The Rolling Stones - Tattoo You (1981)

Label: Rolling Stones

1. Start Me Up (3:31)
  2. Hang Fire (2:30)
  3. Slave (5:34)
  4. Little T & A (3:23)
  5. Black Limousine (3:31)
  6. Neighbours (3:30)
  7. Worried About You (5:16)
  8. Tops (3:45)
  9. Heaven (4:21)
  10. No Use in Crying (3:24)
  11. Waiting on a Friend (4:34)
Prachtige plaat eigenlijk, toen ie uitkwam gekocht (toen zat ik al zwaar in de Wave), de b-kant is zo goed, Jagger is erg goed op dreef, geile plaat gewoon!!!!!!!!

avatar van loneranger
Een goede plaat van de Stones en net iets beter dan voorganger 'Emotional rescue'. 'Start me up' is gelijk een energieke opener. Een album met een rockkant en een balladkant. Van de ballads vind ik 'Heaven' het beste nummer. 'Neighbours' vind ik een beetje schreeuwerig, voor de rest eigenlijk alleen maar goede songs.

avatar van dynamo d
Start Me Up en Waiting on a Friend vind ik heerlijke nummers maar Little T & A, Neighbours en Tops vind zo vreselijk matig. Ik heb dit album aangeschaft maar deze nummers vind ik - sorry aan al de fans - niet om aan te horen.

avatar van NERD
Waarschijnlijk mijn favoriete Stones album, dat voelt toch wel raar om te zeggen van een album van overgebleven tracks. Ik vind het gewoon vooral lekker vrij en spontaan klinken, wellicht juist omdat het niet specifiek als een album opgenomen is. Hang Fire, Little T&A en Worried About You zijn enkele van mijn favoriete Stones nummers. Heel fijn album, en prachtige hoes (getuigende ook mijn profiel foto).

avatar van DeWP
Alleen dat verschrikkelijk slecht gezongen nummer, Little T&A...
maar voor de rest, puik album!

avatar van Dirruk
Heb deze al zeker 4 jaar in de kast staan. Ik denk dat ik hem misschien 1 keer tot het eind heb gedraaid. Het pakte me niet zo. Dit heb ik eigenlijk met al het Stones-werk vanaf Some Girls. Maar Tattoo You verdient dit eigenlijk niet.

Moet zeggen dat het toch een positieve herontdekking is geworden. Start Me Up doet me nu nog maar weinig. Heeft live een wat langere houdbaarheidsdatum denk ik. Hang Fire is prima maar niet meer dan dat. Een "mwah" eerste 6 minuten van de plaat. Maar dan komen we aan bij Slave. Geweldig nummer. Misschien wel de sterkste van het album. Doet me ook erg denken aan Can't You Hear Me Knocking. Voor de rest gaat het prima door tot Neighbours. Ik wist nog wel dat ik Neighbours niet fijn vond. Kan me zo 1 2 3 geen slechter Stones nummer verzinnen. Het enige voordeel van Neighbours: het is het laatste nummer van de A-kant.

De B-kant is een stuk constanter. Kan me best vinden in de meningen over de B-kant hier. Tilt dit album toch naar een ruime voldoende.

avatar van WoNa
'Start Me Up' kwam uit en meteen naar de winkel gerend. Een paar dagen later kon dat weer voor de LP. Tattoo You is altijd een van mijn favoriete Stones albums gebleven. Er zit veel energie in, het songmateriaal is net een stap beter dan op 'Some Girls' (en zeker 'Emotional Rescue'). Het rockt fantastisch, de ballads zijn top(s) en die rare nummers zoals 'Slave' en 'Heaven' zijn geweldig. 'Black Limousine' zit in een league van zichzelf.

Misschien wel decennia later las ik dat dit een restant plaatje was. Nou, als bands zulke platen uitbrengen met restantjes, dan mogen ze dat heel vaak doen.

Zoals velen boven mij, schaar ik ook de B kant tot een van de beste ever van de Stones, vergelijkbaar met kant 4 van 'Exile On Main Street'. Alle nummers hier zijn helemaal raak en tonen aan hoe gevarieerd de Stones binnen hun beperkingen kunnen scoren. Het is nooit weergaloos noch briljant, maar gewoon keihard raak. En dat is wat deze band zo goed maakt. Jagger schmiert perfect en dan is de wereld gewoon even in balans.

avatar van RuudC
Dit begint dan wel als een vrij typische plaat die opent met een tof nummer (althans de riff is iconisch, de rest is zozo) en vervolgens niks te bieden heeft. Veel filler, weinig killer. Ik kan me ook niet voorstellen dat er fans zijn die zitten te wachten op een zingende Keith. Hij kan het gewoon niet. Het album moddert even door om vervolgens met Heaven totaal onverwacht met een heel mooi, intrigerend nummer te komen. De finale is dan vervolgens wel redelijk en met Waiting On A Friend bewijst de Stones dat de saxofoon een ongelooflijk kitschinstrument kan zijn. Qua niveau zit dit album wel wat onder Some Girls en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de zogenaamde vrije val die de band na dit album zou maken.

1. 12x5
15. It's Only Rock n Roll
16. Let It Bleed
17. Black And Blue

avatar van lennert
Kon erger, maar wederom een voortkabbelend album met een tweetal uitschieters (Start Me Up en Heaven). De tweede kant is wel beduidend interessanter dan de eerste kant en het luistert over het algemeen niet hinderlijk weg, maar echt heel bijzonder is het ook niet. Ik vrees dat dit voor de komende albums ook wel een terugkerend euvel zal worden.

1. Sticky Fingers
15. The Rolling Stones No. 2
16. The Rolling Stones
17. Black And Blue

avatar van Jelle78
De albums die de Stones tussen Exile en Tattoo You uitbrachten heb ik de afgelopen tijd maar weinig geluisterd, op Black And Blue na. Nu ik ze voor deze marathon weer eens draai begrijp ik waarom dat is. Ik vind het geen geweldige albums en ze zijn geen essentiële onderdelen van de discografie (over Some Girls kun je debatteren wat dat betreft). Nu ik bij Tattoo You ben aangekomen vraag ik me af waarom ik deze plaat zo lang niet heb gedraaid, want dit bevalt mij meer dan prima. Ook Tattoo You is geen essentieel materiaal, maar het klinkt voor het grootste deel wel erg lekker.
Start Me Up is natuurlijk de grote bekende van deze plaat, maar er staat beter materiaal op Tattoo You. Slave is bijvoorbeeld een geweldig groovend nummer. Ik zit wel degelijk te wachten op een zingende Keith en zeker als hij dat op een nummer als Little T&A doet. Black Limousine is een heerlijke bluesy track. Neighbours sluit kant A rockend af. Niet geweldig, maar gewoon solide.
Op kant B staan meer balladachtige nummers, met als hoogtepunten Tops en Heaven. Vooral Heaven is een erg mooi mysterieus nummer. No Use In Crying vind ik wel wat aan de matige kant, maar Waiting On A Friend is dan wel weer mooi.
De Stones waren de jaren 80 slecht begonnen met Emotional Rescue, maar met Tattoo You revancheren ze zich goed. Een prima plaat, die mij bij herbeluistering opvallend goed bevalt.

1. Beggars Banquet: 5*
2. Exile On Main St.: 5*