Paul McCartney & Wings - Band on the Run (1973)

Label: Apple

1. Band on the Run (5:11)
  2. Jet (4:08)
  3. Bluebird (3:22)
  4. Mrs. Vandebilt (4:39)
  5. Let Me Roll It (4:49)
  6. Mamunia (4:51)
  7. No Words (2:35)
  8. Picasso's Last Words (Drink to Me) (5:49)
  9. Nineteen Hundred and Eighty Five (5:30)
  10. Helen Wheels * (3:45)
  11. Country Dreamer * (3:08)
  12. Bluebird [From One Hand Clapping] * (3:26)
  13. Jet [From One Hand Clapping] * (3:55)
  14. Let Me Roll It [From One Hand Clapping] * (4:23)
  15. Band on the Run [From One Hand Clapping] * (5:13)
  16. Nineteen Hundred and Eighty Five [From One Hand Clapping] * (5:57)
  17. Country Dreamer [From One Hand Clapping] * (2:14)
  18. Zoo Gang * (1:59)
  19. Paul McCartney [Dialogue Intro] / Band on the Run [Nicely Toasted Mix] * (1:12)
  20. Band on the Run [Original] / Paul McCartney (Dialogue Link 1) * (2:17)
  21. Band on the Run (Barn Rehearsal – 21 July 1989) * (4:59)
  22. Paul McCartney (Dialogue Link 2) / Mamunia [original] / Denny Laine (Dialogue) / Mamunia [original] / Linda McCartney (Dialogue) / Paul McCartney (Dialogue Link 3) * (4:23)
  23. Bluebird [Live Version – Australia 1975] * (0:55)
  24. Bluebird [Original] / Paul McCartney (Dialogue Link 4) * (0:23)
  25. Paul McCartney (Dialogue Link 5) / No Words [Original] / Geoff Emerick (Dialogue) * (1:24)
  26. No Words [Original] / Paul McCartney (Dialogue Link 6) / Tony Visconti (Dialogue) / Band on the Run [Original] / Tony Visconti (Dialogue) * (1:47)
  27. Jet [Original from Picasso's Last Words] / Paul McCartney (Dialogue Link 7) /Jet (Original from Picasso's Last Words) / Al Coury (Dialogue) * (2:55)
  28. Jet (Berlin Soundcheck – 3 September 1993) * (3:52)
  29. Paul McCartney (Dialogue Link 8) / Clive Arrowsmith (Dialogue) * (1:44)
  30. Nineteen Hundred and Eighty Five [original] / Paul McCartney (Dialogue Link 9) / James Coburn (Dialogue) / Paul McCartney (Dialogue Link 10) / John Conteh (Dialogue) * (3:24)
  31. Mrs. Vandebilt [Original] / Paul McCartney (Dialogue Link 11) / Kenny Lynch (Dialogue) * (2:10)
  32. Let Me Roll It (Cardington Rehearsal – 5 February 1993) / Paul McCartney (Dialogue Link 12) * (3:52)
  33. Paul McCartney (Dialogue Link 13) / Mrs. Vandebilt (Background) / Michael Parkinson (Dialogue) / Linda McCartney (Band on the Run Photo Shoot) (Dialogue) / Michael Parkinson (Dialogue) * (2:25)
  34. Helen Wheels (Crazed) / Paul McCartney (Dialogue Link 14) / Christopher Lee (Dialogue) * (5:32)
  35. Band on the Run (Strum Bit) / Paul McCartney (Dialogue Link 15) / Clement Freud (Dialogue) * (1:01)
  36. Picasso's Last Words [original]/Paul McCartney (Dialogue Link 16)/Dustin Hoffman (Dialogue) * (4:22)
  37. Picasso's Last Words [Drink to Me) (Acoustic Version] * (1:11)
  38. Band on the Run [Nicely Toasted mix] / Paul McCartney (Dialogue Link 17) * (0:42)
  39. Band on the Run [Northern Comic Version] * (0:37)
avatar van Tempel
Als klein ventje in de jaren 70 kreeg ik dit al mee van mijn ouders, van afzetten tegen de muziek van je ouders was bij Band on the run geen sprake, stond als een huis en ik schreeuwde het vrolijk mee.... altijd blijven draaien, op titelnummer gestemd bij de Top 2000 al vanaf begin en toen was daar 2016, al jaren naar Werchter en daar stond ie, Paul himself, van te voren was ik wat sceptisch, maar hopende op vele Beatles nummers bleek het werk uit zijn Wings tijd ook nog onder de aandacht te komen. Band on the run luisteren met 80.000 man ... die avond ging ik moe maar zeer voldaan slapen... wat een concert!

avatar van Duco van Deugen
Wordt in brede kring beschouwd als het beste album van Wings. Sloeg toentertijd ook in als een bom. De nogal aparte 'criminele' hoes van de plaat zal zeker zijn steentje hebben bijgedragen aan de opmerkelijke introductie en de eerste indruk bij het grote publiek.
Ik vind dit typisch een tijdloos album dat eenmaal per jaar nog even gedraaid moet worden. Het algemene niveau is ongebruikelijk hoog. Nummers als "Band on the Run", "Jet", "Mrs Vandebilt" zouden niet misstaan hebben op de LP "Abbey Road".
Vrijwel geen bekende meewerkende namen deze keer. Zowat alle instrumenten werden bespeeld door de bandleden van Wings zelf.

Geluidskwaliteit is zeer goed te noemen. Zonder aarzeling '5' voor dit iconische album.

avatar van Hans Brouwer
Duco van Deugen schreef:
Ik draai "Band on the Run" iedere week wel een keer......

Dit album straalt pure muzikaliteit uit