeren - en da's geen grapje.

avatar van Edwin
vigil schreef:

beaster1256 schreef:
vooral de eerste 2 nummers zijn prachtig

Het titelnummer vind ik ook het prijsnummer. De pieken en dalen zijn fenomenaal. Ingetogen, bijna akoestische passages, die worden afgewisseld met symfonische bombast. Prachtig gedaan.
Ik ben het met Beast eens, dat Belfast Child behoorlijk doodgedraaid is, maar het blijft toch een fraai opgebouwd arrangement met gevoelige keyboards. Met respect voor zijn betrokkenheid, maar op Biko murmelt Jim Kerr mij wat te veel, waardoor het nummer wat te vlak blijft en niet echt uit de verf komt. Kick It In klinkt chaotisch en hangt van los zand elkaar. Take A Step Back is een filler. Wat overblijft (2, 3, 4, 7 en 8 ) is goed tot zeer goed, waardoor ik toch nog op 4**** uitkom.

Kick It In is inderdaad een chaotisch geheel, zonder inhoud, al zijn de drumpartijen wel vet.

avatar van Edwin
deric raven schreef:

Jim Kerr heeft Mel Gaynor wel eens de Mike Tyson onder de drummers genoemd. Een fantastische drummer, maar met één beperking: hij kan niet subtiel spelen. Dat is zeker te horen op Kick It In, waarop 6 minuten lang van dik hout planken worden gezaagd. Uit technisch oogpunt wel uitstekend drumwerk overigens, omdat het structuurloze nummer om geïmproviseerd drumwerk vraagt in plaats van vaste patronen. Dat Mel Gaynor hiervoor verantwoordelijk is, durf ik trouwens niet met 100% zekerheid te zeggen, omdat ook Manu Katché in de credits wordt genoemd. Dat is een alleskunner. De voorgaande platen Sparkle In The Rain en vooral Once Upon A Time stonden bomvol met de harde klappen van Mel Gaynor. De rest had daar de buik vol van en wilde meer variatie op dit album. Dat was de reden dat Manu Katché bij de opnames werd betrokken. Zelfs Stewart Copeland (The Police) wordt bedankt in de credits. Ik geloof niet dat hij is te horen op dit album, maar als een soort consultant is gebruikt. Het opvallendste drumwerk op dit album is naar mijn mening afkomstig van Wall of Love. Het intro valt er meteen lekker in met een ritme dat is opgebouwd uit 2 vierkwartsmaten in 16e noten op de hi-hat gespeeld. Na het intro volgt meteen het eerste refrein, de 2 vierkwartsmaten blijven, maar het patroon van bass en snare daarbinnen verandert deels. Daarna weer een korte bridge, waarin het patroon van het intro wordt herhaald. Vervolgens het eerste couplet, waarin de snaredrum achterwege blijft en we alleen de bassdrum en de hi-hat horen. Zo zitten er in de rest van het nummer nog wat variaties, die ik niet allemaal zal uitspitten. Goed opgebouwd, goed uitgewerkt, strak gespeeld, kortom klasse.

stuart
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit album eigenlijk nooit echt beluisterd heb. Ik ken de singles en een paar andere (Kick it In , Mandela Day ), maar ik wil 'm nu eigenlijk wel eens goed beluisteren. Ik weet dat menige SM liefhebber van het 1e uur hier niet (zo) van houdt, maar dat heb ik weer andersom (qua smaak/beleving).

eiooft
Een rustigere plaat na het erg bombastische Once Upon A Time. Een betere, ook. Mandela Day is het enige echt slechte nummer. De rest is behoorlijk. Het titelnummer en This Is Your Land zijn wat mij betreft zelfs prachtnummers! Die politiek geladen onderwerpen zeggen mij niet veel, voor mij moeten muzikanten zich slechts met muziek bemoeien, maar muzikaal zit het hier wel snor. Het is het laatste album van de Minds dat echt een eigen sfeer uitstraalt en dat niet 'vlak' klinkt. Hierna verzandt de boel. Charlie Burchill is een goeie muzikant, maar alleen stelt hij niet veel voor.

fastpulseboy
deze ook maar weer eens tevoorschijn getoverd.... (in '89 gekocht op LP) Staat nu op....
wat een vreselijke draak
wie wil die plaat hebben

avatar van Blackedder
Omdat de meeste nummers politiek geladen zijn, is dit album allicht meer gevoelig voor de tand des tijds dan andere. Destijds was ik vooral gegrepen door de 'Sound' van het album meer dan de individuele nummers. De magnifieke concert tour die volgde en de prachtige DVD 'Verona', geven mij samen met de muziek op dit album nog steeds een heel bijzonder gevoel. Die sentimenten en het feit dat dat er gewoon een heel deel schtterende nummers op staat, verantwoorden mijn hoge score .

Kadafi
Ik vind de eerste twee nummers steengoed en belfast child ook. De rest doet me na de eerste keer niet zo veel. Kan nog een halfje of een hele bij. Er gaat niets meer af van de 3 sterren omdat dit soort muziek bij mij perfect in het gehoor ligt: dreampop.

avatar van Bulldozer
Vanmiddag nog maar eens beluisterd. Het is en blijft toch allemaal wonderschoon. Simple Minds op zijn best.

avatar van Marian2
Voor mij 1 van de mooiste albums van SImple Minds. Hier durven ze een echte ballad op te zetten (Let it all come down) en daaruit blijkt dat ze daar heel goed toe in staat zijn! Veel variatie op dit album. Kick it in is een totaal ander nummer (hoewel minder mijn favoriet). Mijn favorieten: Het openingsnummer, Soul crying out, Let it all come down en Belfast Child. Een gedurfd album na het wat gemakkelijke en commeriele album "Once upon a time"

avatar van Bulldozer
Marian2 schreef:
Voor mij 1 van de mooiste albums van SImple Minds. Hier durven ze een echte ballad op te zetten (Let it all come down) en daaruit blijkt dat ze daar heel goed toe in staat zijn! Veel variatie op dit album. "

Mee eens. Veel variatie en subtiel uitgevoerde nummers.
Na nog een keer luisteren verhoog ik mijn waardering tot het maximum.

avatar van Tapa
Bijna perfect album, wat had ik deze concerttour graag mee gemaakt, dat openings nummer gewoonweg kippevel.

avatar van Premonition
Ik heb een concert van deze tour meegemaakt. Het was een enerverende ervaring, die me heeft doen besluiten nooit meer naar een concert van ze te gaan. Om met VdG te spreken; Jim Kerr heeft de verkering uitgemaakt.

avatar van musicboy
Premonition schreef:

De verkering uitgemaakt? Kan wat uitleg ...

avatar van Running On Empty
Jammer van Biko maar voor de rest een leuke plaat

avatar van HiLL
Berichten verplaatst naar Muziek > MusicMeter Live! > VanDeGriend's Concert Reviews

En wat off-topic berichten verwijderd.

Wel gedurfd album voor SM, ze hebben er ook meteen hun kansen in de USA mee verspeeld. Maar in Europa was het commercieel gezien hun hoogtepunt, met volle stadions overal.
Politiek beladen, eigenlijk deels voortzetting van hun Amnesty en Mandela acties.
Wat nummers betreft, hun versie van Biko heeft mij nooit bekoord. Dat was 1 keer leuk op Free Mandela concert samen met Gabriel, maar om dat op de plaat te zetten en vervolgens 10 minuten live spelen, dat was me echt te veel van het goede.
Kick It in is ook een geval apart. Een beetje over de top, was hun Break On Through (Doors) volgens Kerr destijds.
Kant 1 was prachtig, titelnummer perfect, Take A Step Back wel wat clichée.
Let It All Come Down prachtig nummer en verder Belfast Child en Mandela Day, mooie uitvoeringen.
Jammer dat ze destijds niet When Spirits Rise op de plaat hadden gezet. Als opening net als op concerten.

avatar van Ayreonfreak
Raynman schreef:

? Bedoel je op vinyl?

avatar van SirNoodle
soul crying out is super
en when spirits rise is een schitterende concertopener...
heel knap album van Simple Minds, maar sommige nummers zijn echt platgespeeld en sommige andere zijn ietwat te bombastisch (kick it in, biko, ...)

avatar van Thuurke
Mandela Day, Belfast Child, This Is Your Land, Let It All Come Down, Soul Crying Out, Street Fighting Years zijn gigagoede nummers.

Wall of Love, Kick It In, Take A Step Back, Biko zijn de mindere nummers op deze plaat.

avatar van Darkzone
This Is Your Land, Kick It In, Mandela Day, Belfast Child en Biko waren de enige nummers die ik kende, tot ik vandaag The Amsterdam EP binnenkreeg (eBay). Sign O' The Times is geen verkeerde cover, maar waar ik meer dan aangenaam door verrast raakte, was de 2e track Let It All Come Down!
Wat een schitterend mooi nummer zeg! Wow!

avatar van the crook
Darkzone schreef:
Wat een schitterend mooi nummer zeg! Wow!

Zooo mee eens, al vanaf het uitbrengen van deze plaat, vind ik dat de allermooiste van het hele album!

avatar van wibro
Vanmorgen dit album weer eens beluisterd en ik vraag mij toch echt af wat ik destijds in dit album gezien heb toen ik dit zo'n 20 geleden kocht. Is het vanwege de politieke teksten (Biko, Mandela, Belfast) wat toendertijd nogal in was. Ik weet het niet, maar dit album doet mij nu anno 2010 helemaal niets meer. Ik vind het zelfs met "Sparkle in the Rain" het minste album van wat ik van Simple Minds heb gehoord. Dit album heeft voor mij de tand des tijds dus duidelijk niet doorstaan dit itt de tijdloze albums "New Gold Dream" en vooral "Sons and Fascination" die ik ook nu na bijna 30 jaar nog steeds geweldig mooi vind. De vraag is of het voor mij nog de moeite loont om nog werk van Simple Minds te beluisteren dat volgt op dit toch voor mij zeer teleurstellende album. Misschien toch nog maar eens proberen. "Black and White" en "Graffiti Soul" hebben toch nog een redelijk gemiddelde hier op Music Meter..

MindRuler
@wibro: black and white is mij hier ook aangeraden op mume en die is me supergoed bevallen...meer zelfs, ik heb 'm de volle mep gegeven! Dus zeker eens beluisteren, en dan meteen aanschaffen.

Gisteren deze gekocht, ik had 'm ooit uitgeleend in de bib (in de vroege jaren 90) en wil mijn Simple Minds collectie toch weer wat aandikken. De eerste 5 nummers zijn schitterend, vanaf dan wordt het een beetje wisselvalliger om met superhit Belfast Child nog eens alles uit de kast te halen. Goed album.