Simple Minds - Street Fighting Years (1989)

Label: Virgin

1. Street Fighting Years (6:26)
  2. Soul Crying Out (6:07)
  3. Wall of Love (5:20)
  4. This Is Your Land (6:22)
  5. Take a Step Back (4:22)
  6. Kick It In (6:11)
  7. Let It All Come Down (4:56)
  8. Mandela Day (5:45)
  9. Belfast Child (6:42)
  10. Biko (7:34)
  11. When Spirits Rise (2:03)
avatar van Jord
Die plaat met dat verschrikkelijke Belfast Child.
Nee, hier was het definitief gedaan met de Simple Minds.

avatar van FisherKing
0,5
Was met het vorig album al gedaan.

avatar van starbright boy
Jord schreef:

Die plaat met dat verschrikkelijke Belfast Child.

Ben ik toch niet de enige. Ik heb Belfast Child altijd een ongelofelijke draak gevonden. De vele mensen die het mooi vinden verbazen mij.

avatar van FisherKing
0,5
Nog nooit zo'n desillusie meegemaakt.

avatar van bonothecat
...Hier is het met mij met Simple minds begonnen.....durf het bijna niet op te biechten.

Hoewel deze cd technisch en muzikaal mischien goed was, was dit mijn eerste teleurstelling met Simple Minds.
Teleurstelling is misschien een groot woord, maar ik werd er niet echt vrolijk van, met al die zware neerslachtige melodieën.
Belfast child is prachtig. Soul crying out, Wall of love , This is your land, en When spirits rise zijn ook nog wel de moeite waard.

avatar van Casartelli
bonothecat schreef:

Ik vind 'em ook goed ja... maar 't zijn andere Simple minds dan waar het allemaal mee begon... dit album doet het goed in symfokringen (al is het zelf dan geen symfo) en tja, dat staat toch wel haaks op de bijna-punk uit de begintijd...

En Belfast child vind ik ook een mooi nummer, ja beetje grijsgedraaid natuurlijk... Biko, de cover, getuigt ook niet van buitengewoon veel inspiratie, al zijn de arrangementen wel mooi. Jim Kerr vervalt wat in gemurmel. Maar het titelnummer, Soul crying out, Take a step back en Kick it in zijn briljante nummers vind ik.

Heb er nog eens over nagedacht en ik verhoog deze van 3½* naar 4*.

avatar van cYNIC
Na het drama van 'Once Upon A Time' vind ik dit nog steeds een moedig album;Lange,niet toegankelijke nummers met ook nog eens een politieke lading.

De cover van 'Biko' had niet gehoeven,maar dit album zou eens meer credit mogen krijgen.

avatar van Edwin
Ook ik heb een hele zwakke plek voor deze plaat, samen met New Gold Dream is dit veruit mijn persoonlijke favoriet binnen het oeuvre van Simple Minds. Een plaat met enorme pieken en dalen, de bombastische, pompeuze wall of sound van het titelnummer, Wall of Love en Let It All Come Down versus de meer emotionele, warme en ingetogen pracht van Soul Crying Out, This Is Your Land en Belfast Child. Take A Step Back is voor mij de enige filler. Charlie en Michael zijn in topvorm op deze plaat. Een weldadige en ongekende rijkdom aan klankkleuren vergezeld van smaakvolle bijdragen van meesterdrummer Manu Katché en violiste Lisa Germano. Jammer dat het hierna alleen maar bergafwaarts is gegaan. Onbegrijpelijk ook dat deze plaat lager wordt gewaardeerd dan die slappe hap van het vorig jaar verschenen Black & White.

Na het briljante Sparkle in the Rain hebben we eerst twee jaar moeten wachten op Once Upon a Time. Dat was desillusie nummer 1. VIER JAAR later kwamen Kerr & Friends met dit gedrocht. Groter kon de teleurstelling niet worden zeg. Alles tot en met Sparkle in the Rain koester ik. Maar toen had wat mij betreft de stekker eruit gemogen.

avatar van VanDeGriend
Nee Rayman dat is toch een wat al te hard oordeel. Ok, nummers als Let in all come down, Take a step back en Kick it In (dat qua stijl prima op SITR had gepast) kunnen mij echt niet bekoren maar dit wordt prima gecompenseerd met Mandela Day, This is Your Land, toch ook Belfast Child en zeker Soul Crying Out welk nummer tot het beste behoort van wat Simple Minds hebben uitgebracht. OUAT vind ik te eenvormig maar de kritiek die je op deze plaat zou kunnen hebben is hooguit dat ie wat wisselvallig is.

Verder heb ik prima herinneringen aan/bij de plaat dus dat helpt mee aan mijn score van 4 imo verdiende sterren

avatar van Edwin
VanDeGriend schreef:
Nee Rayman dat is toch een wat al te hard oordeel.

Inderdaad Rayman, dat was wel heel erg negatief. Ik ben met je eens dat New Gold Dream en Sparkle In The Rain fantastische platen zijn, die ze nooit meer hebben overtroffen. Once Upon A Time is een stuk minder door de mainstream poprocksound, maar Street Fighting Years past voor mij perfect in het tijdsbeeld van toen. Jim is oprecht in zijn politieke boodschap en hoewel niet vernieuwend of experimenteel vind ik de epische grandeur van de muziek overweldigend.

bonothecat schreef:

Begonnen en geeindigd. Het is m'n enige Simple Minds plaat die ik in huis heb. 'k Heb dit altijd een goed album gevonden . Over het andere SM werk heb ik geen oordeel .

avatar van Janz
Met de samenvatting Ballads of the Streets (EP) heb je alle relevante nrs van SFY in huis. De rest is teleurstellend. Dieptepunten zijn Kick it in en het stompzinnige drumcomputer intro van This is your land: tsjikke tsjikke tsjik, ketsjikke boem boem.

avatar van orbit
Belfast child en biko... brrrr. Wat is er in deze band gevaren? Met OUAT waren ze nog wel te redden geweest, dit vind ik afgrijselijk! Kerr op de bono/sting toer

avatar van musicfriek
orbit schreef:

Belfast Child vind ik juist een prachtig nummer, ik snap gewoon niet waarom zoveel mensen het een draak vinden, alleen maar omdat het een nummer 1 hit geweest is ofzo? Nou ja, mensen zeggen maar wat ze vinden, ik blijf het nummer evengoed geweldig vinden.

De rest van het album ken ik niet, dus geen mening over.

avatar van Flipper
orbit schreef:

Vind deze juist beter te pruimen dan OUAT. Een album dat de onzekere jaren 80 goed weergeeft, waarbij de groep zich betrokken voelt bij (toen) actuele vraagstukken. Soms lekker bombastisch. Het hoogtepunt is voor mij 'Let it all come down'.
'Biko' is wel een heel flauw aftreksel van het origineel.

avatar van Droid
Waardige afsluiter van die geweldige Simple Minds jaren-80 periode. Niet helemaal top, wel beter dan "Once Upon A Time". Veel bombast op dit album en dat mag ik wel.

Hoogtepunten zijn "Soul Crying Out" en "Let It All Come Down", minder is "This Is Your Land".
En met "When Spirits Rise" leveren ze wederom een mooie instrumental, zoals we van hun gewend waren.
Hierna ben ik Simple Minds uit het oog verloren...

Ik heb deze cd toch nog maar opgewaardeerd naar 3.5 ster omdat ik de perfectie en het muzikale vakmanschap dat hier uit voort komt toch wel beloont mag worden, en de betere nummers net iets meer in de meerderheid zijn dan de mindere nummers, maar mijn favoriete Simple Minds cd zal het zeker nooit worden.
Metname 'Let it all come down' vind ik een dieptepunt op "Street fighting years".

avatar van orbit
Ik vind Biko zeker een absoluut muzikaal dieptepunt, Belfast Child (ook biko en mandela day trouwens) is gewoon zo verschrikkelijk inspelen op de hele band aid/ bono/ betrokken artiesten gehuil wat eind jaren 80 opkwam. Afschuwelijk!
Dat terwijl ze de formule voor de perfecte popsound hadden in de vroege 80s... zonde zonde

avatar van Hans Brouwer
Ik zal wel weer het nodige commentaar krijgen...... Ik vind Street Fighting Years het allerbeste album van S.M. Staat als een huis, klinkt als een klok, een lekker strak album

Marcel²
lekker strak album

Hans Brouwer schreef:

Nee. Ik laat me niet kennen. Geen commentaar.

avatar van the viking
Ten tijde van de release blindelings aangeschaft maar was na beluistering toch lichtelijk teleurgesteld op This Is Your Land na ! De cd ligt nu dan ook al vele jaren onaangetast in de kast onder het stof !

avatar van Flipper

een lekker strak album

'Strak' is Hans' nieuwe woord. Strak gebruik ik meestal in de omschrijving van iemand van het vrouwlijke geslacht.

'New gold dream' en 'Sparkle in the rain' mogen dan minder 'strak' zijn, maar zijn toch constanter dan deze broeder. Maar toch, zoals ik al eerder had gemeld, een zeer acceptabel album, waarbij de pretenties misschien wat te hoogdravend zijn.

avatar van the viking
New Gold dream en ook Sparkle In the Rain spreken mij toch meer aan dan Street fighting Years en Once Upon a Time,die mij toch wat te bombastisch zijn !

the viking schreef:
Zonde!! "Street Fighting Years" en "Neon Lights" zijn de enige S.M. cd's die ik zo nu en dan nog draai!!

avatar van rusty nail
the belfast child vond ik wel een apart nummer.
terwijl ik eigeijk voor de rest niet zo simpel minded aangelegd ben

rusty nail schreef:
the belfast child vond ik wel een apart nummer.
terwijl ik eigeijk voor de rest niet zo simpel minded aangelegd ben

De vraag is of je sowieso wel veel meer van ze kent..

Respect voor de heren om na een glad album als 'OUAT' dit kleine politieke pamflet uit te brengen.