Electric Light Orchestra - Time (1981)

Label: Jet

1. Prologue (1:16)
  2. Twilight (3:41)
  3. Yours Truly, 2095 (3:11)
  4. Ticket to the Moon (4:07)
  5. The Way Life's Meant to Be (4:38)
  6. Another Heart Breaks (3:48)
  7. Rain Is Falling (3:54)
  8. From the End of the World (3:16)
  9. Lights Go Down (3:33)
  10. Here Is the News (3:45)
  11. 21st Century Man (4:08)
  12. Hold on Tight (3:06)
  13. Epilogue (1:31)
  14. The Bouncer * (3:13)
  15. When Time Stood Still * (3:31)
  16. Julie Don't Live Here * (3:42)
Fedde schreef:
Inderdaad, musician. When Time Stood Still had in de plaats van Hold On Tight moeten staan. Dan was Time een 5-sterren Hotel geworden. Aan de andere kant: 21st Century Man is ook behoorlijk melancholisch en dan was er was het risico van inzakken geweest. Lynne kiest vaak voor contrast. Maar de platte rock 'n roll nummers hebben me nooit kunnen boeien. Misschien wel leuk om te doen voor de band, maar minder geslaagd voor de album-luisteraar die graag in de conceptsfeer blijft.

Wat natuurlijk helemaal waar is.

Je kunt wat schuiven, met songs. Als je Lights go Down inderdaad vervangt door Julie don't live here, kan Here's the news vlak voor When Time stood still worden geplaatst. En dan een mooie overgang maken van het ene naar het andere nummer.

Fedde
Dat is de beste oplossing. We gaan zien of Sony/Columbia bij de heruitgave van dit album ons tegemoet wil komen. Dan hoop ik ook op een volledige heruitgave van Secret Messages, als dubbelalbum zoals bedoeld, dus inclusief de ontbrekende tracks. Zou mooi zijn, maar niet erg waarschijnlijk.

avatar van henk01
Aangeschaft voor 36 euro, alle 11 cd's.

The Classic Albums Collection Box set, Limited Edition

Geen slechte koop, denk ik zo

En de volgorde op Time blijft zoals origineel ��

avatar van teus
T/m Balance of Power dus ,dat is zeker geen slechte koop voor 36 euro ,mss voor mij ook nog interresant, ik mis er nog enkele,en die ik heb mogen vervangen worden door verbeterde mastering dan blijft het nog een koopje,waar heb je die gekocht ? en zijn het wel de remasters uit 2011 met bonustracks ?

henk01 schreef:
Aangeschaft voor 36 euro, alle 11 cd's.

The Classic Albums Collection Box set, Limited Edition

Geen slechte koop, denk ik zo

En de volgorde op Time blijft zoals origineel ��

Ik had je bij vorig bericht niet gequote ,en ja ,mee eens ,aan Time word niet gerotzooid
We hebben toch die tracks als bonus toevoeging?

avatar van Tony
En zo ist teus. Geen gedonder aan Time.

Goeie deal henk01. Kost meestal rond de € 50,- die box. En ja, het zijn de remasters met bonustracks, instrumentals (boring meestal) en alternate takes.

avatar van henk01
Dus gewoon na de oorspronkelijke nummers een andere cd erin

avatar van Tony
Nou, de 3 bonustracks hadden in het geval van Time niet op het album misstaan, zoals de heren voor ons al hadden vastgesteld voordat ze aan de volgorde begonnen te morrelen.

avatar van musician
Ik geloof verder ook niet dat er onzedelijke voorstellen werden gedaan
Er mag best hardop over alternatieve en wellicht betere opties worden gemijmerd zonder dat het een discussie over het herinvoeren van de doodstraf tot gevolg hoeft te hebben.

Er is maar één man die de keuzes voor het album Time heeft bedacht en dat betekent dat we in de basis aan zijn grillen zijn overgeleverd.
Maar misschien heeft hij When time stood still wel geschreven nadat hij al klaar was met Time en kon het niet meer worden toegevoegd. Het zal niet voor het eerst zijn geweest dat dit gebeurde. Het tempo van het jaarlijkse album dat af moest.

Lynne zelf komt met enige regelmaat terug op (blijkbaar) mindere keuzes gemaakt in het verleden, bijvoorbeeld met heropnames (de definitieve!) van oudere nummers.
Ik vind dat overigens begrijpelijk. Andere inzichten.
Dus we mogen best met hem meedenken.

Heropnames geloof ik nooit zo in.
Ik weet ook niet hoe Lynne er bij kwam om op die laatste verzamelaar herbewerkingen te zetten, kennelijk dus meer voor zijn eigen gemoedsrust.
Muziek opnemen is een momentopname, en zeker als je beseft in welk tijdsbeeld het is opgenomen.
Zo perfectionistisch is hij dus, maar sommige dingen moet je laten zoals ze zijn.
Geef het live dan meer een draai met wat je voor ogen had. Dat vind ik dan rieeler.

Ik zal Time ook eens gaan beluisteren.
Is toch wel een interessant album als ik het zo lees.

Fedde
bikkel2 schreef:
Heropnames geloof ik nooit zo in.
Die gemoedsrust was een reden, ja. Een perfectionistische geest zal daar last van hebben. Tweede reden, en niet minder belangrijk, was de zakelijke kant. Door heropnemen van eigen werk verkreeg hij opnieuw de rechten. Naburige rechten, heet dat geloof ik in het Nederlandse recht. In elk geval, prettig voor de oude dag. Lynne is ook zakelijk hoog begaafd.

Ok, dat zakelijke is dan nog te begrijpen.

avatar van Tony
Lelijkste hoes, maar zeker niet het lelijkste album van ELO bikkel2. Gewoon verplichte kost in de ELO discografie, wat mij betreft.

Ok. Staat op de lijst Tony.

Het 1e jaren 80 album van E.L.O.
Discovery ( 1979) vond ik wat teleurstellend.....zeker na een voltreffer als Out Of The Blue.
Lynne liftte lekker mee met de discorage - wel des E.L.O's - dus wel smaakvol gedaan, maar toch een stapje terug.
Time is beslist beter.
Het oorspronkelijke orchestrale geluid komt nu voornamelijk uit de synths en ook Bevan's drumkit klinkt eigentijdser en electronischer.
Toch is het een smaakvol geheel.
Ondanks de onvermijdelijke modernisering klinkt het best vertrouwd.
Het is een album met uptempo spacy materiaal en de rustigere stukken zijn melodieus en goed verpakt.
Een song als Twilight hakt er na het fraaie intro gelijk lekker in en is een prima keuze.
Toen ik het vandaag hoorde, moest ik gelijk denken aan Tonight van de Nederlandse band Tower. Lijkt er verdacht veel op.
Verder is het een aardig verloop. Een goed uitgewerkt concept die echter bondig blijft klinken en nergens fragmentarisch klinkt.
Lynne blijft in feite een liedjesschrijver die gaat voor een kop en staart.
Niet alles is even sterk. In een aantal songs slaat de gezapigheid wat door en Hold On Tight vind ik gewoon niet zo'n heel goed nummer.
Maar het merendeel is prima.
Songs als Yours Truly en zeker Here Comes The News zijn voorteffelijk.

Met plezier aangehoord en naar ik begrijp werd het na Time allemaal een stuk minder.
Misschien dat ik die ook nog wel eens gaan luisteren. Maar ik heb er geen haast mee.

avatar van Tony
Als deze goed smaakt mag Secret Messages eigenlijk ook niet ontbreken op jouw ELO menu, bikkel2. Maar iets minder dan Time vind ik zelf, dus het gemiddelde van een half punt lager is mij een raadsel. Balance mag je overslaan, Zoom is ook wel weer gewoon ELO goed hoor.

Zoom ken ik Tony. Daar was ik destijds wel benieuwd naar.
Aardig album, maar ik mis daar wel de echte E.L.O feel.
Ik zal Secret Messages eens onder de loep nemen.

avatar van LucM
De violen zijn vervangen door synthesizers en dat past goed in de tijdgeest maar het is in zijn geheel een zeer sterk conceptalbum dat thematisch goed is uitgewerkt. Vind ik tenslotte beter dan voorganger Discovery dat teveel gericht is op het scoren van hits. De daaropvolgende ELO-albums vind ik minder.

Discovery vind ik ook minder. Veel van de nummers op dat album zijn idd erg gericht op de charts.
Maar, dat schreef ik al.......het blijft toch als E.L.O klinken.

avatar van divart
Mijn waardering voor het jaren '80 werk van ELO is nooit heel erg groot geweest. Dit album kon me altijd nog het meest bekoren. Aardig, paar goede nummers, maar haalde het niet bij het jaren 70 werk.
Hier kom ik toch een beetje op terug. Dit album klinkt behoorlijk jaren 80, maar de nummers zijn over het algemeen erg goed. En het klinkt ook nog. Dus met een halfje verhoogd naar 4*.
Met The Way Life's Meant to Be heb ik nog steeds wel de nodige moeite.

avatar van teus
Time is duidelijk de '80,s uitschieter van E.L.O ,had dit album ooit met. 4,5* beoordeeld en pas weer eens beluisterd en nu een halfje omlaag,omdat vergeleken met mijn favo,s.....Eldorado en New World Record (beide bij mij op 4,5*) dit toch stapje te enthousiast was,verder blijft dit album met een heel andere sound dan hun beste '70,s werk ,een prima E.L.O album
Mooiste track...Here Is The News

avatar van Wandelaar
Onverwacht fraai conceptalbum met synthpop-elementen die mode waren in 1981. Hier was ik, in 1981, erg blij mee. ELO was terug. Nu zou een wat meer akoestische benadering me meer aangesproken hebben.

avatar van frolunda
Julie Don't Live Here had op de oorspronkelijke elpee niet misstaan,mooi nummer.

avatar van musician
Net als When time stood still.
En dan laten we Rain is falling en Lights go down weer weg!

avatar van gaucho
Ja, ik ben wel blij dat die twee nummers er op de remaster bij gezet zijn, want die doen nauwelijks onder voor de nummers die het oorspronkelijke album wel gehaald hebben. Het waren de B-kantjes van resp. Hold on tight en Twilight. The bouncer was de B-kant van Four little diamonds, van het hierna volgende album Secret messages, maar kennelijk opgenomen in de periode rond Time.

Tja, waarom ze het album niet gehaald hebben? Die eerste twee waren vermoedelijk wel op tijd klaar, want die singles verschenen rond de tijd dat het album werd uitgebracht. Jeff Lynne only knows...

Ik kan me aansluiten bij bikkel2: ik was destijds blij met dit album, dat ik als een 'return to form' beschouwde na het wat teleurstellende Discovery. Bovendien vind ik het een van de geslaagdere pogingen van een grote naam uit de jaren zeventig om succesvol aansluiting te zoeken bij het geluid van de jaren tachtig.
ELO klinkt hier opeens heel anders: meer keyboards, veel minder violen (en die je hoort, komen uit een doosje, want de string-sectie was hier opgedoekt), compacte songs en een productie met harde drums - precies waar de jaren tachtig om vroegen. Even wennen, maar Jeff Lynne levert bepaald niet in op de kwaliteit van het songmateriaal. Alleen Another heart breaks vind ik wat minder. Die hadden ze, zoals menigeen hierboven al stelt, kunnen vervangen door Julie don't live here anymore.

Het valt me bij herbeluistering nog eens op hoe hard die drums er op sommige momenten in knallen, zeker voor die tijd, in 1981. Er zit, bijvoorbeeld aan het begin van Hold on tight en Twilight, enorm veel compressie op het totaalgeluid. Ben ik doorgaans niet zo'n liefhebber van, maar hier werkt het uitstekend.

avatar van gaucho
Het intro van Here is the news hoor ik tot de dag van vandaag terug in de tune van de VPRO, maar daar vertel ik de meesten van jullie geen nieuws mee, vermoed ik

Heeft iemand al eens opgemerkt dat Jeff Lynne er rond deze tijd een gewoonte van maakte om elk album al te sluiten met zo'n modern geproduceerd rock 'n' roll-nummer? Ga maar na: Don't bring me down, Hold on tight en Rock 'n' roll is king. In alle gevallen een overduidelijke single-keuze (en allemaal top-10 hits), maar meestal niet bepaald het beste nummer op de plaat. Tja, Lynne wilde duidelijk ook in de single-hitlijsten zichtbaar blijven...

Sowieso leert Discogs mij dat hier heel wat singles vanaf gehaald zijn. Hold on tight en Twilight haalden bij ons de hitlijsten, maar in Engeland gebeurde dat ook met Ticket to the moon/Here is the news (dubbele A-kant), The way life's meant to be en Rain is falling. Alleen de laatste deed niets in de Engelse charts, maar per saldo vijf hits, een uitzonderlijke score voor een ELO-LP.

avatar van Aazhyd
Secret Messages leek mij veel op een kopie van Time.
Secret Messages (single) = Twilight, Rock n Roll is King = Hold On TIght etc.

Een over de hele linie mindere kopie van Time, dat wel.

Volgens mij is Time het laatste album waarmee ze nog echt indruk wisten te maken.
De switch van strijkers naar synthesizers haalde het typische ELO-geluid er wel uit.

avatar van Tony
Valt wel mee hoor, denk niet dat het aan de synths lag, want die hebben altijd een prominente rol in het ELO geluid gehad. Het had vooral met de (veel) mindere songkwaliteit te maken, dat het na Secret Messages (voor mij) of Time (voor velen) wel over was met ELO.

Zag dat het concert deze zomer in Ziggo al bijna helemaal is uitverkocht. Verrassend toch wel. Zoveel nostalgy seekers in NL?

Time klinkt heel eigentijds in de periode dat het gemaakt werd.
Grappig detail is overigens dat The Moody Blues, die aan een tweede leven als band waren begonnen, ook wel wat E.L.O elementen op hun album Long Distance Voyager hadden. Dat album kwam toevalligerwijs ook in 1981 uit.
Daar staan overigens wel nummers met naturel klinkende strings op.
Time is electronisch. De symfonische pop/rock heeft plaats gemaakt voor een soort spacepop/rock.
Toegankelijk en natuurlijk vergeet Lynne ook hier niet zijn smaak te etaleren. Hoe je ook bekijkt -met zijn aanpak hoor je duidelijk waar zijn voorkeur ligt - Beatles en rock 'n roll, maar wel in een volstrekt eigen stijl.

avatar van Wandelaar
Wat is tijd als je een reis kunt maken naar de toekomst? Vooruitkijken en terugblikken worden dan relatieve begrippen. Spelen met de tijd is vooral interessant als je de toekomst in kunt gaan. En dat is de gedachte waar dit album mee speelt.

Een man maakt een tijdreis van 1981 naar 2095 en ziet hoe het daar toegaat in die toekomende eeuw. Het kan toch niet waar zijn. Is het een droom? Dan misschien toch ook een bange, want erg blij wordt de man niet van de kille strakke technologie. Zal hij ooit wat kunnen voelen voor de perfecte computervrouw? En hoe eenzaam zul je daar dan zijn? Ben je nog een mens van vlees en bloed? Nee, dan toch maar weer liever terug naar die vertrouwde jaren '80 van de vorige eeuw …

Heel veel dieper gaat het verhaal niet. Proloog en epiloog geven kop en staart aan dit Sci-Fi drama. Instrumentaal kan de band niet veel verder springen dan de polsstok anno 1981 lang is. Synthesizers, stemvervormers, piepjes en bliepjes geven een klank van ruimte en toekomst in een soort 'Wondere Wereld' van Chriet Titulaer. Moderner kon het niet. Goed beschouwd niet veel anders dan inspelen op de heersende synthpop mode die al aan de gang was. Opnieuw had Lynne zijn oren goed openstaan voor ontwikkelingen in de popmuziek. 'Another Heart Breaks' had ook best van OMD kunnen zijn. De desolate sfeer had Lynne goed te pakken.

Uiteindelijk, en daarin onderscheidt het album zich van vele bands in die jaren, loopt het conceptverhaaltje goed af met het optimistische Hold On Tight. Hou vast aan je dromen! De toekomst is geen doemscenario.

Nee, echt veel dieper hoeven we niet te zoeken naar betekenis en duiding. Het was gewoon een mooi en slim thema. En knap uitgewerkt. Na het lastige Xanadu, een half album in feite, stond ELO nu weer voor een gedurfd conceptueel geluid. Time deelde een stevige dreun uit aan iedereen die het Electric Light Orchestra al had afgeschreven.

De bonustracks op de remaster van 2001, die goed klinkt trouwens, voegen best een paar goede songs toe, maar verzwakken het idee van themaplaat met kop en staart. Na Epilogue is het gewoon klaar.