MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

De Staat - I_CON (2013)

mijn stem
3,83 (248)
248 stemmen

Nederland
Rock
Label: Cool Green

  1. My Bad (0:08)
  2. All Is Dull (3:04)
  3. Build That, Buy That (3:12)
  4. Devil’s Blood (4:21)
  5. Witch Doctor (3:27)
  6. Get It Together (3:15)
  7. Refugee (3:56)
  8. Make Way for the Passenger (4:51)
  9. Input Source Select (4:03)
  10. I’ll Take You (4:30)
  11. Down Town (3:08)
  12. Wonderer (4:00)
  13. The Inevitable End (5:23)
totale tijdsduur: 47:18
zoeken in:
avatar van west
4,0
Thomas86 schreef:
Ik heb De Staat genoeg kansen gegeven (op plaat en live op festivals) maar het is mij nog altijd een dermate bak amuzikale en aritmische herrie dat ik er geen chocola van kan maken..... Met mijn 0,5 ben ik weliswaar een roepende in de woestijn, maar er is tenminste op deze manier eens een tegengeluid in de hysterische verering die overal woekert in de media en ook hier op MM..... ook dit album - gewoon geen muziek naar mijn mening.


Bedankt voor je onderbouwde motivatie!
Zoals je begrijpt herken ik mij zeker niet in het a-muzikale, maar ook het a-ritmische kan ik moeilijk plaatsen. Luister bijvoorbeeld eens naar Make Way For the Passenger. En 'hysterische verering'? Ik volg de Nederlandse 'soms onzin' pers niet echt, maar ik lees meestal (gematigd) positieve reviews over deze band. Ik ben zelf voor het eerst echt enthousiast: dit I-Con is een flinke stap verder voor de band. Daar is niks hysterisch aan. En als je in Nederland een beetje wil doorbreken als 'alternatieve' artiest dan moet je wel op bezoek bij hysterische Giel, maar daar kan de band toch niets aan doen?

avatar van Twinpeaks
Niet aan mij besteed.Heb hem beluisterd via spotify,daarom ook geen stem.
Waar ik met de eerste twee albums nog weleens iets van liedje kon ontdekken ontaard voor mijj hier de boel in een kakofonie ,waar ik bloednerveus van wordt.
Dat legt niet aan De Staat ,maar volkomen aan mij,voordat mensen weer op de kast klimmen.
Ik hebt geprobeerd ,maar helaas.

avatar van repelstefan
4,0
Thomas86 schreef:
Ik heb De Staat genoeg kansen gegeven (op plaat en live op festivals) maar het is mij nog altijd een dermate bak amuzikale en aritmische herrie dat ik er geen chocola van kan maken. Het publiek heb ik als zombies zien toekijken, mogelijk probeerden zij ook iets te begrijpen van alle lyrische media aandacht die het gezelschap krijgt. Met mijn 0,5 ben ik weliswaar een roepende in de woestijn, maar er is tenminste op deze manier eens een tegengeluid in de hysterische verering die overal woekert in de media en ook hier op MM.

Heb niets tegen de jongens, maar het is - ook dit album - gewoon geen muziek naar mijn mening.


Waarom ga je dit album raten als je De Staat toch al niet goed vind. Wat verwacht je dan 'na al die kansen die je ze hebt gegeven'. Ik ga toch ook niet alle albums van Lady Gaga met een 0,5 beoordelen? Ja, natuurlijk mag je stemmen wat je wilt, treurig is het wel.

avatar van The_CrY
4,5
In his defense, als iedereen roept dat dit album zoveel anders is dan voorgaande albums en dat het zo steengoed is, vind je het dan raar dat mensen die hiervoor niet zoveel affiniteit hadden met De Staat het toch weer even willen proberen? Ik vind het niet verbazingwekkend, en zeker niet treurig dat hij ook stemt, als ie m toch goed geluisterd heeft.

avatar van west
4,0
Je mag stemmen op een album als je het minimaal 1x helemaal heb beluisterd. Nu kan dat zo zijn, maar bij hoe Thomas86 over De Staat denkt vraag ik mij dat toch af.

avatar van hidalgo
5,0
waardering voor jouw meni ng thomas

avatar van hidalgo
5,0
Twinpeaks schreef:
Niet aan mij besteed.Heb hem beluisterd via spotify,daarom ook geen stem.
Waar ik met de eerste twee albums nog weleens iets van liedje kon ontdekken ontaard voor mijj hier de boel in een kakofonie ,waar ik bloednerveus van wordt.
Dat legt niet aan De Staat ,maar volkomen aan mij,voordat mensen weer op de kast klimmen.
Ik hebt geprobeerd ,maar helaas.


zo kan het ook thomas

avatar van hidalgo
5,0
ik verhoog met een halve is gewoon een wereldcd

avatar van repelstefan
4,0
The_CrY schreef:
In his defense, als iedereen roept dat dit album zoveel anders is dan voorgaande albums en dat het zo steengoed is, vind je het dan raar dat mensen die hiervoor niet zoveel affiniteit hadden met De Staat het toch weer even willen proberen? Ik vind het niet verbazingwekkend, en zeker niet treurig dat hij ook stemt, als ie m toch goed geluisterd heeft.


Nee maar als iedereen een album ontzettend goed vindt, en ik vind het helemaal niks, evenals de alle eerdere albums welke ook waardeloos zijn en ik de band live niet kan verdragen....dan ga ik toch niet stemmen? Dan weet ik toch gewoon; dit is niet aan mij besteed? Ook al kan ik de verleiding niet weerstaan om even te luisteren. Dan ga ik niet een beetje rondschoppen met een 0,5 en met een waardeloos onderbouwde mening (' a-ritmisch' zoals hij stelt, is niet eens subjectief te beoordelen). En ja, zoals gezegd, iedereen mag stemmen, maar ik hoop altijd dat iedereen een beetje in zijn straatje stemt, zodat ik nog van gemiddelden uit kan gaan hier op MuMe. Omdat ik de meningen en het stemgedrag van veel leden wel waardeer en serieus neem. En door hoge gemiddelden op albums dankzij stemmen van anderen ontdek ik heel wat mooie albums.

Maargoed, on topic: het album gaat naar 5 sterren. Het is de de meest complete plaat van De Staat. Ik hoop dat ze het succes in het buitenland gaan krijgen dat ze zo graag willen. Nederlands beste rockband dit, gevolgd door DeWolff.

avatar van midnight boom
4,0
Sciencefiction films? Hiphop? Gabber? Het zijn zo een, twee, drie geen steekwoorden die je aan de Nijmeegse rockers van De Staat zou linken. Toch beloofde bandleider Torre Florim dat het derde De Staat album wel degelijk vernieuwende invloeden ging bevatten. Het vijftal maakte I_CON in Frankrijk en mixte de plaat met de vaste producer van Jack White, Vance Powell, in Nashvile. Sinds vrijdag ligt de plaat in de winkels en staat de band opnieuw aan het begin van een uitgebreide Nederlandse clubtour.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: I_CON gaat direct plankgas uit de startblokken. De eerste acht nummer knallen de speakers uit. Het is volle, opgefokte en stevig groovende rock, die wel altijd melodieus blijft. Vertouwd zou je bijna zeggen. Maar hé, horen we daar nou synthesizers? Single 'Devil's Blood' is wel degelijk opgebouwd rond een overtuigende laag synthesizers en deze spelen een nog prominentere rol in die andere, spannende single, 'Make Way For The Passanger'. Daarnaast klonk de band niet eerder zo lomp als in 'Witch Doctor'. Het beuk-gehalte gaat inderdaad richting de beloofde gabber, zonder aan kwaliteit in te boeken. Een geheide festivalhit. En dat is niet de enige. Ook 'Down Town' en 'Refugee' gaan de festivalweides en clubs in vuur en vlam zetten.

Florim kruipt opnieuw in de huid van merkwaardige figuren. Duivels, kwakzalvers en junks bijvoorbeeld. Nee, voor emotionele diepgang ben je bij De Staat aan het verkeerde aderes. Tekstueel is het niet altijd even sterk, wel goed passend bij de in-your-face-rock met stoner en soms bijna industriële invloeden. De Staat duikt muzikaal het diepe in, zonder ergens zwartgallig te worden. Daarvoor zijn de effectieve meezing-deuntjes in 'All Is Dull' en 'Get It Together' te opgewekt en zit er teveel droge humor verstopt in de nummers. Wat te denken van een flauw applaus na 'Input Source Select' of krankzinnig geschreeuw in 'Build That, Buy That'. Wordt daar iemand niet goed? Oh - en let vooral ook even op de acht seconde tellende opener 'My Bad'. Er gaat iets fout in de intro van 'All Is Dull' waarna Torre subtiel "o, kut" mompelt, tot vermaak van de overige bandleden.

Tegen het einde is er ook nog even tijd voor bezinning. In het relatief ingetogen De Staat-nummer 'I'll Take You' gaat Florim het duet aan met Janne Schra, zijn vriendin en voormalig zangeres van Room Eleven. Het is zowaar een mooi nummer, in ieder geval het mooiste liedje dat De Staat ooit schreef. Hier kun je echter niet al te lang bij stil staan. In 'Down Town' en 'The Inevitable End' gaan alle remmen nog een keer los. De band speelt als een geoliede machine, wat beter tot uiting komt door de beestachtige productie. Deze plaat klinkt een stuk vetter en voller dan het opeens, met terugwerkende kracht, redelijk droog klinkende debuut. Misschien iets minder leuk voor de buren, maar wij kunnen het ook niet helpen dat dit een plaat is die je hoe dan ook hard wil zetten. De beste rockplaat van 2013 is afkomstig van - we beginnen alvast met te applaudisseren - Nederlandse bodem. Bravo!

Van: Daan's Muziek Blog

avatar van hidalgo
5,0
dit kon wel eens plaat van het jaar kunnen we worden

avatar van hidalgo
5,0
repelstefan schreef:
(quote)




Waarom ga je dit album raten als je De Staat toch al niet goed vind. Wat verwacht je dan 'na al die kansen die je ze hebt gegeven'. Ik ga toch ook niet alle albums van Lady Gaga met een 0,5 beoordelen? Ja, natuurlijk mag je stemmen wat je wilt, treurig is het wel.


lady gaga haha

avatar van west
4,0
lady haha

avatar van Thomas86
0,5
west schreef:
(quote)


Bedankt voor je onderbouwde motivatie!
Zoals je begrijpt herken ik mij zeker niet in het a-muzikale, maar ook het a-ritmische kan ik moeilijk plaatsen. Luister bijvoorbeeld eens naar Make Way For the Passenger. En 'hysterische verering'? Ik volg de Nederlandse 'soms onzin' pers niet echt, maar ik lees meestal (gematigd) positieve reviews over deze band. Ik ben zelf voor het eerst echt enthousiast: dit I-Con is een flinke stap verder voor de band. Daar is niks hysterisch aan. En als je in Nederland een beetje wil doorbreken als 'alternatieve' artiest dan moet je wel op bezoek bij hysterische Giel, maar daar kan de band toch niets aan doen?


Ik zal een paar voorbeelden geven van naar mijn mening overdreven positieve recensies:

OOR: "niets meer of minder dan een wereldplaat" OOR

NU.NL (plaat staat op 3 in de album top 5) "een diep gelaagde plaat met een niet geringe emotionele lading."


Als er nu iets niet in deze muziek zit, dan is het wel emotie. En dat is juist iets wat mij in muziek aantrekt. Ik zal wederom een voorbeeld geven van hoe deze mannen alle emotie en ziel uit een popsong weten te raggen: YouTube - De Staat - Higher Ground (DWDD Changes)

Natuurlijk is daar een publiek voor, want ik snap dat mensen het dwarse, brutale en rauwe van De Staat waarderen. Maar om een band die duidelijk in een niche zit zo groots aan te kondigen alsof het een band met internationale potentie is, gaat mij een brug te ver.

Dan de plaat. Beginnen met een geintje is leuk, maar ik denk dat een grote boeker er niet om kan lachen en doorgaat naar de volgende band op de stapel. Make Way For The Passenger heeft idd nog wel iets van een goede song, maar de monotone vocals drukken alle potentie weer naar beneden. Ik kom gewoon niets tegen op dit album wat mij enige vorm van plezier of energie geeft: eerder word ik er zoals iemand hierboven al zegt nerveus van.

Wat ik wel raar vind is dat een aantal van jullie vinden dat alleen mensen die een plaat goed vinden mogen stemmen. Ik denk dat je deze site dan beter musicfansmeter kunt noemen... Er is altijd tegengeluid nodig. Bij artiesten als One Direction of Lady Gaga voel ik me niet geroepen om te stemmen, maar ik houd wel van alternatieve rock. Daar valt de Staat onder, dus daarom ben ik geneigd om toch te stemmen, ook al komt het over als een haatstem. Ik heb de nieuwste van The National overigens 1,5 gegeven, vind ik ook geen fuck aan maar daar hoor ik nog wel enige muziek in.

Maar goed ik heb mijn lesje wat betreft De Staat zeker geleerd en ik ga nooit meer een plaat van ze draaien en als ze op een festival staan waar ik ook ben met een wijde boog richting een ander podium Maar deze 0,5 blijft staan, zo veel deert het dit gemiddelde overigens toch niet..

avatar van deric raven
3,5
Bij die versie van Higher Ground had ik ook meer gehoopt op de RHCP variant, een band die je wel op dit album terug hoort.
Deze versie klinkt een beetje dood, daar ben ik het mee eens.
De Staat is een band die je wel of niet ligt.
Bij mij duurde het ook een tijdje voordat ik hun debuut beter kon waarderen, pas nadat ik ze live had gezien kwam het beter over.
De twee latere albums laten mij meer horen waar ze live voor staan.
De reactie van Thomas is gewoon eerlijk, ik ken genoeg muziekliefhebbers die niks met een band als De Staat hebben, en dat zijn echt niet personen die vooral commerciële shit luisteren.
Voor mij horen ze zeker bij de top van Nederland.

avatar van keijzm73
Oh! En toch... Voor mezelf althans. Ben ik blij dat ik muziek/ albums/ artiesten niet te snel af serveer dan wel bejubel. Ik probeer zoveel mogelijk objectief en nieuwsgierig te blijven. Ook en misschien vooral bij artiesten die ik minder goed ken. En het helpt om reacties van hier en recencies van buiten MuMe te lezen. Om toch nog eens met nét andere oren naar een album te luisteren. (wat me eerder dus ook bij 'The National' is overkomen). Gisteren las ik een recensie op rockportaal.nl over 'I_CON' en wat ik daar las maakte me opnieuw nieuwsgierig naar deze plaat. Dus ging het album - inmiddels voor de vijfde keer - door mijn oren. En ja hoor. Of het dan aan het aantal luisterbeurten is of hetgeen ik las in die recensie en/of hier op MuMe. Waarschijnlijk van alles beetje. Maar de structuur die ik eerder miste beluister ik nu wel degelijk. Het is veel minder van de hak op de tak dan ik in eerste instantie beluisterde. Dat het kwalitatief is hoorde ik al wel direct, maar het is erg strak gespeeld. Lekker brute en zelfs wat vuige nummers zitten ertussen. Veel afwisselende elementen maar toch als één geheel bij elkaar gehouden. Allemaal dingen waar ik niet vies van ben en die beginnen nu pas door te komen. Heel apart, maar ook herkenbaar omdat het me wel eens vaker overkomt. Dat ik over een paar draaibeurten niet eens meer begrijp dat ik het niet eerder beluisterde. En ja, dat blijken soms de betere albums te zijn. Maar ook niet te hard van stapel lopen. Het is nog geen eindejaarlijstjeswerk.

Uitschieters op dit moment met name; 'Make Way for the Passenger', 'Witch Doctor', 'All Is Dull', 'Devil’s Blood' en 'Refugee'.

avatar van hidalgo
5,0
ben 10 jaar lid geweest van oor thomas


avatar
4,5
Er kan een ding geconcludeerd worden: Dit album dwingt een mening af en laat je niet onberoerd.

Persoonlijk vind ik de diversiteit en gelaagdheid heel bijzonder. Kom je weinig tegen.

avatar van west
4,0
Thomas86 schreef:
(quote)


Ik zal een paar voorbeelden geven van naar mijn mening overdreven positieve recensies:

OOR: "niets meer of minder dan een wereldplaat" OOR

NU.NL (plaat staat op 3 in de album top 5) "een diep gelaagde plaat met een niet geringe emotionele lading."

Als er nu iets niet in deze muziek zit, dan is het wel emotie. En dat is juist iets wat mij in muziek aantrekt......
Natuurlijk is daar een publiek voor, want ik snap dat mensen het dwarse, brutale en rauwe van De Staat waarderen. Maar om een band die duidelijk in een niche zit zo groots aan te kondigen alsof het een band met internationale potentie is, gaat mij een brug te ver...


Waar ik jou ook niet in kan volgen, is dat jij een plaat lager waardeert, omdat 'de pers' de plaat zo hoog waardeert. Who cares? Ik laat mijn oordeel daar zeker niet door beïnvloeden.

Dan over de emotie in de muziek. Eerst geef je aan dat die er niet is, vervolgens heb je het over het 'dwarse, brutale en rauwe' van De Staat. Dat zijn dus... emoties, althans gedrag dat (heftige) emoties oproept. En dat doen sommige songs van De Staat zeker, ook als je naar de teksten luistert.

Over internationale doorbraak: ik begreep dat ze al aardig onderweg zijn en binnenkort al een korte Europese tour hebben. Ook las ik een review van dit album in een Duits muziektijdschrift.

Kortom: op basis van dit alles alleen al vind ik jouw 0,5* niet goed onderbouwd. Ik zou 'm nog maar eens overwegen, als ik jou was.

avatar van Thomas86
0,5
west schreef:
(quote)


Waar ik jou ook niet in kan volgen, is dat jij een plaat lager waardeert, omdat 'de pers' de plaat zo hoog waardeert. Who cares? Ik laat mijn oordeel daar zeker niet door beïnvloeden.

Dan over de emotie in de muziek. Eerst geef je aan dat die er niet is, vervolgens heb je het over het 'dwarse, brutale en rauwe' van De Staat. Dat zijn dus... emoties, althans gedrag dat (heftige) emoties oproept. En dat doen sommige songs van De Staat zeker, ook als je naar de teksten luistert.

Over internationale doorbraak: ik begreep dat ze al aardig onderweg zijn en binnenkort al een korte Europese tour hebben. Ook las ik een review van dit album in een Duits muziektijdschrift.

Kortom: op basis van dit alles alleen al vind ik jouw 0,5* niet goed onderbouwd. Ik zou 'm nog maar eens overwegen, als ik jou was.


Ik laat mijn oordeel niet afhangen van lyrische recensies hoor, maar ik word er vaak wel door getriggerd om platen te luisteren.

Het rauwe, brutale en tegendraadse van De Staat kun je zo opvatten, maar ik hoor het meer in hun sound en zie het aan de attitude die ze zichzelf hebben aangemeten. Je hebt gelijk dat je dat onder emotie kan scharen, maar met hun instrumenten verkennen ze naar mijn mening geen enkel subtiel emotioneel niveau

Nogmaals gun ik deze band alle succes van de wereld, maar ik denk dat het op een paar showtjes in Duitsland, Belgie of Engeland niet lang zal aanhouden. Uiteindelijk heb je echt goede songs nodig. En op basis van dit songmateriaal heb ik de minimale score gegeven, dus niet vanwege recensies of al dan niet internationale doorbreekmogelijkheden. Misschien dat het met een echt goede zanger me ooit wel pakt deze chaotische rock, maar vooralsnog totaal niet.

avatar van hidalgo
5,0
zegt al genoeg over jouw thomas dat je lady gaga *** geeft die kan helemaal niet
zingen dude

avatar van Thomas86
0,5
Hoe kom je daar bij? Ik heb nog nooit op een plaatje van mevrouw Gaga gestemd..

avatar van hidalgo
5,0
repelstefan schreef:
(quote)
ff lezen aub heb je het wijderdt soms

Waarom ga je dit album raten als je De Staat toch al niet goed vind. Wat verwacht je dan 'na al die kansen die je ze hebt gegeven'. Ik ga toch ook niet alle albums van Lady Gaga met een 0,5 beoordelen? Ja, natuurlijk mag je stemmen wat je wilt, treurig is het wel.

avatar van Fathead
Ik weet niet of ik een heel album van De Staat volhoud - dat lukte me bij de vorige albums ook niet - maar wát is Devil's Blood een angstaanjagend goede single.

avatar van herman
repelstefan schreef:
Dan ga ik niet een beetje rondschoppen met een 0,5 en met een waardeloos onderbouwde mening (' a-ritmisch' zoals hij stelt, is niet eens subjectief te beoordelen).

Beetje flauw om te zeggen van je, want hij heeft zijn 0,5* net zo uitvoerig onderbouwd als jij jouw 5*. Beide nogal extreme cijfers eigenlijk. Als we niet meer laag mogen stemmen, kunnen we het stemmen beter helemaal afschaffen.Ik ken dit album verder niet, maar in de vorige twee platen en de single die hierbij hoort heb ik eigenlijk nog nooit iets bijzonders gehoord. Dus ben wel blij dat hier niet alleen maar hosanna-berichten staan, scheelt me weer een album luisteren wat hier waarschijnlijk toch niet obven de 3* uitkomt.

Wat Nederlandse bands betreft, doe mij maar Rats on Rafts, Wooden Constructions (RIP), Most Unpleasant Man, etc.

avatar van hidalgo
5,0
herman het gaat om respect voor de artiest als bepaalde gasten hier hoog
punten geven en ik vind het niks zal ik mijn mening geven maar niet
een 0.5 geven en dat hij dan voor lady gaga een 3.0 en dan zijn stem verwijderd
getuigt niet van respect herman

grtz hidalgo

avatar van hidalgo
5,0
Rats on Rafts is inderdaad dope

avatar van herman
hidalgo schreef:
herman het gaat om respect voor de artiest

Nouja, als hij het ruk vindt heb ik liever dat hij gewoon zijn eerlijke mening geeft. Liever een gemeende 0,5* dan een 3* omdat je liever niet te laag wilt stemmen. Met respect heeft het verder niets te maken. En ik moet zeggen dat ik de laatste single van Lady Gaga (Applause) ook een stuk leuker vind dan de laatste single van De Staat.

avatar van Thomas86
0,5
herman schreef:
(quote)

Nouja, als hij het ruk vindt heb ik liever dat hij gewoon zijn eerlijke mening geeft. Liever een gemeende 0,5* dan een 3* omdat je liever niet te laag wilt stemmen. Met respect heeft het verder niets te maken. En ik moet zeggen dat ik de laatste single van Lady Gaga (Applause) ook een stuk leuker vind dan de laatste single van De Staat.


Amen.

En Hidalgo, ik weet niet wat voor hallucinerende middelen jij gebruikt, maar ik heb zoals ik al eerder zei nog nooit op een plaat van mevr. Gaga gestemd (laat staan een stem verwijderd).. maar als ik er op zou stemmen zou ik idd wel eens een 3,0 kunnen geven.. altijd nog liever overgeproduceerde dance/pop dan De Staat.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 06:34 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 06:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.